Bula på munnen

#1 - 24 november 2009 19:31
Hej!

Märkte idag att min ena segelfens molly hona har fått en liten bula på läppen vilket gör att hon verkar hålla munnen öppen hela tiden.

Är det någon sjukdom som kan sprida sig och vara dödlig eller är det bara något som går över av sig själv? Ingen av mina andra mollys eller fiskar har visat några bulor.

Tack
#2 - 25 november 2009 20:25
Någon som har en aning?
#3 - 27 november 2009 14:24
Ingen har en blankaste aning? Då blir det ev. avlivning eftersom jag utgår att det är något smittsamt.
#4 - 28 november 2009 09:39
Du kan börja med att läsa denna tråden och svara på en del av frågorna så blir får du ut mer information i tråden och fler kan hjälpa till. Sen behöver du en bild också då "en bula" inte säger speciellt mycket
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133927
#5 - 29 november 2009 16:55
Sultanen skrev:
Du kan börja med att läsa denna tråden och svara på en del av frågorna så blir får du ut mer information i tråden och fler kan hjälpa till. Sen behöver du en bild också då "en bula" inte säger speciellt mycket

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133927

Jo, jag har läst den men jag tog inte med någon info om akvariet eftersom det spelar ingen roll eftersom alla värden är inom "ok" gränsen och det har varit det i runt 1 månad nu.

En bild finns tyvärr inte för att jag kan inte få en bild på henne så nära pga att jag inte har en kamera bra nog för att ta en närbild som inte bli totalt suddig, sen ska vi inte prata om att få henne att vara stilla...

Tyvärr så är bula det närmaste jag kan komma till att beskriva det, men det spelar ingen roll nu, fisken kommer att avlivas tillsammans med resten av befolkningen och akvariet kommer att startas om.
#6 - 29 november 2009 23:46
Men det är väl lite att ta i?

Ska du döda alla fiskar i karet för att en är sjuk?
Varför inte avliva den sjuka fisken och hoppas på det bästa den närmsta månaden?
Den kanske bara är en liten utväxt?
#7 - 30 november 2009 02:30
Jag skulle testa att flytta fisken till karantän och tillsätta rätt mycket salt då Mollysar gillar bräckt vatten låt henne gå där tills du ser att hon mår bra/eventuellt att bulan försvinner.....en "Bula" brukar inte vara smittsamt...

Om du inte kan fota fisken så leta på google bland alla bilder på sjuka fiskar och se om du kan hitta något som liknar "bulan".
#8 - 30 november 2009 08:40
Verkar som det har blivit värre nu, verkar som en annan fisk har drabbats av fenröta. Har blivit ett glapp i ryggfenan hos en molly. Fenorna verkar dock vara lika gula som alltid vilket är ovanligt enligt sjukdombeskrivningen på zoopet.
#9 - 30 november 2009 11:16
som markus sa häll i salt, mollysar mår riktigt bra med en 2% salt i vattnet, det är tyvärr många som missar det och då får dom en molly som är lite känsligare och lättare blir sjuka.

Fenrörta behöver det inte vara, det händer ibland att fiskar skadar sina fenor, att andra fiskar äter på fenor.
#10 - 30 november 2009 14:00
Relativt vanligt att Molly har bölder och liknande på ryggfenans fäste och även vid gonopodium osv....kanske har med att göra att dom blir så hårt korsade.

Medicin mot fenröta finns ju iallfall!

Annons