Bukvattensot?

#1 - 13 december 2004 15:15
Jag har ett 500 l kar med malawi. Jag har haft lite problem med nitrat men efter 2 veckors slit är läget under kontroll. Jag har dock märkt att en av mina linni inte vill käka och håller sig för sig själv i något hörn. Jag vet inte om det är turerna med vattenbyten som har gjort den stressad och att bukvattensoten har slagit till. Till saken hör att jag har sett mina andra till synes helt friska firrar relativt ofta gapa stort...

Är det någon som har haft bukvattensot i karet som kan beskriva lite mer än det som står här på zoopet?
#2 - 14 december 2004 07:29
Jag har nu behandlat firrarna efter en konsultation på akvarielagret. Det jag glömde fråga är: hur lång tid tar det innan sjukdommen försvinner? I vilket stadium måste man behandla för att fisken ska överleva?

Jag har behandlat med Metronidazole

Är det någon som har någon erfarenhet av den här sjukdommen?
#3 - 14 december 2004 07:52
Bara jag själv som skriver på det här ämnet... men jag kom på en fråga till ifall någon mot all förmodan skulle läsa det här.

Hur får jag bort behandlingen ur karet, försvinner den av sig själv eller genom vatttenbyte... eftersom behandlingen dödar bakterier är man ju lite orolig att den käkar upp ALLA bakterier, även de bra. Akvariumet är omstartat ganska nyligen, nytt filtermaterial, ny inredning... gammalt grus dock.
#4 - 14 december 2004 08:57
Lite om bukvattensot.
Ta upp den sjuka fisken i ett sjuk akvarie eller motsvarande.
Bukvattensot
Finns i två former, den ”vanliga” bukvattensoten med uppsvälld kropp och en böldform.
Bukvattensot är en inre bakteriell infektion.
Syntom
Fisken tappar aptiten, när fisken blir ”sjukare” tar fisken in maten men spottar ut den igen, sedan följer att.
Fisken matvägrar, en tunn, sytrådsliknande avföring synes.
Fisken sväller upp.

Röda hudfläckar och blödande inflammationer runt analområdet och på fenor uppkommer efter en infektion av bakterien Aeromonas eller Pseudomonas. I extrema fall förstörs fenorna helt och öppna sår uppstår på hud och muskler. Bölderna i böldformen är röd, omgiven av en vit ring i ett svart hudfält.
På grund av nedsatt njurfunktion kommer vätskor stannar kvar i kroppen.
Bukvattensot förorsakar stark uppsvällning av kroppen, glosögon och utestående fjäll.
Fisken kan stå och vaggar apatiskt på botten av akvariet eller vid ytan.
Deras reflex är kraftigt nedsatt eller saknas helt.
Fisken kan ofta tas upp med handen.
Det är inte troligt att fisken står att rädda. De mediciner som tidigare användes var antibiotika, vilket nu är svårare att få använda.
Sera baktopur direct eller motsvarande kan gå i ett tidigt skede av sjukdomen.
Enklast när man ställt en säker diagnos eller om buken börjar svälla att ta bort fisken.
Du kan inte ha filter när du behandlar med tex Sera baktopur direct det dödar alla bakterier.
0,1-0,2 salt hjälper fisken med "vätske" balansen.
När fiskarna "gäspar" brukar tyda på syrebrist.
#5 - 14 december 2004 09:24
Tack för svaret.

Det som jag har hält ner i karet (Metronidazole) ska tydligen vara "snällt" mot bakterierna i filtret, men det kanske gäller ifall man har en stark bakterieflora i filtret men mitt har bara varit igång en månad...

Fiskarna käkar bra, men jag har sett den trådaktiga genomskinliga bajssträngen på några av dom. En fisk (som är anledningen till misstanke om sjukdommen) beter sig exakt som beskrivningen av bukvattensot. Den står gärna för sig själv vid botten i ett hörn, äter inte, den försökte dock äta igår men verkar vara skygg för de andra fiskarna och vek av innan maten...

Några bölder eller annat konstigt beteeende har jag inte sett, förutom att fiskarna ser ut att "gäspa" ovanligt mycket, syrebrist är ingen risk då vattenytan kokar av flödet från pumparna. Jag har haft för högt ph efter bytet av filtermaterial, vet inte varför...

Jag brukar normalt hälla i 1 dl bikarbonat/salt blandning per 100 liter vatten vid vattenbyten, men det verkar vara för mycket. Sen kanske man inte ska ha allt för stort förtroende för de här stickorna heller...

Kan fel ph påverka fiskarna på det sättet att de "kliar" sig mot botten?

Många frågor...
#6 - 14 december 2004 09:42
Nja, snarare av ammoniak/nitrit men fel pH kan vara irreterande.
Fiskarna "gäspar av för lågt/högt pH.
Byter du vatten och har i birkarbonat samtidigt kan ditt pH bli över 8 och har du då ammoniumhalt på 5 mg litern börjar vattnet bli akut giftigt.
Färgen på gälarna ska vara ljusröd.
#7 - 14 december 2004 09:54
När ska man ha i bikarbonatet om inte vid vattenbyte?

Hur mäter man ammoniak?

ph var över 8 men malawi vill ju ha högt ph, upp till 8,5.
#8 - 14 december 2004 14:30
Det finns ammonum/ammoniak test.
med pH över 8 bör man mäta ammonimvärdet till man läs sig sitt vatten.

Annons