BTN slimeline montage..

#1 - 26 januari 2009 18:48
Nån som har testat att montera en slimline i ett akvarie som är igång? Tänkte om det gick att bara silicona på halva bakgrunden när man gör ett VB tex. nån som provat om det håller?
#2 - 26 januari 2009 18:59
Det är nog ingen bra idé för att silikonet kanske förgiftar resterande vatten och fiskar när det avger lukt när det torkar eller vad man säger.
Skulle deffinitivt inte göra det själv.
#3 - 27 januari 2009 21:53
Kommer att bli svårt att göra rent glaset ordentligt utan att det kommer nått i vattnet.
#4 - 27 januari 2009 21:55
Finns silicon som härdar under vatten. Finns också Lim för att limma koraller i saltvatten som fungerar i sötvatten.
#5 - 27 januari 2009 22:04
Hade uppe en liknande tråd för ett tag sen. Fick tips om ett lim som härdar under vatten och ska inte vara skadligt för fiskarna.

Tec7 - Miljövänligt MS-polymerlim, fog- och tätningsmassa
En patron till allt!
Tec7 är mycket universell och ersätter monteringslim, trälim, polyuretanmassa, silikon, sanitet-fogmassa, akryl, butyltätning, fönsterkitt etc.
- Limmar, fogar och fäster «alt»
- Fäster också på våta ytor, kan även användas under vatten
- Härdar snabbt, krymper inte, rinner inte och förblir flexibelt
- Limmar starkt: 27 kg/cm² - primer behövs inte
- Giftfri och luktfri
- Innehåller inte skadliga lösningsmedel
- Tål UV-strålar och är mycket åldringsbeständigt
- Motstår svamp och bakterier
- Kan målas över med de flesta typer av målarfärg och lack (se Teknisk Information)
- Finns i vit, ljusgrå, grå, svart, beige, ek, brun och tegelstensröd
- Förpackning: 310 ml återvinningsbar PE-patron, levereras även som 50 ml tub i blisterforpackning (vit och svart), 600 ml korvförpackning (vit, svart och grå)

Det står ju att det är giftfritt och luktfritt och inte innehåller några lösningsmedel....så det är ju bara att testa.
Eller så ta kontakt med deras support och förhör dig om du vill vara 200% säker.
Tel.: 031-13 54 90
Fax.: 031-13 89 70
#6 - 27 januari 2009 22:07
Gahhhh, Jerry, du hann före :) jag har sökt som en dåre efter den tråden och hittade den precis :)
#7 - 27 januari 2009 22:48
Hade uppe en liknande tråd för ett tag sen. Fick tips om ett lim som härdar under vatten och ska inte vara skadligt för fiskarna.

Tec7 - Miljövänligt MS-polymerlim, fog- och tätningsmassa

En patron till allt!

Tec7 är mycket universell och ersätter monteringslim, trälim, polyuretanmassa, silikon, sanitet-fogmassa, akryl, butyltätning, fönsterkitt etc.

- Limmar, fogar och fäster «alt»

- Fäster också på våta ytor, kan även användas under vatten

- Härdar snabbt, krymper inte, rinner inte och förblir flexibelt

- Limmar starkt: 27 kg/cm² - primer behövs inte

- Giftfri och luktfri

- Innehåller inte skadliga lösningsmedel

- Tål UV-strålar och är mycket åldringsbeständigt

- Motstår svamp och bakterier

- Kan målas över med de flesta typer av målarfärg och lack (se Teknisk Information)

- Finns i vit, ljusgrå, grå, svart, beige, ek, brun och tegelstensröd

- Förpackning: 310 ml återvinningsbar PE-patron, levereras även som 50 ml tub i blisterforpackning (vit och svart), 600 ml korvförpackning (vit, svart och grå)

Det står ju att det är giftfritt och luktfritt och inte innehåller några lösningsmedel....så det är ju bara att testa.

Eller så ta kontakt med deras support och förhör dig om du vill vara 200% säker.

Tel.: 031-13 54 90

Fax.: 031-13 89 70

det lät ju bra det, vet du om det är lätt att få tag på?

om man nu inte hittar det finns det nåt liknade alt?
#8 - 27 januari 2009 22:56
[COLOR=magenta]Tel.: 031-13 54 90
Fax.: 031-13 89 70[/COLOR]

Flaxss skrev:
det lät ju bra det, vet du om det är lätt att få tag på?

om man nu inte hittar det finns det nåt liknade alt?
#9 - 27 januari 2009 23:01
känns bara lite pinsamt att ringa och fråga på deras support efter alternativ. och när jag ändå frågar så kan jag ju slänga in en fråga om det är lätt att hitta. plus var ju mina frågor inte så jätte viktiga att jag orkar ringa till dom.
#10 - 27 januari 2009 23:02
Visst, det funkar säkert men nu ska jag vara lite kritisk och piss i motvind;).
Varför ska man montera in en bakgrund i ett kar som har invånare och ev. är igång? Jag förstår ärligt talat inte detta meck med snordyrt specialsilikon bara för att man inte kan vänta ett par dagar eller fixa en balja till fiskarna under tiden.
Det måste bli dels stressande för fiskarna och även dig själv att hålla på med detta med vatten i karet, det är meck nog att få det bra utan vatten i karet.
Sedan har tex slimline en flytkraft som inte är att förakta, och hur löser man det på ett smidigt sätt med vatten i karet och med ett bra resultat?
Nej, ta ut fisk och inredning ett par tre dagar och sätt in slimlinen på ett "normalt" sätt;):).

Men detta är min åsikt....
#11 - 27 januari 2009 23:08
Flaxss skrev:
känns bara lite pinsamt att ringa och fråga på deras support efter alternativ. och när jag ändå frågar så kan jag ju slänga in en fråga om det är lätt att hitta. plus var ju mina frågor inte så jätte viktiga att jag orkar ringa till dom.

Ja ok, du ville ha alternativ, men tycker du inte att det framgår av tråden att detta är alternativet?

Men jag håller nog med ansjo, gör det med tomt akvarie istället.
#12 - 27 januari 2009 23:10
nu kanske jag stjäl tråden lite, ber om ursäkt det var ju inte jag som frågade från början.

jag håller med om att göra det utan vatten det känns som omd et blir enklare även jag aldrig gjort det innan. när jag ska montera min bakgrund(som ev blir aqua terra) så ska jag ta ut allting ur karet. jag ska ju både byta grus,växter m.m. så för min del är det tvunget.
#13 - 27 januari 2009 23:13
Bowman skrev:
Ja ok, du ville ha alternativ, men tycker du inte att det framgår av tråden att detta är alternativet?

Men jag håller nog med ansjo, gör det med tomt akvarie istället.

det är väl aldrig fel att ha fler alt att välja mellan?

jag är inte så kunnig inom detta område, och jag hade velat ha alt om det finns bättre eller sämre märken. jag har princip aldrig rört i en tub eller sådan man pressar det med.
#14 - 27 januari 2009 23:22
Flaxss skrev:
det är väl aldrig fel att ha fler alt att välja mellan?

jag är inte så kunnig inom detta område, och jag hade velat ha alt om det finns bättre eller sämre märken. jag har princip aldrig rört i en tub eller sådan man pressar det med.

Självklart inte. Jag missförstod dig i mitt första svar till dig.
Jag trodde du undrade vart man fick tag på det, och det framgick ju. Dvs. ett nummer till "tillverkaren".

Vad gäller alternativ till att limma UNDER vattnet när akvariet är igång (som man inte borde endå egentligen) så trodde jag du sett att det verkar vara detta "lim/medel/fogmasssa" som är ganska ensamma på marknaden med just limma under vatten utan att fälla ut farliga ämnen. (kolla in länken där dom limmar i ett stort akvarium med hajar)

Så jag missförstod dig lite.

Letar du efter silicon för att fixa i ditt kar, när det är tomt, sök i forumet det finns massa om detta.
Men några tips. Se till så att det är ok för akvarium, vissa innhåller antimögelmedel och är inte lämpliga.
Claesohlsson säljer ganska billiga typer.
Akvarieaffärer brukar ha "hobby" ett akvariemärke tror jag, svindyrt dock.
Hornbach har även dom nån typ tror jag.

Lycka till!
#15 - 27 januari 2009 23:28
Bowman skrev:
Självklart inte. Jag missförstod dig i mitt första svar till dig.

Jag trodde du undrade vart man fick tag på det, och det framgick ju. Dvs. ett nummer till "tillverkaren".

Vad gäller alternativ till att limma UNDER vattnet när akvariet är igång (som man inte borde endå egentligen) så trodde jag du sett att det verkar vara detta "lim/medel/fogmasssa" som är ganska ensamma på marknaden med just limma under vatten utan att fälla ut faliga ämnen. (kolla in länken där dom limmar i ett stort akvarium med hajar)

Så jag missförstod dig lite.

Letar du efter silicon för att fixa i ditt kar, när det är tomt, sök i forumet det finns massa om detta.

Men några tips. se till så att det är ok för akvarium, vissa ainnhåller antimögelmedel och är inte lämpliga.

Claesohlsson säljer ganska billiga typer.

Akvarieaffärer brukar ha "hobby" ett akvariemärke tror jag, svindyrt dock.

Hornbach har även dom nån typ tror jag.

Lycka till!

nu fick jag också nytta av denna tråd ju!!

tusne tack för svar, som exempel det med antimögelmedel visste jag inte.
#16 - 28 januari 2009 17:33
Blir lite fundersam på det här med att limma och ha på silicon under vattnet.
Skulle aldrig sätta fast nått med så bra flytkraft som t ex en slimline utan att rengöra alla ytor riktigt noga först.

Och det blir riktigt jobbigt med vatten i akvariet.
#17 - 28 januari 2009 21:52
Anledningen till att jag ville hitta ett sådant lim är att jag har ingenstans att göra av mina ca 70 Malawifirrar under tiden det limmas, härdar osv, kan tänka mig att fler hindras av det... Men bäst är ju absolut att fixa allt innan man kör igång karet, dumt att hålla på att mecka med det när det är igång som någon ovan skrev...
#18 - 29 januari 2009 00:08
Kanske du kan köpa en balja att ha fisken och pump i under tiden. Det gjorde jag när jag sålde mitt 960 och ett 900 liters skulle in på samma plats, och även Slimline skulle monteras.
Det finns plastbaljor att köpa på tex ÖB för lite över en hundring och rymmer runt 80 liter, det funkar fint i några dagar:).

Annons