Har läst på flertalet ställen att det går att använda brandsläckartuber till Co2-tuber. Tror mig veta var jag skulle kunna få en tub gratis nämligen, så min fråga är...fungerar vilken tub som till detta?
Sök på brandsläckare så hittar du svar...Men vad jag har förståt så fungerar det bara om man tar bort stigarröret, sen måste du ha olika saker att sätta på, regulator, ventiler med mera, hittar listor om du söker på typ Co2-anläggning
Jo som sagt, så har jag redan läst på flertalet ställen, men anser inte att jag riktigt fått svar på min fråga hurvida vilken brandsläckare som fungerar, eller om man bör undvika någon typ.
Har inga planer på att ha co2anläggningen klar nästa vecka, var mer en tanke som slog mig appropå inget alls (och nej, det gjorde inte ont)
[QUOTE=Iit_mutt]Jo som sagt, så har jag redan läst på flertalet ställen, men anser inte att jag riktigt fått svar på min fråga hurvida vilken brandsläckare som fungerar, eller om man bör undvika någon typ.[/QUOTE]
Det måste (givetvis) vara en kolsyresläckare... alla andra typer av släckare går bort, om det var så du menade...
Normalt sett tar man bort avtryckarhandtaget och ersätter det med en avstängningsventil med 1/2" utvändig anslutningsgänga för regulatoranslutning,
Det går dock att ansluta regulatorn på avtryckaren och dra ett buntband och spärra handtaget i öppet läge, kör så på ena tuben just nu, stigarröret sitter oxå kvar men skall ta bort det och även ersätta avtryckaren när det är dax för påfyllning igen.
Min lokala brandskyddsfirma skulle ta 200:-för påfyllning och borttagning av stigarrör och montering av "riktig" avstängningsventil (6 kilos tub).
Stigarröret gör att flytande gas kan sprutas ut och kolsyresnö bildas vid släckning vid brand, utan stigarör är risken att det bara kommer ut kolsyra i ångfas och snöbildningen uteblir.
Vi kör dock med så små tryck (c:a 1 bar) att det inte är någon risk att flytande kolsyra kommer in i regulatorn så länge tuben står upp.
När tuben väl skall fyllas igen kan man lika bra ta bort stigarröret då kostnaden för det är försumbart.
Se där ja. Ja då ska iaf jag ta mig till dom nästa vecka och prata med dom om en tub. Har väl inte tänkt att dra igång anläggningen nästa helg eller så, utan mer att köpa en sak i taget när det finns pengar helt enkelt. reaktor har jag redan till mäskco2:n så (lite overkill enligt en del men men). Men det kommer säkerligen komma fler frågor med tiden.