Bra stockholmsaffärer

#1 - 19 januari 2010 09:06
Jag skulle vilja ha era synpunkter på vilka akvarieaffärer i stockholm söderort och innerstan som ni tycker är bra och vettiga att kolla in :)
Tänkte ta en runda och kolla in dem alla i helgen.
#2 - 19 januari 2010 09:17
Akvarielagret är självskriven!

En butik som har mycket, men inte är så "mysig" är Zoolagret i Bromma...
#3 - 19 januari 2010 09:41
Akvarielagret är självskriven!

En butik som har mycket, men inte är så "mysig" är Zoolagret i Bromma...

Jo de två känner jag, har gemensamma vänner till ägarna av zoolagret :)

Akvarielagret är bra som sagt, dock inte de billigaste, däremot de enda jag skulle köpa dyrare fiskar av, Men vad har vi mer? :)
#4 - 19 januari 2010 10:28
Du vill ha butiker i stan och på rätta sidan stan?:)

Slår ändå ett slag för Aquarium Stockholm (akvarieleasing) i Sundbyberg. Bra utbud dock rätt mycket malawi. Hjälpsam och kunnig personal. Min känsla är att priserna är bra.

I stan: Rekomenderar jag varmt Södermalms Akvarieaffär, krukmakargatan 3 vid Mariatorget. Janne Wester som driver denna är väldigt kunnig och ger gärna och bra råd. Inriktar sig mer på mindre fiskar/växter men finns även annat. Finns mycket att titta på även hans egna stora odling av diverse mindre fisk.

Fridhems akvarier på drottningholmsvägen 1 kan vara värt ett besök. Liten butik och då inte så stort utbud men trevlig personal och väldigt välskötta akvarium. Kan vara lite dyrt.

Sedan gillar jag även Djurmagasinet i Tyresö centrum. Hyfsat utbud och man kan hitta en hel del kul där.

Edit: Kan lägga till Alba Zoo folkungagatan 146. Kanske inte min favorit men om du ändå ska titta i ett flertal butiker kan det vara värt ett getöga.
#5 - 19 januari 2010 13:00
Bromma zoo. Mycket billiga och stort utbud, ganska begränsat ciklidutbud dock. Mycket tillbehör.
#6 - 19 januari 2010 13:28
Dre skrev:
Bromma zoo. Mycket billiga och stort utbud, ganska begränsat ciklidutbud dock. Mycket tillbehör.

+1 om bromma zoo, skulle däremot inte lita på vad dom flesta av dom påstår när det gäller det mesta då (just på akvariesidan) dom försöker sälja saker utan att informera kunderna om fiskarnas behov etc.
#7 - 19 januari 2010 13:43
Broddan skrev:
Du vill ha butiker i stan och på rätta sidan stan?:)

Slår ändå ett slag för Aquarium Stockholm (akvarieleasing) i Sundbyberg. Bra utbud dock rätt mycket malawi. Hjälpsam och kunnig personal. Min känsla är att priserna är bra.

I stan: Rekomenderar jag varmt Södermalms Akvarieaffär, krukmakargatan 3 vid Mariatorget. Janne Wester som driver denna är väldigt kunnig och ger gärna och bra råd. Inriktar sig mer på mindre fiskar/växter men finns även annat. Finns mycket att titta på även hans egna stora odling av diverse mindre fisk.

Fridhems akvarier på drottningholmsvägen 1 kan vara värt ett besök. Liten butik och då inte så stort utbud men trevlig personal och väldigt välskötta akvarium. Kan vara lite dyrt.

Sedan gillar jag även Djurmagasinet i Tyresö centrum. Hyfsat utbud och man kan hitta en hel del kul där.

Edit: Kan lägga till Alba Zoo folkungagatan 146. Kanske inte min favorit men om du ändå ska titta i ett flertal butiker kan det vara värt ett getöga.

alba zoo är dom jäte trevliga och hjälpsamma i och väldigt bra priser
#8 - 19 januari 2010 13:53
[QUOTE=Andrém;1369562....dom försöker sälja saker utan att informera kunderna om fiskarnas behov etc.[/QUOTE]

Kan ju ha och göra med personalerna där. Den bemötande morsan fick när hon var där var raka motsatsen till vad du skriver.

Morsan var där och ville ha en klogroda. Killen där ställde en massa frågor och det slutade med att hon valde guppys istället för det skulle passa bättre i hennes kar.
#9 - 19 januari 2010 17:09
Nubi skrev:
Kan ju ha och göra med personalerna där. Den bemötande morsan fick när hon var där var raka motsatsen till vad du skriver.

Morsan var där och ville ha en klogroda. Killen där ställde en massa frågor och det slutade med att hon valde guppys istället för det skulle passa bättre i hennes kar.

Jag har också bara positivt att säga om dem, men jag lägger ändå ett extra PLUS för Akvarielagret. :)
#10 - 20 januari 2010 14:33
Marnat skrev:
Jo de två känner jag, har gemensamma vänner till ägarna av zoolagret :)

Akvarielagret är bra som sagt, dock inte de billigaste, däremot de enda jag skulle köpa dyrare fiskar av, Men vad har vi mer? :)

Var ligger Zoolagret? Har dom hemsida?
#11 - 20 januari 2010 14:38
Jag har också bara positivt att säga om dem, men jag lägger ändå ett extra PLUS för Akvarielagret. :)

teknikprylar, akvarium, = Bromma Zoo, Hornbach
Fiskar = Akvarielagret :)
#12 - 20 januari 2010 14:49
Instämmer i lovorden för Akvarielagret, Akvarieleasing (numera Aquarium Stockholm, ett lite fånigt namn på en affär i Sumpan), Södermalms Akvarieaffär och Djurmagazinet i Tyresö. Jag brukar också besöka Vinsta Zoo ibland, liksom Amazoonas i Stuvsta där det är ständig fiskrea. Terrzoo (f d Globefish) har jag inte hunnit kolla in.
#13 - 20 januari 2010 14:54
Fått en känsla av att Djurmagasinet i Tyresö är kunniga av sig, ialf den långa killen som är runt 40år (Tror jag) alltid lika kul att gå dit och snacka med honom.
Kommer aldrig därifrån tomhänt + rabatt :D
Eskilstunas Djurmagasin får man alltid rabatt när man köper stimfiskar. Köp 10 stimmfisk få 10 % rabatt. Bra sätt att sälja många av en sort, Speciellt för stimmfiskar.

Vad är en Borneo pleco? Såg i Amazoonas i Stuvsta.
#14 - 20 januari 2010 15:53
Nubi skrev:
Fått en känsla av att Djurmagasinet i Tyresö är kunniga av sig, ialf den långa killen som är runt 40år (Tror jag) alltid lika kul att gå dit och snacka med honom.

Kommer aldrig därifrån tomhänt + rabatt :D

Eskilstunas Djurmagasin får man alltid rabatt när man köper stimfiskar. Köp 10 stimmfisk få 10 % rabatt. Bra sätt att sälja många av en sort, Speciellt för stimmfiskar.

undrar d också en mal för 20 kr vore nåt
#15 - 20 januari 2010 16:13
Instämmer i lovorden för Akvarielagret, Akvarieleasing (numera Aquarium Stockholm, ett lite fånigt namn på en affär i Sumpan), Södermalms Akvarieaffär och Djurmagazinet i Tyresö. Jag brukar också besöka Vinsta Zoo ibland, liksom Amazoonas i Stuvsta där det är ständig fiskrea. Terrzoo (f d Globefish) har jag inte hunnit kolla in.

Min närmsta affär är Amazoonas i Stuvsta. Har köpt fisk där nån gång och tittat många gånger. Jag känner att jag inte kan rekommendera dom. Till att börja med är deras ständiga rea en halvbluff för det mesta. De sätter ett pris som ofta ligger runt 30% dyrare än vanligt så halva priset stämmer inte. I mina ögon tar dom in andrahandssorteringen i fiskväg. Väldigt ofta dåliga exemplar och helt klart den affär jag sett flest sjuka/döda fiskar i. Det enda positiva jag kan säga om dom är att de tar in lite mer udda fiskar än vanligt.
#16 - 20 januari 2010 16:55
Nubi skrev:

Det är ingen mal - vilket "pleco" kan få en att tro - utan grönlingsfisken [COLOR=#800080]Gastromyzon punctulatus.[/COLOR]

Annons