BTN

#1 - 22 april 2003 10:07
Har en begagnad btn-bakgrund, den sluter inte riktigt tätt i akvariet och är inte limmad med silikon utan enbart ditsatt. Nu är det så att det inte riktigt sluter tätt vid sidorna, tror inte det skulle bli det även om jag limmade med silikon pga för stora "hål" vid kanterna. Hade tänkt ha filter bakom, detta försämras rätt mycket om det inte är tätt va? Finns det nånb alternativ lösning till att limma?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 22 april 2003 10:32
Det absolut bästa är att limma med svart akvariesilikon, man kan pudra "torvpuder" i silikonen innan den torkar så ser det snyggare ut.
Hålen försämrar dock knappast filtrets funktion utan det handlar snarare om att det inte är snyggt att titta på hålen samt att fiskarna garanterat kommer att simma in bakom bakgrunden genom hålen.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 22 april 2003 10:46
Jo, men det är "luckor vid båda kanterna, stora springor. Det borde väl påverka filtreringen?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 22 april 2003 10:50
Vattnet skall ju ändå över till baksidan för att filtreras så det spelar väl ingen större roll hur det kommer dit.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#5 - 22 april 2003 10:52
Okej, tack för svaret. Men att ha filter bakom hela bakgrunden som det är visat på zoopet någonstans blir väl lite svårt kanske, vattnet lär ju vilja gå den "enklaste" vägen?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 22 april 2003 12:11
Man kan ju bygga filter bakom bakgrunden på olika sätt. Jag byggde visserligen nyligen om ett 700 liters akvarium enligt den princip som visas i zoopetartikeln, men tidgiare kärde jag enbart med 2 pumphuvuden och två filtermattebitar och det hade funkat bra på detta viss i ca. 2 år så det är ju inte nödvändigt att bygga enligt den principen.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons