Bubblor i sanden.

#1 - 7 oktober 2008 16:54
Har nu länge sett luftbubblor i min sand och undrar vad detta kan vara, vet att det blir så i ett nystartat akvarium. Men mitt är inte det utan det har gått i några år. Jag suger aldrig med en hävert i botten utan bara "uppe" på (Om det är till någon hjälp)
Kan detta vara Koldioxids bubblor?
Eller är det något som kan vara farligt?
#2 - 7 oktober 2008 18:22
Gör du en slamsugning i bottnen då det finns risk att det är sumpgas/svavelväte som bildats.
#3 - 8 oktober 2008 10:56
Nej, som sagt jag slamsuger aldrig botten....
Kan det vara sumpgas iallafall och är det farligt?
#4 - 8 oktober 2008 11:06
Svavelväte är vansinnigt giftigt och kommer sig av en föruttnelseprocess i syrefattig miljö, måste åtgärdas.
Bilagor:
#5 - 8 oktober 2008 11:17
Ja men är det säkert att det är det då?
Har hört att det också kan vara Koldioxids bubblor...stämmer inte det?
#6 - 8 oktober 2008 11:22
Svårt att se hur CO2 skulle kunna uppstå i bottensubstraten så tillvida att du inte har ett pH på gränsen till syra och ett bottesubstrat av bikarbonat.

Hur luktar vattnet?
#7 - 8 oktober 2008 11:26
Är inte hemma nu, men sist jag luktade luktade det ingenting[:o]
Har sett dessa bubblor rätt länge, hur snabbt brukar fiskarna dö isof?
Kan det verkligen inte vara något annat?
#8 - 8 oktober 2008 17:27
Låter som att det skulle kunna vara svavelväte. Har du växter planterade där eller i närheten av där det "kommer bubblor" så lär rötterna vara missfärgade (svarta). Är det på detta sättet så blir det ju tyvärr att byta allt grus.
#9 - 8 oktober 2008 17:52
alg_oa1 skrev:
Har nu länge sett luftbubblor i min sand och undrar vad detta kan vara, vet att det blir så i ett nystartat akvarium. Men mitt är inte det utan det har gått i några år. Jag suger aldrig med en hävert i botten utan bara "uppe" på (Om det är till någon hjälp)

Kan detta vara Koldioxids bubblor?

Eller är det något som kan vara farligt?

Nästan garanterat svavelväte, gräv runt ordentligt i din botten (lär bubbla och lukta) och gör sen ett stort vattenbyte så blir det snabbt bra igen :)
#10 - 8 oktober 2008 18:54
Fuzzop skrev:
Nästan garanterat svavelväte, gräv runt ordentligt i din botten (lär bubbla och lukta) och gör sen ett stort vattenbyte så blir det snabbt bra igen :)

Skulle inte rekomendera denna metoden. Tror knappast att du löser problemet på sikt på detta viset. Vet av erfarenhet att det är svårt att stoppa sådana här processer. Har du något bottensubstrat i eller under sanden som vållat detta så är det ju definitivt inte lämpligt att "gräva runt".
#11 - 8 oktober 2008 19:06
Tittar på växternas rötter brevid några av bubblorna och dom är inte svarta:confused:
Börjar få lite panik nu...
Om det är svavel bubblor vad ska jag göra isof?
Alla fiskar och räkor mår fortfarande toppen och växterna bubblar för fullt, är det lungnet före stormen eller?[:-84][:-63]
#12 - 8 oktober 2008 19:09
Vad har du för sorts filtrering?
#13 - 8 oktober 2008 19:10
Innerpump fluval 4plus
#14 - 8 oktober 2008 19:15
Om du tar din slamhävert och en hink så kör ner den hela vägen till botten och gör ett litet uppsug där du tycker att det bubblar mest, är mulmen som kommer upp svart som en mardröm och luktar skit så är det dax att börja [:-118]
#15 - 8 oktober 2008 19:25
Vill bara klar göra en sak som kanske är lite oklart, det bubblar inte upp ur sanden utan det är bubblor som sitter kvar i sanden.
(så att det inte är några missförstånd:p)
#16 - 8 oktober 2008 19:38
Har du korallsand som bottensubstrat?
#17 - 8 oktober 2008 19:42
Vad är korallsand? Har blandat lite olika sorter, bland annat en alldeles vit sand, kan det vara den?
#18 - 9 oktober 2008 04:14
Sleaper skrev:
Skulle inte rekomendera denna metoden. Tror knappast att du löser problemet på sikt på detta viset. Vet av erfarenhet att det är svårt att stoppa sådana här processer. Har du något bottensubstrat i eller under sanden som vållat detta så är det ju definitivt inte lämpligt att "gräva runt".

Kom med ett bättre förslag (som inte involverar att byta allt grus) istället för bara hur man inte ska göra då :( detta har uppenbarligen funkat bra för mig under flertal år :confused:
#19 - 9 oktober 2008 06:14
Fuzzop skrev:
Kom med ett bättre förslag (som inte involverar att byta allt grus) istället för bara hur man inte ska göra då :( detta har uppenbarligen funkat bra för mig under flertal år :confused:

Tycker ändå att byta bottematerial är det bästa. Har man en gång sett ruttet/svartnat material så vill nog inte gärna ha det kvar. Sen är min erfarenhet att ett sånt missfärgat material gärna drabbas igen. Nu verkar det ju dock som att det endast är luftbubblor som "fångats" i sanden och förmodligen funnits där sen akvariet inreddes.
#20 - 9 oktober 2008 08:03
Vet inte om det är luftbubblor från att akvariet inreddes för det har ju som sagt varit igång i flera år och jag har aldrig sett dessa bubblor tidigare.
Men om det skulle vara svavel bubblor skulle inte fiskarna vara döda nu isof?
#21 - 9 oktober 2008 08:12
Det kan många gånger bildas lite sumpgas där det inte finns någon cirkulation, som tex under rötter och stenar.
Gör som så att du vid nästa vattenbyte antingen suger igenom sanden med PET metoden, eller rör runt i gruset med fingrarna för att få bort bubblorna, och håll sedan efter det vid dina vattenbyten.
Jag har själv haft och även har detta ibland under mina rötter och inga fiskar har dött ännu iaf;).
#22 - 9 oktober 2008 08:21
Ok, tack Anders! will do;)
#23 - 9 oktober 2008 15:43
alg_oa1 skrev:
Vet inte om det är luftbubblor från att akvariet inreddes för det har ju som sagt varit igång i flera år och jag har aldrig sett dessa bubblor tidigare.

Men om det skulle vara svavel bubblor skulle inte fiskarna vara döda nu isof?

Som tidigare sagts så om du rör runt i gruset med fingrarna så luktar det ganska mycket om det är just sumpgas, om man börjar röra runt när man ser dom första bubblorna så brukar fisken inte hinna ta nån skada, jag har iaf aldrig förlorat nån än pga av detta.
sumpgas bildas just just pga brist på rörelse i bottenmaterialet, om du har sand som mig skulle jag föreslå att du skaffar malaysiska sandsnäckor, dessa gräver runt och håller sanden i rörelse så det aldrig blir några problem och dom är nattaktiva så man ser dom aldrig över sandytan på dagtid utom möjligen lite vid matning :D

Ps, kan skänka några om du vill.
#24 - 10 oktober 2008 10:43
Tack så mkt fuzztop!
Men jag har redan sådanna, men jag vet inte om dom har förökat sig än...
ska byta vatten idag så jag rör nog runt lite då;)
Tack alla som har hjälpt mig!

Annons