Btn slim-line

#1 - 11 oktober 2006 19:06
Funderar på att köpa några sådana nu när jag ändå ska limma i en filter kammare i min burk. Men frågan är hur mycket bygger dom ut eller hur tjocka är plattorna.Kolla på btn hemsidan men fanns ingen info om dom där?Jag ska ha faxe modellen.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 oktober 2006 19:08
1-2 cm
#3 - 11 oktober 2006 19:15
Det var inte mycket nu vart jag sugen på dessa =) Någon som har dessa?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 11 oktober 2006 20:26
Det finns redan flera trådar i ämnet - där en del haft synpunkter.
Sök på Slimline
#5 - 11 oktober 2006 20:51
zeke66 skrev:
Det var inte mycket nu vart jag sugen på dessa =) Någon som har dessa?

JA,Jag har nyss fått hem mina fyra bitar.Dessa skall sitta i ett 720l kar.
Har den vita faxevarianten.Är lite missnöjd faktiskt.Det är färgskillnad mellan bitarna...
Btn som skall hålla så hög kvalitet??Nja vet inte om jag vill hålla med om detta.OK,nu är väl 800kr inte så farligt då för 4 bitar på 50x55cm.men tycker att färgen skall vara lika.Det kanske går till sej efter ett tag i vatten,vi får se.

lennart
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 11 oktober 2006 21:01
JA,Jag har nyss fått hem mina fyra bitar.Dessa skall sitta i ett 720l kar.

Har den vita faxevarianten.Är lite missnöjd faktiskt.Det är färgskillnad mellan bitarna...

Btn som skall hålla så hög kvalitet??Nja vet inte om jag vill hålla med om detta.OK,nu är väl 800kr inte så farligt då för 4 bitar på 50x55cm.men tycker att färgen skall vara lika.Det kanske går till sej efter ett tag i vatten,vi får se.

lennart

Eftersom det är människor och inte robotar som färgar dom så kan det variera lite (även om de ganska snart mer kommer att bli ungefär samma i ett akvarium).
Jag rekommenderar därför att man alltid tittar på dom innan man köper - dock om det är väldigt stora skillnader så skall man självklart reklamera. Den som säljer bör ju inte sälja dom tillsammans om de är väldigt olika.
#7 - 11 oktober 2006 22:49
Jag har Faxe bakgrunden i ett 420 kar som jag är jättenöjd med.

Jag köpte först 3 st 50 cm bitar och valde dessa bland totalt 6 st likadana (som butiken hade inne) för att få ungefär samma färg. Jag tyckte då att det var skillnad och att de 3 jag valde var de 3 "ljusaste". Efter att ha skurit ytterbiten i mitt 150 cm kar (den utskjutande biten) så upptäckte jag att det saknades 2 cm för att täcka hela bakpartiet. Snabbt tillbaka till butiken och inköp av en 10 cm bit, den ljusaste. Väl hemma tyckte jag att den nya biten var en hel del mörkare än resten men va fan (ursäkta mig om jag bryter mot någon forum regel med denna svordom), jag sågade en av 50 cm bitarna och passade i 10 cm biten strax efter mitten av karet och slutade med en 50 cm bit. Efter att ha gjort detta var jag lite missnöjd eftersom jag tyckte att dels blev det en skarv för mycket som iofs inte syns tydligt) och dels så var det en färgskiftning mellan bitarna.

Efter att ha pulat med moduler i karet jag satte upp ett par månader innan så tyckte jag att det var väl inget att haka upp sig över (det är lite mer ansträngande att få något snyggt av det imo), i med vatten och växter. Simsalabim, eller hokus pokus, jag blev jättenöjd. Jag har ett innerfilterv som syns, insug, utblås samt en termostat som också syns men ändå tycker jag att detta blev snyggare än mitt kar med moduler (540 L där all teknik är dold). Trots två ljusrör mindre så upplever jag karet som ljusare och ändå är bakgrunden inte för ljus. Ok, bakgrunden ser kanske inte ut att ge mycket djup men i ett kar så är den verkligt effektfull, kanske tack vare att den faxe vita är såpass ljus. De väldigt små nivåskillnaderna i bakgrunden framträder och framhävs mycket tydligt.

Trots att jag blev tvungen att ge ytterligare en en knapp hundralapp för att täcka hela bakrutan (i tillägg till de 3X285 jag betalat tidgare) så är jag jättenöjd med bakgrunden. Jämfört med vad jag betalade för moduler i mitt andra kar så är det försumbart och dessutom tycker jag att resultate blev bättre. Det där riktiga djupet kan man lika gärna skapa med stenuppbyggnader som liknar bakgrunden (jag har akvarieberg och knivsten) men även utan detta tror jag att den är riktigt snygg.

Summa summarum, jag är mycket nöjd med slimline faxe vit (jag tyckte den var snyggare än den röda i butik, kanske blir den röda lika bra under vatten eller också är det helt enkelt en smaksak) och kan varmt rekommendera den till den som vill ha en snygg bakgrund. Att man dessutom sparar simutrymme till fiskarna jämfört med andra bakgrunder är ju dessutom ett plus. Enkelheten i monteringen jämfört med med hela bakgrunder men även med moduler är också ett plus. Och nej, jag har inget med BTN att göra, jag är bara jättenöjd med slimline bakgrunden.

Bifogar några bilder på bakgrunden men tyvärr blev de inget vidare bra, den ser bättre ut i verkligheten.
#8 - 11 oktober 2006 23:33
själv tyckte jag inte de såg nåt speciellt ut , då kan man ju lika bra ha en plansch bakom som de såg ut , nä skulle varit lite tjockare så det hade varit mera former på den
#9 - 12 oktober 2006 02:24
Nej håller inte med jag tyckter att det vart snyggt slimline ska ju vara platt andra alternativ finns ju redan.;)

mvh erik l
#10 - 12 oktober 2006 14:31
Jag tycker det såg snyggt ut =)
#11 - 12 oktober 2006 15:11
I min profil finns bilder på två olika kar med Slimlinebakgrunder.

Annons