Bräcktvatten??

#1 - 7 januari 2004 15:00
Hur mycket salt ska man lägga i 10 l för att få bräcktvatten?? Jag har hört att man ska ha i 2 teskedar/ 10 l vatten. Är det sant, eller?? Jag ska ha slamkrypare...
#2 - 7 januari 2004 15:04
Om du ska ha en salthalt på 0,25 % ska du ha en fjärdedels deciliter salt per tio liter.
#3 - 7 januari 2004 15:08
Hej!
Men "rolle sa att man ska ha i 2-3 teskedar salt per 10 l vatten åt sina slamkrypare!
Rätt eller fel?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 januari 2004 15:09
Zoopetinfo om salthalt.

"SALTHALT
En del arter lever i sötvatten som innehåller så gott som 0% salt, andra i saltvatten som innehåller minimum 3,5% salt (ca. 3,5 liter till 100 liter vatten). Allt däremellan är bräckvatten, eller brackvatten som man ibland kallar det.
Allt vatten räknas som bräckt när det har en salthalt som ligger mellan 0-3.5%. I praktiken brukar man dock bara tala om bräckvatten när salthalten ligger mellan 0,5% och 1,5%. Ofta när man håller bräckvattenfisk i akvarium ligger salthalten på ungefär 1,5%."

#5 - 7 januari 2004 15:17
Ojdå, där var jag felinformerad! Trodde optimalt brackvatten var på 2,5%. Får nog sänka salthalten hos mina telningar.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 7 januari 2004 15:21
Trodde optimalt brackvatten var på 2,5%.

Varierar nog från art till art - för en del är kanske 1.5% optimalt, andra 2.5% etc. Sedan kan det ju den optimala salthalten variera inom en art beroende på fiskens ålder också.
#7 - 7 januari 2004 15:36
Plus att bräckvattenfiskar är naturligt anpassade till stora och snabba svängningar i salthalt och pH. Det måste de vara, eftersom 'bräckvatten' i naturen i praktiken endast återfinns i flodmynningar, och salthalten där påverkas av om det har regnat nyligen, om det är hög eller lågvatten, om det blåser...

Generellt sett, det finns undantag, trivs bräckvattenfiskar bättre i högre salthalt än i lägre.
#8 - 7 januari 2004 15:37
Men det är bra att veta att bräckvattenfisk är anpassade till att leva i närheten av flodmynningar. Där varierar salthalten kraftigt över året efterssom floden för med sig olika mängder sötvatten som spär ut saltvattnet. Dom är väldigt anpassningsbara och det är därför affärerna kan hålla dom tillfälligt i sina sötvattensakvarium, i längden är detta inte en bra idé då dom lättare får sjukdommar då. Att ligga på så låg salthalt som möjligt är mitt tips då nitrificeringen fungerar smidigare vid lägre salthalt. Jag skulle prova med 0,5% för att sedan öka om det finns tecken på vantrivsel, men max 1,5%.
Men det är som jag skulle gjort (och varför)
MVH
Magnus
#9 - 7 januari 2004 15:39
Azur hann före. Det han säger stämmer. Fiskarna trivs generellt bättre i högre salthalt (om man kan få igång nitrificeringen). Samma åsikter men olika tips. Huvudsaken är att du vet att dom är väldigt anpassningsbara och att det inte finns ett värde som är optimalt.
MVH
Magnus
#10 - 7 januari 2004 15:53
Men då är 2 tsk salt per 10 liter vatten för lite ? [:(]
#11 - 7 januari 2004 16:09
Jag skulle tippa på att 0,5 dl per 10 liter vatten är absoluta minimum, sedan får man laborera lite själv till en bra nivå.
(2 tsk=10ml) < (0,5 dl=50ml). Altså är 2 tsk förmodligen för lite.
MVH
Magnus
#12 - 7 januari 2004 16:19
Hurdå laborera??
Hur ser man hurdan salthalt man har i vattnet!
#13 - 7 januari 2004 16:41
Jag har aldrig själv hittat någon salthaltsmätare som mäter så små halter. Det handlar väl mest om att göra vattenbyten med nytt vatten med lite mer salt i. Om du gör 50%iga vattenbyten så blir det inte så svårt att räkna ut hur mycket salt man har i baljan på ett ungefär.
MVH
Magnus
#14 - 7 januari 2004 16:46
Ok, då får jag väl höra med rolle o se vad han säger...
#15 - 7 januari 2004 16:53
Såg nu att jag skrivit helt fel, är förvirrad som få. Jag har alltså 0,25%, dvs ganska låg salthalt för växternas skull. Det blandade jag nu ihop med 2,5 %, viket är helt uppåt väggarna. Jag trodde alltså inte att 2,5 var optimalt och tänker inte sänka min salthalt, snarare höja. Sorry.
#16 - 7 januari 2004 17:06
Jaha, men ja fattar inte riktig än!
#17 - 7 januari 2004 17:32
Jag vet inte om 2 tsk per tio liter är _för_ lite, men lite är det.

Om vi säger att du skall ha 10 promille (1%) salthalt, så skall du ha 10 gram salt per kilo vatten, eller, eftersom ett kilo vatten är nästan exakt en liter, 10 gram salt per liter vatten (till tio liter blir det alltså 100 gram).

Om inte mitt minne sviker, så har väger salt cirka 2.2 kilo per liter, så hundra gram motsvarar strax under 0.5 dl salt.

DVS, om man löser upp en halv dl salt i 10 liter vatten bör man få grovt räknat 10 promille (=1%).

Om du använder bordssalt eller havssalt bör du sen tillsätta en matsked bikarbonat per 10 liter för att hålla pH stabilt. Salt avsett för havsakvarier har däremot bikarbonat redan tillsatt, så där behövs inget extra.

Ett annat sätt att få rätt salthalt är att använda en salthaltsmätare. Det finns flera olika typer, men de vanligaste kallas areometrar och mäter vattnets specifika vikt. Vid en salthalt på 10 promille är specifika vikten 1.005.

De flesta som har bräckvattensakvarium har dock mycket låga salthalter, bara nån enstaka promille, och tillsätter inget bikarbonat, men eftersom brackvattenfisk är så tåliga vad gäller salthalt och pH så klarar de det också.

Östersjön vid stockholms skärgård har en salthalt kring 6 promille, ytvattnet vid Bohuslän mellan 20 och 30, och fullt marint vatten är 35 promille (3.5 procent).

#18 - 9 januari 2004 14:05
ok, då ska jag sätta i 1 matsked istället :)

Annons