BTN Bakgrund eller liknande

#1 - 2 februari 2011 18:31
Har läst en del om olika för o nackdelar o priser med BTN, men är lite tveksam till att ev sätta det i mitt 1.000l kar.

Skälen till att jag är tveksam är dessa:

1. Processen verkar långsiktig, dvs det är stora ingrepp i karet med avbärarlister silikon etc, vilket innebär att det känns jobbigt att ändra inriktning efter 2.5 år tex och istället köra tanganyika/malawi eller saltvatten.
2. Det är snordyrt.
3. Känner mig inte helt komfortablel till att låsa in all utrustning där bakom, är det bra...
4. Alger som sagt...

Sedan är det ju supersnyggt :)
#2 - 2 februari 2011 18:39
OK, du frågar om BTN är bra på Zoopet? hahaha.. jag ska hålla mig så objektiv som möjligt..

Resultatet är oslagbart.

Det är ett helvete att hålla på med, dvs rensa bort, om det mot all förmodan skulle släppa, jobbigt att hålla på i filterkammare, snordyrt eftersom det dessutom kräver halvdyra pumpar i ett så stort kar.. går något sönder etc är det stor risk att du inte märker det direkt..

Estetiskt sett är det fantastiskt, praktiskt sett är det idiotiskt..
#3 - 2 februari 2011 18:43
1. ja för att sätta dit en bakgrund krävs det omstart av karet. men så svårt är det inte. avbärarlister?? hur menar du då? man silikonar dit bakgrunden så att den sitter fast och att inte fiskar kan ta sig in bakom.
2. ja det är dyrt men det finns bakgrunder som är billigare, meeen kanske inte lika snygga. BTN är ett märke som står för hög kvalitet, men priset är därefter. min bakgrund är inte BTN o fick den för 500. (bilden nedan)
3.vadå låsa in den? det är ju öppet uppe vid ytan så man kan ju alltid ta ur grejjerna. men fördelen är ju att tekniken inte syns.
4. alger VILL man ha på en bakgrund. ser mycket verkligare ut. blir som en patina. ( bilder nedan på före och efter)
#4 - 2 februari 2011 18:47
OK, du frågar om BTN är bra på Zoopet? hahaha.. jag ska hålla mig så objektiv som möjligt..

Resultatet är oslagbart.

Det är ett helvete att hålla på med, dvs rensa bort, om det mot all förmodan skulle släppa, jobbigt att hålla på i filterkammare, snordyrt eftersom det dessutom kräver halvdyra pumpar i ett så stort kar.. går något sönder etc är det stor risk att du inte märker det direkt..

håller inte med.
inte alls ett helvette att hålla på med. ganska lätt faktiskt.
vadå jobbigt att hålla på med filterkammare?? om du kör filterbakom en btn så behöver du mer eller mindre aldrig rengöra. ett innerfilter får du ju ta i o ur jämt typ.
halvdyra pumpar håller jag inte heller med om alls. om vi bortser från kostnaden för just BTN så kommer du nog lätt undan billigare med en pumpskalle o filterkuber än om du ska köpa ett ytterfilter.
vad skulle gå sönder? pumpen lär du ju märka. värmaren med om du har nån termometer och på fiskarnas beteende.

estetiskt är det fantastikt o praktiskt är det faktiskt också fantastiskt.
#5 - 2 februari 2011 18:53

Resultatet är oslagbart.

Du fortsätter leverera dryga kommentarer. Vad bygger du dina uttalanden på?

BTN Gör bra grejer och är dessutom svensktillverkad. Så himla krångligt är det inte att limma dit skall man ta loss den får man skära bort den inte så mycket konstigare. Jag tycker det är toppen att gömma tekniken bakom inte det minsta besvärligt enligt mig. Går något sönder utan att man märker det har man kanske lite dålig koll. Och pumparna är väll lika dyra om inte dyrare om man nu skall köra med ytterfilter tex. Priset då det är lite lustigt att folk gnäller på att det är dyrt man lägger massa pengar på belysning filter fiskar och annat men snålar på en bakgrund. Som i förlängningen även kan användas som filter behållare. Tycker man det är värt det är det väll det.
#6 - 2 februari 2011 18:57
mja.. ska inte bråka om det, jag satte just upp ett fantastiskt btn-kar åt en polare.. om man inte är kär i 10ppi och eheim 2252 utan tänker mer i banorna xp3 med vadd + eheim 2080 pro III / eheim 2060 med lavasten / ehfisubstrat så tycker jag inte btn med filterkammare är särskilt smidigt..

det beror ju helt på vilken typ av kar man ska köra också.. men jag är ju en sucker för relativt praktiska kar, jag tycker också att BTN snor alldeles för mycket plats..

sen om du som sagt ska byta inriktning får du aldrig bort silikonet ordentligt.. men.. hellre "riktig" BTN än något plagiat iaf.. oslagbara rent estetiskt..
#7 - 2 februari 2011 19:06
lillfrasse skrev:
Du fortsätter leverera dryga kommentarer. Vad bygger du dina uttalanden på?

BTN Gör bra grejer och är dessutom svensktillverkad. Så himla krångligt är det inte att limma dit skall man ta loss den får man skära bort den inte så mycket konstigare. Jag tycker det är toppen att gömma tekniken bakom inte det minsta besvärligt enligt mig. Går något sönder utan att man märker det har man kanske lite dålig koll. Och pumparna är väll lika dyra om inte dyrare om man nu skall köra med ytterfilter tex. Priset då det är lite lustigt att folk gnäller på att det är dyrt man lägger massa pengar på belysning filter fiskar och annat men snålar på en bakgrund. Som i förlängningen även kan användas som filter behållare. Tycker man det är värt det är det väll det.

Var bara tyst nu innan du gör bort dig..

+1 på resten beroende på vilken typ av fisk OP tänker ha i karet..
#8 - 2 februari 2011 19:19
mja.. ska inte bråka om det, jag satte just upp ett fantastiskt btn-kar åt en polare.. om man inte är kär i 10ppi och eheim 2252 utan tänker mer i banorna xp3 med vadd + eheim 2080 pro III / eheim 2060 med lavasten / ehfisubstrat så tycker jag inte btn med filterkammare är särskilt smidigt..

det beror ju helt på vilken typ av kar man ska köra också.. men jag är ju en sucker för relativt praktiska kar, jag tycker också att BTN snor alldeles för mycket plats..

sen om du som sagt ska byta inriktning får du aldrig bort silikonet ordentligt.. men.. hellre "riktig" BTN än något plagiat iaf.. oslagbara rent estetiskt..

aja ska du köra med massa super high teck grejjer så skippa filterkuberna då. jag har inga filterkuber bakom mina bakgrunder utan enbart utsug till ett ytterfilter. så man BEHÖVER ju inte ha så filterkuber tex.

jovisst snor de lite plats. men man kan ju köra slimlines. tar max 2 cm o vill du ha teknik bakom så tar de max 5 cm.

o vadå att man inte skulle få bort silikonet ordentligt??? ööh har du ens silikonat om ett kar eller så nån gång? det är bara att sitta o gnugga med rakblad så är det snart borta ska du se.

tycker kar med bakgrund som man kan gömma tekniken bakom är nästan mer praktiska. teknik är inte ivägen om man ska fånga fisk tex.
#9 - 2 februari 2011 19:19
Jag har satt in en Btn Slimline i mitt kar och har verkligen inte ångrat mig, det är värt dessa pengar helt klart.
#10 - 2 februari 2011 19:37
Även jag har kört BTN slimline i alla mina kar, de är billiga, snygga och man kan dölja alla teknik bakom =)
#11 - 2 februari 2011 19:43
hannesc skrev:
aja ska du köra med massa super high teck grejjer så skippa filterkuberna då. jag har inga filterkuber bakom mina bakgrunder utan enbart utsug till ett ytterfilter. så man BEHÖVER ju inte ha så filterkuber tex.

jovisst snor de lite plats. men man kan ju köra slimlines. tar max 2 cm o vill du ha teknik bakom så tar de max 5 cm.

o vadå att man inte skulle få bort silikonet ordentligt??? ööh har du ens silikonat om ett kar eller så nån gång? det är bara att sitta o gnugga med rakblad så är det snart borta ska du se.

tycker kar med bakgrund som man kan gömma tekniken bakom är nästan mer praktiska. teknik är inte ivägen om man ska fånga fisk tex.

haha, så mycket kärlek på samma ställe..

dåså, jag tänkte mig btn'en som en integrerad del av filtreringen.. dvs filterbehållare av btn.. DET tycker jag är osmidigt..

jag tycker det är ganska standard? inte high tech..

haha, jodå.. jag har silikonerat om kar osv.. Jag menar bara att jobbet att få bort fläckar/kluddar/fett inte är värt det.. det lämnar spår helt enkelt och tar tid.. det är ett stort kar vi pratar om här..

jadå, jag håller med beroende på vilken typ av fisk man ska ha.. jag kritiserar inte BTN men däremot har jag en delvis avvikande åsikt.. läs vad jag skriver..

Ska OP ha ett kar med 200 neontetror, en bunt discus och massvis med växter så är det ju ett jättebra alternativ eftersom det knappt blir någon biologisk belastning (enligt mitt sätt att se det)..

ska OP ha stora sydamerikanska ciklider tycker jag att det finns bättre lösningar om man inte räknar slimline + stora ytterfilter..

Jag har nästan bara haft kar ÖVER 1000L med ruggigt dyr fisk (dvs jag chansar inte) och jag säger vad som fungerat bäst för mig.. jag känner mig helt enkelt inte säker med teknik jag inte har hundraprocentig översikt över.. inget att hetsa upp sig över?
#12 - 2 februari 2011 19:51
Man kan ju undra vem som hetsar upp sig mest.
#13 - 2 februari 2011 19:55
Bakrunder som används som filter tycker jag är oslagbart! Vill man använda olika filtermaterial efter önskemål så är det bara att lägga det i filterpåsar!
#14 - 2 februari 2011 20:03
haha, så mycket kärlek på samma ställe..

dåså, jag tänkte mig btn'en som en integrerad del av filtreringen.. dvs filterbehållare av btn.. DET tycker jag är osmidigt..

jag tycker det är ganska standard? inte high tech..

haha, jodå.. jag har silikonerat om kar osv.. Jag menar bara att jobbet att få bort fläckar/kluddar/fett inte är värt det.. det lämnar spår helt enkelt och tar tid.. det är ett stort kar vi pratar om här..

jadå, jag håller med beroende på vilken typ av fisk man ska ha.. jag kritiserar inte BTN men däremot har jag en delvis avvikande åsikt.. läs vad jag skriver..

Ska OP ha ett kar med 200 neontetror, en bunt discus och massvis med växter så är det ju ett jättebra alternativ eftersom det knappt blir någon biologisk belastning (enligt mitt sätt att se det)..

ska OP ha stora sydamerikanska ciklider tycker jag att det finns bättre lösningar om man inte räknar slimline + stora ytterfilter..

Jag har nästan bara haft kar ÖVER 1000L med ruggigt dyr fisk (dvs jag chansar inte) och jag säger vad som fungerat bäst för mig.. jag känner mig helt enkelt inte säker med teknik jag inte har hundraprocentig översikt över.. inget att hetsa upp sig över?

haha jag kritiserar inte. kanske har låtit lite kaxig i mina inlägg. ber om ursäkt för det. håller bara inte med dig alls vad som är smidigt o inte smidigt.

klart det är värt att sitta o gnugga silikon. man vill ju få det snyggt! akvariet har man ju inet bara för att titta på fiskarna utan man vill ju ha helheten. tex därför jag ogillar alu-kar. de ser alldeles för "akvarium" ut. vill att det ska vara en intergrerad del av inredningen i hemmet.
'
menmen aja skit samma. nu har ju TS fått lite olika inputs här iaf

jag hade kört på BTN utan tvekan. SÄRKILLT till ett sånt stort kar!
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 2 februari 2011 20:07

Resultatet är oslagbart.

Nåväl nu vet jag inte vad du menar med att det är ett helvete att hålla på med. Visst det är omständigt att montera och jag rekommenderar definitivt att göra det i ett rent akvarie.
Men annars vet jag inte - inte sjutton släpper om det inte är ett klantarsle som monterar det, det är oerhört enklet att placera in ett bra filter i ett sådant akvarie etc.

Stefans frågor var
1. Processen verkar långsiktig, dvs det är stora ingrepp i karet med avbärarlister silikon etc, vilket innebär att det känns jobbigt att ändra inriktning efter 2.5 år tex och istället köra tanganyika/malawi eller saltvatten.

2. Det är snordyrt.

3. Känner mig inte helt komfortablel till att låsa in all utrustning där bakom, är det bra...

4. Alger som sagt...

1/ Beror ju på vilken BTN-bakgrund man väljer hur omständigt monteringen blir. Men det klart "problemet" är ju att bakgrunden ofta överlever akvariet (akvariet behöver bytas pga repor innan bakgrunden hinner bli ful).
2/ BTN finns i olika prisklasser. Som så ofta i alla sammanhang så är det dock de dyraste som är de snyggaste
3/ Ser jag enbart fördelar med - visst sjutton är det bra att ha ett stort filter som man aldrig behöver göra rent
4/ Vad menar du. Jag har nog trots allt säkert haft 100 akvarier med BTN och än så länge har jag aldrig fått någon bakgrund förstörd av alger
#16 - 2 februari 2011 20:41
hmm.. ser ut som att jag är nedröstad.. :D

nejdå, jag tillhör bara den andra skolan, jag gillar mitt kar utan bakgrund och fokus på fisken, kör sällan biotoper, har för stora fiskar etc.. ;) jag gillar BTN men eftersom jag alltid strävar efter större och bättre har jag det gärna så cleant och så lite jobb som möjligt (bortsett från växter som jag verkligen gillar).. hade jag haft mitt 3mX1,5mX1m kar skulle jag nog kunna bröta in en feting BTN.. Jag vågar helt enkelt inte ta risken att en doppvärmare ligger och kokar bakom BTN'en eftersom VARJE fisk jag har är minst 1000kr och oftast en av ganska få (i storlek så man kan räkna med att de överlever) i sverige.. jag säger det absolut inte på ett nedvärderande eller drygt sätt men så ni förstår vad jag menar.. Det brukar sluta med att jag kör helt svart bakgrund.. som syns i signaturen nedan..
#17 - 2 februari 2011 20:50
lillfrasse skrev:
Man kan ju undra vem som hetsar upp sig mest.

haha.. jag är hur lugn som helst, jag såg bara inte nödvändigheten i att kalla mitt uttalande drygt.. jag står ju ensam som ser ett annat alternativ än BTN i ett kar hittills, alltså var det ju inte drygt utan sanningsenligt :)

sen att jag kom till Zoopet under ganska tråkiga omständigheter gör väl inte min kompetens mindre värd? jag håller mig utanför räkor, odling av L-malar och de flesta sällskapsfiskar etc eftersom jag helt enkelt inte är kompetent nog att uttala mig när det finns folk som är mycket bättre här.. kommer det däremot till filtrering, stora fiskar, sjukdomar, diy och udda-fisk kan jag nog vara en av de bättre.. Jag har för intention att hjälpa folk med det jag känner mig bekväm i, inte vara dryg?
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 2 februari 2011 20:56
hmm.. ser ut som att jag är nedröstad.. :D

nejdå, jag tillhör bara den andra skolan, jag gillar mitt kar utan bakgrund och fokus på fisken, kör sällan biotoper, har för stora fiskar etc.. ;) jag gillar BTN men eftersom jag alltid strävar efter större och bättre har jag det gärna så cleant och så lite jobb som möjligt (bortsett från växter som jag verkligen gillar).. hade jag haft mitt 3mX1,5mX1m kar skulle jag nog kunna bröta in en feting BTN.. Jag vågar helt enkelt inte ta risken att en doppvärmare ligger och kokar bakom BTN'en eftersom VARJE fisk jag har är minst 1000kr och oftast en av ganska få (i storlek så man kan räkna med att de överlever) i sverige.. jag säger det absolut inte på ett nedvärderande eller drygt sätt men så ni förstår vad jag menar.. Det brukar sluta med att jag kör helt svart bakgrund.. som syns i signaturen nedan..

Tycker själv att fokusen skall ligga på akvariet som helhet och ingen del skall dominera totalt. Det tycker jag inte heller att t.ex. en BTN-bakgrund gör, medan däremot en plansch tycker jag själv är mycket störande.
En helsvart målad baksida tycker också jag är helt OK.

Det där med doppvärmare vet jag inte vad du menar. Jag menar har man en kass doppvärmare som kokar vattnet så ser man ju det på fiskarnas beteende och inte på doppvärmaren i sig. Jag har haft mängder av doppvärmare (totalt säkert åtskilliga hundra) gömda bakom bakgrunder utan att det har hänt nåt. Endada gången jag råkat ut för detta var för ca. 30 år sedan - men det var på natten och jag hade inte heller någon bakgrund alls i det akvariet.
Så vill man undvika detta så skall man helt enkelt inte ha någon doppvärmare i akvariet
#19 - 2 februari 2011 21:35
haha, har inte du lön från BTN? ;) no, seriously.. du har väl det?

nejdå, jag menar bara att allt jag kan slippa i arbete är jag glad över, helst skulle jag ha genomskinliga ytterfilter med transparenta rena-stjärnor i med genmodifierade bakterier så de lyser rött så jag kan se dem arbeta..
#20 - 2 februari 2011 22:01
BTN eller inte. bakgrund som bakgrund. finns ju fler märken än BTN. typ Aquaterra. alla märken går ju tillämpa på TS frågor.

BTN har typ blivit ett begrepp för bakgrunder i akvarium tycker jag
#21 - 2 februari 2011 22:31
haha, jo.. jag skojar bara med the big man..
#22 - 3 februari 2011 17:06
hannesc skrev:
1. ja för att sätta dit en bakgrund krävs det omstart av karet. men så svårt är det inte. avbärarlister?? hur menar du då? man silikonar dit bakgrunden så att den sitter fast och att inte fiskar kan ta sig in bakom.

2. ja det är dyrt men det finns bakgrunder som är billigare, meeen kanske inte lika snygga. BTN är ett märke som står för hög kvalitet, men priset är därefter. min bakgrund är inte BTN o fick den för 500. (bilden nedan)

3.vadå låsa in den? det är ju öppet uppe vid ytan så man kan ju alltid ta ur grejjerna. men fördelen är ju att tekniken inte syns.

4. alger VILL man ha på en bakgrund. ser mycket verkligare ut. blir som en patina. ( bilder nedan på före och efter)

Snyggt ! Hur stort...400l?
Bilagor:
#23 - 3 februari 2011 17:15
OK, tusen tack alla för alla inlägg :)
Vet inte hur jag skall göra, men har hur som helst lärt mig en del.
-En får buga :)
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 3 februari 2011 17:31
haha, har inte du lön från BTN? ;) no, seriously.. du har väl det?

nejdå, jag menar bara att allt jag kan slippa i arbete är jag glad över, helst skulle jag ha genomskinliga ytterfilter med transparenta rena-stjärnor i med genmodifierade bakterier så de lyser rött så jag kan se dem arbeta..

Än så länge tjänar jag några kronor på BTN-böckerna men de har väl knappast något med detta att göra.

Jag gillar inte heller att arbeta och samtidigt är jag inte speciellt konstnärlig och därför föredrar jag att köra med BTN-bakgrunder. Vilken BTN- bakgrund (eller för den delen något annat fabrikat) man väljer har mest med smak och utrymme att göra.
Dock så vill jag ha en bakgrund där det finns plats bakom för tekniken - för jag tycker att det är fult att ha ett akvarium där tekniken syns, men tycker man att det snyggt med en doppvärmare eller ett filter synligt i akvariet så är det väl inget fel i att ha detta synligt.
#25 - 3 februari 2011 17:58
Egentligen borde jag nog inte uttala mig eftersom jag inte har eller har haft någon BTN bakgrund.

Men jag drömmer om att ha ett kar med det. Bara för det blir så snyggt och ganska enkelt.
Mitt stora problem med akvarier har alltid varit att man ser tekniken jag retar mig till och med på en liten termometer. Så på det sättet håller jag med, BTN rules. Med lite planering så bör man komma åt allting bakom utan att störa vare sig inredning eller innevånare.
Sedan har jag några som jag tror negativa aspekter som man kanske kan jobba runt ganska enkelt.

1. BTN utan cirkulation bakom kan vara farligt då det med tiden samlas en massa mulm där som är svårt att få bort.

2. Filter som man inte kan rengöra känns tokigt på något vis! Speciellt om man inte har någon slags förfilter som man KAN rengöra. Jag pratar nog emot mig själv här eftersom jag vurmar för bottenfilter, fast rättvända.

3. Men det jag ser som mest negativa är nog psykologiskt. Jag ser ofta bilder på sällskapsakvarier med en tjusig BTN men knappt en växt. Det ser ut som om man inte vill störa utsikten med en massa grönt som skymmer. Naturligtvis passar BTN också i ett växtlöst ”special akvarium” men då måste man veta vad man pysslar med. Detta har förövrigt ingenting med BTN att gör utan avsaknaden av växter.

Det här med att BTN tar plats tycker inte jag håller. Hur mycket vatten tränger den egentligen undan? Det kan inte vara mycket om vattnet får cirkulera bakom.
#26 - 3 februari 2011 18:01
OK, tusen tack alla för alla inlägg :)

Vet inte hur jag skall göra, men har hur som helst lärt mig en del.

-En får buga :)

Kort och koncist.
Skaffa BTN om du har råd med det. Se till att du tänker till innan du monterar det hela.
Lycka till och starta en projekt tråd om det!
#27 - 3 februari 2011 18:20
Snyggt ! Hur stort...400l?

menar du malawit? 250L
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 3 februari 2011 18:27
bossep skrev:
1. BTN utan cirkulation bakom kan vara farligt då det med tiden samlas en massa mulm där som är svårt att få bort.

2. Filter som man inte kan rengöra känns tokigt på något vis! Speciellt om man inte har någon slags förfilter som man KAN rengöra. Jag pratar nog emot mig själv här eftersom jag vurmar för bottenfilter, fast rättvända.

3. Men det jag ser som mest negativa är nog psykologiskt. Jag ser ofta bilder på sällskapsakvarier med en tjusig BTN men knappt en växt. Det ser ut som om man inte vill störa utsikten med en massa grönt som skymmer. Naturligtvis passar BTN också i ett växtlöst ”special akvarium” men då måste man veta vad man pysslar med. Detta har förövrigt ingenting med BTN att gör utan avsaknaden av växter.

Det här med att BTN tar plats tycker inte jag håller. Hur mycket vatten tränger den egentligen undan? Det kan inte vara mycket om vattnet får cirkulera bakom.

1/ Nja jag rekommenderar ju också att man har filtret bakom (tycker det liksom är en av poängerna) och då blir det automatiskt cirkulation där. Fast å andra sidan så vet jag modulakvarier som gått i 10 år utan någon helst cirkulation i modulerna och det har aldrig varit något problem

2/ Man kan ju om man vill, men varför göra det om det inte behövs

3/ Jag har haft akvarier där jag inte sett en gnutta av bakgrunden för alla växter ;)
Men det klart i det fallet var det nog lite onödigt med en bakgrund....

Så ett "holländskt" växtakvarium är kanske inte att rekommendera, men visst går det att göra snygga växtakvarier med BTN-bakgrunder även om man får tänka lite på vilka växter som man använder (fast det bör man ju alltid göra, eller hur)

Exempel
http://www.backtonature.se/sweden/bild.html?bild=600/1553.jpg
http://www.backtonature.se/sweden/bild.html?bild=contest2006/Lee_Tz_Cheung_1.jpg
#29 - 3 februari 2011 19:10
1/ Nja jag rekommenderar ju också att man har filtret bakom (tycker det liksom är en av poängerna) och då blir det automatiskt cirkulation där. Fast å andra sidan så vet jag modulakvarier som gått i 10 år utan någon helst cirkulation i modulerna och det har aldrig varit något problem

2/ Man kan ju om man vill, men varför göra det om det inte behövs

3/ Jag har haft akvarier där jag inte sett en gnutta av bakgrunden för alla växter ;)

Men det klart i det fallet var det nog lite onödigt med en bakgrund....

Så ett "holländskt" växtakvarium är kanske inte att rekommendera, men visst går det att göra snygga växtakvarier med BTN-bakgrunder även om man får tänka lite på vilka växter som man använder (fast det bör man ju alltid göra, eller hur)

Exempel

http://www.backtonature.se/sweden/bild.html?bild=600/1553.jpg

http://www.backtonature.se/sweden/bild.html?bild=contest2006/Lee_Tz_Cheung_1.jpg

Vi är nog rörande ense I det mesta!
Jag är nog lite spattig ang. anaeroba områden efter som jag lidit rejält av sådana och vet vad som bildas.
Frågan är bara varför man skall envisas med att inte ha cirkulation? Man förlorar ju då en massa användbar vattenvolym, vilket alltid är bra att ha.

Växter är vi helt ense om men jag tror många skaffar BTN för att få det att det skall se snyggt ut utan en massa grönt skit. Eller så vill man att betraktaren skall se HELA den vackra bakgrunden man investerat ett par 1 000 lappar i. Jag tycker mig se en hel del av den varan här på forumet.

OBS ingen kritik riktad mot hannesc och andra som vet vad de gör i växtlösa akvarier och vad det innebär.
#30 - 3 februari 2011 19:14
haha non taken.

jag har just beställt en bakgrund till mitt nya kar som kommer ha asientema. spå i det kommer det finnas växter med. anledningen till att jag inte har nån bakgrund i min växtkub är att jag inte hade råd då jag satte igång den.

jag tänker nog på helheten i karet. karet blir mycket snyggare med en bakgrund även om man har massa växter. man ser ju alltid en liten del av den nånstans.
så jag tänker inte på att jag spenderat massa pengar på en bakgrund o att jag då vill de hela den. mer en helhetsfråga. att karet blir snyggare med bakgrund vare sig du har växter eller inte

Annons