Hej!
Jag har ett 150 liters kar som jag kör med pmdd npk+fe, 20 liter mäsk co2, och 70 watt med reflektorer.
kh9 ph6,6-7 GH14
Jag fick problem med cyano så jag tvättade grusen och inredningen och gick upp till 15n/0,7p förhållande ppm och nu håller jag den tillbaka tycker jag. Jag tror att jag hade en del bundet fosfat och väldigt mycket annat skräp i bottengruset(engelsk sjösten).
I rengöringen flyttade jag min cabomba caroliniana till ett mörkare hörn med mer genomströmning.
i mitten rakt under två 20w rör planterade jag nyköppt Alternanthera reineckii lilacina.
den röda bubblar och är till och med röd på ovansidan av bladen. svärdplantan växer mycket och Alternanthera reineckii grön bubblar också.
Okej, det ser väl inte ut som champange, men alltid någonstans från ett par ställe ser man bubblesträngar som letar sig mot ytan
Men nu drar sig cabomban tillbaka. stänglarna slutar växa och vissnar en efter en.
Är det ljusbrist som får cabomban att dra sig tillbaka? I så fall kan jag sätta i ett till 30 w över den(dubbla styrkan).
Finns det nån annan liknande växt som kan stå i vatenström rakt uppifrån och inte behöver lika mycket ljus?
Om någon bubblar kan man då utgå ifrån att det finns tillräckligt med näringsämne till alla växter?
Urban