Har tidigare haft problem med buksot som då tog död på alla mina fiskar (scalarer, fjärilsciklider, platy) förutom några enstaka. Detta var dock i ett helt annat akvarium, som jag startade utan att ens veta att det finns något som heter nitrit, jag var alltså nybörjare och att fiskarna då blev sjuka är väl ingen gåta, jag gjorde nog nästan alla fel man kan göra. Med detta nya akvarium har jag dock varit ordentligt påläst, hållit koll på allt och skött akvariet väldigt noga. Tror inte att det borde finnas några missförhållanden nu, möjligen då att filtret sätter igen snabbt och flödet varit något reducerat en tid. Är rätt säker på att det var buksot (fiskarna insjuknade en efter en över lång tid med hostbeteende, vit avföring, matvägran, avmagring och död, fjärilscikliderna svällde upp innan de dog, de andra tog jag bort innan).
Introducerade för ca två veckor sedan 6 st scalarer varav den ena inte åt alls från dag ett. Den verkade olycklig och hängde ofta vid ytan. funderade på om den var sjuk, men ville avvakta eftersom jag vet att scalarer kan matvägra ibland. Dock blev den sämre, började få vit avföring och vinglade, så vi avlivade den. Till min stora skräck ser jag nu att en till scalare "hostar" och har haft tendenser till vit avföring.
Jag undrar nu två saker:
1. Kan de fiskar som var kvar från det gamla akvariet ha varit smittbärare och direkt väckt den gamla farsoten till liv när scalarerna kom och var mottagliga? De har inte visat några symtom på buksot den tid som gått emellan men däreomt kliat sig en del till och från. Det gör även scalarerna nu. Eller är det mer troligt att den scalare som inte åt redan bar på smittan som utlöstes av stressen att bli flyttad? Eller måste jag nödvändigtvis ha något missförhållande i akvariet som jag inte känner till?
2. Försökte få tag på Octozin, men inte en enda zoobutik här i stan har den. Där jag köpte fiskarna rekommenderade han att jag skulle testa med Furanol, för han har dessa problem med nyinkomna malawis ibland och brukar då behandla med Furanol som hjälper i 95% av fallen. I ren desperation har jag påbörjat behandling med detta (vet att jag sedan måste nystarta akvariet), men nu efter två dygn hostar scalaren fortfarande. Betyder det att medicinen inte hjälper eller kan det ta så lång tid? Har sett att Octozin går att köpa via PWSS, tror ni att det vore en bra idé att testa det efter Furanolen om det inte hjälper? Om det är så att buksoten legat latent hos fiskarna så måste jag ju på något sätt behandla bort den för annars kommer den ju alltid finnas där latent och blomma upp då och då. Är buksot aldrig bakteriellt utan alltid orsakat av flagellater?
Tacksam för hjälp
Mvh
Maria