brandsläckare

#1 - 17 mars 2003 08:40
Hej
Jag har fått ett erbjudande att köpa gamla co2 släckar tuber billigt. Men jag har hört att man måste ta bort stigarröret för att få dom att funka. Jag undrar om man kan göra det själv? Hur man gör det? Vad det kostar om man måste lämna in den för att få det gjort? Måste man provtrycka tuben efter att man gjort det?
MVH
Magnus
Bilagor:
#2 - 17 mars 2003 08:45
Som jag har förstått kommer personalen som skall fylla flaskorna kolla när de senast var provtryckta. De fyller ej på om tuben ej är godkänd.

Mvh
Marcus
Ps Om du har en tub över så köper jag gärna den av dig

"övning ger träning"
#3 - 17 mars 2003 08:47
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Men jag har hört att man måste ta bort stigarröret för att få dom att funka.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Ja annars kommer det vätska ur tuben. (Mycket svårt att dosera, plus att den riskerar att frysa)

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Jag undrar om man kan göra det själv? Hur man gör det?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Nej, de som fyller den vill nog inte ha med den att göra om du micklat med den själv.

Vad det kostar om man måste lämna in den för att få det gjort? Måste man provtrycka tuben efter att man gjort det?

Antagligen måste man provtrycka den efteråt. Jag tror inte att det blir dyrare att köpa en begagnad tub från de som håller på med sådana här saker, då får man antagligen rabatt på arbetet.

Peter
#4 - 17 mars 2003 08:59
Att ta bort stigarröret är inte svårt. Först måste släckaren vara tom, annars blir det inte kul att skruva isär den. Röret är gängat upp i ventildelen. På släckare med klämventil så får man såga av röret, det sitter en fjäder ovanför röret som gör att den stänger när man släpper på ventilen. Kolla med firmor som servar släckare, dom kan nog fixa det åt dig. Det gäller ju att det blir ordentligt gjort annars så läcker det ut till ingen nytta....

M.W
#5 - 17 mars 2003 23:22
Men...men.... MÅSTE man verkligen ta bort stigarröret... Det skall ju ändå bara pusa ut en bubbla i taget. Vääääldigt långsamt väl?
Allt CO2 skall juh hinna lösas upp i H2O oxå!!!
DÅ hinner det förgasas i regulatorn. Am I wrong or am I wrong?
//danne

För att Svenskodlat är vackrast!!!
#6 - 18 mars 2003 23:09
WOW... Nu startade hjärnan upp ordentligt!
Varför inte hänga släckaren uppochner på väggen?
Då slipper man tömma den och ta bort stigarröret!!!
Då trycker den juh från ytan där gasen är!
E ja bra eller e ja bra!
Ha de bäst!

//Danne

För att Svenskodlat är vackrast!!!
#7 - 19 mars 2003 06:52
Jag köpte en beg brandsläckare (2kg) för 300:- och lite kaffebröd hos en brandskyddsfirma. Då var stigarröret bortplockat och tuben fylld.
Jag hade inte ens kort kjol på mig.

mvh
/Jerka R
www.jerka.nu
#8 - 19 mars 2003 09:37
Jag tror folk överskattar vinsten med att köpa en begagnad brandsläckare privat jämnfört med att köpa den från ett service företag. Privatpersoner försöker ofta få ut ett orimligt högt pris eftersom dom själva blivit pålurade tuben för ett alldeles för högt pris.

Annons