Bråkiga Diskusar

#1 - 24 mars 2003 15:47
Hej,
Jag köpte 12 st unga diskusar i höstas och har nu av olika anledningar bara 9st kvar, de är mellan 7 och 13cm nu. Jag undrar nu vid vilken storlek de brukar börja att para ut sig? De har hela tiden bråkat en hel del (alla jagar alla), är detta vanligt bland Diskus? Vad finns det för tecken på att de börjar att "para ut"?

Mvh/ Gaston
#2 - 24 mars 2003 18:05
Hejsan!

Det är helt normalt att discus mobbar varandra, men har man tillräckligt många (minst sex stycken) så ska det jämnas ut så att ingen tar skada. I vissa fall går det dock inte som beräknat, och svaga individer dukar under även om man har ett större antal.

Discus blir könsmogna vid 12cm, men de ska inte tillåtas att leka när de är så små! Det hämnar nämligen deras fortsatta tillväxt, vilket naturligtivs inte är bra. I de akvarium där jag har ungfiskar brukar jag alltid spoilera leken för dem genom att helt enkelt skrapa bort rommen innan den kläcks. Man kan också skilja på fiskarna förståss, men det är lite drastiskt. Det viktiga är att man inte låter dem kläcka rommen och börja dra upp yngel efter dem. Då är det kört. När fisken väl har blivit 2,5 år och är stor och fin, kan man börja ägna sig åt lite seriös odling.=)

Lycka till!

Wolf

Annons