BTN:s Nanobok

#1 - 19 mars 2010 17:43
Någon mer som sett Kjells nya BTN-bok om Nanokar?
Själv har jag bläddrat igenom den nu i veckan, och kan inte annat säga än att det är hög klass på den. Upplägget känns lite igen från BTN:s malbok av Ingo Seidel och bara det är värt en och annan krona:)!

Sedan är det många bra foto i boken, och bla. ett par biotopfoto från Sulawesi som Mikael Håkansson tagit när han var där och fångade räkor.
Gott jobb med boken Kjell!
#2 - 19 mars 2010 17:53
har du nån länk ?
#3 - 19 mars 2010 17:54
Jahapp! Bara att beställa hem, med andra ord!:)
#4 - 19 mars 2010 17:58
rödtoppen skrev:
har du nån länk ?

Nej, tyvärr ingen bätte än denna: http://imazo.se/ och kolla efter böcker. Är lite förvånad att den inte kommit ut lite mer info, men den kom till grossisten i förra veckan om jag inte förstod fel....
#5 - 19 mars 2010 18:15
hmm -står inte vad den kostar ...

Är rätt sugen på att läsa den :)
#6 - 19 mars 2010 18:21
Den ligger säkerligen på samma nivå som de andra BTN-böckerna, troligen runt en 250-300:-
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 19 mars 2010 19:54
ansjo skrev:
Den ligger säkerligen på samma nivå som de andra BTN-böckerna, troligen runt en 250-300:-

Den kom till Imazo alldeles nyligen så info har väl ännu inte hunnit komma ut - men det kommer säkert inom kort.
Priset bör ligga precis under 200 spänn
#8 - 19 mars 2010 20:01
Den kom till Imazo alldeles nyligen så info har väl ännu inte hunnit komma ut - men det kommer säkert inom kort.

Priset bör ligga precis under 200 spänn

Så bra att den inte blir dyrare, såg inköpspriset så därav min gissning...men helt klart värd det priset:).
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 19 mars 2010 20:06
ansjo skrev:
Så bra att den inte blir dyrare, såg inköpspriset så därav min gissning...men helt klart värd det priset:).

Det är ju fri prissättning så priset kan naturligtvis bli både högre och lägre. Priset i Tyskland och Holland blir i all fall 19 EUR.
Värt att tänka på är ju också att momsen på böcker bara är 6% medan den är 25% på allt annat i affären.
Lite ovidkommande - men kul är också att många Zoopetare har bidragit med foton i boken. Kommer nästa vecka att börja skicka ut "tack för hjälpen exemplar" till dessa .
#10 - 20 mars 2010 18:36
Kikade i den boken igår, riktigt fin bok :)

Perfekt födelsedagspresent till mig :D
#11 - 20 mars 2010 18:40
Jag har snart läst ut den nu är jag på sidan 151.:)
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 20 mars 2010 19:46
malavi skrev:
Jag har snart läst ut den nu är jag på sidan 151.:)

Då är du ju nästan klar. Jag har inte läst någonting i den sedan den kom ut - dessförinnan dock ett antal gånger, men när väl boken kommit ut läser jag den i princip inte mer. Blir då bara irriterad över de fel som jag missat[:o]
#13 - 20 mars 2010 20:00
Antar att mitt ex. dimper ner i lådan i dagarna då oxå Kjelle ;)

*håller tummarna för det iaf*
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 20 mars 2010 21:49
drd skrev:
Antar att mitt ex. dimper ner i lådan i dagarna då oxå Kjelle ;)

*håller tummarna för det iaf*

Alla 41 fotografer + ett antal som hjälpt till på annat sätt kommer att få sina böcker
#15 - 20 mars 2010 21:58
Aha blev vi så många ? :)

Skitkul och se resultatet så småningom ju.
Inspirerande att fått delta med några alster iaf ;)
#16 - 21 april 2010 09:04
Har läst igenom nanoboken och vilka fina bilder. speciellt på dom där sulawesiska sniglarna tylomelania sp och krabborna Timika. Saknade dock en beskrivning på just dom krabborna. Kändes som att ni retades lite med en och bara tog bilder på dom utan att skriva något om dom.

Bra bok som rekommenderas

/Mikael
#17 - 21 april 2010 09:10
Tycker också det var en trevlig bok nu när man bläddrat igenom den ett par gånger.
Många härliga bilder.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 21 april 2010 09:13
Grottbert skrev:
Har läst igenom nanoboken och vilka fina bilder. speciellt på dom där sulawesiska sniglarna tylomelania sp och krabborna Timika. Saknade dock en beskrivning på just dom krabborna. Kändes som att ni retades lite med en och bara tog bilder på dom utan att skriva något om dom.

Bra bok som rekommenderas

/Mikael

Nja, krabborna passar ju inte i ett Nano så därför skrev jag inte om dom - men jag tyckte dom var så jäkla snygga att jag bara måste ha med fotona på dom :p
#19 - 21 april 2010 12:30
Jag har hittat några stav fel i boken
#20 - 21 april 2010 12:35
malavi skrev:

Och jag har hittat ett särskrivningsfel här ovanför......

Har haft boken i ett par veckor och är så imponerad. Fantastisk text och vackra bilder. Kommer inte ihåg exakt vad jag betalade för den, men nånstans runt 200 kronor var det. Och det är den sannerligen värd!
#21 - 21 april 2010 12:38
Mumin skrev:

Vadå för särskrivnings fel?:confused:
#22 - 21 april 2010 12:42
Mumin skrev:

Vad är ett särskivnings fel??:confused:
Bilagor:
#23 - 21 april 2010 12:47
malavi skrev:

En långhårig sjukskötare blir En lång hårig sjuk skötare och det blir helt fel, ser du och förstår vad jag menar?
#24 - 21 april 2010 12:57
joelvuo skrev:
En långhårig sjukskötare blir En lång hårig sjuk skötare och det blir helt fel, ser du och förstår vad jag menar?

Japp nu fattar jag :)
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 21 april 2010 13:09
malavi skrev:

Det är en av de saker som är så kul med böcker - inte stavfelen i sig (det är nog snarare klart färre stavfel i böcker än på webben) utan att dessa inte går att korrigera i efterhand utan man får skämmas i all evighet[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 21 april 2010 13:12
Har läst igenom nanoboken och vilka fina bilder

Tycker också det var en trevlig bok nu när man bläddrat igenom den ett par gånger.

Många härliga bilder.

Har haft boken i ett par veckor och är så imponerad. Fantastisk text och vackra bilder. Kommer inte ihåg exakt vad jag betalade för den, men nånstans runt 200 kronor var det. Och det är den sannerligen värd

Kul att den uppskattas - det är alltid trevligt:d
#27 - 21 april 2010 13:37
Jag tycker också att boken är mycket bra med fina bilder och utmärkt information. Skall man starta upp ett Nano-kar så är den ett måste.
Det exemplet jag gillar bäst är Oliver Knotts koakvarium som visar att det finns inga regler för inredning.
Snabbstartsguiden är också bra.
Ett extra plus är att man känner igen många av fotograferna från Zoopet.
#28 - 21 april 2010 18:46
malavi skrev:
Vadå för särskrivnings fel?:confused:

malavi skrev:

Särskrivnings fel är ett särskrivningsfel.Du skrev stav fel istället för stavfel.
Gnäller man på andras fel ska man skriva rätt själv!:d
#29 - 21 april 2010 20:13
Lårter som något man måste köpa! Koakvarium?! Låter MKT spännade!!! jag råkar på o ha en smärre samling med ko-saker! Ska skriva upp boken på min inköps och önskelista!
#30 - 21 april 2010 21:53
Jag har kollade igenom boken när jag var i Tyskland. Jag tyckte den var mycket trevlig. Personligen tyckte jag snäckdelen var det svagaste kortet. Jag saknade bilder på färgvarianterna hos Pomacea bridgesi. Jag saknade även vissa råd för hållandet av snäckor exempelvis att de är känsliga mot klor och liknande ämnen, men även en del andra saker kan tilläggas. En snäckart saknades helt också (Asolene spixi). Jag delar inte heller åsikten att man bara får snäckinvasion i misskötta akvarier. Malaysisk sandsnäcka håller jag inte med om att det bara är Melanoides tuberculata, jag tror att det är åtminstone tre arter som går under namnet Malaysisk sandsnäcka (en svart med räfflat skal, en brun med svarta markeringar med slätt skal och en blå/grå med slätt skal).

En annan sak jag tänkte på var att det på något ställe var skrivit i första person men det framgick inte vilken av författarna som skrivit texten.

Så Kjell nu har du fått lite kritik så jag hoppas du är nöjd ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 22 april 2010 07:44
endymion skrev:
Jag har kollade igenom boken när jag var i Tyskland. Jag tyckte den var mycket trevlig. Personligen tyckte jag snäckdelen var det svagaste kortet. Jag saknade bilder på färgvarianterna hos Pomacea bridgesi. Jag saknade även vissa råd för hållandet av snäckor exempelvis att de är känsliga mot klor och liknande ämnen, men även en del andra saker kan tilläggas. En snäckart saknades helt också (Asolene spixi). Jag delar inte heller åsikten att man bara får snäckinvasion i misskötta akvarier. Malaysisk sandsnäcka håller jag inte med om att det bara är Melanoides tuberculata, jag tror att det är åtminstone tre arter som går under namnet Malaysisk sandsnäcka (en svart med räfflat skal, en brun med svarta markeringar med slätt skal och en blå/grå med slätt skal).

En annan sak jag tänkte på var att det på något ställe var skrivit i första person men det framgick inte vilken av författarna som skrivit texten.

Så Kjell nu har du fått lite kritik så jag hoppas du är nöjd ;)

Vilka arter som kom med var nog till stor del beroende av vilka foton som fanns att få tag på - som du nämner så var det lite magert med snäckfoton och jag la ändå extra mycket energi på att just få tag i just fler artfoton på snäckor, men man tager vad man haver.

Sedan slog det mig också under arbetet med boken hur många arter (av alla grupper) det ändå fanns och som man skulle kunna ta med och hur mycket man egentligen skulle ha kunnat skriva för att den skulle bli "fullständig".
Egentligen skulle boken bara ha varit på strax över 100 sidor, men nu blev den på 160 och skulle ändå ha kunnat bli bra mycket större. Dessvärre är dock risken att den blivit alldeles för dyr och då hade ingen köpt den så man måste ändå kompromissa över vad som skall med.

I princip kan man säga att jag har skrivit allt utom avdelningarna om räkor, kräftor och snäckor - dvs den allmänna delen, fiskar, krabborna och växterna.

Tack för synpunkterna för övrigt.
#32 - 27 april 2010 21:37
Nu när det verkar som att det är dags för Nubis gamla 60l för min del kommer jag garanterat att kika efter boken! Jag har sett den men inte haft något liknandes nanokar och därför inte prioriterat. Jag antar att den även är perfekt för IKEA-vas varianten? :)
#33 - 28 april 2010 06:50
#32 Vad roligt! Den utveckligen vill vi följa!
#34 - 29 juni 2010 19:25
Blev såå glad igår när jag fick denna fina boken i födelsedagspresent:d
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 29 juni 2010 20:38
PiaJo skrev:
Blev såå glad igår när jag fick denna fina boken i födelsedagspresent:d

Ett alldeles utmärkt val av födelsedagspresent :p
Ta med den till något västmöte framöver om du vill ha min "kråka" i den;)

Dessutom grattis i efterskott till födelsedagen:d
Tyvärr har ju kalendern (där man ser vem som fyller år) hamnat långt in i garderoben vid den senaste uppgraderingen - så ingen av de som fyllt år den senaste veckan har grattats i forumet
#36 - 29 juni 2010 20:49
Nanoboken verkar tyvärr ovanlig i butiker har då jag bara sett den framme i Stockholm. Får fråga på Royal Zoo där han borde ha några ex. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 29 juni 2010 20:59
Nanoboken verkar tyvärr ovanlig i butiker har då jag bara sett den framme i Stockholm. Får fråga på Royal Zoo där han borde ha några ex. :)

Jag VET att såväl Imazo och Akvarieteknik (Sveriges i särklass största fiskgrossister) har den i sitt sortiment och säkert 80-90% av Sveriges akvarieaffärer handlar hos dom.
Så OM inte affärerna har den i lager så beror det enbart på deras eget ointresse eller slöhet.

Annars finns den också hos de flesta akvaristiska nätaffärer
#38 - 29 juni 2010 21:10
Jag VET att såväl Imazo och Akvarieteknik (Sveriges i särklass största fiskgrossister) har den i sitt sortiment och säkert 80-90% av Sveriges akvarieaffärer handlar hos dom.

Så OM inte affärerna har den i lager så beror det enbart på deras eget ointresse eller slöhet.

Annars finns den också hos de flesta akvaristiska nätaffärer

Antagligen så lockar den inte kunderna lika specifikt som ciklidboken eller malboken vilka man ofta hittar. Dock skulle jag säga att de flesta nybörjarna nog skulle ha mer användning av nanoboken om jag förstått innehållet rätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 29 juni 2010 21:14
Det ges ut så himla på böcker på det svenska språket - så om man vill kalla sig akvarieaffär så borde det vara självklart att hålla dessa få i lager
#40 - 30 juni 2010 05:36
Ett alldeles utmärkt val av födelsedagspresent :p

Ta med den till något västmöte framöver om du vill ha min "kråka" i den;)

Dessutom grattis i efterskott till födelsedagen:d

Tyvärr har ju kalendern (där man ser vem som fyller år) hamnat långt in i garderoben vid den senaste uppgraderingen - så ingen av de som fyllt år den senaste veckan har grattats i forumet

Tack!

Skall ta med den så att jag får en signatur, vore roligt!
#41 - 30 juni 2010 08:30
Köpte den på DM här i jönköping för ett tag sen. Mkt bra bok, fick en hel drös ideer och ett jäkla sug att starta upp ett mindre kar!
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 30 juni 2010 08:43
Köpte den på DM här i jönköping för ett tag sen. Mkt bra bok, fick en hel drös ideer och ett jäkla sug att starta upp ett mindre kar!

Kul - just att ge ideer till att man hittar på nya saker är ju ett av syftena med en bok.
Själv tyckte jag också att det var rätt kul att starta upp med en ny typ av akvarier innan jag skulle skriva boken - det kvittar hur länge man hållit på med akvarier man lär sig ändå nya saker hela tiden
#43 - 7 september 2010 13:00
har med den nu! tycker den är guld! :D
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 7 september 2010 13:10
hannesc skrev:
har med den nu! tycker den är guld! :D

Tack för det - mycket trevligt att den uppskattas:d
#45 - 7 september 2010 15:40
Jag vann den:D:D

Och på vägen hem från kräftskivan så satt jag på centralen och läste den.
Mkt trevlig bok! tack för den!!!:)
verkligen värd att ha i sitt hem!!!
#46 - 7 september 2010 17:14
... och jag måste skaffa den! ;)

Annons