Har fler frågor o ev problem emd filtret/karet så istället för o starta en ny tråd tänkte jag ta det här.
Pumpen låter som den alltid gjort men det är inte så farligt det brummar lite men mer än mina tidigare filter har gjort.
Men det största problemet jag har är att det är så grumligt i vattnet, små partiklar flyter runt o det komme rut små partiklar från utblåset då o då.
Har provat det mesta av de råd jag fått angående detta tex sluta mata ett par dagar ( om det var stora infurorier) tog bort det nya kalkblocket då jag tyckte de smulade o la i en kalksköldpadda iställets om jag alltid använt förut (till snäckorna) hällt i nitrivec (rådet var att filtret inte kommit igång än) o nu har jag även rengjort filtret trots att flödet inte sjunkit (tänkte om det låg några partiklar där som var orsaken). AHr även använt ett medel för o få klart vatten, det hjälpte några timmar sen var det tillbax igen. Har ju kört med filtervadd oxå men det har inte heller hjälpt.
Vad tusan kan detta vara för nått o hur får jag bort det det irriterar mig :) det är inte grumligt direkt o man måste sitta nära o verkligen kolla in för o se dessa partiklar men de är där iaf.
Sen är det filtret i sig eller filtermaterialet snarare. Jag har ju använt mig at det material man fick med akvariet (juwel rio) o instalerat det precis som det stog i pappret. Har dock tagit bort det översta den där filtervaddsmattand å den var riktigt sunkig brun o slemmig.
Pratade med min handlare om detta o han tyckte oxå jag skullel ta bort det då det bara kunde orsaka syrebrist. Sen rekomenderade han o ta bort den svarta svampen då det var kol? o inte behövdes.
Han pratad eäven om några andra svampar han tyckte jag skulle ta bort som han inte tyckte var bra o att jag efter 6 månader skulle köpa en till sån där box med de där vita tabletterna i.
Jag som nybörjare vill ju inte hålla på o styra om för mycket men vill ha en så bra kapacitet som möjligt, då jag får bebisar av olika arter då od å så överbefolkas karet ibland o då vill jag ju ha ett bra filtersystem (o jag vill gärna ha kvar den pump som sitter där nu).
Så har ni några tips på hur man kan fixa till det så det blir bra, vilket filtermaterial bör jag använda o hur mycket av det, behövs de där ställningarna som håller de olika svamparna på plats?
Alla tips är välkomna.
Tycker det är synd att man inte kan ställa in flödet på filtret för jag tycker det är för stakt blås för vissa av fiskarna som åker runt som löv när de simmar framför utblåset.
Insuget högst upp vid vattenyta tycker jag inte om den suger ju in alla mat jag ger jue, men antar att den har en funktion, sambon tycker det borde finnas filtermaterial där med (filtermaterialet börjar ju en bit under insuget) ska dte vara det eller ska håligheten vara där så den kan suga in skit ordenligt?
Mycket frågor :) hoppas nån har tid o lust o kan svara på mina frågor