BTN-liknande bakgrunder.

#1 - 27 september 2005 19:05
Hejsan,

Jag ska införskaffa ett 375 liters akvarium och har tänkt mig en BTN bakgrund men har fått höra av min lokala akvariehandlare att det finns andra, liknande modeller för en billigare pening.

Vet någon länkarna till några återförsäljare av dessa?

MVH;
Tim Stenlund
#2 - 27 september 2005 19:53
#3 - 27 september 2005 20:03
Dom hade ont om bakgrunder i storleken jag söker.

Max är 150x50 cm.
#4 - 27 september 2005 21:52
Men 375liter är väl 150x50?
Iaf standard men du kanske har ett special!
#5 - 27 september 2005 23:00
Jo, men jag fick tips av min lokala akvariehandlare att vissa har några millimeter/en cm mindre så det bara är att stoppa in bakgrunden i akvariet direkt utan att såga eller något.
#6 - 28 september 2005 08:38
Såga är enkelt, och jag tycker nog det är bättre att ta ett par cm extra och såga innan jag silikonar, än att jag står där med en bakgrund som är 2 cm för kort som jag inte kan silikona...
#7 - 28 september 2005 09:47
Att såga Aquael ODA bakgrunden var tungt med fogsvans. Skulle kunna rekomendera att använda maskin. Men, fanken vad nöjd jag blev när allt var klart!
#8 - 28 september 2005 09:57
va pröjsa du för den bakgrunden Gimbo ?

såg inte så tokigt ut men själv hade ja nog "gömt" stenarna till vänster lite mer i bottengrus men smaken är ju delad :)
#9 - 28 september 2005 10:25
[QUOTE=Raven]va pröjsa du för den bakgrunden Gimbo ?

såg inte så tokigt ut men själv hade ja nog "gömt" stenarna till vänster lite mer i bottengrus men smaken är ju delad :)[/QUOTE]

BTN gick på 1400:- eller 1600:- om jag inte minns galet.

Hehe... De runda stenarna har åkt ut. Likaså bottengruset. Nu är det Rådasand som gäller.
#10 - 28 september 2005 11:12
Är det ett måste att silikona fast bakgrunden?
#11 - 28 september 2005 11:20
[QUOTE=Rimturs]Är det ett måste att silikona fast bakgrunden?[/QUOTE]

Inte alls. Den jag har flyter inte. Jag har bara tryckt ner den. Den hålls på plats pga det är sand på framsidan och inte baksidan.
#12 - 28 september 2005 11:42
Tycker också att den bakgrunden är grymmt läcker! :)
Har förhoppningsvis skaffat mig ett 540l akvarium nu... väntar bara på klartecken från säljaren ;)
Nackdelen är ju att det är 60 högt, denna bakgrund är bara 50? Hittar ingen liknande bakgrund som är 60 hög i den prisklassen, eller letar jag bara på fel ställen? ;)
Ev. kan man ju lägga en bit frigolit i botten och därmed knuffa upp bakgrunden något.

Men hur ser det ut bakom denna bakgrund? Av bilderna att dömma är det plats för filter och pump i högra hörnet? Eller är det gångar bakom bakgrunden som man kan fylla med filter också?
#13 - 28 september 2005 11:45
[QUOTE=Gimbo]Inte alls. Den jag har flyter inte. Jag har bara tryckt ner den. Den hålls på plats pga det är sand på framsidan och inte baksidan.[/QUOTE]

Och du köpte den via BTN eller? Är jag helt ute och cyklar?
#14 - 28 september 2005 11:50
Jo jag vet... Det är synd att de inte tillverkar för större akvarier än upp till 375L.
Jodå, det är gott om plats bakom. Bakgrunden i sig är av ett "plastmaterial" som är ca 5-8mm tjockt. Bakgrundens tjocklek i profil blir ungefär 50mm djup. Den är inte gjord med gångar. Du får lätt plats att bygga ett filter bakom dem.

Jag köpte den på www.pwss.se. det är inte en BTN utan en Aquael ODA bakgrund.
#15 - 28 september 2005 12:07
Jo.. lite surt, som sagt. Men det bör ju gå att lösa med att sätta en bit frigolit under bakgrunden. Den täcks ju ändå av sanden sen menar jag.
Sen behöver väl inte bakgrunden gå hela vägen upp till toppen heller...
Hur är det med insug och utblås på dem? Såg något insug till vänster?! Sen får man borra till andra insug/utblås i vanlig måtta eller?
#16 - 28 september 2005 12:50
[QUOTE=Gimbo]Jag köpte den på www.pwss.se. det är inte en BTN utan en Aquael ODA bakgrund.[/QUOTE]

Ah, okej.
Synd bara att dom inte har något Amazonas-liknande där.
Är sugen på något som liknar det BTN har:

[color=#22229c]http://www.backtonature.se/sweden/bild.html?bild=ma150x50_800.gif[/color]
#17 - 28 september 2005 13:13
Den är helt jävla underbar!
Synd att man inte är gjord av pengar bara ;)
Tror nog att det blir en hemmagjord bakgrund till mitt 540l också.. har lite svårt att hosta upp ca 2 papp för en jävla bakgrund.
#18 - 28 september 2005 13:49
[QUOTE=y0da]Jo.. lite surt, som sagt. Men det bör ju gå att lösa med att sätta en bit frigolit under bakgrunden. Den täcks ju ändå av sanden sen menar jag.
Sen behöver väl inte bakgrunden gå hela vägen upp till toppen heller...
Hur är det med insug och utblås på dem? Såg något insug till vänster?! Sen får man borra till andra insug/utblås i vanlig måtta eller?[/QUOTE]

Det finns totalt 3st färdiga hål med "myggnät" fastlimmat för dem. De hålen finns på den vänsta halvan av bakgrunden.
#19 - 28 september 2005 13:50
[QUOTE=y0da]Den är helt jävla underbar!
Synd att man inte är gjord av pengar bara ;)
Tror nog att det blir en hemmagjord bakgrund till mitt 540l också.. har lite svårt att hosta upp ca 2 papp för en jävla bakgrund.[/QUOTE]

Det handlar om prioriteringar :)
#20 - 28 september 2005 13:57
Asså? Okay. låter ju bra :)
Lite mycket pengar dock.. menmen..

Såg en annan modul nu. http://www.pwss.se/product.php?productid=307&cat=10&page=1
Den ser ju också helt ok ut tycker jag. Någon som har testat den?
#21 - 28 september 2005 13:58
Hehe.. jo, förvisso.
Men amazonas kostar väl ca 7 papp? Man kan nog ha betydligt roligare för de pengarna tror jag ;). En bakgrund för 1400-1600 duger ju prima det också.
#22 - 28 september 2005 14:46
Så.. någon som HAR länkar till billigare bakgrunder? :P
Ämnet försvann som till en diskussion om bakgrunder (Inte för att jag har något emot det, det är intressant att höra).
Fortsätt diskutera men släng gärna in några länkar om ni har dom. :)
#23 - 28 september 2005 14:49
hehe
När det gäller zoopet.com så ska du inte vänta dig att "ämnet" på tråden verkligen motsvarar det verkliga ämnet som diskuteras i tråden.. ;)
http://www.pwss.nu skulle jag rekommendera, om ingen gjort det tidigare. Där finns det ett antal olika bakgrunder i olika prisklassser.
#24 - 28 september 2005 15:16
[QUOTE=y0da]hehe
När det gäller zoopet.com så ska du inte vänta dig att "ämnet" på tråden verkligen motsvarar det verkliga ämnet som diskuteras i tråden.. ;)[/QUOTE]

haha själv har jag fått titeln "hijack king" på 3 olika forum hittils.

Rimturs om du klickar på länken i min signatur kommer det en massa länkar till bl.a butiker du kan kolla på.
#25 - 28 september 2005 18:57
Någon som vet något om dessa http://www.pwss.se/product.php?productid=2219&cat=10&page=3 ?

Jag har mailat dom för 2 v sen men inte fått nått svar.
#26 - 28 september 2005 19:04
[QUOTE=saf99]Någon som vet något om dessa http://www.pwss.se/product.php?productid=2219&cat=10&page=3 ?

Jag har mailat dom för 2 v sen men inte fått nått svar.[/QUOTE]

Har för mig att jag såg en sån fast mindre (ca 80cm) för en tid sedan i en butik. Tyckte den hade ett "platt" utseende. Men, som sagt. Jag är inte 100% på att det var det märket.
#27 - 29 september 2005 07:16
[QUOTE=saf99]Någon som vet något om dessa http://www.pwss.se/product.php?productid=2219&cat=10&page=3 ?

Jag har mailat dom för 2 v sen men inte fått nått svar.[/QUOTE]
Säker på att du mejlat rätt? Dom brukar vara otroligt service-minded på PWSS och svara på mejl väldigt fort. Annars kan man tydligen ringa 24/7 utan problem. (Men man kanske ska undvika att ringa vid 04.00 på natten...)

Annons