Bråkiga guldgurami

#1 - 12 oktober 2006 19:51
Jag har ett 100 liters kar och mina två guld guramis kommer inte riktigt överens den ena jagar den andra typ hela tiden.
Jag är inte säker på könen på dom den ena är mer hel gul och den andra som blir jagad är mer mörk randig på ryggen men vad jag får det till så tror jag att det är två honor eftersom ryggfenorna inte är direkt spetsiga på någon av dom ..vad ska jag göra vill inte ha bråk i mitt kar ?
#2 - 13 oktober 2006 05:16
Jag försökte en gång att ha marmorguramier (samma art som guldgurami) i ett hundraliters kar. Jag var tvungen att ge upp.
#3 - 13 oktober 2006 09:24
Men enligt artbeskrivningen så ska man ha dom i ett 100liters men de får man nog ta lite med en nypa salt kanske ...har läst en del om gurami nu de verkar som att man måste ha en hel del tur för att få det att fugera med guramis oavsett storleken på karet

Ska köpa ett par blågurami till och se om de hjälper att dom blir några fler..vill inte ge upp heller eftersom jag verkligen vill ha gurami. När jag var mindre hade jag ett 150liters kar med flera gurami och de funkade kanon bra nu har jag tyvärr inte plats med större kar
#4 - 13 oktober 2006 21:42
Köpte idag en blågurami hane för att se om det kanske kunde bli lite bättre balans i karet ..men som jag anade så blev det bara värre .
Den galna honan jagar nu båda hela tiden och då menar jag så fort hon ser dom .
Har nu beslutat att jag ska lämna tillbake den galna till zoo affären och byta den mot en annan och se om det blir bättre
#5 - 14 oktober 2006 07:15
Jag önskar dig lycka till.

http://www.ichtys.se
#6 - 21 oktober 2006 15:51
Blir snart galen på dom [:(!] eftersom det inte funkade med mina två guldgurami och en blågurami så lämnade jag tillbaka dom och bytte dom mot fyra blågurami 2 honor 2 hanar
Allt funkade bra i två dar sen var det dax igen en av dom jagar dom andra tre hela tiden ..så nu får jag väl lägga ner det här med gurami om inte någon har nåt bra tipps
#7 - 21 oktober 2006 16:58
Jag hade samma problem men efter en del flyttande hit o dit och lite tålamod så blev det bra.
#8 - 22 oktober 2006 08:10
Det finns ju mindre, och lugnare, guramier. Honungsgurami, till exempel, som är min stora favorit...
#9 - 22 oktober 2006 10:45
Har samma problem med mina blågurami. Egentligen en blågurami hanne och två marmorguramihonor. Ena marmorhonan jagar den andra hela tiden och även hannen är på den. Den aggresivaste honan försöker även jaga andra fiskar i akvariet när det är matdags, hon gillar inte att fler fiskar håller sig vid matstället utan vill ha allt för sig själv :)

Nu funderar jag på om jag ska flytta på den aggresiva honan eller om jag ska plocka bort den jagade honan för att få lugn i akvariet. Misstänker att om jag bara tar bort den stökiga honan så kommer hannen kliva upp ett pinnhål och bli lika besvärlig istället. Flyttar jag den som de två andra jagar bort så kanske de lugnar sig?

Nån runt Täby som vill ha en marmorgurami förresten? ;)
#10 - 23 oktober 2006 08:26
Hej har två guldguramis i ett 240l`s kar.I början jagade hannen honan som bara den,trodde han skulle stressa ihjäl henne.Nu 6 månader senare,har det lugnat ner sig.Efter dom fått mat,börjar dom småjaga varrandra. verkar ömsesidigt.
dom dansar och pussar varrandra.
Funderat på att skaffa ett mindre kar,sett om dom kanske börjat leka på allvar.
Ganska roliga firrar,men jag har nog haft lite flyt(med tanke på andras erfarenheter).
#11 - 25 oktober 2006 21:50
Just nu har jag guramisarna i ett 100 liters kar men har precis skaffat ett 180 liters som jag håller på att starta upp ska bli kul att se om det blir bättre i det stora
#12 - 2 november 2006 20:35
Har nu haft mina 4 blågurami i 180 liters karet ca 3 dagar och det va samma visa igen en av dom jagade dom andra tre hela tiden ..då plockade jag ut den och la den i mitt 100 liters kar sen var det frid och fröjd
Dom tre som e kvar nu verkar trivas jätte bra ihop :-)

Annons