Bubblar mer efter vattenbyte?

#1 - 29 maj 2006 14:06
Mina växter bubblar alltid jättemycket efter att jag bytat vatten. Jag menar riktiga syrebubblor från bladen inte bubblor från kranvattnet.

Varför blir det så? Är det normalt?

Kanske saknas något näringsämne i Akvariet, som finns i kranvattnet?

Jag göder med PMDD och CO2.
#2 - 29 maj 2006 14:11
Ditt akvarievattnet får högre gasmättnad pga vattenbytet därför bubblar det om växterna när de vid fotosyntesen avger ytterliggare syre till vattnet.

Det är normalt...
#3 - 29 maj 2006 15:58
Bubblar det endast då eller? Jag fick en strid ström småbubblor (champagne typ) från min svärdsplanta, men ingen annan efter jag bytat vattnet. Idag får jag lite bubblor från en annan växt (en snabbväxande). men det är väldigt lite.

Skall bubblet komma "alltid" från "alla" växter? Iofs vill man inte ha ett champagnebubblande akvarium hela tiden, men man vill ju endå testa :)
#4 - 29 maj 2006 16:03
[quote=Sintei]BIofs vill man inte ha ett champagnebubblande akvarium hela tiden, men man vill ju endå testa :)[/quote]

Jo, det vill man. :)

Det ska bubbla mer eller mindre i princip alltid om näringsnivåer etc är korrekta.

Jag nöjer mig med ditt svar petnym. Det verkar väldigt troligt. Tack.
#5 - 29 maj 2006 16:31
alltså måste jag lägga till antingen mer PMDD eller CO2.. Ljuset är det nog ingen anledning att trixa med eftersom nästan alla mina växter är röda upptill.
#6 - 29 maj 2006 17:49
Dina röda växter kan också bero på kväve brist = tillsätt mer KNO3.
#7 - 31 maj 2006 19:50
skall jag testa, tack.
#8 - 31 maj 2006 20:54
Det här om eftersträvandet av "bubbel" det tror jag är en fix idé, att man lätt förknippar det med fräschet och att växterna mår bra likt morgon daggen... nää det är klart det fastnar bubblor på bladen om man trycker ner massa co2 i vattnet, det tillomed bubblar om stenarna... ta coca-cola reklam te.x en kall isig flaska som det är fuktdroppar på... uppfattas som friskt och fräscht! eller har jag fel?
#9 - 31 maj 2006 21:02
nja bubblet som diskuteras är inte koldioxidbubblor utan syrebubblor vilket är nåt helt annat och nåt som kommer när växterna trivs och växer.
#10 - 31 maj 2006 21:14
Hur kan du vara säker på att det är syrebubblor...?
#11 - 31 maj 2006 21:17
har man satt upp co2 utrustningen som man skall och kör full upplösning råder ingensomhelst tvekan om vad som är vad.
#12 - 31 maj 2006 21:21
jag menar reaktorn slår sönder co2 i små små bubblor och dessa samlas sedan på bladen och sluter sig samman till större bubblor och far iväg så det ser ut som det utsöndras från bladen, som trolleri där ingenting är vad det ser ut som.
#13 - 31 maj 2006 21:25
de du pratar om är inte full upplösning och handlar inte om reaktor.

reaktor används ihop med en pump för att lösa upp co2 bubblorna helt och hållet i vattnet.

det är först när man kör mist som man får co2 bubblor undertill på växterna.
#14 - 31 maj 2006 21:28
ok! men jag föredrar ändå bubblorna i en iskall öl;)
#15 - 1 juni 2006 05:58
såhär ser mina hygrophila ut.. fast avsevärt mycket rödare i toppen. Precis som jag på Mallorca 2002 [B)]
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=13058

Jag trodde det berodde på ljuset.. (2x18w Aquastar i 112L)
#16 - 1 juni 2006 06:24
Ja det beror nog delvis på ljuset. Även om man göder helt perfekt så kan man få fram ganska röda färger om man har ett bra ljus. Tillväxten blir så snabb att klorofyllbildningen inte hinner med. Klorofyll är grönt, så när det gröna klorofyllet inte hinner med ser man andra pigment som t ex är röda.

Isåfall så blir det markant röda toppar nära ljuset medans resten av växten är hälsosamt grön.
#17 - 1 juni 2006 11:03
Hmm, kanske jag borde ta bort reflektorn på det bakre röret som ligger ovanför då?! Får väl testa det i samband med KNO3.
#18 - 1 juni 2006 11:18
Jag tycker det är snyggt med röda växter, så att skapa en liten brist eller ha för mycket ljus tycker inte jag är fal alls.
Så mitt råd är att inte ta bort reflektorn, men du gör som du vill såklart =)
#19 - 1 juni 2006 11:43
[quote=sunkan aspidoras]ok! men jag föredrar ändå bubblorna i en iskall öl;)[/quote]

vavade öl smaka nu..kattpiss ;) nä då är hellre ett kallt glas cola bättre för min del.
#20 - 1 juni 2006 17:37
[quote=sunkan aspidoras]Det här om eftersträvandet av "bubbel" det tror jag är en fix idé, att man lätt förknippar det med fräschet och att växterna mår bra likt morgon daggen... nää det är klart det fastnar bubblor på bladen om man trycker ner massa co2 i vattnet, det tillomed bubblar om stenarna... ta coca-cola reklam te.x en kall isig flaska som det är fuktdroppar på... uppfattas som friskt och fräscht! eller har jag fel?[/quote]

Här kan du se hur syretrenden ser ut över en vecka och vid vattenbytet, vattenbytet är strax efter början på grafen där det sticker nästan rakt upp.

http://zoone.se/main/blog/grafer
http://zoone.se/main/blog/images/oxygen.jpg

När syremättnaden ökar i vattnet så hamnar man vid en punkt när inte vattnet kan ta upp mer och då bildas syrebubblor under bladen.
#21 - 2 juni 2006 06:04
Det är inte (enbart) fräscheten man vill åt med mycket bubbel Sunkan, det är främst ett bevis på att fotosyntesen jobbar stenhårt. Jobbar fotosyntesen stenhårt så växer det därefter. Växer det därefter så kan man trimma. Kan man trimma så kan man designa - och där har vi mitt eget personliga slutmål.

Bubbel är *extremt* viktigt för växtakvarister och för dom som vill få ett kvitto på att det växer bättre än i andras akvarier.
#22 - 2 juni 2006 12:45
Jag fick bubbel vid vattenbytet men sen försvann det.. Trots mer dosering av PMDD. Så nu antar jag att det är för att inte CO2n löser upp sig så bra. Ska sätta trappan närmre innerfiltret och se vad som händer.

Annons