Bröllopet

#1 - 19 juni 2010 16:21
Är det fler än jag som tyckte det var jättefint o fick en liten tår i ögonvrån:D

Jag är stolt över vårt kungahus o tycker de är jättefina ihop Victoria o Daniel

Grattis till dem o låt dem leva lyckliga i alla sina dagar[:-59]
admin
Christian Alfredsson
#2 - 19 juni 2010 16:38
Tår - japp
Stolt - japp
Fina - japp

Håller med dig på alla punkter. Riktigt roligt att se det.
#3 - 19 juni 2010 16:53
Vi var inne på skeppsholmen hela familjen och det var riktigt trevligt. Vi vinkade så det stod härliga till och när de blåste på med sluten så hoppade hela publiken till och rätt mycket skrikade blev det 21 kraftiga salvor kändes skönt i kroppen. Och visst blev man rörd och stolt!
#4 - 19 juni 2010 17:03
Det var jätte fint :) Finns ju inget annat att titta på.

Någon som tyckte att det var (liiite) synd om Säpos 4 män (kvinna) som fick springa på asfalt (och inte hade de jogginskor på sig) i 7km.
Hade varit modernt (och ascoolt!) om de kunde ha få åkt på en segway istället för att springa bredvid. Vem orkar brotta ner ngn som försöker ngt om man springer 7km.
#5 - 19 juni 2010 17:08
Nu går jag nog med...

http://repf.se/
#6 - 19 juni 2010 17:26
Visst var det fint - minns kungens bröllop även om jag då bara hade råd med svartvit TV som fattig student. Och om den springande SS-tjejen verkade ju hon ha bästa konditionen av de fyra. Tårar har fällts här i Huskvarna. ;)
#7 - 19 juni 2010 17:27
Nubi skrev:

Någon som tyckte att det var (liiite) synd om Säpos 4 män (kvinna) som fick springa på asfalt (och inte hade de jogginskor på sig) i 7km.

Hade varit modernt (och ascoolt!) om de kunde ha få åkt på en segway istället för att springa bredvid. Vem orkar brotta ner ngn som försöker ngt om man springer 7km.

Om det var jag och någon gjort ett anfall så skulle inte jag orkat göra något efter den språngmarchen, är det någon som förtjänar medalj idag så är det dom 4 säpo personerna.
#8 - 19 juni 2010 17:39
Tycker mer synd om ena vakten som svimmade och fick utgå, än säpos vakter. Annars är jag så himla stolt rörd och tycker Viktoria o Daniel är såå fina ihop.
#9 - 19 juni 2010 17:41
stefan s skrev:
Om det var jag och någon gjort ett anfall så skulle inte jag orkat göra något efter den språngmarchen, är det någon som förtjänar medalj idag så är det dom 4 säpo personerna.

Jag håller med! Kortegen åkte inte precis sakta.
#10 - 19 juni 2010 17:52
miluhe skrev:
Är det fler än jag som tyckte det var jättefint o fick en liten tår i ögonvrån:D

Jag är stolt över vårt kungahus o tycker de är jättefina ihop Victoria o Daniel

Grattis till dem o låt dem leva lyckliga i alla sina dagar[:-59]

Ja, visst hoppas jag de får leva lyckliga. Precis som alla andra som gifter sig. Annars har jag gjort vad jag kunnat för att undvika hysterin, som jag tycker att det är. Donat med mina akvarier, planterat i trädgården, roat mig med datorn och lyssnat på talbok. Undvikit allt vad radio och TV heter idag.:)

Ingen mer än jag?
#11 - 19 juni 2010 18:01
Rosali skrev:
Ja, visst hoppas jag de får leva lyckliga. Precis som alla andra som gifter sig. Annars har jag gjort vad jag kunnat för att undvika hysterin, som jag tycker att det är. Donat med mina akvarier, planterat i trädgården, roat mig med datorn och lyssnat på talbok. Undvikit allt vad radio och TV heter idag.:)

Ingen mer än jag?

Det var faktiskt spännande att se när viktoria gick in i kyrkan och sen när de åkte kortegen, därefter tittade jag med ett halft öga på tv.
:)

klänningen var KANONSNYGG som Madelene hade
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 19 juni 2010 18:13
Rosali skrev:

Ingen mer än jag?

Jag har absolut inte undvikit Tv-apparaten idag - tvärtom så har jag kollat på 3 fotbollsmatcher (blir en till som snart börjar) och jag kollade t.o.m. på TV-reklamen eftersom det inte fannas något annat vettigt att slå över till i pausen;)

Inget emot bröllopsparet personligt - men monarkin hör hemma inte hemma i en riktig demokrati så ned med monarkin:p
#13 - 19 juni 2010 18:46
Jag har absolut inte undvikit Tv-apparaten idag - tvärtom så har jag kollat på 3 fotbollsmatcher (blir en till som snart börjar) och jag kollade t.o.m. på TV-reklamen eftersom det inte fannas något annat vettigt att slå över till i pausen;)

Inget emot bröllopsparet personligt - men monarkin hör hemma inte hemma i en riktig demokarti så ned med monarkin

Jag har inte heller nå¨got mot bröllopsparet, men tycker som du att kungahuset inte hör hemma i en demokrati.
Jag anser också att de är såpass rika att de kunnat bekosta bröllopet själva. Det får ju alla andra göra.
#14 - 19 juni 2010 18:52
Trots att jag tycker det har varit på tok för mycket hysteri inför bröllopet och att jag också tillhör dem som tycker att monarkin är förlegad så har jag tittat en del på grund av nyfikenhet.[:o] Har absolut inget emot brudparet personligen. De är ett par det riktigt strålar om. Äkta kärlek är vackert, visst fick jag en tår i ögonvrån.:)
#15 - 19 juni 2010 19:23
..bara undrar lite försiktigt varför det inte kan finnas både ock. Både demokrati och monarki...? :O)
#16 - 19 juni 2010 19:35
För att dom kungliga är inte folkvalda, därmed inte demokratisk vald.
Det är iaf en av anledningarna........
#17 - 19 juni 2010 19:36
Kalendula skrev:
..bara undrar lite försiktigt varför det inte kan finnas både ock. Både demokrati och monarki...? :O)

Demokrati= alla har rätt att vara med och bestämma och majoritet avgör. Enkelt sagt.
Monarki= man är född till att bli monark, dvs, ej demokratiskt.
#18 - 19 juni 2010 19:38
Och de gamla kommunisterna kan inte förenas med etablerade samhällsfunktioner.
;)
#19 - 19 juni 2010 19:41
Vem vill ha någon folkvald president som senare dras inför rätta för korruption och/eller våldtäkt?
Finns många exempel på detta runt världen?
#20 - 19 juni 2010 19:46
Skönt att det snart är överstökat så man slipper all hysteri media för med sig.
#21 - 19 juni 2010 19:50
Tja, en folkvald president kan ju i alla fall ställas inför rätta, det kan inte Sveriges statschef.

Det är väl alltid kul med folk som är kära och gifter sig, men detta spektakel visar ju bara hur absurt det är med monarki.

Man tager sig ett stycke nyfödd bebis och bestämmer sig för att hon inte ska få välja själv hur hennes liv ska bli för det är redan bestämt i konceptionsögonlicket. Visar mer än något annat hur vannsinnigt hela idén med ärftlig monarki är. Vad säger egentligen FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna och Barnkonventionen?

Föräldrar som har t ex företag och försöker tvinga in barnen i företaget för att fortsätta driva det anses ju rätt elaka och tämigen vrickade......
#22 - 19 juni 2010 20:12
Vet inte om jag har missat något????vem är det som gifter sig!!
#23 - 19 juni 2010 20:31
Jag bor nog under en sten, Viktoria gifte sig idag?
#24 - 19 juni 2010 20:34
Det spelar knappast någon roll för demokratin om man avskaffar monarkin eller inte. Ett land behöver inte ha en kung men en kung behöver heller inte ha ett rike. Ryssarna försökte 1917 men likt förbenat helgonförklarade rysk-ortodoxa kyrka familjen Romanov 2001.
Över 2000 journalister varav mer än 700 utländska bevakar spektaklet så ta det för vad det är, dvs bra promotion för sverige.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 19 juni 2010 20:38
erikthur skrev:
Vem vill ha någon folkvald president som senare dras inför rätta för korruption och/eller våldtäkt?

Finns många exempel på detta runt världen?

Du tycker då att det är bättre med gamla kungliga brottslingar (finns ju en del sådana) som inte får dras inför rätta vad dom än gör[:(!]
Jag tycker att alla skall ha ett ansvar inför lagen.

Men som sagt både Victoria och Daniel verkar ju mycket trevliga så jag hoppas dom får ett bra äktenskap och klarar av den enda "kungliga pliketn" dvs aveln;)
#26 - 19 juni 2010 21:18
Kjell, nu tar du i väl mycket även för en rabiat antimonarkist som jag, skall vi inte gissa att du menade stofiler snarare än pedofiler måntro?

Annars så kommer alltid det där upp om allt elände som det kommer med en president och visst, det ligger något i det. alltså skiter vi i det också, finns inget som säger att man måste ha varken president eller monark, vi klarar oss utan bägge.
#27 - 19 juni 2010 21:30
Herregud vad jobbigt att komma in på denna sida och plötsligt har denna tråd förvandalts till en tråkig negativismspridande artikel!
Uggh!

Denna dag har varit helkul och brölloppet har varit fantastiskt. Jag är en rationell ingenjör/matematiker/fysiker som lever på det rationella och logiska, men händelser som detta är ju kul för guds skull inte rationella! Varför försöra denna händelse med argument som dessa.

Det finns något sorligt med denna överrationella nation som verkar ha glömt hur man gör för att njuta av livet och ta det man får med glädje. en enorm gnällnation är vad vi är i alltför många situationer.

Människor är i grund och botten irrationella och det är en viktig komponent i att vara lycklig. President, på vilket sätt blir vi lyckligare av det. Kommunismen brukar vara bra på att radera historia och detta är väl bara ett exempel på just det.

Att ha president verkar ju helt meningslöst!! Då håller jag hellre med Bygert och skippar allt, det är väl det enda rationella om det nu är det vi måste vara i detta land!
#28 - 19 juni 2010 21:31
Hmm Tror inte det handlade om pedofili ( iofs bortgift av tonårsflickor är väl nästan samma sak, men det är ju helt Ok i vissa religioner)
Problemet är väl att i den slutna svären figurerade blödarsjuka vilket är ett genetiskt problem.
#29 - 19 juni 2010 23:15
Tänk bara på hur mycket allt detta ståhej har kostat...
Dessa pengar hade gjort mycket bättre nytta i vård, barnomsorg, äldrevård eller andra hål staten har att stoppa dem i.

Jag är alls inte emot att dessa 2 personer gifter sig och lever lyckliga i alla sina dagar. Och visst önskar jag dem lycka till. Det gör med alla som gifter sig. Men kungahuset har så pass mycket pengar att de gott har kunnat kosta på detta ståhej själva, som andra som gifter sig får göra. Jag fick ha det bröllop kassan tillät. Och mitt äktenskap håller ännu.;)
#30 - 20 juni 2010 06:39
Jag har haft ett öga på Google News US, UK och Philippins -sajterna och vill därför påpeka att Sverige har det senaste dygnen fått betydande positiv publicitet från bröllopet runt omkring i världen och det är värt en hel del stålar. Det bör också vägas in.

Marknadsekonomer har tidigare uppskattat att Sverige rent generellt får tiofalt igen vad Kungahuset kostar.
#31 - 20 juni 2010 06:52
Jag tror att Kjell kanske menade Gustav den femte som hade lite underliga affärer för sig i sängkammaren bl a Haijby-affären som rullades upp trots hovets försök att hyssja ner den.
Om nån vill kuta runt och vara kung, så visst, men att tvinga omyndiga barn att axla en roll redan som små är sjukt enligt min mening.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 20 juni 2010 09:37
Bygert skrev:
Annars så kommer alltid det där upp om allt elände som det kommer med en president och visst, det ligger något i det. alltså skiter vi i det också, finns inget som säger att man måste ha varken president eller monark, vi klarar oss utan bägge.

Håller helt med - finns ingen som helst anledning till att att heller ha en president. Och varfär skulle det behövas kungen fyller ju ändå ingen funktion så då beghöver ju inte ha någon annan som skall upprätthålla denna funktion. De få formella uppgifter som kungen har kan talmannen säkert klara av.

Sedan tillbka till ursprungsfrågan - jag kollade faktiskt några minuter på bröllopet igår kväll efter att fotbollsändningarna var slut vid 11 och kunde konstatera att Daniel hade en väldigt bra engelska, men inte riktigt lika bra på att dansa (även om reportrarna sa det). Så nu har jag i alla fall tittat lite på bröllopet:D
#33 - 20 juni 2010 09:37
Jag jobbade hela dagen, men tittade då jag kom hem. Tyckte det var kul att höra talen! Daniels tal till Victoria var så fint! Då fälldes det lite tårar här! Daniels papaps tal var ven det OTROLIGT bra! Kungens tal till brudparet tyckte jag nog var sådär.. Bröllopstårtan var enorm, men tyckte det var liite fusk att kalla den 3, 30 hög, hälften var ju luft emellan!*ler* Vid bröllppstårtan var jag såå trött, men var TVUNGEN att sitta kvar o titta på bröllopsvalsen oxå, mkt fint!
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 20 juni 2010 09:50
erikthur skrev:
Jag har haft ett öga på Google News US, UK och Philippins -sajterna och vill därför påpeka att Sverige har det senaste dygnen fått betydande positiv publicitet från bröllopet runt omkring i världen och det är värt en hel del stålar. Det bör också vägas in.

Marknadsekonomer har tidigare uppskattat att Sverige rent generellt får tiofalt igen vad Kungahuset kostar.

Det är i grunden en demokratifråga - jag köper kungahuset om det svenka folket har valt att ha en monarki, och vi har valt en kung.

Det finns det marknadsekonomer som både kommer till den ena eller andra slutsatsen huruvida kungahuset är lönsamt eller inte - man måste ju t.ex. då även räkna in allt som kungahuset kostar (som är mycket mer än miljonutgifterna till hovet).

Ekonomiska frågor är dock ointressanta ut ett demorkratiskt perspektiv. Skall vi sluta hålla val för att det sannolikt är mer lönsamt med en enpartistat. Och även om det bara skulle handla om pengar så borde väl i så fall Abba vara kungar och drottningar för de har ju dragit in oerhört mycket mer till Sverige om det nu är det som det handlar om.
#35 - 20 juni 2010 09:58
...men om båda enheterna ändå i botten har samma mål att människor o djur ska ha det bra. Går det inte då att ha både ock ändå... alla gör ju vad dom kan för att människor ska få det bättre på ett eller annat sätt.... jag kanske tycker helt fel... men ändå...
#36 - 20 juni 2010 11:23
Demokrati är ingen svart-vit fråga. Vi har massor av andra instanser där vi inte haft personval. Och de personval vi har är ju ändå knappast helt transrent och fullt använt. Om en valmöjlighet inte utnyttjas kan man fråga sig om det verkligen är en möjlighet.
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 20 juni 2010 13:48
Tips till er som gillar att läsa om bröllopet - läs kvällstidningarna idag för de handlar nästan bara om bröllopet:D
Tips till er som inte gillar att läsa om bröllopet - köp inte dagens kvällstidningar för de handlar nästan bara om bröllopet[:(!]

Också grattis till landslagsspelaren Pontus Wernblom (samt hans fru) som också gifte sig igår

Annons