Brunaktigt vatten ?

#1 - 19 maj 2012 11:05
För exakt två veckor sedan bytte vi 70 liter vatten i ett 120 literskar därför vattnet var brunaktigt och gruset längs glaset därnere blev brunt som vi använde skrapa till.
Nu är det näranog likadant igen !!!!efter bara två veckor.Fiskarna överlever,vad kan detta vara ????
#2 - 19 maj 2012 11:16
kiselalger kan sitta på rutor och grus.

Har ni någon rot i karet? Det kan göra vattnet tefärgat..
#3 - 19 maj 2012 11:43
kiselalger kan sitta på rutor och grus.

Har ni någon rot i karet? Det kan göra vattnet tefärgat..

Du har rätt,vi hade en rot,mangrove men den har vi kastat bort,vad tycker du att vi skall göra??
Byta vatten en gång till 70-80 liter eller finns det någon botmedel mot detta???
#4 - 19 maj 2012 11:46
Vad är det du vill bota?

Lägg upp en bild på karet så vi får se vad det är ni är bekymrade över..

:)
#5 - 19 maj 2012 12:47
Vad är det du vill bota?

Lägg upp en bild på karet så vi får se vad det är ni är bekymrade över..

:)

Bekymrade !! man vill ju ha klart vatten och inte tefärgat vatten eller är det bara att köra på...
#6 - 19 maj 2012 12:52
Perri skrev:
Bekymrade !! man vill ju ha klart vatten och inte tefärgat vatten eller är det bara att köra på...

Det är bara att köra på. Det bruna tefärgade kommer avta med tiden. För min del tycker jag att det är snyggt. Har till och med ett akvarium med massor av ekblad som gör det riktigt riktigt brunt. Förstås en smaksak. Men det är bara att köra.
Om det är alger som är ett delproblem så kolla in denna danska sajt:
http://www.akvarieplanter.dk/identifikation-og-bekaempelse-af-alger#bakterie
#7 - 19 maj 2012 12:58
Du kan koka rötterna innan du har ner dem i karet så färgar de inte alls så mycket och slutar färga mycket snabbare.
#8 - 19 maj 2012 13:28
Jag la dom i ett kar med vatten i två veckor men att koka dom är nog bättre,hur som helst tack för alla svar !!!!
#9 - 19 maj 2012 13:39
Ett hett tips är att kolla vad man stoppar ner i karet får för effekt. Det finns väl femhundra trådar som handlar om att rötter färgar vatten brunt.....

Annons