Bra produkt för vattentest

#1 - 31 mars 2007 16:08
Finns det något bra märke, produkt som är tillförlitligt och visar t ex Nitrat, Nitrit, Ammonium pH mm (som inte kostar allt för mycket). Vad menas med ledningsförmåga?/Ia
#2 - 31 mars 2007 16:15
Av de jag testat har jag högst förtroende för JBL's dropp-tester.
Ledningsförmåga används i huvudsak i saltvatten och lite vid odling av mjukvattenfiskar (tror jag), det är ett tal på hur mycket salter som finns i vattnet.
#3 - 31 mars 2007 18:10
Ledningsförmågan är ett mått på förmågan att leda elektricitet vilken ökar med antalet joner i vattnet.
#4 - 1 april 2007 08:22
Hugget som stucket

IaLi skrev:
Finns det något bra märke, produkt som är tillförlitligt och visar t ex Nitrat, Nitrit, Ammonium pH mm (som inte kostar allt för mycket). Vad menas med ledningsförmåga?/Ia

Jag använder JBL:s teststickor och Sera dropptest och dom har ganska identiska mätresultat. Kan man därmed tra slutsatsen att JBL och Sera fungerar lika bra [?]
#5 - 1 april 2007 09:13
Ska kolla in priser på Sera:s och JBL:s vattentester. Är det vätskor man ska använda? Hur tillförlitliga är de sk mätstickorna med flera test på samma sticka? Snyyyyygt akvarium du hade Niklas på Zoone./Ia
#6 - 1 april 2007 09:33
Tack,

Enligt många är stickor inte tillförlitliga, har själv aldrig haft några.
För att verifiera om man har något ämne eller ej fungerar det mesta men om man vill veta vilket värde man verkligen har så är det skillnad på testerna.
#7 - 1 april 2007 09:50
Stickor är ganska ok, men inte till att mäta nitrit där rekommenderar jag en dropptest. Min sera dropptest för nitrit fungerar inte bra, har provat dom flesta men jag tycker att tetras dropptester fungerar bra för mig.

Annons