Ja, TMG är en bra gödning kombinerat med fiskarnas "restprodukter".tropical master grow TMG kör jag med..tycker det funkar ypperligt
Nej, absolut inte.När man kör med växtnäring, måste man verkligen göra 50% vattenbyten varje vecka???
Ja, jag är ganska rutten på att förklara men ska försöka mig på en dummiesförklaring trots allt:Jag tycker det verkar väldigt krångligt...
Det finns ingen regel som gäller för alla kar men jag skulle råda att köra en halv till en hel fulldos i veckan i samband med vattenbyte. Receptet på pmdd.se är ganska försiktigt så vi som kör rena växtakvarier med mer ljus än vad som är brukligt med sällskapskar slänger i en fulldos var och varannan dag. Det gäller att prova sig fram alltså. Om/när växterna ser lite ansträngda ut höjer man helt enkelt doseringen.Så jag kan byta bara 25% vatten i veckan och ändå stoppa i fulldos gödning? Blir det inte massor med gödning i vattnet tillslut då?
Ja exakt. Om man har ett mindre kar (typ < 100 l) gör man stamlösningar som man doserar 10ml/100l. Vid större kar kan man vippa i pulvren direkt i akvariet eftersom man kommer upp i "mätbara" torrdoseringar.Ska man ha i gödning i samband med vattenbytet? Lägga det i vattnet man tillsätter.
Jag skulle inte tveka att hjälpa växterna på traven med PMDD-dos en gång i veckan. Lycka till!Det är sällskapsakvariet + ett av 60-liters jag skulle behöva gödning i. I dom andra går det bra ändå. Växer bra, klart vatten och inga alger.
Men om man byter t.ex 25% vatten (eller 10, 20% som mmm) kan man inte då minska mängden gödning. Vid 25% vattenbyte ta bara hälften gödning mot om man byter 50%???
Ok, men om doserar med en fulldos och gör 50% vattenbyten, så kan man i vattnet få maximalt två fulldoser.
Om man istället varje gång doserar med 0,4 fulldoser och gör 20% vattenbyten eller 0,2 fulldoser och 10% vattenbyten, så kommer man inte heller upp i mer än maximalt två fulldoser i vattnet.
Dvs halten som byggs upp borde inte kunna bli högre totalt sett, så av den anledningen borde det inte vara något problem. Men det kanske är så att doserar man med så små mängder så blir det ingen skillnad på växterna, eller?
Jag har relativt lite växter, men PMDD skulle alltså inte göra någon skillnad i mitt fall jämfört med att inte använda någon växtnäring alls, om jag förstått det rätt?
Eh... Jag tömmer ut vattnet med en hävert till en hink som jag går och tömmer.
Kräver inte det att man har ganska mycket växter och lite fiskar för att det ska fungera?
Innebär detta också att PMDD i ett yngelkar är en dålig kombination (eftersom man bör byta oftare än en gång i veckan)?
Är på 96 liter och det går för tillfället 50-60 Apistogramma-yngel där så det är ju ganska tättbefolkat. Om jag gör vattenbyten var 3-5 dag på 50%, så kan det alltså fungera att tillsätta PMDD för den mängd vatten jag byter.
Skulle man alltså kunna ha vattnet ståendes ett tag för att få ur CO2, hur länge i så fall?
Och varför rekommenderas denna tågordning i PMDD-kalkylatorn? Om den är dålig för växterna menar jag. Avsikten är ju att växterna ska bli fina.