trådalgerna håller på att ta över mitt kar helt och hållet:(
Har läst lite om just trådalger men inte hittat mycket mer än att man ska byta vatten i mörker. nån annan lösning måste det väl finnas? Siameser är ett alternativ, dock något av det sista. Men går inget annat så är jag väl tvungen. Har dock hört att dom inte äter "fullvuxna" trådalger utan bara nya skott?
Förutsättningarna:
200 liter. Lagom mycket fisk. Lagom med växter, Jättevallisneria, windelöv, svärdsplantor, crinum natans och en aponogetonsort. Göder med PMDD dubbeldos vid vattenbyte, göder för hela vattenvolymen,alltså 400 liter, är det fel? (har funkat bra till trådarna kom, växterna har varit fina och vuxit bra, utom windelöven). Byter mellan 30-50% i veckan. två stycken aquarellerör med reflektorer. Ljuset på i nästan 12 timmar.
tror jag har fått med allt?
Som det ser ut nu så är windelöven värst drabbad, den ser man knappt för alla alger. den har heller aldrig mått riktigt bra utan några blad blir bruna med jämna mellanrum.. Crinumen är också hårt drabbad. Har strilrör och dessa står precis i cirkulationen... hörde nåt om att trådalger cillar cikulation?
se nu till och hjälpa mig;)
/Hans