BTN/Filter

#1 - 26 augusti 2006 01:12
Tja, jag undrar ifall nån kan säga mig vilken "styrka" man behöver på en powerhead som sitter bakom en back to nature bakgrund i ett ca 320 liters akvarium?.

Finns det någon tumregel på hur många lite/h en pump ska orka med för ett akvarium med BTN/filter?

Jag har tänkt att ha grovfilter och eventuellt "mackaroner" i botten vad tycker ni är bäst. Jag antar att ni tycker det är ett uttjatat ämne men en ganska så enkel fråga.

Finns det något mer man behöver bakom?

Annars har jag ett Eheim ytterfilter som fungerar ganska bra och ett innerfilter även de Eheim. Vet inte vad dom heter exakt tyvärr. kan man kanske kombinera dem på något sett så de får samma effekt som en powerhead?

När jag ändå är igång så tänkte jag fråga ifall någon har sågat till grottor i en BTN? de har jag gjort och skulle gä'rna vilja ha tips på material man kan ha för att göra själva grottan? idéer jag haft är tex att skära sönder en glass låda och siliconera ihop den till en grotta, eller ta en kruka o sätta fast den där.

Alla tips är välkommna :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 26 augusti 2006 09:19
Kapaciteten på filtret beror mest på vilka fiskar man har

Som filtermaterial tycker jag att filtermattebitar är överlägset.
#3 - 26 augusti 2006 09:33
Jag tänker ha Golden, demasoni och röd zebra ihop.. vad tror du att man ska ha då?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 26 augusti 2006 09:42
Ca. 1200-1500 liter borde räcka
#5 - 26 augusti 2006 09:46
tack för de snabba svaren =).. har du några tips på en relativt billig, bra powerhead i den styrkan?

Annons