Briljanttetror som vägrar stimma

#1 - 26 februari 2006 23:10
Jag har en bunt briljanttetror i mitt större akvarium som vägrar stimma. Nu är de bara sex stycken för tillfället, men det blir fler så sakteliga, då och då dyker det upp nya små yngel. Är det månne så enkelt som att jag behöver fler? De går i ett akvarium med en 20-årig vattensköldpadda, så lite nervösa borde de kunna vara tycker man, om det är det det hänger på.

Ska jag köpa fler alltså, eller är de bara sådana? Jag har också planer på att skaffa ett stim neoner eller kardinaltetror, vilka av dessa är tåligast?
#2 - 27 februari 2006 07:27
[quote=hgus]Jag har en bunt briljanttetror i mitt större akvarium som vägrar stimma. Nu är de bara sex stycken för tillfället, men det blir fler så sakteliga, då och då dyker det upp nya små yngel. Är det månne så enkelt som att jag behöver fler? De går i ett akvarium med en 20-årig vattensköldpadda, så lite nervösa borde de kunna vara tycker man, om det är det det hänger på.

Ska jag köpa fler alltså, eller är de bara sådana? Jag har också planer på att skaffa ett stim neoner eller kardinaltetror, vilka av dessa är tåligast?[/quote]

Jag har inget bra svar utan att jag tror att risken att neon och kardinaltetror blir mat är rätt stor.

Fast samtidigt så klarar sig ju yngel hos dig. Hur stort är akvariumet?
#3 - 27 februari 2006 08:42
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=748455#post748455

På den tråden hittar du en diskussion om stimbeteende. Just brillianttetror har jag liten erfarenhet av.

Neontetran är tåligare än kardinaltetran, men bägge blir lättare uppätna än många andra tetror...
#4 - 2 mars 2006 14:58
Akvariet är på 375 liter, och sköldpaddan är fullvuxen och betydligt långsammare än fiskarna, så om inte en fisk skulle vara blind och halt så är det liten risk att hon tar någon. I övrigt finns det bara tiotalet svärdbärare.

Intressant tråd, Erik, det är väl så att man ska ha många fiskar och något lite hotfullt, sköldpaddan duger väl inte... [:)] Jag köper väl det som jag får bäst pris på av neoner och kardinaler då (eller kanske rödmunstetror). Tack!
#5 - 3 mars 2006 15:26
Enda gången våra briljanter stimmade var just när vi köpt dom. Kan tillägga att vi har ungefär 20 stycken i största akvariet. Otroligt vackra fiskar dock... bryr mig inte så hårt i att de inte stimmar så bra. Vill du ha fiskar som stimmar bra så köp hellre svart neontetra än neontetra. Hos oss stimmar drottningrasbora och gulfenad kongotetra bäst.
#6 - 19 mars 2006 15:53
En del tetror verkar avsky att stimma. Mina neontetror stimmar bara på natten och vid vattenbyten. Annars simmar dom oftast en och en eller två och två.
#7 - 19 mars 2006 15:57
läst att vissa har fått bättre stimning vid udda antal fiskar.

Annons