brysselkål, broccoli, squasch, gurka...

#1 - 30 april 2006 14:53
...det är vad jag ger mina fiskar. Jag har läst att man kan ge potatis, kött, torsk osv., men jag vet inte hur man förbereder maten. Grönsakerna jag ger mina fiskar är färska, men jag vågar inte stoppa i kött och fisk utan att förbereda det på nåt sätt och jag vet inte hur man gör. Kan ni ge mig lite tips?
Tacksam för alla svar
#2 - 30 april 2006 15:08
Vit fisk kött kan du sjölja av och mata med som det är (beror på vad du har för fiskar då men..), ingen rött kött till fiskar, ajabaja!(gris,nöt,får,älg,rådjur osv.)

räkor, maskar, och insekter går bra oxå..
bara gör ner fodret så dina fiskar inte sätter i halsen.
#3 - 30 april 2006 16:51
Lax? Skulle det fungera? Dagmaskar har jag funderat på men jag vet inte hur det skulle gå. Vad gör man med potatisen innan man kan mata fiskarna med den?
#4 - 30 april 2006 17:04
Bara vitt fiskkött, som t ex torsk har.
Lax har ju rosa kött och är ganska fett, som alla andra ädelfiskar, tror att du helst ska hålla dig till torsk och alskan pollac (hur stavas det :confused: nåt sånt iaf, tror ni vet vad jag menar), hoki, dom torsk-arterna.
Är det nån som vet om det går bra med Gädda, mört, id mm? Dom kanske innehåller parasiter, parasiterna dör väl om man fryser fisken innan?
Du kan antingen stoppa ner tinade fisk-bitar i lagom storlek till dina fiskar, det gör man väl mest med tyå stora, syd-amerikanska ciklider och stora fiskar som äter fisk.
Annars kan du köra t ex ärtor, räkor, blomkål, torsk, mm i en matberedare så har du räkmix :) Det funkar skitbra till alla fiskar, om det ska vara till yngel så får du mixa längre i beredaren så att det blir finare. Se till att inte ha några bitar av räkskal i mixen, det kan dina akvariefiskar sätta i halsen.
Så här gör man räkmix: http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=40 , du behöver inte ha i precis dom sakerna som står i detta receptet om du har fiskar som behöver mkt kött så ha i mer räkor och minder ärtor eller om du har fiskar som behöver grönsaker, så ha i mer ärtor och mindre torsk osv. Du kan även exprimentera med nya ingredienser, jag hade t ex i morötter i min =)
#5 - 30 april 2006 21:51
köp "billig" fisk i fiskbilen och filea själv, spar huvudet och syna odentligt så finns det massor med kött till fiskarna på den...

annars kan man fråga om man får köpa fiskrens oxå...:)
#6 - 2 maj 2006 11:58
hmm.

:) vilka fiskar äter brysselkål, broccoli, squasch, gurka å allt de? blev bara och fundera.
#7 - 2 maj 2006 12:07
Det äter nästan alla mina fiskar, allt från platy till ciklider, t.ex. zebraciklider. Prova själv så ska du se - dina firrar blir överlyckliga.
#8 - 2 maj 2006 13:32
Mina fiskar är nog ytterst kräsna, varken broccoli, ärtor eller sallad har gått hem hos dem... Har fått fiska upp maten helt orörd ett dygn senare. Inte ens räkorna åt det. :( Har platys, neontetror, malar o algätare.
#9 - 2 maj 2006 15:31
Vad matar du dem med annars?
#10 - 2 maj 2006 17:34
Nej, mina fiskar äter det inte heller om man bara stoppar ner rå t ex sallad. Men dom äter kokta ärtor (vart frusna innan) och min räkmix + massa olika fiskfoder.
Ska man förvälla grönsakerna innan man stoppar dom till fiskarna eller hur gör ni?
#11 - 2 maj 2006 19:06
Jag förväller broccoli och brysselkål bara
#12 - 2 maj 2006 19:57
Resa: Jag matar dem med flingfoder och malmat. Slängde i röda mygglarver och det uppskattades verkligen! Men jag vet inte om jag vågar göra det så mycket, ligger nog i riskzonen för att vara allergisk mot dem (dessa tog jag med en engångsplastgaffel).
#13 - 3 maj 2006 17:53
Didido: det där med röda mygglarver ska man vara försiktig med - jag har märkt att många av mina fiskar får ont i magen om de äter röda mygglarver för ofta. Men ge dem grönsaker, så ska du se att de blir överlyckliga. Mina platys äter broccoli (förvälld) nästan ur min hand, de slåss om det :)
#14 - 3 maj 2006 18:08
[quote=resa]Didido: det där med röda mygglarver ska man vara försiktig med - jag har märkt att många av mina fiskar får ont i magen om de äter röda mygglarver för ofta.[/quote]

läst att röda mygglarver håller ett väldigt lågt ph vilket kan inverka negativt på en del fiskar.
#15 - 3 maj 2006 19:08
[QUOTE=Raven]läst att röda mygglarver håller ett väldigt lågt ph vilket kan inverka negativt på en del fiskar.[/QUOTE]

Samt att det är starkt allergi framkallande...
#16 - 3 maj 2006 20:33
resa: Det är väl bara att fortsätta att försöka få dem intresserade, de kanske vänjer sig vid grönsakerna om man slänger i det ofta? Lustigt, här försöker jag vara snäll och ge dem något annat än "vardagsmaten" så dissar de den totalt... *grrr* ;)
Just det, läste på ett ställe att det är max ett dygn som man ska ha i grönsakerna innan man ska ta upp det igen... Stämmer det eller det kan ligga i längre?
#17 - 3 maj 2006 20:39
1dygn låter rätt vettigt.
maten börjar ju ruttna rätt fort speciellt i den värmen som finns i ettakvarie.
#18 - 27 juli 2011 17:30
Måste ha väldigt kräsna fiskar dom var inte ens intresserade av gurkan och salladen jag släppte i :/
#19 - 27 juli 2011 17:37
Lite gammal tråd? ;)
Det beror på vilka fiskar du har. Rovfiskar äter inte grönsaker.
#20 - 18 augusti 2011 20:08
Jag har varit ganska petig med att hitta alla grönsaker KRAV-odlad men det är rätt svårt. Jag brukar köpa ärtor och broccoli frysta men det är jättesvårt att hitta krav-odlade. Fast jag förväller aldrig broccolin har inte ens tänkt på att man kanske ska göra det och både malarna och snäckorna äter det med buller och bång. Gurka kör jag med färsk.
Hur noga är ni andra med det?

Någon som använder spenat?

Annons