Bra pris för detta?

#1 - 10 mars 2009 09:19
Är ute efter ett större akvarium, har fått tag i ett 450l med tillhörande svart möbel samt svart lysramp. Två lysrör. Doppvärmare, ytterfilter Eheim 2028.
Allt är 3-4 år gammalt, inga repor eller läckage. Allt för 2500 kr....Nu till frågan, är detta dyrt/billigt eller ett ok pris?

Mvh Jossan
#2 - 10 mars 2009 09:32
Hej! är alla grejerna i bra skick så är det ett bra pris! Det kan ibland stå i annonsen att grejerna är felfria men sen när man är där och kollar så kan man hitta vattenskadade bänkar, repor, skadade lysramper och filter så det gäller att vara noggrann när man ska köpa begagnat;)
#3 - 10 mars 2009 09:36
Enligt personen som säljer detta, så ska allt vara i bra skick...men jag håller med om att man ska vara noga, alla tycker ju olika om vad som anses vara i bra skick, själv är jag väldigt noga :)
Mvh Jossan
#4 - 10 mars 2009 09:50
precis! jag var för ett tag sen och kollade på ett jättesnyggt eheim kar som skulle vara tipp topp enligt säljaren och väl där så såg det väldigt bra ut. han hade tömt karet och jag granskade noga sen frågade jag om det var ok om jag drog ut karet från väggen... mm hela jäkla bänken var murken och det hade krypit fukt i stora delar av bänkskivan som nu var spröd som kex, det blev ingen affär kan jag säga eftersom en ny bänk skulle kostat ca 3000:-
#5 - 10 mars 2009 10:01
Ja du, vad säger man, vissa människor gör vad som helst för pengar....:(
Men han kanske inte visste om det själv?

Det jag gillar med detta akvarium är att det följer med tillhörande bänk(tycker det är snyggt), storleken på karet, och att det finns ganska så nära mig, inte så lång bit att åka....:d
#6 - 10 mars 2009 10:12
Åk och titta på karet då!
#7 - 10 mars 2009 10:16
Jo, jag vill gärna göra det, men det handlar just nu om pengar, har för stunden inte råd att köpa akvariet :((så känns lite lönlöst att åka och titta på det just nu), men om säljaren inte hittar en köpare tills jag får pengar så vill jag gärna ha det :)(så länge det är så pass fint som säljaren säger)
Mvh Jossan
#8 - 10 mars 2009 10:59
Några fler som har åsikter om priset? :)
Mvh Jossan
#9 - 10 mars 2009 11:11
Skynda på innan någon annan köper det. ;)
#10 - 10 mars 2009 11:17
Skulle inte tro att han har kvar det speciellt länge, nej.
#11 - 10 mars 2009 11:25
Hehe, nej, kan inte tänka mig det. Men vad gör man, har man inte pengar för stunden så har man det inte...:( :p
Mvh Jossan
#12 - 10 mars 2009 11:31
kan du inte fråga säljaren om han kan vänta med att sälja tills du har pengar?.

så du åker och tittar på det nu och säger att du vill ha det men att du sedan betalre senare och hämtar det.
#13 - 10 mars 2009 11:34
Låna ett par kronor ifrån föräldrar går väl iprincip alltid, sålänge man kan motivera det med att det är en livsviktig invistering (för dina fiskar) ^^
#14 - 10 mars 2009 12:18
Akvariet är mitt! :d:d:d
Japp, ringde till säljaren och sa som det var att jag inte har pengar för stunden. Då sa hon att, om jag har möjlighet att betala handpenning(vilket jag har) så kan jag betala handpenningen när jag har tittat på akvariumet(nu i helgen) och betala resten när jag hämtar akvariumet och har pengar...Jippie!!!

Svävar på moln just nu, ska bli med (större) akvarie! :p
#15 - 10 mars 2009 12:23
Sultanen skrev:
Låna ett par kronor ifrån föräldrar går väl iprincip alltid, sålänge man kan motivera det med att det är en livsviktig invistering (för dina fiskar) ^^

haha, ja, om dom delar mitt intresse för fiskar så :d (vilket dom inte gör) :( humm...men nu är det löst iaf :)
Bilagor:
#16 - 10 mars 2009 12:26
vad roligt för dig grattis å lycka till
#17 - 10 mars 2009 13:01
GRATTIS :D:D:D

Det är min flickvän som inte delar mitt fiskintresse lika intensivt och stoppar mig från större kar, så det har blivit många istället ;)
#18 - 10 mars 2009 20:32
Humm....Tanken är ju att mina firrar som går i det "lilla" karet(120 L) ska få flytta till detta 450 L karet.

Har 4 st scalarer, en hajmal [:O] än så länge på 10 cm,(tror dock inte att han ska få stanna kvar hos mig så länge till) och en annan sorts mal på ca 20 cm.(vet ej vad det är för sort)
Fick med mig dessa fiskar + 6 st fullvuxna sorgmanteltetror när jag köpte ett begagnat 65 Liter akvarium :eek:(dessa har jag inte kvar längre)

Så nu får dom lite mera "svängrum" :) Men är detta karet 450L lagom för dessa firrar, eller fins det möjlighet att införskaffa någon/några till?

Tacksam för svar/Mvh Jossan
#19 - 14 mars 2009 12:11
Vad är det bästa/säkraste material att ha under 450L akvariet? Tex Cellplast, liggunderlag? Vad rekomenderar ni?
Mvh Jossan
#20 - 14 mars 2009 13:06
min frigolitskiva har aldrig svikit mig, nu e ju mitt inte på 450L utan lite mindre. men frigolit är utmärkt både för att avlasta och dessutom hjälper det till att automatiskt få akvariet i våg :)
#21 - 14 mars 2009 13:26
Jo, det är sant, men tyvärr så är frigolit/cellplast inte det bästa för just mig, då jag har 2 st hemskt nyfikna katter som gärna försöker fånga fiskarna och då sätta klorna i frigoliten :(
Men vad annars kan jag ha under akvariet?
Mvh Jossan
#22 - 14 mars 2009 13:30
Liggunderlag funkar. Det finns oxå speciella underlag till akvarium.

Här tex:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/akvarierakvbord-akvarieunderlaegg-c-76_283?osCsid=af6c41cd76ec77514e7751777a45e4e6
#23 - 14 mars 2009 13:57
skär til cellpasten så den passar akvariets bottenplatta sen kan man faktiskt tejpa kanterna på cellplasten med ex, svart tygbelagd tejp (finns fler färger) så e det inte lika lätt för kissarna att klösa sönder det plus att det oftast ser lite snyggare ut oxå :)
#24 - 14 mars 2009 14:25
petnym skrev:
Skynda på innan någon annan köper det. ;)

Borde han inte tagit bort annonsen vid det här laget?:confused:

Jossan: Vad kul med nytt akvarium! Visst är det härligt när man gått och längtat och äntligen slagit till!:d (Var själv och hämtade ett 260-liters igår... Tjohoo!)
#25 - 14 mars 2009 20:05
martinah86 skrev:
skär til cellpasten så den passar akvariets bottenplatta sen kan man faktiskt tejpa kanterna på cellplasten med ex, svart tygbelagd tejp (finns fler färger) så e det inte lika lätt för kissarna att klösa sönder det plus att det oftast ser lite snyggare ut oxå :)

Jo, har provat med lite olika slags tejp, men då verkar det som om det är ännu roligare att riva bort, då dom får mattes uppmärksamhet, haha :D
Mvh Jossan.
#26 - 14 mars 2009 20:17
Borde han inte tagit bort annonsen vid det här laget?:confused:

Jossan: Vad kul med nytt akvarium! Visst är det härligt när man gått och längtat och äntligen slagit till!:d (Var själv och hämtade ett 260-liters igår... Tjohoo!)

Jo, det tycker jag med, men men, har iaf betalat handpenning på det, och ska hämta allt ev på Onsdag! :D

Är så glad över akvariet så jag vet liksom inte var jag ska börja :p Har ingen som helst erfarenhet av stora akvarium, bara 115 L och mindre...bara jag tänker på ytterfiltret och hur det fungerar så börjar det snurra lite, haha [:o]:D

Men det blir nog ett liggunderlag som får köpas in, cellplast känns fortfarande lite osäkert med(katterna).

Vet ju inte vad jag ska ha där i förrutom 4 scalare, 1 st hajmal(10 cm) och en annan större mal(vet inte vad det är för sort)...Några tips på vad som skulle passa in?
Mvh Jossan
#27 - 14 mars 2009 20:21
Jo, det är sant, men tyvärr så är frigolit/cellplast inte det bästa för just mig, då jag har 2 st hemskt nyfikna katter som gärna försöker fånga fiskarna och då sätta klorna i frigoliten :(

Men vad annars kan jag ha under akvariet?

Mvh Jossan

Annars funkar det att klippa klorna på katterna, den började jag praktisera efter att vaknat med 18 klor i min fot..
#28 - 14 mars 2009 20:26
flygrc skrev:
Annars funkar det att klippa klorna på katterna, den började jag praktisera efter att vaknat med 18 klor i min fot..

Haha :d vaknar så med ibland :p
#29 - 14 mars 2009 21:07
Varför måste du ha frigolit/cellplast under karet?
#30 - 14 mars 2009 21:40
Varför måste du ha frigolit/cellplast under karet?

Vill gärna ha något under karet men sen om det blir cellplast vet jag inte. Borde väl fungera bra med liggunderlag?
Mvh Jossan
#31 - 14 mars 2009 21:43
det är bra att ha för att jämna ut trycket på bottenskivan, säg om bänken till exempel har en liten näst intill omärklig knöl/upphöjning eller om det ligger ett litet gruskorn någonstans då kommer trycket att bli extra hårt på just den punkten och rätt som det är så spricker glaset :) cellplast eller liknande material är följsamt och formar sig efter ojämnheter och då försvinner dessa tryck-punkter! :)
#32 - 14 mars 2009 21:46
Är det ett helglas du har så håller jag med dig om att ha mjukt under. Jag är helt övertygad om att liggunderlag fyller sin funktion att det inte ska bildas spänningskoncentrationer mot karet som får det att spricka.
Om det är ett ramkar så gör det enligt min uppfattning varken till eller från.
#33 - 14 mars 2009 22:00
kissar e allt bra söta ibland. akvarium e det enda ''husdjur'' min sambo tillåter mig att ha hehe.

ne e det ett ramkar så gör det ju inte så stor skillnad om du nu inte har en väääldigt ojämn bänkskiva. hihi. det enda positiva i det fallet är ju att cellplasten får akvariet att automatiskt gå i våg så man slipper justera på andra krångliga sätt :)
#34 - 15 mars 2009 08:05
Låter bra det, då får det bli liggunderlag :) Bänken är nog ganska så rak. Har både flera akvarium, 2 katter och en kanin, men så är man ensam om att bestämma med :D
#35 - 15 mars 2009 08:27
Är det ett ramakvarie så ska du inte ha något under
#36 - 15 mars 2009 08:30
Karlsson1 skrev:
Är det ett ramakvarie så ska du inte ha något under

Det är helglas :)
#37 - 15 mars 2009 08:33
Det är helglas :)

Ok
Då är det ok :)

Annons