Bubbel utan CO2

#1 - 20 mars 2005 14:41
Jag har alltid trott att man måste tillföra CO2 för att få se syrebubblor från sina växter, men jag gjorde just en intressant upptäckt. En Hydrocotyle som flyter omkring i vattenytan släppte ifrån sig ett pärlband av bubblor! Jag tänkte först att det var bubblor som var kvar sedan gårdagens vattenbyte, men det blev snart uppenbart att det var fråga om fotosyntes och inget annat; varje gång Hydrocotylen flöt in under belysningsrampen tilltog nämligen bubblandet och varje gång den hamnade i skuggan upphörde det. När jag studerade den nära kunde jag dessutom tydligt se att bubblorna kom inifrån växten. Otroligt häftigt! Kan för övrigt nämna att jag tillsatte en s.k. fulldospuls KNO3 och KH2PO4 igår. Någon annan som inte tillsätter CO2 som har liknande erfarenheter?
#2 - 20 mars 2005 19:47
Hydrocotyler är bra på att bubbla :)

Oftast så bubblar det pärlband ifrån små små skador på växterna.
#3 - 20 mars 2005 19:53
har sett bubblor från mina valliniseria(stavning?) ibland, dock endast från skador på växten.

kör också pmdd, men endast 0,3W/l...
#4 - 20 mars 2005 21:35
Jo tack, jag har också sett bubblor fast ganska tätt efter att man gjort fulldospuls med PDMM. Bubblor från osiris, cryptocoryne, ambula, svärdplantor och vallisneria. Men efter vattenbyte är det som alla växter är uppbyggda av syrebubblor. :)
#5 - 21 mars 2005 00:31
Skador bubblar rätt vanligt från bladens ovansida. Men där finns det sällan klyöppningar. Däremot om man har CO2 så bubblar det från bladens undersida.
En förklaring kan även vara att en flytväxt kan få CO2 från första parket, ytvattnet och luften.
Sedan ser du ju till att alla andra ämen finns tillgängliga i mängder. Vilket gör att CO2 begränsar dina växter. Så om du tillsätter CO2 i rätt mängd, så kommer allra flesta av dina växter (utom de som är i skugga), att bubbla MYCKET. Det är en HELT annan upplevelse, jag lovar ;-)

Annons