Bra Otocinclusguide i PFK

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 24 juli 2010 15:55
det är ju stora svårigheter att se skillnad mellan olika Otosinclus-arter och dessa arter blandas därför ofta ihop hos affärer och grossister.
I senaste numret av Practical Fish Keeping var det dock en utmärkt guide på skillnaden mellan 18 olika arter - där det var en teckning med mönstret på var och en av arterna. Jättebra, men en fråga uppstår. Teckningarna som visade arterna vestitus, vittatus och tapirape var helt identiska (jag ser i alla fall ingen skillnad) - men finns det verkligen inte en enda skillnad mellan dessa arter?

Någon Otosinclus-expert här som kan ge något tips utan måste man veta fångstplatsen för resp. exemplar för att kunna artbestämma dom.
#2 - 24 juli 2010 22:57
Knepigt att det ska vara en gude för att skilja dem åt, och så ser de likadana ut.. Hoppas nån kan svara!
#3 - 25 juli 2010 09:03
Jag har inte läst PFK's guide, men vestitus och vittatus lär ska vara helt identiska vad gäller teckning. Den goda nyheten är att vestitus antagligen aldrig förekommer i handeln.
O. tapirape är mycket enkel att skilja från vittatus: den har ett iris diverticulum (pupillen är inte rund, pga att ett utskott från iris sticker ut över pupillen). Plus att den också är extremt sällsynt i handeln.

Den helt förkrossande majoriteten, gissningsvis långt över 99.999%, av alla otto som säljs är vittatus, macrospilus, eller hoppei.

Vem har skrivit guiden? Jag hittar inte artikeln på PFK's hemsidan, nån som har en länk?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 25 juli 2010 09:23
Den som skrivit artikeln (som har rubriken - The servants deserve better) är Dr. Michael Hardmann - om den finns utlagd på deras hemsida vet jag inte.

Tack för infon (men du glömde väl nämna O. cocama för den är ju relativt vanlig) - jag får framföver någon gång ta mig tid och uppdatera Otocinclus-artbeskrivningarna utifrån detta.

PS: Efter ditt påpekande om ögat på O. tapirape så ser jag nu att de faktiskt också skiljer sig på teckningarna - missade det förut
#5 - 25 juli 2010 14:08
Jag köpte 4 Otto här om dagen, och det skulle vara O. Affinnis, men ränderna skiljer sej i bredd...gör de det eller är det olika "arter"?
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 25 juli 2010 15:32
ciklidtok skrev:
Jag köpte 4 Otto här om dagen, och det skulle vara O. Affinnis, men ränderna skiljer sej i bredd...gör de det eller är det olika "arter"?

Det finns ju också individuella skillnader men affinis skall ha rätt smala band och ingen svart fläck på stjärtspolen.
Enligt vad azur skriver ovan förekommer dock arten knappast alls i handeln
#7 - 25 juli 2010 15:45
Får hoppas att den guiden kommer upp på sidan då, har blivit väldigt fäst vid ottosar senaste tiden. :)
Bilagor:
#8 - 25 juli 2010 18:14
Det finns ju också individuella skillnader men affinis skall ha rätt smala band och ingen svart fläck på stjärtspolen.

Enligt vad azur skriver ovan förekommer dock arten knappast alls i handeln

Alla 4 har en svart fläck på stjärtspolen....:/ Och banden är olika bred, men ingen av dem har specielt smala band..:(
[ATTACH=CONFIG]35736[/ATTACH]Här ser man inte stjärtspolen, men man ser randen iaf. Den här är den minsta, och jag tror den här har det smalaste bandet...[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 25 juli 2010 18:46
Det är nog antingen vittatus, macrospilus eller hoppei som du har - vilken av dom går inte att avgöra utifrån ditt foto
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 25 juli 2010 18:49
.... fast det vete sjutton förresten för ingen av dessa 3 har ett band som fortsätter framför ögat (det gör det för övrigt inte heller på affinis)
#11 - 25 juli 2010 19:39
efter vad jag har fått höra så är dessa två macrospilus och deras band går framför ögat också.

om inte macrospilus, vad kan de då vara? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 25 juli 2010 20:39
Marnat skrev:
efter vad jag har fått höra så är dessa två macrospilus och deras band går framför ögat också.

Ja men inte något mörkt band som på kroppen så sannolikt har du macrospilus (liknar också hoppei)
#13 - 25 juli 2010 21:17
Marnat skrev:

Mina 4 liknar de där väldigt mycket, det enda som skiljer är färgen på ryggen, dina har en mer "bryten" färg, mina är jämnt grå över hela ryggen....om ni förstår vad jag menar...[:o]

[ATTACH=CONFIG]35748[/ATTACH]Inte en perfekt bild, men här ser man ena sidan av kroppen iaf....;)

Annons