Brandsläckare Till Co2?

#1 - 12 augusti 2005 11:54
Har läst på flertalet ställen att det går att använda brandsläckartuber till Co2-tuber. Tror mig veta var jag skulle kunna få en tub gratis nämligen, så min fråga är...fungerar vilken tub som till detta?

Ha dett gott

/M
#2 - 12 augusti 2005 12:24
Sök på brandsläckare så hittar du svar...Men vad jag har förståt så fungerar det bara om man tar bort stigarröret, sen måste du ha olika saker att sätta på, regulator, ventiler med mera, hittar listor om du söker på typ Co2-anläggning
#3 - 12 augusti 2005 12:32
Jo som sagt, så har jag redan läst på flertalet ställen, men anser inte att jag riktigt fått svar på min fråga hurvida vilken brandsläckare som fungerar, eller om man bör undvika någon typ.

Har inga planer på att ha co2anläggningen klar nästa vecka, var mer en tanke som slog mig appropå inget alls (och nej, det gjorde inte ont)
#4 - 12 augusti 2005 12:59
Det fungerar utan att ta bort stigaröret. Det finns flera som använder tub med stigarör i sitt kar.

Däremot kan jag inte besvara din fråga.
#5 - 12 augusti 2005 13:12
[QUOTE=Iit_mutt]Jo som sagt, så har jag redan läst på flertalet ställen, men anser inte att jag riktigt fått svar på min fråga hurvida vilken brandsläckare som fungerar, eller om man bör undvika någon typ.[/QUOTE]
Det måste (givetvis) vara en kolsyresläckare... alla andra typer av släckare går bort, om det var så du menade...
#6 - 12 augusti 2005 16:34
Sådär, tackar petnym, anade det, men var inte säker

Har en fråga till. Det är som så att dom jag fått brandsläckare av från innan (till min fars garage bl.a.) jobbar med att byta ut, underhålla osv osv.

Det räcker att ett handtag har blivit snett för att en tub ska kasseras. Då dom anser att det KAN ställa till problem även om den blir riktad.

Så min nästa fråga är...vad måste vara "helt"/"ok" på tuben för att det ska fungilera?
#7 - 12 augusti 2005 16:40
Normalt sett tar man bort avtryckarhandtaget och ersätter det med en avstängningsventil med 1/2" utvändig anslutningsgänga för regulatoranslutning,

Det går dock att ansluta regulatorn på avtryckaren och dra ett buntband och spärra handtaget i öppet läge, kör så på ena tuben just nu, stigarröret sitter oxå kvar men skall ta bort det och även ersätta avtryckaren när det är dax för påfyllning igen.

Min lokala brandskyddsfirma skulle ta 200:-för påfyllning och borttagning av stigarrör och montering av "riktig" avstängningsventil (6 kilos tub).

Komplett ny tub moddad och klar kostar 500 :-
#8 - 12 augusti 2005 16:43
Se där, svaren poppar upp lika fort som mans täller frågorna, underbart. Mao ska jag ha en så komplett/hel släckare som möjligt.

Vad är skillnaden i att ha kvar stigaröret och i att inte ha kvar det?
#9 - 12 augusti 2005 16:49
Stigarröret gör att flytande gas kan sprutas ut och kolsyresnö bildas vid släckning vid brand, utan stigarör är risken att det bara kommer ut kolsyra i ångfas och snöbildningen uteblir.

Vi kör dock med så små tryck (c:a 1 bar) att det inte är någon risk att flytande kolsyra kommer in i regulatorn så länge tuben står upp.

När tuben väl skall fyllas igen kan man lika bra ta bort stigarröret då kostnaden för det är försumbart.
#10 - 12 augusti 2005 17:23
Se där ja. Ja då ska iaf jag ta mig till dom nästa vecka och prata med dom om en tub. Har väl inte tänkt att dra igång anläggningen nästa helg eller så, utan mer att köpa en sak i taget när det finns pengar helt enkelt. reaktor har jag redan till mäskco2:n så (lite overkill enligt en del men men). Men det kommer säkerligen komma fler frågor med tiden.

Tackar för alla svar iaf :)
#11 - 12 augusti 2005 17:32
du bör även kolla när den var trycktestad senast, detta skall ske var 10-e år och är det som kostar.....

Annons