Funkar likadant här, de blinkar (om de blinkar) precis när de svänger ut. Vid ett tillfälle fick jag slänga mig in i vänsterfilen när en buss började svänga ut när jag var långt uppe jämsides med den. Som tur var fanns ingen bil ivägen. Oavsett om bussen har företräde när det är 50, så kan man ju inte gärna vara tankeläsare, man ska ju inte behöva stanna innan varje busshållplats för att det dieselstinkande aset KANSKE tänker svänga ut. Blinkers är enligt mig viktigt att använda, särskilt om man framför stora, tunga, och vid en olycka potentiellt livsfarliga fordon. En gång när jag åkte buss (har inte åkt buss på länge) körde chauffören som en idiot, och en barnvagn var på väg att välta flera gånger. Busschaufförer har ju ett antal passagerares, och medtrafikanters liv att vara rädda om.
Och så håller de inte tiderna, tidtabellerna är ologiska, och så det nya biljettsystemet här, som inte ens chaufförerna begriper sig på. Och så sitta (eller stå) och trängas med en massa hostande och snörvlande typer, skrikande ungar, fyllon, och annat löst folk. Och när man ligger bakom dem känner man hur dieselpartiklarna far ner i halsen, och det känns allt annat än nyttigt. Nej, det går inte att åka med dem, och det känns inte särskilt säkert att dela städerna med dem (som långfärdsfordon går de väl an) heller. Så de politiker som tjatar om att man ska åka mer kollektivt (som om de gör det själva) vet som vanligt inte vad de pratar om.
Och spårvagnarna... Gör som Stockholm, gräv ner eländet. Eller bygg magnetbanor på pelare, som jag har för mig finns i bl.a Japan och Tyskland.