BTN och yngelakvarium ?

#1 - 8 juni 2003 12:55
Bara spånar lite...nån som tänkt följande tanke: Att använda utrymmet bakom BTN bakgrunden som plats för en tuggande hona ? Bakgrunden är 120x50cm och sticker ut på varje sida, ca 12-13cm, ena sidan täcker utrustningen och den andra sidan är tom. Om man skulle dela av det tomma utrymmet med nät, lägga lite stora runda stenar och sen låta honan tugga här istället ? Det blir ju ett område stort nog att rymma en hona, säg 25cm på längden, 50cm högt och ca 10cm djupt = ca 15L. Sen kan ju honan äta upp sig här och ynglen väzxa på sig. Jämför ett separat yngelakvarium (vilket säkert är en mycket bättre lösning ;)).

Galen idé ?

/ Mattias
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 8 juni 2003 13:22
Det kommer säkert att fungera, problemet är bara att det är fruktansvärt svårt att fånga fisk bakom bakgrunden.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 8 juni 2003 14:08
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Det kommer säkert att fungera, problemet är bara att det är fruktansvärt svårt att fånga fisk bakom bakgrunden.

Akvaristiska hälsningar

Jag hade framgång med den gamla beprövade "kapad PET flaska med toppen satt tillbaka bakvänd och betad med lite mat" när ett gäng neoner och lyktögon hittade en lucka in bakom min bakgrund.
#4 - 9 juni 2003 10:57
Det är sant, det kan bli lite svårt att fånga fisken iochmed att bakgrunden inte är plan utan "bucklig". Ska klura vidare... Annars kan det ju även fungera för att isolera en mobbad fisk ett tag, jag flyttade en svag och utfryst hona dit. Hon fick vila upp sig, käka ifred och snart kunde hon släppas ner framför bakgrunden igen och klara sig betydligt bättre :).

/ Mattias

Annons