Brottas med trådalger!!

#1 - 29 april 2007 08:04
trådalgerna håller på att ta över mitt kar helt och hållet:(
Har läst lite om just trådalger men inte hittat mycket mer än att man ska byta vatten i mörker. nån annan lösning måste det väl finnas? Siameser är ett alternativ, dock något av det sista. Men går inget annat så är jag väl tvungen. Har dock hört att dom inte äter "fullvuxna" trådalger utan bara nya skott?

Förutsättningarna:
200 liter. Lagom mycket fisk. Lagom med växter, Jättevallisneria, windelöv, svärdsplantor, crinum natans och en aponogetonsort. Göder med PMDD dubbeldos vid vattenbyte, göder för hela vattenvolymen,alltså 400 liter, är det fel? (har funkat bra till trådarna kom, växterna har varit fina och vuxit bra, utom windelöven). Byter mellan 30-50% i veckan. två stycken aquarellerör med reflektorer. Ljuset på i nästan 12 timmar.
tror jag har fått med allt?

Som det ser ut nu så är windelöven värst drabbad, den ser man knappt för alla alger. den har heller aldrig mått riktigt bra utan några blad blir bruna med jämna mellanrum.. Crinumen är också hårt drabbad. Har strilrör och dessa står precis i cirkulationen... hörde nåt om att trådalger cillar cikulation?

se nu till och hjälpa mig;)

/Hans
#2 - 29 april 2007 09:28
Hmm... menar toffsalger;) tror jag...
Har itne riktigt koll på vilken som är vilken av dom.
Mina är svarta och ca 1-1,5 cm.
Ska kika om jag kan ta nåt kort också!

/Hans
#3 - 29 april 2007 09:44
Ja kort vill jag se!!

Älskar numer tofsalger!
#4 - 29 april 2007 09:45
älskar?

/Hans
#5 - 29 april 2007 10:14
Ja det är annorlunda och kan man bara komma på knepet så tror jag man kan göra ett riktigt snyggt akvarium......alltså tävlingssnyggt!

Kan ju inte säga att de är fula precis.
http://aquariumalgae.blogspot.com/2006/06/black-beard-algae-bba-red-brush-algae.html
#6 - 29 april 2007 10:15
jag hatar sånna alger.....innan så hade jag ett j**vla problem med dem men nu så har jag fått bort dem
#7 - 29 april 2007 10:23
Macke: Hur fick du bort dom?

Gasse: Njae riktigt så snygga är inte mina;)

/Hans
#8 - 29 april 2007 10:29
battalionP skrev:
Macke: Hur fick du bort dom?

Gasse: Njae riktigt så snygga är inte mina;)

/Hans

om jag ska vara ärlig så vet jag ärligt talat inte......det var länge sen jag hade dem men jag ska försöka komma ihåg......jag har för mig att jag fick dem för att jag mata för mkt och hade för mkt fisk i tanken......så jag slänge i ett par ancistrusar i min tank och så drog jag ner på matningen och la över lite andra fiskar i ett av mina andra kar och gjorde vanliga vattenbyten en gång i veckan....och till sist så åt mina ancistrusar upp algen på några dagar och sen dess så har jag itne fått den mer.....kommer ihåg att jag fick en mongroverot av min kompis....heltäckt med tofsalger.....mina ancistrusar åt upp algen på baar någon dag....så nu är den ren och fin.......men e du säker på att det är tofsalger???....tycker itne det ser ut som dem
#9 - 29 april 2007 10:31
annarsså är ju siamesisk algäater duktig på tofsalger :)
#10 - 30 april 2007 07:29
#11 - 30 april 2007 07:31
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tycker det ser ut som tofsalger :)[/COLOR][/FONT]
#12 - 30 april 2007 07:34
ja det var det jag trodde med... skrev dock (dum i huvet som man är;)) trådalger i rubriken...

Så, hur blir man av med dessa?

/Hans
#13 - 30 april 2007 07:43
battalionP skrev:

På denna bild syns det klart och tydligt att det är frågan om staghorn.

Det senaste jag hört om staghorn är att de uppkommer av ammonium.
#14 - 30 april 2007 07:45
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ja, i ett 200 L skulle jag släppa i några små siamesiska algätare (äkta!) Jag har inga tofsar där det går siameser :) åsså göda på med PMDD.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Praktbarber skall oxå vara fina på att mumsa tofsar.[/COLOR][/FONT]
#15 - 30 april 2007 07:47
petnym skrev:
På denna bild syns det klart och tydligt att det är frågan om staghorn.

Det senaste jag hört om staghorn är att de uppkommer av ammonium.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kanske det [:o] jag hade nog gjort likadant i vilket fall :). Hade även staghorn innan jag köpte mina siameser och började med PMDD ;)[/COLOR][/FONT]
#16 - 30 april 2007 08:52
Vad har du för filter ?
Om det är som petnym säger att staghorn uppkommer av av ammonium kan det ju bero på underdimesionerat/dåligt filter i kombination med ev övermatning.

Desutom ser jag att du ger dubbeldos PMDD vid vattenbyte, nu är jag ingen expert, men varför inte prova att ge den andra dosen mitt i veckan istället så får du stabilare gödningsnivåer, men om detta kan ha med saken att göra låter jag vara osagt.
#17 - 30 april 2007 09:06
albjohn skrev:
Vad har du för filter ?

Om det är som petnym säger att staghorn uppkommer av av ammonium kan det ju bero på underdimesionerat/dåligt filter i kombination med ev övermatning.

Desutom ser jag att du ger dubbeldos PMDD vid vattenbyte, nu är jag ingen expert, men varför inte prova att ge den andra dosen mitt i veckan istället så får du stabilare gödningsnivåer, men om detta kan ha med saken att göra låter jag vara osagt.

Har ett fluval 405, så underdimesionerat är det nog inte. det är ju rekommenderat upp till 450 liter tror jag.. Har biobollar och makaroner i, tillsammans med orginalfiltermattan.. Dock så har det slammat igen mer och mer och har precis gjort rent det, ca 15 min sen;) får se om det hjälper! Övermatning tror jag inte att det är, har matat väldigt sparsamt, för att inte säga lite den senaste tiden.

Jo har också tänkt på det där med att göda två gånger, men det är enklare att göda en;) antar att jag får skylla mig själv över min lathet nu;)

Men jag ska testa att göda två gånger och se hur det löser sig med nygjorda filtret.. Hoppas det löser sig!

/Hans
#18 - 30 april 2007 09:31
Om detta ger resultat, hur lång tid tar det innan det märks? försvinner dom helt eller blir "skelettet" kvar?

/Hans
#19 - 30 april 2007 09:52
har lite liknande problem, men har börjat göda med PMDD två gånger i veckan och plocka bort alla angripna blad på växterna. det såg lite trist och tomt ut först, men nu börjar det bli bättre.
#20 - 1 maj 2007 09:46
Jag hade stora problem med staghorn när mitt kar var nystartat. Jag hade också rejält med filtrering och inga problem med nitrit och eller nitrat. Jag skaffade en kemikalie mot dessa alger och efter det har de aldrig kommit tillbaka. Algenmaster från Amtra använde jag. Den gör att vattnet blir helt grönt och karet ser bedrövligt ut i en vecka. I övrigt har jag hört att staghorn försvinner av sig självt när balans uppstår.
#21 - 1 maj 2007 10:51
hmm, ja kemikalier är ju absolut sista lösningen!
Ska se om det funkar med rengjort filter och ändrad gödning först.

/Hans
#22 - 1 maj 2007 17:12
Jag har haft väldiga problem med trådalger. Det visade sig att jag överdoserade med pmdd. Nu doserar jag enligt anvisningarna, och jag har inga trådisar kvar.

Annons