Bubblor på ytan!!

#1 - 10 augusti 2008 08:55
Hejsan!

Har köpt en kampfisk hanne för tre dagar sedan, Har 2 andra fiskra med honom.

Han brukar gå upp till ytan för att hämta syre (Tror jag) Och då släpps den endel bubblor upp till ytan. På morgonen igår såg jag ett helt fält med bubblor på ytan, Vad är det? Ska jag skaffa en pump?

PS. Jag har en skål (typ, Den är inte så rund, Den är somen dykartub!)
#2 - 10 augusti 2008 08:58
Grattis, kampfisken bygger ett Skumbo, antar att du har en kampfisk hona med honom också? skumbo bygger kampfisken för att kunna lägga in rommen från honan i.
#3 - 10 augusti 2008 09:00
Va? Nejdå,Ingen hona här nä!

Men det ser värkligen ut som rom, Men vi har ju ingen hona!? :-D
#4 - 10 augusti 2008 09:32
Det är luftbubblor som hanen gör av sitt saliv. Skumboet är senare förvaringsplats till dom befruktade äggen efter leken ägt rum.

Skumbo innebär bara att fisken trivs och mår bra.
#5 - 10 augusti 2008 12:11
Okey, Så bra. Jag har trott att det är för lite syre, Men det var ju bra att han trivs!:p

Tror ni man kan skaffa hona, Eller kommer dem att bråkas?
#6 - 12 augusti 2008 08:51
Har råkat förstöra han lilla bo, Eftersom jag var tvungen och ta upp växten... Dåligt?
QardinalE
#7 - 12 augusti 2008 09:35
Det spelar väl egentligen ingen roll. eftersom du inte har några honor i skålen.
Han har ju ändå ingen användning av det.

Du kan inte skaffa honor till det lilla utrymmet, som hannen lever i.
#8 - 12 augusti 2008 12:34
Ska jag skaffa en pump?

PS. Jag har en skål (typ, Den är inte så rund, Den är somen dykartub!)
Absolut tycker jag du ska ha en pump med filter, dels för syresättning av vattnet men också för att biologiskt rena vattnet!
#9 - 12 augusti 2008 17:02
Bor inte här i stan, Vars fiskarna köptes.

Vi har ingen djuraffär i våran stad, Så att köpa akvarium och sånt får vänta tills jag blivit bättre på fiskar.!
#10 - 12 augusti 2008 17:12
åheim skrev:
Absolut tycker jag du ska ha en pump med filter, dels för syresättning av vattnet men också för att biologiskt rena vattnet!

Inga pumpar till kampfiskar. Det är alledes för stark ström. Risken är att hans fenor slits sönder och han gömmer sig bakom pumpen för att undgå vattenströmmen.
#11 - 12 augusti 2008 17:23
Ett innerfilter är väl klart man kan ha, det går ju att modifiera med ett rör med små hål. Bara för att få så bra vatten som möjligt.
#12 - 12 augusti 2008 17:23
Om man får den väldigt svag så okej.
#13 - 12 augusti 2008 17:32
Jag vet att man inte ska ha pump, Då strömmer det för mkt, Och som du sa, Han kommer gömma sej under!
#14 - 12 augusti 2008 17:38
Jag lånar tråden lite om det är okej ?:) Jag ska köpa kampfisk till mitt 150 liters akvarium snart ska jag inte ha pump? Mvh Simon
Bilagor:
#15 - 12 augusti 2008 17:42
Akvariet är ju stort och om du har mycket växter som "stoppar" upp strömmen lite så har han chans att välja platser som inte är strömt. Det är mest i dom "mindre" karen där väggar hjälper till att sprida strömmen som det är mest förädiskt.
#16 - 12 augusti 2008 18:06
Okej :) Men jag funderar på att ha han i ett 60 liters istället och ha mina andra guppy och så i 150 literen men vad är bäst om man ska försöka få yngel?

Jag har sett att man inte ha ha så långt från botten till ytan !

Mvh SImon
#17 - 13 augusti 2008 13:00
Hmm. Tråden har verkligen spårat ur!

Kan någon låsa denna,Eftersom jag redan fått hjälp om vad bubblorna var!
#18 - 13 augusti 2008 13:43
Jag vet att man inte ska ha pump, Då strömmer det för mkt, Och som du sa, Han kommer gömma sej under!

Med tanke på hur det går för dig i övrigt så tycker jag att du ska hålla inne med visdomsorden och inte tvärsäkert slänga ur dig saker på det där sättet.

Du har en 16 liters potta med en kampfisk samt 2 små kardinaler i, om du håller stenkoll på temperaturen, matar extremt snålt, slamsuger upp alla exkrementer och döda blad samt kör ett 25% delvattenbyte 2x per dygn så kanske det klarar sig, tyvärr kommer fiskarna att uppleva alla dessa delvattenbyten som rätt stressande..

Skaffa pump pucko!
#19 - 13 augusti 2008 13:54

Med tanke på hur det går för dig i övrigt så tycker jag att du ska hålla inne med visdomsorden och inte tvärsäkert slänga ur dig saker på det där sättet.

Du har en 16 liters potta med en kampfisk samt 2 små kardinaler i, om du håller stenkoll på temperaturen, matar extremt snålt, slamsuger upp alla exkrementer och döda blad samt kör ett 25% delvattenbyte 2x per dygn så kanske det klarar sig, tyvärr kommer fiskarna att uppleva alla dessa delvattenbyten som rätt stressande..

Skaffa pump och ett akvarium pucko!
#20 - 13 augusti 2008 14:01
tompa_2006 skrev:
Skumbo innebär bara att fisken trivs och mår bra.
Vad grundar du detta påstående på? Ett lekbeteende behöver absolut inte tyda det minsta på att en fisk trivs.

Gaffel skrev:
Skaffa pump och ett akvarium pucko!
Inte så konstruktivt och på gränsen till personligt påhopp, eh? Sånt där är bara dumt imo, du lär inte få någon att ta till sig det du skriver bara för att du använder såna formuleringar.

On topic:
Du borde verkligen inte plåga dina fiskar genom att ha dem i den lilla skålen du har dem i. Dessutom är kardinaltetror stimfiskar, som troligen är väldigt stressade nu när de bara är två, utan resten av stimmet. Du förstår säkert att det är något fel om de inte ens kan gå upp till ytan för att äta av rädsla för kampfisken.
#21 - 13 augusti 2008 14:05
Btw, kardinaltetrorna kommer säkerligen gå bra med kampfisken sen, dom blir självsäkrare i stim
#22 - 13 augusti 2008 19:26
Påhoppen kommer per automatik när mina tidigare så pedagogiska och vältaliga råd ignorerats och istället ersatts med tokerier i en helt annan tråd, men jag ser din poäng..
#23 - 14 augusti 2008 16:47
Gaffel skrev:

Om du tycker att jag är ett pucko kan du tycka det, Men som om jag skulle orka bry mej om dej när jag har mina underabara fiskar, Och jag skulle helller inte att du ska säga så till yngre, Eftersom jag är mkt yngre än du!

Förresten så är det ingen potta. Eller har du inte koll på vad en potta är?

Jag är 11, Och jag SKA skaffa mej större EFTER att jag har åkt HEM TILL MITT hus!
#24 - 14 augusti 2008 17:43
Om du tycker att jag är ett pucko kan du tycka det, Men som om jag skulle orka bry mej om dej när jag har mina underabara fiskar, Och jag skulle helller inte att du ska säga så till yngre, Eftersom jag är mkt yngre än du!

Förresten så är det ingen potta. Eller har du inte koll på vad en potta är?

Jag är 11, Och jag SKA skaffa mej större EFTER att jag har åkt HEM TILL MITT hus!

Det går inte att veta ålder på medlemmarna här om man inte skriver ut det, så du får ta att du blir behandlad som en jämngammal, det är inte så konstigt. Och om det är jobbigt med påhopp så tänk på att inte göra några tillbaka. Men nu har du tagit till dig råden och kritiken, och det är ju jättebra. Så får du gärna berätta hur det går med det nya akvariet och fiskarna. Ta gärna med dig vattnet från skålen så får du med den en del av bakteriekultur som finns i vattnet.

Lycka till.
#25 - 15 augusti 2008 07:51
Tack :-D

Vi åker hem om typ en vecka eller så, Och då kommer jag kolla efter akvarium och saker, Men det är nog inte någon mening at köpa sakerna nu, Eftersom då måste jag ta med dom med.. :P

Vi har två likadana skålar med oss dit, Så om tetrona absolut inte trivs med honom ska jag lägga dom in dit.

Och appropå maten , Så har jag köpt ett par tabletter som dom ska gå och äta ifrån, Hoppas dom kommer fungera!
#26 - 15 augusti 2008 07:57
Semester tabletter?

Vad jag kommer ihåg sen vi hade akvarium för några år sedan funkar det finfint, dock har jag inte testat dom ännu i mitt egna nya. =)
#27 - 15 augusti 2008 08:03
Näe, dom är bruna, Och ser ut som torrfoder när dom är nere på botten O.o
#28 - 15 augusti 2008 08:16
Jaha, aldrig testat. Men det kanske kan vara något. =) Hur länge ska dom räcka?

Måste veta så jag är förberedd nästa gång man ska iväg. ;)
#29 - 15 augusti 2008 08:37
Näe, dom är bruna, Och ser ut som torrfoder när dom är nere på botten O.o

Om du har köpt dem i burk så får du gärna skriva vad de heter, så kan vi kolla vad det är för något.
#30 - 17 augusti 2008 09:32
Javisst, Super Tabin B heter dom.
#31 - 17 augusti 2008 10:24
Ska titta på det nästa gång jag är i djuraffären.

Och lite offtopic, har någon testat om såna tabletter funkar till yngel också?
#32 - 26 augusti 2008 14:46
OK, Hur ska jag göra när jag ska tömma (Halva) så att boet inte förstörs ? :/
Bilagor:
#33 - 26 augusti 2008 15:03
Sålänge du inte har honor i så spelar det inget roll om du sabbar hela, han bryr sig inte ett skit, det är inte som människor, utan han bara börjar på ett nytt.

Men om du skaffar honor så får nog nån annan svara på frågan. ;)
#34 - 27 augusti 2008 15:55
JojjeN skrev:
Sålänge du inte har honor i så spelar det inget roll om du sabbar hela, han bryr sig inte ett skit, det är inte som människor, utan han bara börjar på ett nytt.

Men om du skaffar honor så får nog nån annan svara på frågan. ;)

OK, Är det inte jobbigt för honom när han måste bygga nytt? :confused:

Annons