Buksot och Octozin

#1 - 31 januari 2007 10:15
Har tidigare haft problem med buksot som då tog död på alla mina fiskar (scalarer, fjärilsciklider, platy) förutom några enstaka. Detta var dock i ett helt annat akvarium, som jag startade utan att ens veta att det finns något som heter nitrit, jag var alltså nybörjare och att fiskarna då blev sjuka är väl ingen gåta, jag gjorde nog nästan alla fel man kan göra. Med detta nya akvarium har jag dock varit ordentligt påläst, hållit koll på allt och skött akvariet väldigt noga. Tror inte att det borde finnas några missförhållanden nu, möjligen då att filtret sätter igen snabbt och flödet varit något reducerat en tid. Är rätt säker på att det var buksot (fiskarna insjuknade en efter en över lång tid med hostbeteende, vit avföring, matvägran, avmagring och död, fjärilscikliderna svällde upp innan de dog, de andra tog jag bort innan).

Introducerade för ca två veckor sedan 6 st scalarer varav den ena inte åt alls från dag ett. Den verkade olycklig och hängde ofta vid ytan. funderade på om den var sjuk, men ville avvakta eftersom jag vet att scalarer kan matvägra ibland. Dock blev den sämre, började få vit avföring och vinglade, så vi avlivade den. Till min stora skräck ser jag nu att en till scalare "hostar" och har haft tendenser till vit avföring.

Jag undrar nu två saker:
1. Kan de fiskar som var kvar från det gamla akvariet ha varit smittbärare och direkt väckt den gamla farsoten till liv när scalarerna kom och var mottagliga? De har inte visat några symtom på buksot den tid som gått emellan men däreomt kliat sig en del till och från. Det gör även scalarerna nu. Eller är det mer troligt att den scalare som inte åt redan bar på smittan som utlöstes av stressen att bli flyttad? Eller måste jag nödvändigtvis ha något missförhållande i akvariet som jag inte känner till?

2. Försökte få tag på Octozin, men inte en enda zoobutik här i stan har den. Där jag köpte fiskarna rekommenderade han att jag skulle testa med Furanol, för han har dessa problem med nyinkomna malawis ibland och brukar då behandla med Furanol som hjälper i 95% av fallen. I ren desperation har jag påbörjat behandling med detta (vet att jag sedan måste nystarta akvariet), men nu efter två dygn hostar scalaren fortfarande. Betyder det att medicinen inte hjälper eller kan det ta så lång tid? Har sett att Octozin går att köpa via PWSS, tror ni att det vore en bra idé att testa det efter Furanolen om det inte hjälper? Om det är så att buksoten legat latent hos fiskarna så måste jag ju på något sätt behandla bort den för annars kommer den ju alltid finnas där latent och blomma upp då och då. Är buksot aldrig bakteriellt utan alltid orsakat av flagellater?

Tacksam för hjälp
Mvh
Maria
#2 - 31 januari 2007 12:52
Behandlingen kan ta tid, och kan också behöva upprepas.
Ha tålamod. Bukvattensot är inte det lättaste att bota direkt [:o]
Man kan även "intensivbehandla" de sjukaste fiskarna med Furanol - har jag för mig. Tror man löser en tablett i 2 liter vatten (separat kärl)& låter fisken/fiskarna "bada" där en kort stund..Läs instruktionerna.
Björken skrev:
Tror inte att det borde finnas några missförhållanden nu, möjligen då att filtret sätter igen snabbt och flödet varit något reducerat en tid. Är rätt säker på att det var buksot (fiskarna insjuknade en efter en över lång tid med hostbeteende, vit avföring, matvägran, avmagring och död, fjärilscikliderna svällde upp innan de dog, de andra tog jag bort innan).

Tror du kan ha "roten till det onda" här..som eventuellt kan ha orsakat utbrottet.
Bra cirkulation är A och O och motverkar mycket i sjukdomsväg.
Hur länge har du haft detta akvarium igång?
#3 - 31 januari 2007 15:02
Healena skrev:
Behandlingen kan ta tid, och kan också behöva upprepas.

Ha tålamod. Bukvattensot är inte det lättaste att bota direkt [:o]

Man kan även "intensivbehandla" de sjukaste fiskarna med Furanol - har jag för mig. Tror man löser en tablett i 2 liter vatten (separat kärl)& låter fisken/fiskarna "bada" där en kort stund..Läs instruktionerna.

Tror du kan ha "roten till det onda" här..som eventuellt kan ha orsakat utbrottet.

Bra cirkulation är A och O och motverkar mycket i sjukdomsväg.

Hur länge har du haft detta akvarium igång?

Har du lyckats bota buksot med Furanol? Det finns så olika erfarenheter här, och jag har läst i en del trådar att det är en parasit och att antibiotika därför inte hjälper. Medan andra verkar ha andra erfarenheter........ han i butiken bl.a.

Akvariet är färdigcyclat (eller var, snarare, nu får jag ju börja om), har varit igång sedan augusti och jag har väldigt försiktigt introducerat nya fiskar steg för steg. Ja, cirkulationen var väl inte optimal, har haft utblåset en bit under ytan för att få behålla koldioxiden bättre och därför har det inte varit så uppenbart att draget avtagit, men det har inte varit SÅ dåligt, bara inte helt optimalt. Mitt intryck var att fisken var sjuk från början eftersom den matvägrade och var aningen "spattig" ända från första stund. Men visst KAN det ju ha varit något annat då och den kan ha utvecklat buksoten senare. Det konstiga är bara att jag har bolivianska fjärilsciklider i akvariet och de har, trots att de är minst lika känsliga som scalarer, inte blivit sjuka. Dessutom har två av de nya scalarerna lekt tre gånger på 2 veckor (fått rommen uppäten alla gångerna). Gör de verkligen det om de inte har en bra miljö?
#4 - 31 januari 2007 15:25
Om det inte funkar är det väl bara att be butiken ta hem Octozin annars
#5 - 31 januari 2007 15:37
eriahl skrev:
Om det inte funkar är det väl bara att be butiken ta hem Octozin annars

Ja, nu vägrar de för de har inte Waterlifes produkter.........Men det går som sagt att få tag på via pwss. Kanske får prova om inte detta hjälper.
#6 - 1 februari 2007 09:01
Jag kan antagligen få tag i Emtrylvet om jag vill, men jag har hört att det finns en del risker med att använda detta, stämmer det? Vad skulle ni välja i första hand- Emtrylvet eller Octozin?
#7 - 1 februari 2007 09:44
Har använt Emtrylvet själv men för många år sen. Råkade inte ut för några problem då. Har inte använt Octozin själv
#8 - 1 februari 2007 13:14
eriahl skrev:
Har använt Emtrylvet själv men för många år sen. Råkade inte ut för några problem då. Har inte använt Octozin själv

Vad hade du för symtom på dina fiskar då? Hjälpte medicinen?
#9 - 1 februari 2007 13:20
Behövde bara använda den någon enstaka gång. Hade Tropheusar då. Blev lite svullna, åt dåligt. Flyttade till eget akvarium och hade i det och klarade sig.
#10 - 1 februari 2007 13:26
eriahl skrev:
Behövde bara använda den någon enstaka gång. Hade Tropheusar då. Blev lite svullna, åt dåligt. Flyttade till eget akvarium och hade i det och klarade sig.

Ok, tack!
#11 - 1 februari 2007 15:20
Emtrylvet finns inte längre. Om du ska ordna medicin genom veterinär så är det Flagyl som du ska ha.

Jag har medicinerat en fisk vid ett tillfälle med Flagyl utan problem. (Den blev bra och lever fortfarande)
#12 - 2 februari 2007 07:03
Kryptonit skrev:
Emtrylvet finns inte längre. Om du ska ordna medicin genom veterinär så är det Flagyl som du ska ha.

Jag har medicinerat en fisk vid ett tillfälle med Flagyl utan problem. (Den blev bra och lever fortfarande)

Men fungerar Octozin lika bra som dessa mediciner som man bara kan få via veterinär? Har läst att de ska innehålla samma verksamma substans....... Det lär bli en dyr historia om en veterinär ska anlitas.

Är det nödvändigtvis buksot om fiskarna hostar, eller kan de göra det även vid andra infektioner?
#13 - 2 februari 2007 09:22
Björken skrev:
Men fungerar Octozin lika bra som dessa mediciner som man bara kan få via veterinär? Har läst att de ska innehålla samma verksamma substans....... Det lär bli en dyr historia om en veterinär ska anlitas.

Är det nödvändigtvis buksot om fiskarna hostar, eller kan de göra det även vid andra infektioner?

Den versamma substansen i Flagyl är Metronidazol och vad jag kunnat hitta på nätet så innehåller Octozin det också fast i Mycket mindre mängd.
Hittade inlägg på diverse forum där personer hade skrivit allt mellan att Octazin fungerar jättebra till exempelvis:
------------
Octozin contains small amounts of Metronidazole and at the levels found in Octozin do very little to help, just another way to get money out of your pocket and into theirs.
------------

Vad gäller veterinärkostnad så är det inte så dyrt. De ska ju bara ordna ett recept, inte göra en by-pass operation på fisken... ;)
Jag hörde med min veterinär (sambo) nu och en normal avgift för att skriva ut ett recept är mellan 60 och 80 kronor.
Många av dem kan också vara villiga att ordna det via telefon, dvs det räcker att ringa till dem så kan de i sin tur ringa in receptet till apoteket.
Själva medicinen Flagyl kostar sedan ungefär 150:- och räcker till många behandlingar.

(Om det kan vara någon annan sjukdom kan jag inte svara på)
#14 - 2 februari 2007 09:50
Kryptonit skrev:

Vad gäller veterinärkostnad så är det inte så dyrt. De ska ju bara ordna ett recept, inte göra en by-pass operation på fisken... ;)

Jag hörde med min veterinär (sambo) nu och en normal avgift för att skriva ut ett recept är mellan 60 och 80 kronor.

Många av dem kan också vara villiga att ordna det via telefon, dvs det räcker att ringa till dem så kan de i sin tur ringa in receptet till apoteket.

Själva medicinen Flagyl kostar sedan ungefär 150:- och räcker till många behandlingar.

(Om det kan vara någon annan sjukdom kan jag inte svara på)

Tack! Kanske är det bästa ändå, känns lite farligt bara, att hantera starka preparat som man inte vet hur giftiga de är. Men jag vill behandla detta nu och få väck skiten.........
#15 - 2 februari 2007 12:17
Vill man sova lite lugnare så kan man ju ha ett karantänakvarium som man medicinerar i.
Det är så jag gjorde, dvs fiskade upp min hostande ciklid och flyttade den till ett eget akvarium, medicinerade och väntade tills den verkade helt frisk.
#16 - 7 mars 2007 10:41
Det verkar inte ha varit buksot ändå, för alla är friska och äter bra. Det var nog bara förstoppning eller nåt hos den hanne som matvägrade, hoppas jag...... Vilken lättnad :) .
#17 - 8 mars 2007 19:15
Det är väldigt svårt det med vit avföring det kan bero på massa olika saker som tex mask eller parasit angrepp.
Här http://www.diskusfisk.se/magproblem.html finns en del info om vad som kan vara orsaken till denna symptom den här artikeln är riktad mot diskus med orsaken till problemet är ju det samma till alla fiskar.
Ofta för man in parasiter eller masken själv i karet med olika foder tex i sötvattens kar ska man gärna mata med saltvattens foder som Artemia för dom parasiterna som förs med från saltvatten klara inte sötvatten och dör.
Så alla mygglarver mm är inte så bra att mata med om man är rädd för att föra in parasiter i karet!!

Man kan skriva hur mycket som helst ang detta men kolla artikeln på www.diskusfisk.se det är iaf en kort förklaring på vad problemet kan bero på.
#18 - 9 mars 2007 05:57
Läste, på ciklid.se trora jag att det var, att man bahandlar buksot bäst med en kombination av flagellatmedicin och antibiotika. Antibiotikan är till för att behandla sekundärinfektioner, medan flagellat medicinen tar han om orsaken.
Men eftersom bukvattensot bara är ett symptom på att njurarna slutat fungera så kan det ju faktiskt bero på lite vad som helst. Så för att vara helt säker hade jag kombinerat. Har tyvärr inte länken till artikeln, men hittade den här på zoopet.
#19 - 9 mars 2007 17:54

Annons