brunalger invaderar, hjälp???

#1 - 22 januari 2004 07:57
Har fått brunalger på rutan och på växterna.
Hur blir jag av med dessa, och vad beror det på ?
Såg i liknande frågor att det kunde bero på för dålig belysning,
har ett begagnat kar som belysningen är på ca 12 timmar. Fiskarna bör väl få såva oxå.
#2 - 22 januari 2004 08:21
Nystartat eller hur.....
#3 - 22 januari 2004 08:32
det har varit igång ca 1 månad (200 liter), har bytt ca 1/3 vatten.
tänkte köpa mer växter för att täta igen akvarit, pga yngelvårdande palett hanne. Men växterna ser lite tråkiga ut när det blir bruna.
Vad skall jag göra för att bli fri brun algerna ??
Har några tilltuffsade pansar malar som bökar i gruset, men inga fiskar som gillar alger. Finns det fiskar som städar bort brunalger ?
#4 - 22 januari 2004 08:56
Testa med ancistrus.
Brunalgerna försvinner med tiden, ett klassiskt "nystartproblem".
#5 - 22 januari 2004 09:08
Här har du en del tips
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Alger

Jag hade också jättemycket brunalger när jag startade mitt akvarium. Jag bytte vatten några gånger och köpte mig algätare och sen försvann de! Testa det du också..
#6 - 22 januari 2004 09:10
köpte ancitrusmalar då. glömde att säga det *ler*
#7 - 22 januari 2004 09:25
Hoppas ancitrusmalarna är tåliga eftersom min grymma paletthanne har många lik på sitt samvete. Skall jag mata mindre + byta vatten oftare
1/3 i veckan, för att få bort algerna ?
#8 - 22 januari 2004 13:43
jag bytte ungefär 40 % av mitt 54 liters akvarium när jag hade problem med algerna. tror att man ska mata mindre men är inte riktigt säker. algerna får ju sin näring bl.a. genom övermatning.

om ancitrusarna är tåliga? hmmm. vad jag har hört kan de stå emot det mesta men jag är ingen expert!
#9 - 22 januari 2004 14:59
Mitt palettpar höll på att ta kål på ancistrusen jag hade i samma kar när paret höll på med sin yngelvård. Köp en vuxen ancistrus så klarar den sig nog bättre, jag fick flytta ut min ungancistrus.
#10 - 22 januari 2004 15:02
<font color="red">Jag fick problem med brunalgeri början också, men efter jag köpt två riktiga akvariumlysrör och två reflektorer försvann de på ungefär 24h timmar!</font id="red">

Annons