Butikspersonal okunnig eller "krängig"?

#1 - 28 november 2011 00:40
Efter att ha läst på en del om vattenkvalitet, nitrit och ammonium/ammoniak med mera är jag lite fundersam över butikspersonalen på diverse ställen. På frågan om det behövs någon bakteriekultur eller liknande under uppstarten av ett 240 liters malawi-kar svarade en tjej (som efter egen utsago har ett rejält malawi-kar hemma) att nej det är bara att låta det stå någon vecka innan man lägger i första fiskarna och mata försiktigt i början. Hon tyckte även att man sen ska öka populationen snabbt så att man har fyllt karet inom en månad. Detta för att fiskarna ska vänja sig vid varandra och att det skulle göra dem mindre aggressiva mot nykomlingar.
En annan person tyckte att jag skulle släppa i mina fyra golden, droppa lite nitrivec om dagen och släppa ner nästa laddning fisk "om några dagar".
Många jag har snackat med i butiker runt om i stan verkar vilja förenkla det hela till idiotnivå vilket rimligen borde få rätt många misslyckade uppstarter till följd. I alla fall om man ska ta det som skrivs i böcker och här på forumet på allvar. Tänker de att de säljer mer fisk om folk får börja om några gånger eller vad är grejen? En del skulle säkert bli avskräckta om butikspersonalen började snacka om nitrittoppar och ammoniak men tycker dom att det är bättre att skicka fiskarna till en säker död?

Retoriska frågor givetvis, men kände ett behov av att ventilera. Någon mer som upplevt samma sak?
#2 - 28 november 2011 07:10
Efter att ha läst på en del om vattenkvalitet, nitrit och ammonium/ammoniak med mera är jag lite fundersam över butikspersonalen på diverse ställen. På frågan om det behövs någon bakteriekultur eller liknande under uppstarten av ett 240 liters malawi-kar svarade en tjej (som efter egen utsago har ett rejält malawi-kar hemma) att nej det är bara att låta det stå någon vecka innan man lägger i första fiskarna och mata försiktigt i början. Hon tyckte även att man sen ska öka populationen snabbt så att man har fyllt karet inom en månad. Detta för att fiskarna ska vänja sig vid varandra och att det skulle göra dem mindre aggressiva mot nykomlingar.

En annan person tyckte att jag skulle släppa i mina fyra golden, droppa lite nitrivec om dagen och släppa ner nästa laddning fisk "om några dagar".

Många jag har snackat med i butiker runt om i stan verkar vilja förenkla det hela till idiotnivå vilket rimligen borde få rätt många misslyckade uppstarter till följd. I alla fall om man ska ta det som skrivs i böcker och här på forumet på allvar. Tänker de att de säljer mer fisk om folk får börja om några gånger eller vad är grejen? En del skulle säkert bli avskräckta om butikspersonalen började snacka om nitrittoppar och ammoniak men tycker dom att det är bättre att skicka fiskarna till en säker död?



Retoriska frågor givetvis, men kände ett behov av att ventilera. Någon mer som upplevt samma sak?


Jag tycker väl att den första tjejen hade rätt sunda påstående, jag brukar alltid göra som hon.
Men man får vara försiktig med matningen i några veckor, det sa hon säkert.
Jag använder inga uppstartsmedel eller vattenberedningsmedel.
Det tipset att, lägga i alla tjugo malawiciklider på samma gång, tycker jag är ett strålande tips, du får mycket lättare balans i baljan om du gör så.Janne


malawi.forum24.sel
#3 - 28 november 2011 07:12
Alltid samma sak, de vill kränga fisk, och det gör de bäst genom att rekommendera att man ska köpa så mycket fisk som möjligt. Det finns så klart undantag till varje regel, blir lika kär i Kenta på Zoogiganten varje gång jag hör honom förklara för någon varför de inte ska köpa någon fis än, eller varför de inte ska köpa fler än de han rekommenderar. Follow your guts och lita på det som stå i böckerna och här på forumet. Tyvärr så finns det dock måna olika råd, och det har att göra med att kombinationerna av vattenkvalité och fiskar är oändliga, och det finns inte ett rätt sätt att göra, men det finns fel sätt att göra, och det är att höja belastningen på filtret plötsligt.

Här kommer ett av många råd:
Jag har för mig att det tar mellan 30-40 dagar för filtret att återhämta sig helt från en ökad belastning, men det räcker att vänta runt 20 dagar då det är ungefär så lång tid det tar för filtret att komma igång med första biten, nämligen nedbrytningen av ammoniak. Hur lång tid man bör vänta innan man har i de första fiskarna är också väldigt olika, i ett större kar hade jag kört på med en eller två små fiskar redan första dagen för att se till så det finns nåt för filtret att börja "äta" av, i ett mindre kar hade jag väntat några veckor. Bakteriekultur eller filtermaterial från ett annat kar hjälper starten, men inte om där inte finns något att bryta ner.

Nu var det inte råd du frågade efter, du har säkert redan full koll på hut man inte bör göra (vilket är det viktiga att veta). Mitt enkla svar på din retoriska fråga är att det förmodligen är en kombination av okunnighet och säljteknik, fråga aldrig i butik om du inte kan svaret i förväg.
#4 - 28 november 2011 07:19
Det tipset att, lägga i alla tjugo malawiciklider på samma gång, tycker jag är ett strålande tips, du får mycket lättare balans i baljan om du gör så.Janne


Som sagt var, det finns många olika tips :p. Jag har aldrig gjort så, och det känns inte riktigt rätt att svälta fisken i några veckor. Men det är maten som belastar, lite mat ger lite skit, oavsett hur många fiskar man har. Ökar man maten gradvis så ger man filtret en chans att hänga med.
#5 - 28 november 2011 07:29
Jag tycker väl att den första tjejen hade rätt sunda påstående, jag brukar alltid göra som hon.

Men man får vara försiktig med matningen i några veckor, det sa hon säkert.

Jag använder inga uppstartsmedel eller vattenberedningsmedel.

Det tipset att, lägga i alla tjugo malawiciklider på samma gång, tycker jag är ett strålande tips, du får mycket lättare balans i baljan om du gör så.Janne





malawi.forum24.sel
Det tycker jag personligen är ett ganska osäkert tips att ge till en nybörjare...
#6 - 28 november 2011 08:01
Just med Malawi brukade jag också rekommendera att all fisk släpps i på en gång när jag jobbade i butik. Visst, klokt att cykla in filtret först, men man slipper frågan "varför slår de ihjäl varandra" om nybörjare duttar i lite fisk då och då. Ffa som många nybörjare gärna köper ett enda par fast av många olika sorter. Nu är detta inte svartvitt det vet jag, men man kan förklara sig blå och folk lyssnar ändå inte.

Blir det några problem med vattenvärdena - byt vatten samt slå i lite vanligt koksalt.
#7 - 28 november 2011 08:24
Gör en ommöblering vid nyinsläpp är inte fel, och brukar funka bra även för andra revirhävdande fiskar. Visst, jag kör själv inte så mycket efter "reglerna" vid nystart men det är lite skillnad om man är nybörjare eller om man hållt på ett tag.
Hur många nya akvarister har inte sett fiskarna komma fram till rutan och tycker de ser så hungriga ut, och klarar av att nonchalera dem och inte ge dem mat;)?
#8 - 28 november 2011 08:41
Om det är några affärer som skall kallas krängiga är det väl snarare de som trycker på folk en massa mystiska preparat med suspekt både innehåll och värde. Oftast helt i onödan, jag har aldrig använt allt det där joxet som påstås nödvändigt för att starta akvarier och det funkar ändå. Om nåt skulle väl affärerna i stället skicka med lite smuts från ett inkört filter i stället men det är väl mindre marginaler på sånt än på alla konstiga flaskor.

Det finns mer än ett sätt att starta akvarier, jag har ju flera gånger gjort mig skyldig till försyndelsen att plocka fram akvarium och börja tvätta sand osv när det olyckat sig att det råkat följa med nåt oväntat hem och fisken alltså redan väntar i påsen. Inget jag rekommenderar men nog går det att lösa, med lämplig taktik så fungerar det. Fast för nybörjartstart är det ju rimligast att helt enkelt låta saker ta sin tid. Det som står i startinlägget tycker jag inte är så anmärkningsvärt att det skall fördömas som fiskdödarmetod, det finns ju som sagt olika sätt att starta och vi har väl knappast hört hela diskussionen om vad de rekommenderat för startupplägg.
#9 - 28 november 2011 09:47
Efter att ha läst på en del om vattenkvalitet, nitrit och ammonium/ammoniak med mera är jag lite fundersam över butikspersonalen på diverse ställen. På frågan om det behövs någon bakteriekultur eller liknande under uppstarten av ett 240 liters malawi-kar svarade en tjej (som efter egen utsago har ett rejält malawi-kar hemma) att nej det är bara att låta det stå någon vecka innan man lägger i första fiskarna och mata försiktigt i början. Hon tyckte även att man sen ska öka populationen snabbt så att man har fyllt karet inom en månad. Detta för att fiskarna ska vänja sig vid varandra och att det skulle göra dem mindre aggressiva mot nykomlingar.

En annan person tyckte att jag skulle släppa i mina fyra golden, droppa lite nitrivec om dagen och släppa ner nästa laddning fisk "om några dagar".

Hon har tillochmed rätt om att låta akvariet stå nån vecka (det räcker inte att bara låta akvariet bara stå, man måste ha nånting i som kan producera ammoniak, exv kan man mata försiktigt fast akvariet är tomt, andra sätt att cycla akvariet är genom att direkt tillsätta ammoniak eller släppa i nån billig ensam fisk typ platy). Ang. att vara "krängig" så ville hon inte sälja dig bakteriekultur, och det gjorde hon rätt i, för de flesta bakteriekulturer gör ingenting för akvariet utan är bara pengar i sjön. Ang. att köpa så många och släppa i alla fiskarna direkt så är malawi mycket aggressiva och slår ihjäl varandra om du börjar med få (som tar revir) och sen släpper i ett fåtal åt gången. Genom att släppa i så många så snabbt överlastar man deras revirinstinkt och kan, om man har tur, undvika att nån blir dödad.

Alltsammans bra råd och visar att hon kan mer om akvarier och malawis än vad du kan.

Den andra personens råd passar för icke-aggressiv fisk, men är inte särskilt bra för malawi. Ett snabbsök på nätet antyder att Nitrivec innehåller Nitrobacter (som är viktig i reningsverk men har en undanskymd roll i akvarier, där bl.a. Nitrospira dominerar) och "vulkanisk sten" (som hävdas binda ammoniak). Det hjälper säkert, men låter inte som nåt som kan ersätta tätare vattenbyten (gärna med en gnutta salt) och lätt matning första veckorna.



Blir det några problem med vattenvärdena - byt vatten samt slå i lite vanligt koksalt.

Och detta är det enskilt bästa råd en nybakt akvarist kan få.
Jag har tappat räkningen på hur många nya akvarister jag sett som inte insett att om vattnet luktar illa och fisken dör så kan det fixas genom att byta vatten; att bordssalt (gärna med jod) är en bra hjälp mot nitritförgiftning är inte lika självklart men inte desto mindre sant.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 28 november 2011 09:57
Sorry Bygert, men joxet fungerar och jag tycker det är alldeles utmärkt att det säljs. Det fanns inte bakteriekulturer på den tiden som jag hade affärer och det hjälpte inte hur mycket man tjötade på folk att de skulle ta det lugnt i början - starta med få fiskar och mata mycket försiktigt. Folk följde inte råden utan det gick åt helskotta och så var det en akvarist mindre.

Så annars helt rätt - i den bästa av värdar så behövs det oftast inga vattenpreparat om man gör helt rätt. Dock vad dessa gör är att de minskar risken för att något skall gå snett vilket det som sagt oftast gör för att folk inte har tillräckligt med tålamod.

Det bästa enligt min mening är att
1/ köra igång akvariet
2/ efter någon dag lägga i några få fiskar
3/ sedan mata ytterst försiktigt åtminstone den första månaden
4/ efter ca. en månad börjar man sedan fylla på med ytterligare fisk. Förloppet kan påskyndas om man använder en bakteriekultur.

Gör man på detta sätt så blir det sällan problem.
Sedan finns det flera saker man måste tänka på som att om man har revirhävdande fiskar (typ Malawi) i akvariet är det svårt att komplettera. Detta gäller dock bara för vuxna Maalwi - yngel är inte speciellt revirhävdande.

Sedan finns det många andra "skolor" i ämnet och i England t.ex. så praktiseras ofta något som kallas för "fishless cycling" - dvs då skall man inte ha någon fisk alls i akvariet den första månaden bara en massa preparat. De affärer som inte rekommenderar denna metod kritiseras rejält.

Under årens lopp har jag i alla fall säkert själv startat upp mer än 2.000 akvarier samtidigt som jag under några år ägde Europas största akvarieaffär och då också tog till mig kundernas erfarenhet och därför har jag i alla fall en viss erfarenhet av ämnet och utifrån dom så rekommenderar jag punkterna enligt ovan.
#11 - 28 november 2011 10:07


Det bästa enligt min mening är att

1/ köra igång akvariet

2/ efter någon dag lägga i några få fiskar

3/ sedan mata ytterst försiktigt åtminstone den första månaden

4/ efter ca. en månad börjar man sedan fylla på med ytterligare fisk. Förloppet kan påskyndas om man använder en bakteriekultur.


För icke-aggressiv fisk, visst - men skulle du verkligen göra så med malawi? Eller, säg, Tropheus?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 28 november 2011 10:22
Azur skrev:
För icke-aggressiv fisk, visst - men skulle du verkligen göra så med malawi? Eller, säg, Tropheus?

Nu skrev jag ju ovan

Sedan finns det flera saker man måste tänka på som att om man har revirhävdande fiskar (typ Malawi) i akvariet är det svårt att komplettera. Detta gäller dock bara för vuxna Maalwi - yngel är inte speciellt revirhävdande.

Så som sagt för Malawi- eller Tanganyikayngel funkar det utmärkt - dock inte för vuxna fiskar. Dock hur många startar ett akvarium med vuxna malawi och tanganyika, men visst några finns det säkert men där tror jag att det i huvudsak handlar om erfarna akvarister som är beredda att köra igång med bara vuxna fiskar eftersom det handlar om en rejäl slant.
För en erfaren akvarist så finns det genvägar som att använda gammalt grus, extra mycket bakteriekultur etc. samtidigt som man matar försiktigt och man ser ju då också på fiskarnas beteende att de kommer att bli sjuka redan några dagar innan sjukdomssymptomen blir synliga.

Så som sagt - tänk om färdiga bakteriekulturer hade funnits på den tiden jag hade affär så mycket enklare det då hade varit.

Kan väl också nämna att jag varit med om att starta upp 2 akvarieutställningar och oj så mycket problem vi hade då eftersom vi då var tvungna att snabbstarta akvarierna med vuxna fiskar - men de flesta av problemen löste sig med hjälp av olika bakteriekulturer (både kommersiella och "egenproducerade")
#13 - 28 november 2011 10:24
Hur är det med de medel som skall binda metaller osv... är det något som är värt att använda?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 28 november 2011 10:32
drlavey skrev:
Hur är det med de medel som skall binda metaller osv... är det något som är värt att använda?

Det finns inget svar på den frågan som gäller i alla situationer.

Dessa preparat är alldeles utmärkta och de fyller en funktion även de om de inte alltid behövs. Jag brukar rekommendera att man använder det för säkerhets skull när man helt nystartar ett akvarium. Däremot behöver man det i regel inte efteråt
OM det inte är så att kommunen använder kloramin i kranvattnet (då skall man använda det)
OM man inte slarvar med vattenbyten och övermatar (vilket dock tyvärr många gör) och man sedan får för sig att göra ett stort vattenbyte
OM man inte tar vattnet från en egen brunn
#15 - 28 november 2011 13:20
Säkert finns det jox som fungerar men det är väldigt svårt att avgöra vad eftersom det bland annat är sällsynt att det framgår vad det egentligen är i de där preparaten (vilket lär ta en ände med förskräckelse förr eller senare, kemikalielagstiftning mm blir allt mer skärpt). När det går att se vad det faktiskt finns i blir man inte alltid imponerad, ett exempel på vad man kan hitta i zoohandeln är C-vitaminer till marsvin. För en femtiolapp eller så får man då en flaska som innehåller dagsbehovet för ett marsvin. Jo faktiskt, ett dagsbehov. Ett alternativ som är billigare är ett blad vitkål, innehåller också ett dagsbehov av C-vitamin.

Zoohandeln lever ju på att sälja pryttlar och de lär ju också räkna med att åtskilligt går till totala idioter så att det i alla fall ibland kan vara rätt att skicka med all möjlig bråte som egentligen inte skulle behövs om man bar sig rätt åt. Det innebär ju inte att joxet egentligen behövs, det som behövs är information och att nån räknar ut hur man får folk att ta till sig och följa information.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 28 november 2011 13:30
Bygert skrev:
Zoohandeln lever ju på att sälja pryttlar och de lär ju också räkna med att åtskilligt går till totala idioter så att det i alla fall ibland kan vara rätt att skicka med all möjlig bråte som egentligen inte skulle behövs om man bar sig rätt åt. Det innebär ju inte att joxet egentligen behövs, det som behövs är information och att nån räknar ut hur man får folk att ta till sig och följa information.

Visst lever de på att sälja prylar, men det förutsätter ju också att folk fortsätter med akvarier och chansen till detta är betydligt större om de får lite hjälp på vägen.
Jag skulle vilja påstå att de bakteriekulturer som säljs är den särklassigt största positiva innovationen som kommit för akvariehobbyn sedan silikonen introducerades på 60-talet.
Visst man klarade sig med kittade akvarier som läckte som såll också om de stått torrt en tid, på samma sätt som man klarar sig utan kommersiell bakteriekultur. Men bägge produkterna gör det bra mycket enklare att klara av ett akvarium och gör att betydligt färre misslyckas.
#17 - 28 november 2011 13:46
Bakteriekultur det största sen silikon? Nej, jag håller inte med, dels för att jag helt klart tycker det finnas annat som är i en helt annan klass, levande sten t ex, och dels eftersom det är en produkt som möjligen kan vara bra ibland men som man kan klara sig utan. Jag har aldrig använt bakteriekultur, aldrig använt salt (annat än till saltvatten då) och antalet gånger jag använt vattenberedningsmedel kan räknas på ena handens tumme. Alltså borde jag kanske ha råkat ut för inkörningsproblem med nitritspikar och annat elände? Icke så, har jag haft problem har det varit i väl inkörda burkar.

Det är ju i o f s sant att det är viktigt att de som börjar med akvarier får en lyckad start för att de skall bli kvar i hobbyn. Det jag inte är övertygad om är att rätt sätt att lyckas med det är att sälja en massa preparat som ju kostar en hel del.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 28 november 2011 14:35
Bygert skrev:
Bakteriekultur det största sen silikon? Nej, jag håller inte med, dels för att jag helt klart tycker det finnas annat som är i en helt annan klass, levande sten t ex, och dels eftersom det är en produkt som möjligen kan vara bra ibland men som man kan klara sig utan. Jag har aldrig använt bakteriekultur, aldrig använt salt (annat än till saltvatten då) och antalet gånger jag använt vattenberedningsmedel kan räknas på ena handens tumme. Alltså borde jag kanske ha råkat ut för inkörningsproblem med nitritspikar och annat elände? Icke så, har jag haft problem har det varit i väl inkörda burkar.



Det är ju i o f s sant att det är viktigt att de som börjar med akvarier får en lyckad start för att de skall bli kvar i hobbyn. Det jag inte är övertygad om är att rätt sätt att lyckas med det är att sälja en massa preparat som ju kostar en hel del.

Innan bakteriekulturernas tid så gjordes det en underökning som visade att mer än 60% av alla som började med akvarier - la ner det inom ett år. Undrar vad siffrorna skulle vara idag?
På den tiden jag hade affär så var den särklassigt vanligaste orsaken till att folk la av att akvariet "kapsejsade" (pga nitrit) inom de första 2 månaderna och då var vi i affären ändå oerhört noga med att tala om för folk att de skulle starta försiktigt (för vi ville ju ha kvar dom som kunder).

Vad du och många andra blandar ihop det med är att ni som är duktiga akvarister klarar av att starta upp ett akvarium utan alla dessa hjälpmedel. Det gör jag också - men likafullt så inser jag att alla har inte den erfarenheten, det tålamodet etc. som vi som är mer erfarna har. Det blir lite som sätta ett gäng med duktiga rallyförare att tala om för nybörjare hur de skall ta kurvorna i isväglag i 150 km/timmen och då i sina tips utgår från hur de själva klara av att köra genom kurvorna.

Tyvärr får många affärer skit bara för att de i uppstarten rekommenderar sådant som bakteriekulturer - när dessa trots allt fungerar alldeles utmärkt (känner självklart inte till alla märken - det finns säkert dåliga också) och gör att fler får en bra start på sin nya hobby. Dessa affärer borde berömmas - inte smutskastas
#19 - 28 november 2011 15:11
Som sagt var, det finns många olika tips :p. Jag har aldrig gjort så, och det känns inte riktigt rätt att svälta fisken i några veckor. Men det är maten som belastar, lite mat ger lite skit, oavsett hur många fiskar man har. Ökar man maten gradvis så ger man filtret en chans att hänga med.


Med balans menade jag att du slipper aggressioner och dessa strider som uppstår när man har för lite fisk i en malawibalja,därför är det bättre att stoppa ner alla fiskarna med en gång, ville bara förtydliga mig, vad jag menade med balans.Janne


malawi.forum24.se
#20 - 28 november 2011 15:20
[QUOTE=ansjo;1558062]Gör en ommöblering vid nyinsläpp är inte fel, och brukar funka bra även för andra revirhävdande fiskar. Visst, jag kör själv inte så mycket efter "reglerna" vid nystart men det är lite skillnad om man är nybörjare eller om man hållt på ett tag.
Hur många nya akvarister har inte sett fiskarna komma fram till rutan och tycker de ser så hungriga ut, och klarar av att nonchalera dem och inte ge dem mat;)?/QUOTE]





Undrar hur vi klarade oss förr itiden, när inte dessa uppstartmedel fanns, jo man fick en del svar skölj jorden, och ta det vattnet.
Vad jag menar, man kan inte bara skylla på att man är nybörjare, när man håller på med djur, nej man måste ta reda på hur man sköter djuren innan man skaffar dom.
Jag, tycker att det gamla sättet fungerar utmärkt, jag gör så, så det kan man lära en nybörjare också, lite grundkunskap hur man skall starta upp en balja utan dessa medel, kan man samtidigt lära dom hur dom skall mata, har man kommit långt, men visst kommer många att tabba sig, viket jag också har gjort.
Det där med omöblering är en sak för sig, jag har aldrig lyckats med att få ner aggressionerna med en ommöblering, nej funkar det så funkar det, men ibland så har man en del fiskar som inte går ihop, och då hjälper det inte att fylla hela baljan med sten, den svaga lär bli ihjäljagad ändå, eller har du andra erfarenheter utav omöbleringar.Janne


malawi.forum24.se
#21 - 28 november 2011 15:30
Striderna finns ju ändå, de lär öka då antalet fisk ökar dock är de mer som får äta av kakan. Eller? I mitt kar kom Auratus in efter alla de andra, jag trodde att det skulle gå men det gjorde det inte. De slet ut varandra inom arten sen satte de andra in nådastöten. Jag är inne på Jannes spår, i alla fall när det gäller malawi, dock lär det vara svårt för någon som precis börjat med hobbyn.
#22 - 28 november 2011 15:40
Jag säger inte att dessa bakteriekulturer är värdelösa, men det går med lite grundläggande kunskap att starta upp baljor utan dom.
Jag tycker det är bättre att försöka att lära sig lite, hur det funkar att ha akvarie, och det är ett utmärkt tillfälle att starta upp ny balja, då får nybörjaren läsa på lite hur det fungerar med våra små bakterier i våra små baljor, och framförallt, att man måste ha tålamod innan det funkar.
Jag brukar alltid skriva att tålamod och noggranhet är den bästa egenskapen hos en akvarist, har man dom två egenskaperna kommer man långt inom akvaristiken.Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 28 november 2011 15:56
Undrar hur vi klarade oss förr itiden, när inte dessa uppstartmedel fanns, jo man fick en del svar skölj jorden, och ta det vattnet.

Vad jag menar, man kan inte bara skylla på att man är nybörjare, när man håller på med djur, nej man måste ta reda på hur man sköter djuren innan man skaffar dom.

Jag, tycker att det gamla sättet fungerar utmärkt, jag gör så, så det kan man lära en nybörjare också, lite grundkunskap hur man skall starta upp en balja utan dessa medel, kan man samtidigt lära dom hur dom skall mata, har man kommit långt, men visst kommer många att tabba sig, viket jag också har gjort.

Det där med omöblering är en sak för sig, jag har aldrig lyckats med att få ner aggressionerna med en ommöblering, nej funkar det så funkar det, men ibland så har man en del fiskar som inte går ihop, och då hjälper det inte att fylla hela baljan med sten, den svaga lär bli ihjäljagad ändå, eller har du andra erfarenheter utav omöbleringar.Janne

malawi.forum24.se

Folk klarade det inte förr i tiden Janne. Visst på min tid tjatade jag mig själv fördärvad för att folk skulle lära sig hur man startar upp ett akvarium - lika förbaskat så struntade folk i det och lika förbaskat så gick det åt helskotta.
Du och alla andra duktiga akvarister måste inse att de som börjar med akvarier inte är lika duktiga som ni är, inte har den erfarenheten och inte heller har intresse av att lära sig det. De vill ha ett snyggt akvarie att titta på och det kan man få om man använder den teknik som finns idag.

Och om det nu finns alldeles utmärkta hjälpmedel i handeln som underlättar för folk som startar med akvarier - varför är ni så emot dessa. Det är väl bara bra att de får en bra start och att de sedan alltefterhand får mer kunskap så att de inte behöver dessa hjälpmedel.

Det finns förövrigt många andra hjälpmedel som en duktig akvarist utan problem egentligen skulle klara sig utan som t.ex. filter, är man duktig så får man också balans i akvariet utan vattenbyten osv osv
Jag har nu kört ett 17 liters akvarie utan pump eller filter och med minimala vattenbyten (kanske någon liter i kvartalet) och det har funkat utan några som helst problem i flera års tid.
Så det där med filter och vattenbyten är egentligen bara något för korkade nybörjare som inte ens ids lära sig lite basic vattenkemi, eller:p;)
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 28 november 2011 15:59
Striderna finns ju ändå, de lär öka då antalet fisk ökar dock är de mer som får äta av kakan. Eller? I mitt kar kom Auratus in efter alla de andra, jag trodde att det skulle gå men det gjorde det inte. De slet ut varandra inom arten sen satte de andra in nådastöten. Jag är inne på Jannes spår, i alla fall när det gäller malawi, dock lär det vara svårt för någon som precis börjat med hobbyn.

Det blir mindre aggressioner med många malawi i akvariet och det är svårt att släppa ner nya vuxna malawi i akvariet om där redan går vuxna i det. Man kan testa med att möblera om - ibland funkar det, ibland inte.
Därmot så funkar det oftast med att komplettera med yngel och om man inte är expert så tycker jag att man enbart skall komplettera med yngel.
#25 - 28 november 2011 16:05
Räknar du inte fel nu? Mindre lär de inte bli men de sprids ut mer? Jag kan egentligen köpa den tanken då chansen att ta ett revir minskar men de är fortfarande grisiga..
#26 - 28 november 2011 16:18
Folk klarade det inte förr i tiden Janne. Visst på min tid tjatade jag mig själv fördärvad för att folk skulle lära sig hur man startar upp ett akvarium - lika förbaskat så struntade folk i det och lika förbaskat så gick det åt helskotta.

Du och alla andra duktiga akvarister måste inse att de som börjar med akvarier inte är lika duktiga som ni är, inte har den erfarenheten och inte heller har intresse av att lära sig det. De vill ha ett snyggt akvarie att titta på och det kan man få om man använder den teknik som finns idag.



Och om det nu finns alldeles utmärkta hjälpmedel i handeln som underlättar för folk som startar med akvarier - varför är ni så emot dessa. Det är väl bara bra att de får en bra start och att de sedan alltefterhand får mer kunskap så att de inte behöver dessa hjälpmedel.



Det finns förövrigt många andra hjälpmedel som en duktig akvarist utan problem egentligen skulle klara sig utan som t.ex. filter, är man duktig så får man också balans i akvariet utan vattenbyten osv osv

Jag har nu kört ett 17 liters akvarie utan pump eller filter och med minimala vattenbyten (kanske någon liter i kvartalet) och det har funkat utan några som helst problem i flera års tid.

Så det där med filter och vattenbyten är egentligen bara något för korkade nybörjare som inte ens ids lära sig lite basic vattenkemi, eller:p;)



Hmm, jag kommer att få skaffa ett mycket stort kar för att slippa nybörjarstämpeln.. ;)

Det är ju viss skillnad på att ha ett akvarium och att skaffa. ett litet ekosystem, men visst.. du har väl rätt till en del..

Men om man nu skaffar en hundlåda med ultra-absorberande granulat och ett löpband för att man vill ha en hund för att det är snyggt att kolla på? Är det samma sak? Det är ju också att hårddra saker men det känns väl som att man ska kunna grunderna oavsett vilket djur man väljer att skaffa.. men visst, övermata och häll ner ett medel, ha dålig vattenkvalitet och häll ner ett medel, etc.. känn som konstgjord andning på något sätt..

Jag håller med dig om att det är jättebra för nybörjare men felet ligger inte där, det ligger i tanken "men det är ju bara en fisk"..
#27 - 28 november 2011 16:39
Räknar du inte fel nu? Mindre lär de inte bli men de sprids ut mer?

Vad som händer när man håller aggressiv fisk väldigt tätt är att revirhållande hannar slutar klara av att försvara sina revir (för det är så många andra fiskar att jaga) och "ger upp". Deras naturliga aggressiva beteende bryter ihop, och de accepterar andra fiskar närmare sig än de skulle gjort om fisktätheten var låg.
#28 - 28 november 2011 17:30
Kom fram till det innan, nästan :D
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 28 november 2011 17:39
Hmm, jag kommer att få skaffa ett mycket stort kar för att slippa nybörjarstämpeln.. ;)



Nja, inte heller där hänger det på storleken ;)

Jag håller med dig om att det är jättebra för nybörjare men felet ligger inte där, det ligger i tanken "men det är ju bara en fisk"..

Jag tycker att det är lite märkligt att så många kan flera tusen på ett akvarium med fisk och tillbehör, men när affärerna säljer på dessa personer preparat för några få hundralappar och dessa preparat gör att kanske 50% fler av dom kommer att lyckas med sina akvarier - så reagerar man och tycker att affären är ockrare. Jag tycker att affären är ockrare om de INTE säljer på em dessa preparat.

Kan väl förövrigt säga att det stora problemet åtminstone på min tid inte var de som var nybörjare och visste med sig om att de var nybörjare. De lyssnade oftast när man gav dem råd och följde dem sedan och då gick det i regel bra. Det stora problemet var istället de nybörjare som hade tagit råd av "experter" (en granne, släkting, arbetskompis etc som en gång haft akvarium) som alltid ansåg att allt var affärerna var ute efter var att lura dom på pengar och sedan följde de dessa experters råd och då gick det år helskotta. Sedan var det ändå affärernas fel att det gått snett trots att de hade struntat i att följa affärenas råd utan gjort som "experten" sa.
#30 - 28 november 2011 17:56
Om jag frågar dig/er vad nitrivec, easycarbo med många fler gör så kan ni garanterat svaret. Jag tror på att man som butik skall ge kunden ingående förklaringar när det gäller alla typer av kemikalier. Snackade med en kille på forumet igår som fortfarande köper bakterier på flaska, detta efter att karet varit igång länge. Det står på förpackningen att man skall göra detta vid varje vb. Gör det någon nytta?

Jag frågade varför han skall göra detta och det kunskapen hade han inte, är det på något vis bra? Om du säljer det, ta då ansvaret och förklara vad man gör när man häller i det till sina djur, allt annat är bara galet. Det här får många att lägga av, det lovar jag! Jag säger inte att det är skit man köper, dock blir det jäkligt tråkigt att dola med alla småflaskor i slutändan. Sen är jag nyfiken på om de här grejerna med bakterier är så otroligt bra egentligen, det borde bli ett skört system..
#31 - 28 november 2011 18:02
Bygert skrev:
Bakteriekultur det största sen silikon? Nej, jag håller inte med, dels för att jag helt klart tycker det finnas annat som är i en helt annan klass, levande sten t ex, och dels eftersom det är en produkt som möjligen kan vara bra ibland men som man kan klara sig utan. Jag har aldrig använt bakteriekultur, aldrig använt salt (annat än till saltvatten då) och antalet gånger jag använt vattenberedningsmedel kan räknas på ena handens tumme. Alltså borde jag kanske ha råkat ut för inkörningsproblem med nitritspikar och annat elände? Icke så, har jag haft problem har det varit i väl inkörda burkar.



Det är ju i o f s sant att det är viktigt att de som börjar med akvarier får en lyckad start för att de skall bli kvar i hobbyn. Det jag inte är övertygad om är att rätt sätt att lyckas med det är att sälja en massa preparat som ju kostar en hel del.



Många har väl sett det här:

sera nitrivec and sera ammovec contain mixtures of heterotrophic bacteria,
which are existent as resistant dormant bodies to the largest part
decomposing organic material. Only if this decomposition is finished, the
other bacteria (nitrifying bacteria) can work effectively in tanks.


Det är svar från Sera till en amerikansk kille. Jag tolkar det hela som att Nitrivec innehåller mat till nitrifieringsbakterier.
Kan ersättas med fiskskit i så fall.

Tobbe
#32 - 28 november 2011 18:08
Mja, om vi säger så här, affären kan ju se två alternativ:

1 Och så köper du den burken och den burken och 275:50 tack.
Lite grejor sålda med nån slags liten vinst, kanske går väl om nu burkarna verkligen innehåller nåt vettigt, dessutom går det ju rätt fort och smidigt och att hälla i diverse jox i akvariet blir nog faktiskt gjort.

2 Och så sätter du upp akvariet så här och har i filtersmuts och väntar och så vidare.
Inga grejor sålda, tar en massa tid som det inte går att ta betalt för och risken är uppenbar att kunden går in hos närmaste konkurrent på hemvägen och köper en påse fisk och så går det åt h-e.

Tja, det är ju högst begripligt att butiken satsar på burkvarianten, det är ju bara ekonomiska realiteter att det kan vara ett bättre val. Men nu är det ju bara det att detta här och nu är ingen butik. Vi lär inte sälja nåt hur vi tjatar och ville vi ha betalt för tid så skulle vi ju inte fördriva tiden här direkt. Alltså finns det ingen anledning att här säga att joxet är nödvändigt och bra. De som har lyckats leta sig hit och är tillräckligt intresserade för att läsa en sån här tråd kan nog förutsättas kunna ta till sig råd om hur man startar akvarium utan diverse konstigheter. Följaktligen är det både rimligt och lämpligt att vara skeptisk till konstiga flaskor när man skriver här.

Att det kan vara en annan sak när man står i butik och råkar ut för allehanda stollar får ju medges. Det kan ju i det läget kanske vara bättre att både med tanke på affärens ekonomi och prognosen för att kunden skall lyckas sälja diverse bråte som den som brytt sig om att ha koll på läget klarar sig bättre utan. Kan vara så, kanske inte skall kritiseras allt för mycket om man väljer joxvägen. Men ändå, jag är trots allt rätt skeptisk och anledningen till det är att det är dåligt med information om vad joxet egentligen innehåller och oberoende utvärdering av om det gör nån nytta eller bara är bortkastade pengar. Jag är rätt övertygad om att en hel del av det som säljs inte har nåt större värde och det är inte så lätt att avgöra vad som är nåt att ha och inte. Men för all del, har den som står i butiken erfarenhet av att nåt faktiskt verkar fungera, då må det väl så vara.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 28 november 2011 19:19
Tobbe R skrev:
Många har väl sett det här:



sera nitrivec and sera ammovec contain mixtures of heterotrophic bacteria,

which are existent as resistant dormant bodies to the largest part

decomposing organic material. Only if this decomposition is finished, the

other bacteria (nitrifying bacteria) can work effectively in tanks.




Det är svar från Sera till en amerikansk kille. Jag tolkar det hela som att Nitrivec innehåller mat till nitrifieringsbakterier.

Kan ersättas med fiskskit i så fall.



Tobbe

Ja i princip så kan det ersättas med fiskskit - det är ju det som det handlar om när man mjukstartar ett akvarium utan bakteriekultur. Skillnaden är att bakteriekulturerna gör att nyttobakterierna kommer igång oerhört mycket snabbare.
Nu finns det olika bakteriekulturer men jag har använt Dupla Bacter (finns idag inte att få tag på och Sverige) en hel del och på 2 timmar så tog de ett saltvattenakvarium från att innehålla en för fiskarna dödlig halt av nitrit ner till 0.
Nu finns det olika system med bakteriekulturer och de verkar olika snabbt - men grunden är som sagt att de avsevärt snabbar på förloppet med att skapa nyttobakterier i akvariet.
Sedan när akvariet väl stabiliserats (tar kanske 2 månader) så ser jag ingen anledning till att längre använda bakteriekulturer i ett riktigt skött akvarium
#34 - 28 november 2011 19:24
När vi ändå är inne på att kränga grejer kan vi ju istället prata om den största "bluffen". Att filter skulle innehålla bakterier som bryter ner kväveföreningar. Detta är väl enbart för att sälja större och fler filter. Visst lite grann finns det, men sanningen är snarare så att det är på grus, växter och inredning som den stora mängden bakterier sitter. Jag har haft mycket bra nitrifiering med endast syresten. Därimot blir vattnet grumligt eftersom det inte renas mekaniskt.

Är det någon som inte håller med kan jag utmana denne. Jag släpper i en stor grupp ciklider i ett nytt akvarium med kranvatten med begagnat grus matar stenhårt i 2-3 veckor innan jag byter vatten. Den som vill kan få göra samma sak med ett filter.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 28 november 2011 19:30
Om jag frågar dig/er vad nitrivec, easycarbo med många fler gör så kan ni garanterat svaret. Jag tror på att man som butik skall ge kunden ingående förklaringar när det gäller alla typer av kemikalier. Snackade med en kille på forumet igår som fortfarande köper bakterier på flaska, detta efter att karet varit igång länge. Det står på förpackningen att man skall göra detta vid varje vb. Gör det någon nytta?



Jag frågade varför han skall göra detta och det kunskapen hade han inte, är det på något vis bra? Om du säljer det, ta då ansvaret och förklara vad man gör när man häller i det till sina djur, allt annat är bara galet. Det här får många att lägga av, det lovar jag! Jag säger inte att det är skit man köper, dock blir det jäkligt tråkigt att dola med alla småflaskor i slutändan. Sen är jag nyfiken på om de här grejerna med bakterier är så otroligt bra egentligen, det borde bli ett skört system..

Problemet är ju också den att en nybörjarkund i affären inte kan ta till sig all info som de ändå får i sig vid köpet - därför så är det meningslöst att ställa sig och förklara hela vätecykeln med alla kemikaliska beståndsdelar. Även om kunden kanske är intresserad så blir det ändå för mycket att greppa.

Sedan är det faktiskt som så att om alla som startar ett akvarium skulle använda bakteriekulturer (det behöver inte vara en komersiell bakterikultur) så skulle garanterat långt mer än hälften av alla som idag ger upp sitt akvarium lyckas. Hade bakteriekulturer funnits på den tiden som jag hade affär (som sagt så var den då Europas stösrta akvarieaffär) så hade jag nog inte tröttnat på att ha affär pga av alla kunder som misslyckades pga att de absolut ville starta upp sina akvarier för snabbt.
Det var faktiskt fan så mycket trevligare att sälja kattmat för där var det aldrig någon som klagade och det fanns inte heller så många självutnämnda experter som visste allt.
#36 - 28 november 2011 19:43
kattmat tror jag på :)

Sen kommer man nog aldrig ifrån kunder som pressar ner för mycket/fel fisk i sina kar. Man skall ju inte bedriva förhör med sina kunder, då dödar man hobbyn helt! Jag är med på att nitrivec är bra, brukar det alltid vid nystart. (ihop med en lastbilslass med fiskskit) Jag tror dock inte på genvägarnas gröna ängar, lite is i magen är alltid bra.
#37 - 28 november 2011 20:04
Jag tor det var Patrik som skrev i början att man kan/ska soppa i all fisk direkt och sedan byta vatten när det gäller Malawi. Jag håller med!
Vad man skall se till är att bli av med kloret och här funkar diverse preparat samt huskurer som C-vitamin och askorbinsyra, etc.

Det viktiga här är täta och rejäla vattenbyten!

Har man stoppat i ett filter tar det sin tid innan det fungerar biologiskt. Visst är det bra med filter eftersom det ger en viss marginal och stabilitet. Men att få bort kvävet i alla dess former sker via vattenbyten.

Bakterier på flaska kan nog fungera…… som mat till de riktiga.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 28 november 2011 20:41
endymion skrev:
När vi ändå är inne på att kränga grejer kan vi ju istället prata om den största "bluffen". Att filter skulle innehålla bakterier som bryter ner kväveföreningar. Detta är väl enbart för att sälja större och fler filter. Visst lite grann finns det, men sanningen är snarare så att det är på grus, växter och inredning som den stora mängden bakterier sitter. Jag har haft mycket bra nitrifiering med endast syresten. Därimot blir vattnet grumligt eftersom det inte renas mekaniskt.



Är det någon som inte håller med kan jag utmana denne. Jag släpper i en stor grupp ciklider i ett nytt akvarium med kranvatten med begagnat grus matar stenhårt i 2-3 veckor innan jag byter vatten. Den som vill kan få göra samma sak med ett filter.

Fast glömmer du då inte växterna - de är ju de bästa filtren man kan ha i akvarierna. Bra mycket bättre än all inredning som grus och dekorationer
#39 - 28 november 2011 21:02
Tittar du lite nogare så står det växter Kjell ;)
#40 - 28 november 2011 21:26
endymion skrev:
När vi ändå är inne på att kränga grejer kan vi ju istället prata om den största "bluffen". Att filter skulle innehålla bakterier som bryter ner kväveföreningar. Detta är väl enbart för att sälja större och fler filter. Visst lite grann finns det, men sanningen är snarare så att det är på grus, växter och inredning som den stora mängden bakterier sitter. Jag har haft mycket bra nitrifiering med endast syresten. Därimot blir vattnet grumligt eftersom det inte renas mekaniskt.



Är det någon som inte håller med kan jag utmana denne. Jag släpper i en stor grupp ciklider i ett nytt akvarium med kranvatten med begagnat grus matar stenhårt i 2-3 veckor innan jag byter vatten. Den som vill kan få göra samma sak med ett filter.


I princip håller jag med, framförallt finbladiga växter har stor yta för bakterierna. Tycker dock att man måste sätta in diskussionen i sitt sammanhang. Intresset för, och behovet av, stora filter kom med det ökande intresset för ciklider från de stora sjöarna. Hölls, och hålls, ofta i växtfria kar där en stor del av filtereffekten var borta. Fiskarna lever i en sådan stabil miljö att det nästan kan betraktas som hav, sjöarna är stora. Inte vana vid skiftande temperaturer och vattenvärden som t.ex. en killi eller andra fiskar från gölar.
Inte heller är den biologiska filtereffekten liten på ett filter. Tar man t.ex. ett Eheim Classic 2217 med 6 liters filtervolym är det ingen konst att få ut 6-12 kvadratmeter filteryta eller mera för bakterierna att växa på, beroende på vad du stoppar i, det räcker långt.
Tobbe
#41 - 28 november 2011 21:51
Oj, oj, oj,
Nu blandar vi friskt med olika sorters bakterier!
Men först:
Striderna finns ju ändå, de lär öka då antalet fisk ökar dock är de mer som får äta av kakan. Eller? I mitt kar kom Auratus in efter alla de andra, jag trodde att det skulle gå men det gjorde det inte. De slet ut varandra inom arten sen satte de andra in nådastöten. Jag är inne på Jannes spår, i alla fall när det gäller malawi, dock lär det vara svårt för någon som precis börjat med hobbyn.

Jag tror inte vi skall klassa Malawiciklider som nybörjar fisk.
#42 - 28 november 2011 21:54
Vilken diskussion det blev, hade ingen aning om att det skulle ta sån skruv. Vaket forum! Ja, det är i alla fall tydligt att det inte finns något sätt att starta ett kar som alla kan skriva under på. Jag är nybörjare men väldigt engagerad och läser allt jag kommer över så lathet är inte min svaga sida, i alla fall inte i det här avseendet. Svårigheterna börjar ju när meningarna går isär och stundtals är i direkt motsättning. Och precis som Kjell säger känns ju bakteriekultur på flaska, om det fungerar, tryggt att ha vid sin sida när man utan referensramar ska ta till sig all denna kunskap som forum och böcker svämmar över av. Lätt att man, all denna information till trots, får en känsla av att famla i mörker, hehe.

Vill skjuta in en fråga som delvis har med ämnet att göra. Jag har startat akvariet med fyra små golden. Om det är rätt fisk att börja med tvistar säkert de lärde, men jag skaffade dem på rekommendation. Jag har flitigt testat pH, KH och nitrit med dropptester och värdena ser bra ut (pH 7,5–8, KH 6, nitrit hittills<0,01) men den största av fiskarna har börjat visa ett annorlunda beteende än de andra tre. "Han" härjar omkring väldigt mycket, ofta vid glaset där han simmar upp, ner, upp, ner. Han är över huvud taget livligare än de andra som "lugnt" glider omkring och smakar på alla ytor i karet. Han har även "kliat" sig mot gruset ett par gånger men har studerat honom länge i taget utan att se det igen. Kan det stressiga simmandet av och an på samma ställe vara ett tecken på mycket ammoniak och en annalkande nitrittopp? Är ammoniaktest något man bör sitta på såhär i början?

Jag använder Nitrivec och när den flaskan är slut har jag Nutrafins motsvarighet. Ska man bomba på med det för för att komma åt eventuellt ammoniakproblem då eller ska jag börja byta vatten? Har läst både att man ska köra på med bakteriekulturen och få eller inga byten i början för att inte ta bort bra bakterier – och det motsatta, att man ska göra täta vattenbyten. pH och hårdhet är något lägre i kranen än i karet.

Får be om ursäkt om det är fel att slänga in frågan i den här tråden och isåfall får ta med frågorna till rätt sida forumet.
#43 - 28 november 2011 21:56
det blev en produkt av startfrågan. Malawi kör jag för andra gången, hade ett juwel 240 för längesedan, mest golden. Får se mig som en nybörjare men det funkar rätt bra. Började med yngel, 10 av varje sen sköter det sig rätt bra. Ett megastort ytterfilter och rätt bra drag i vattnet. Kiselalgerna envisas lite men annars är det inte så mycket att orda om..
#44 - 28 november 2011 22:15
Tobbe R skrev:
Många har väl sett det här:



sera nitrivec and sera ammovec contain mixtures of heterotrophic bacteria,

which are existent as resistant dormant bodies to the largest part

decomposing organic material. Only if this decomposition is finished, the

other bacteria (nitrifying bacteria) can work effectively in tanks.



Det är svar från Sera till en amerikansk kille. Jag tolkar det hela som att Nitrivec innehåller mat till nitrifieringsbakterier.

Kan ersättas med fiskskit i så fall.



Tobbe

heterotrofa bakterier är inte vad vi kallar Nitrifierings bakterier.
Vi kanske kan kalla dem förruttnelsebakterier. De bryter ned dött biologiskt material till bland annat ammonium. Denna ammonium används sedan av bakterier som gör om det till nitrit.

Så ditt antagande är riktigt men det är faktiskt dessa bakterier som bryter ned fiskskiten så de andra kan kommeråt ammonium.

endymion skrev:
När vi ändå är inne på att kränga grejer kan vi ju istället prata om den största "bluffen". Att filter skulle innehålla bakterier som bryter ner kväveföreningar. Detta är väl enbart för att sälja större och fler filter. Visst lite grann finns det, men sanningen är snarare så att det är på grus, växter och inredning som den stora mängden bakterier sitter. Jag har haft mycket bra nitrifiering med endast syresten. Därimot blir vattnet grumligt eftersom det inte renas mekaniskt.



Är det någon som inte håller med kan jag utmana denne. Jag släpper i en stor grupp ciklider i ett nytt akvarium med kranvatten med begagnat grus matar stenhårt i 2-3 veckor innan jag byter vatten. Den som vill kan få göra samma sak med ett filter.


Jag tror jag kan utmana dig men genom att göra rätt! Det är svårt att utmana ett fel med ett annat!
Vad du har i akvariet, på sand glas växter och stenar är till stor del dessa heterotrofa bakterier. Visst det kan nog finnas en eller annan nitrifieringsbakterie där också men inga stora mängder.

I ditt bottengrus kan du däremot ha både nitrifierings och denitrifierings bakterier.
I ett filter har du, om det är inkört och rätt uppbyggt Nitrifieringsbakterier i mängd.
Så visst, om du får ha gammalt grus får jag ta ett gammalt filter!

Jag tror jag kan utmana dig men genom att göra rätt! Det är svårt att utmana ett fel med ett annat!
Vad du har i akvariet, på sand glas växter och stenar är till stor del dessa heterotrofa bakterier. Visst det kan nog finnas en eller annan nitrifieringsbakterie där också men inga stora mängder.

I ditt bottengrus kan du däremot ha både nitrifierings och denitrifierings bakterier.
I ett filter har du, om det är inkört och rätt uppbyggt Nitrifieringsbakterier i mängd.

Så visst, om du får ha gammalt grus får jag ta ett gammalt filter!
Växter, det är inte bakterierna på dessa som käkar kväve det är växten själv. Det betyder att dessa konkurerar med nitrifieringsbakterierna om kvävet. Detta gör också att som Kjell säger växterna är mycket bra kväve filter!

Men jag håller med. I ett akvarium med växter som trivs kanske filtret kan ses som överfödigt, så också din syresten som är en luft sten.
#45 - 28 november 2011 22:27
Vilken diskussion det blev, hade ingen aning om att det skulle ta sån skruv. Vaket forum! Ja, det är i alla fall tydligt att det inte finns något sätt att starta ett kar som alla kan skriva under på. Jag är nybörjare men väldigt engagerad och läser allt jag kommer över så lathet är inte min svaga sida, i alla fall inte i det här avseendet. Svårigheterna börjar ju när meningarna går isär och stundtals är i direkt motsättning. Och precis som Kjell säger känns ju bakteriekultur på flaska, om det fungerar, tryggt att ha vid sin sida när man utan referensramar ska ta till sig all denna kunskap som forum och böcker svämmar över av. Lätt att man, all denna information till trots, får en känsla av att famla i mörker, hehe.



Vill skjuta in en fråga som delvis har med ämnet att göra. Jag har startat akvariet med fyra små golden. Om det är rätt fisk att börja med tvistar säkert de lärde, men jag skaffade dem på rekommendation. Jag har flitigt testat pH, KH och nitrit med dropptester och värdena ser bra ut (pH 7,5&#8211;8, KH 6, nitrit hittills<0,01) men den största av fiskarna har börjat visa ett annorlunda beteende än de andra tre. "Han" härjar omkring väldigt mycket, ofta vid glaset där han simmar upp, ner, upp, ner. Han är över huvud taget livligare än de andra som "lugnt" glider omkring och smakar på alla ytor i karet. Han har även "kliat" sig mot gruset ett par gånger men har studerat honom länge i taget utan att se det igen. Kan det stressiga simmandet av och an på samma ställe vara ett tecken på mycket ammoniak och en annalkande nitrittopp? Är ammoniaktest något man bör sitta på såhär i början?



Jag använder Nitrivec och när den flaskan är slut har jag Nutrafins motsvarighet. Ska man bomba på med det för för att komma åt eventuellt ammoniakproblem då eller ska jag börja byta vatten? Har läst både att man ska köra på med bakteriekulturen och få eller inga byten i början för att inte ta bort bra bakterier &#8211; och det motsatta, att man ska göra täta vattenbyten. pH och hårdhet är något lägre i kranen än i karet.



Får be om ursäkt om det är fel att slänga in frågan i den här tråden och isåfall får ta med frågorna till rätt sida forumet.


Jag var ganska engagerad i det här med bakteriekulturer i flaska som står på en hylla i en akvarieaffär.

Om det nu är några levande bakterier i det så kan det vara bra i början. Vad de också tycks innehålla är en ammonium buffert troligtvis någon lera. Visst funkar det ett tag men ammoniumet frigörs säker efter ett tag. Så om bakterierna gör om proteiner till ammonium suger leran upp det. Så varför skall man då ha i det? Vad du inte skall göra är att göra rent ditt filter i början. Vatten kan/skall du byta speciellt om du inte har växter. Men se då till att du inte har i en massa klor eller kloramin. Använd ett bra vattenberedningsmedel för detta.

Varför vattenbyte? Om du byter 50% vatten reducerar du närsalterna i det med 50%. I ett nytt akvarium är dessa närsalter på kvävesidan ammonium och kanske nitrit. Låter inte det logiskt?
#46 - 28 november 2011 22:30
Det mesta du skriver är logiskt, det är det flådiga..
#47 - 28 november 2011 22:57
bossep skrev:
Jag var ganska engagerad i det här med bakteriekulturer i flaska som står på en hylla i en akvarieaffär.



Om det nu är några levande bakterier i det så kan det vara bra i början. Vad de också tycks innehålla är en ammonium buffert troligtvis någon lera. Visst funkar det ett tag men ammoniumet frigörs säker efter ett tag. Så om bakterierna gör om proteiner till ammonium suger leran upp det. Så varför skall man då ha i det? Vad du inte skall göra är att göra rent ditt filter i början. Vatten kan/skall du byta speciellt om du inte har växter. Men se då till att du inte har i en massa klor eller kloramin. Använd ett bra vattenberedningsmedel för detta.



Varför vattenbyte? Om du byter 50% vatten reducerar du närsalterna i det med 50%. I ett nytt akvarium är dessa närsalter på kvävesidan ammonium och kanske nitrit. Låter inte det logiskt?


Visst låter det logiskt. När jag inledde hela projektet var jag inställd på vattenbyten och att bevaka värden. Många har dock förespråkat t.ex. Nitrivec och i samband med det avrått vattenbyten i början, med det "logiska" resonemanget att det ju skulle tömma karet på massor av den välgörande kulturen man tillsatt. Men, som nämnt tidigare, är det ju ingen som kan redogöra för exakt hur tillsatserna verkar vilket gör ett kontrollfreak en smula obekväm. Jag har doserat Nitrivec i förebyggande syfte men är inte ute efter genvägar för att slippa lära mig eller att stressa processen till kapacitet för fler fiskar. Vill bara ha bra förutsättningar för att lyckas och många erfarna personer har väldigt olika synpunkter i frågan. Mindre regelbundna delvattenbyten kan ju inte skada i det långa loppet så det lär nog bli så.
#48 - 28 november 2011 23:14
Många har dock förespråkat t.ex. Nitrivec och i samband med det avrått vattenbyten i början, med det "logiska" resonemanget att det ju skulle tömma karet på massor av den välgörande kulturen man tillsatt.

Det finns en gammal idé att uppstarter av akvarier ska vara hårda med massor av ammoniak och nitrit, för att det ska bli "ordentligt gjort". Det finns också en tankegång att man inte ska byta vatten under uppstarten för att man tar bort ammoniak och nitrit, och då växer inte de ammoniak- och nitritätande bakteriarna till. Sen har vi som sagt funderingen att vattenbytet tar bort de nyttiga bakterierna.

Alltsammans är myter. Den ideala uppstarten är en där vattenkvaliteten kan hållas på topp rakt igenom. Ett 50% vattenbyte tar bort 50% av överskottet av ammoniak och nitrit, och mer produceras i alla fall hela tiden av fisken - det enda vattenbytet egentligen gör är minska storleken på ammoniak/nitritspiken. De nyttiga bakterierna är inte ute i vattenmassan, de sitter på alla ytor i akvariet, framförallt i sanden och i filtermassan, så vattenbytet kommer inte åt dem.
#49 - 28 november 2011 23:41
bossep skrev:


Jag tror jag kan utmana dig men genom att göra rätt! Det är svårt att utmana ett fel med ett annat!

Vad du har i akvariet, på sand glas växter och stenar är till stor del dessa heterotrofa bakterier. Visst det kan nog finnas en eller annan nitrifieringsbakterie där också men inga stora mängder.



I ditt bottengrus kan du däremot ha både nitrifierings och denitrifierings bakterier.

I ett filter har du, om det är inkört och rätt uppbyggt Nitrifieringsbakterier i mängd.

Så visst, om du får ha gammalt grus får jag ta ett gammalt filter!



Jag tror jag kan utmana dig men genom att göra rätt! Det är svårt att utmana ett fel med ett annat!

Vad du har i akvariet, på sand glas växter och stenar är till stor del dessa heterotrofa bakterier. Visst det kan nog finnas en eller annan nitrifieringsbakterie där också men inga stora mängder.



I ditt bottengrus kan du däremot ha både nitrifierings och denitrifierings bakterier.

I ett filter har du, om det är inkört och rätt uppbyggt Nitrifieringsbakterier i mängd.



Så visst, om du får ha gammalt grus får jag ta ett gammalt filter!

Växter, det är inte bakterierna på dessa som käkar kväve det är växten själv. Det betyder att dessa konkurerar med nitrifieringsbakterierna om kvävet. Detta gör också att som Kjell säger växterna är mycket bra kväve filter!



Men jag håller med. I ett akvarium med växter som trivs kanske filtret kan ses som överfödigt, så också din syresten som är en luft sten.


Du får ta hur gamla filter du vill, men jag har aldrig lyckats få några gamla filter att klara av stor nitrifiering i ny startade kar. Och då snackar jag rimliga filter exempelvis ett 1000 liters ytter/innerfilter i ett 200-300 liters akvarium, inga jättesumpar eller gigantiska ytterfilter. Jag snackar alltså typ 25-50 gram per dag räkmix i ett 200-300 liters kar från dag 1.

Växter klarar inte av att syresätta på natten det gör en syresten. Alltså funkar inte det i odlingsakvarien.

Och apropå kväve filter har du bara relativt fin sand så bildas det massa luktfria bubblor i den. Jag antar att det är bakterier som vill åt nitrater och släpper ut massa kvävgas i denna syrefria miljö. Det brukar även visa sig genom att sanden blir svart ca 1-1.5 cm ner.
#50 - 29 november 2011 06:21
bossep skrev:
Jag var ganska engagerad i det här med bakteriekulturer i flaska som står på en hylla i en akvarieaffär.



Om det nu är några levande bakterier i det så kan det vara bra i början. Vad de också tycks innehålla är en ammonium buffert troligtvis någon lera. Visst funkar det ett tag men ammoniumet frigörs säker efter ett tag. Så om bakterierna gör om proteiner till ammonium suger leran upp det. Så varför skall man då ha i det? Vad du inte skall göra är att göra rent ditt filter i början. Vatten kan/skall du byta speciellt om du inte har växter. Men se då till att du inte har i en massa klor eller kloramin. Använd ett bra vattenberedningsmedel för detta.



Varför vattenbyte? Om du byter 50% vatten reducerar du närsalterna i det med 50%. I ett nytt akvarium är dessa närsalter på kvävesidan ammonium och kanske nitrit. Låter inte det logiskt?


Jag kan tyvärr inte hålla mig, jag tänkte skriva i tråden om vattenberedningsmedel.
Min erfarenhet är att dom flesta vattenberedningsmedel INTE tar bort kloramin, medans kolet gör det, jag kan utveckla mitt svar här eller också kan jag ta det i vattenberedningstråden, vad tycker du Kjell.Janne


malawi.forum24.se
#51 - 29 november 2011 17:15
Jag kan tyvärr inte hålla mig, jag tänkte skriva i tråden om vattenberedningsmedel.

Min erfarenhet är att dom flesta vattenberedningsmedel INTE tar bort kloramin, medans kolet gör det, jag kan utveckla mitt svar här eller också kan jag ta det i vattenberedningstråden, vad tycker du Kjell.Janne





malawi.forum24.se


Naturligtvis är kolfilter att föredra! Jag kan inte leva utan ett eller snarare mina fiskar.
Men de flesta akvarister drar sig för omaket med detta och av någon anledning. Det hela är nog psykologiskt också! Man har lärt sig att doktorn ordinerar att tillsätta något i stället för att ta bort något. Helt fel enligt mig! Att man sedan tror att det fungerar bättre med en färgglad flaska från djurafärn än en påse från kryddhyllan på ICA är en annan sak.

Exempelvis askorbinsyra fungerar men då skall man blanda i och fylla från hink. Det blir mycket bättre än att slå kloramin i akvariet och sedan lite askorbinsyra eller en brustablett C-vitamin där i.

Angående zoo affärer och vad dom säljer. Jag tror vi skall vara glada att det säljs en hel del annat än fisk i dessa. Det är på allt annat de tjänar pengar och inte på fisk. Sålde de inte diverse utrustning och annat såsom beredningsmedel, mat och annat fick nog de flesta slå igen. Vem skulle bli lycklig av det?

Så länge dessa accessoarer inte är direkt skadligt för fisken så tycker jag det är OK. Jag tycker också det är bra kundservice när personalen hjälper en ny kund att plocka ihop ett paket som kanske innehåller ett beredningsmedel som tar kloramin vid uppstart samt lite bakterie mat och ammonium buffert. På det viset får vi nog fler lyckliga akvarister än om de skickar dessa till ICA eller VVS installatören innan det säljs fisk och växter.
#52 - 29 november 2011 17:32
endymion skrev:
När vi ändå är inne på att kränga grejer kan vi ju istället prata om den största "bluffen". Att filter skulle innehålla bakterier som bryter ner kväveföreningar. Detta är väl enbart för att sälja större och fler filter. Visst lite grann finns det, men sanningen är snarare så att det är på grus, växter och inredning som den stora mängden bakterier sitter. Jag har haft mycket bra nitrifiering med endast syresten. Därimot blir vattnet grumligt eftersom det inte renas mekaniskt.



Är det någon som inte håller med kan jag utmana denne. Jag släpper i en stor grupp ciklider i ett nytt akvarium med kranvatten med begagnat grus matar stenhårt i 2-3 veckor innan jag byter vatten. Den som vill kan få göra samma sak med ett filter.


*Ser högtidlig ut* Challange accepted!

sen läste jag ditt nästa inlägg.. att det måste vara ett rimligt filter.. jag kan lova att min matning slår ihjäl alla invånare i ditt kar på 10 timmar om du inte kör anpassad filtrering..
#53 - 29 november 2011 17:37
Nja, inte heller där hänger det på storleken ;)





Jag tycker att det är lite märkligt att så många kan flera tusen på ett akvarium med fisk och tillbehör, men när affärerna säljer på dessa personer preparat för några få hundralappar och dessa preparat gör att kanske 50% fler av dom kommer att lyckas med sina akvarier - så reagerar man och tycker att affären är ockrare. Jag tycker att affären är ockrare om de INTE säljer på em dessa preparat.



Kan väl förövrigt säga att det stora problemet åtminstone på min tid inte var de som var nybörjare och visste med sig om att de var nybörjare. De lyssnade oftast när man gav dem råd och följde dem sedan och då gick det i regel bra. Det stora problemet var istället de nybörjare som hade tagit råd av "experter" (en granne, släkting, arbetskompis etc som en gång haft akvarium) som alltid ansåg att allt var affärerna var ute efter var att lura dom på pengar och sedan följde de dessa experters råd och då gick det år helskotta. Sedan var det ändå affärernas fel att det gått snett trots att de hade struntat i att följa affärenas råd utan gjort som "experten" sa.


mja, det gör det väl? om jag ska ha de fiskar jag har och samtidigt tillräckligt mycket vatten för att kunna bygga upp ett litet fungerande ekosystem blir det ju rätt stort :/

jo, jag är med dig som sagt, men det är väl ändå bättre att lära sig rätt från början? jag menar på att det skulle bli ett jävla liv om man kom tillbaka till en kennel för att hunden dött för att man misskött den? gäller det "bara" en fisk är det ju "bara" att köpa nya..
#54 - 29 november 2011 17:45
bossep skrev:


Vad du har i akvariet, på sand glas växter och stenar är till stor del dessa heterotrofa bakterier. Visst det kan nog finnas en eller annan nitrifieringsbakterie där också men inga stora mängder.



I ditt bottengrus kan du däremot ha både nitrifierings och denitrifierings bakterier.

I ett filter har du, om det är inkört och rätt uppbyggt Nitrifieringsbakterier i mängd.

Så visst, om du får ha gammalt grus får jag ta ett gammalt filter!





Det här skulle jag nog vilja ha någon annan källa på än Bosse P. Vad är det som är så speciellt med filtermiljön så att där växer nitrifieringsbakterier men inte på växter eller annat i akvariet?

Tobbe
#55 - 29 november 2011 17:59
Tobbe R skrev:
Det här skulle jag nog vilja ha någon annan källa på än Bosse P. Vad är det som är så speciellt med filtermiljön så att där växer nitrifieringsbakterier men inte på växter eller annat i akvariet?



Tobbe


jodå, det gör det säkert, bara inte i den mängd som på avsett filtermaterial.. så ingen har egentligen rätt eller fel där.. exempelvis ska slipat glas (så det ser frostat ut) vara ett av de bästa materialen när det gäller storlek/yta för bakterietillväxt.. du vet ju självklart detta men för att förankra lite bara, du kan ju aldrig ha mer nitrifieringsbakterier än vad som krävs för att bryta ner näringen eftersom de helt enkelt svälter ihjäl.. jag som "måste" mata på ett sådant sätt att akvariegruset (sanden i mitt fall) aldrig kan hålla den mängden bakterier.. alltså, substratet håller självklart bakterier, precis som alla andra ytor där de kan tänkas växa.. har du inte blå filtermatta/ehfisubstrat/filterstjärnor etc som bottenmaterial, material som är optimerade för att hålla filterbakterier kan du inte ha mer filterbakterier i substratet än du har i filtret.. jag skulle uttryckt det, du har dålig biologisk filtrering om ditt bottengrus klarar av att hålla mer nitrifieringsbakterier än ditt filter.. (eller satsat helt på mekanisk filtrering för att inte trampa på några tår)..
#56 - 29 november 2011 17:59
endymion skrev:
Du får ta hur gamla filter du vill, men jag har aldrig lyckats få några gamla filter att klara av stor nitrifiering i ny startade kar. Och då snackar jag rimliga filter exempelvis ett 1000 liters ytter/innerfilter i ett 200-300 liters akvarium, inga jättesumpar eller gigantiska ytterfilter. Jag snackar alltså typ 25-50 gram per dag räkmix i ett 200-300 liters kar från dag 1.
Och varför i hela friden skulle jag stoppa i 50 g räkmix i ett 200l akvarium dag1? Förklara så kanske jag kan svara på hur jag skulle gå till väga.

Växter klarar inte av att syresätta på natten det gör en syresten. Alltså funkar inte det i odlingsakvarien.

Driver du din sten med syrgas eller luft? Det är en vanföreställning att syre kommer ut i vattnet via luftbubblor. I ett växtakvarium avger plantorna syret i upplöst form, om du så vill mikroskopiska bubblor med rent syre under dagen. Ofta blir då vattnet över saturerat med syre och du kan se att större bubblor bildas. Har du då en luft sten i vattnet ventilerar den bort detta syre samt koldioxid som växterna behöver. Under natten eller rättare vid mörker producerar inte växterna något syre. Detta kompenseras då via det naturliga gas utbytet vid ytan. Men om du har för mycket syre konsumerande djur i akvariet såsom fiskar och bakterier kan syre nivån sjunka. Bakterier är för det mesta de stora syreslukarna. Har du en syremätare liggandes kan du ju testa och mäta detta. Jag har ingenting emot luft som omrörare och för att driva filter exempelvis. Jag föredrar luftdrivna filter i större anläggningar och använder ofta typ bilifilter.



Och apropå kväve filter har du bara relativt fin sand så bildas det massa luktfria bubblor i den. Jag antar att det är bakterier som vill åt nitrater och släpper ut massa kvävgas i denna syrefria miljö. Det brukar även visa sig genom att sanden blir svart ca 1-1.5 cm ner.
Om du studerar kvävecykeln och de bakterier som är involverade kommer du att finna följande.

Kväve bildas när proteiner bryts ned må så vara av bakterier eller fiskar eller andra vattenlevande djur.
Detta kväve är då i formen ammonium/ammoniak. De bakterier som gör detta är ofta syrekrävande, aeroba men det finns också anaeroba som gör detta.

Växter alger och bakterier kan använda denna form av kväve som näring. Därför är det bra med växter som växer i ett nystartat akvarium men exempelvis svävalger gör ett bättre jobb men ser lite tråkigt ut.

De bakterier som kan ta till sig ammonium är aeroba det vill säga de behöver syre för att arbeta och överleva. Då bildas Nitrit.
Andra bakterier kan ta till sig och använda Nitrit. Växter och alger har vissa svårigheter med denna form av kväve. Dessa bakterier är också aeroba dvs behöver syre. Dessa bakterier, eller andra liknande kan använda syre från atmosfären, till skillnad från de flesta fiskar. Här kan din luft sten ha en viss inverkan. Men inte rakt av. Vi kan ta detta senare. Dessa gör om Nitrit till Nitrat.

I din sand finns en hel del bakterier av olika sorter som faktiskt gör en hel del. Din botten är sannorligt den mest biologiskt aktiva delen av ditt akvarium. Men viktigt att veta är att den ofta är syrefri eller syrefattig. Speciellt om substratet är finkornigt. De viktigaste bakterierna om vi ser till Kväve i den här delen är denitrifierings bakterier. Detta är ett relativt komplicerat förlopp men i korthet gör dessa anaeroba, dvs icke syrekrävande bakterier först om Nitrat till Nitrit och sedan Nitrit till kvävgas.

Det viktiga här är att vi måste ha gott igenom hela cykeln från ammonium till Nitrat innan det kan hända och det tar tid!
Du har alltså ingen Nitrifiering i den syrefria delen av din sand. Det kan dock finnas några i det övre skiktet på sanden.
#57 - 29 november 2011 18:17
Det är faktiskt rätt kul att jag får kritik på det här med sand och bakterier!
Om någon av er kanske varit med ett tag så har ni kanske sätt den tidvis stormiga debatten om bottenfilter som jag hade stor del i.
Sand och det har vi ofta i betydligt större mängd i akvariet än i något komerciellt fillter. Så om vi tar syrerikt vatten från ytan eller för all del någonstans i akvariet och trycker deta genom botten så har vi ett fantastiskt Nitrifierings filter. Men då får vi ta till växter eller vattenbyten för att få bort Nitratet.

Orsaken till att Nitrifieringen i ett filter fungerar är att det finns en stor yta där bakterier kan få fäste och där syrerikt vatten eller luft och vatten kan passera.

I fallet med sanden som blev svart en bit ned kan man nog säga att den mängd sand som inte är svart innehåller nitrifieringsbakterier medan den som är svart innehåller anaeroba bakterier.
#58 - 29 november 2011 18:18
bossep skrev:
Och varför i hela friden skulle jag stoppa i 50 g räkmix i ett 200l akvarium dag1? Förklara så kanske jag kan svara på hur jag skulle gå till väga.





Driver du din sten med syrgas eller luft? Det är en vanföreställning att syre kommer ut i vattnet via luftbubblor. I ett växtakvarium avger plantorna syret i upplöst form, om du så vill mikroskopiska bubblor med rent syre under dagen. Ofta blir då vattnet över saturerat med syre och du kan se att större bubblor bildas. Har du då en luft sten i vattnet ventilerar den bort detta syre samt koldioxid som växterna behöver. Under natten eller rättare vid mörker producerar inte växterna något syre. Detta kompenseras då via det naturliga gas utbytet vid ytan. Men om du har för mycket syre konsumerande djur i akvariet såsom fiskar och bakterier kan syre nivån sjunka. Bakterier är för det mesta de stora syreslukarna. Har du en syremätare liggandes kan du ju testa och mäta detta. Jag har ingenting emot luft som omrörare och för att driva filter exempelvis. Jag föredrar luftdrivna filter i större anläggningar och använder ofta typ bilifilter.







Om du studerar kvävecykeln och de bakterier som är involverade kommer du att finna följande.



Kväve bildas när proteiner bryts ned må så vara av bakterier eller fiskar eller andra vattenlevande djur.

Detta kväve är då i formen ammonium/ammoniak. De bakterier som gör detta är ofta syrekrävande, aeroba men det finns också anaeroba som gör detta.



Växter alger och bakterier kan använda denna form av kväve som näring. Därför är det bra med växter som växer i ett nystartat akvarium men exempelvis svävalger gör ett bättre jobb men ser lite tråkigt ut.



De bakterier som kan ta till sig ammonium är aeroba det vill säga de behöver syre för att arbeta och överleva. Då bildas Nitrit.

Andra bakterier kan ta till sig och använda Nitrit. Växter och alger har vissa svårigheter med denna form av kväve. Dessa bakterier är också aeroba dvs behöver syre. Dessa bakterier, eller andra liknande kan använda syre från atmosfären, till skillnad från de flesta fiskar. Här kan din luft sten ha en viss inverkan. Men inte rakt av. Vi kan ta detta senare. Dessa gör om Nitrit till Nitrat.



I din sand finns en hel del bakterier av olika sorter som faktiskt gör en hel del. Din botten är sannorligt den mest biologiskt aktiva delen av ditt akvarium. Men viktigt att veta är att den ofta är syrefri eller syrefattig. Speciellt om substratet är finkornigt. De viktigaste bakterierna om vi ser till Kväve i den här delen är denitrifierings bakterier. Detta är ett relativt komplicerat förlopp men i korthet gör dessa anaeroba, dvs icke syrekrävande bakterier först om Nitrat till Nitrit och sedan Nitrit till kvävgas.



Det viktiga här är att vi måste ha gott igenom hela cykeln från ammonium till Nitrat innan det kan hända och det tar tid!

Du har alltså ingen Nitrifiering i den syrefria delen av din sand. Det kan dock finnas några i det övre skiktet på sanden.


haha, strunta i mitt inlägg - läs detta istället :D fan där ser man hur bra det kan vara att lägga ner tid på ett inlägg! bra skrivet.. och håll igång den här tråden, asmycket spännande information!
#59 - 29 november 2011 18:25
bossep skrev:


Sand och det har vi ofta i betydligt större mängd i akvariet än i något komerciellt fillter..


precis där skon klämmer för mig, jag ska ha sjuk bottenyta för att min nitrifieringsbara sand ska komma upp i samma volym som mina filter, bara som en anekdot..

jag gillar inte att slicka på folk men kul när du lägger ord på saker som jag bara haft abstrakta i huvudet i den mening att jag aldrig behövt formulera det i tal eller skrift.. kul att få se det utan att behöva googla eller kopierat från google..
#60 - 29 november 2011 19:56
Intressant det här med diverse bakteriekulturer och Malawi. De flesta av de fiskar vi har i akvarier gör sig av med det mesta av kväveöverskottet som ammonium via gälarna, det är en enkel och energisnål väg och därför går runt 90% av fiskens kväveöverskott den vägen. När det gäller fiskar som lever i högt pH funkar inte vägen med ammonium via gälarna och de måste då ta den mer krävande varianten att göra sig av med kvävet som urea via njurarna. Frågan är ju då om de bakteriekulturer som finns på marknaden är anpassade till den annorlunda kvävecykel som det alltså blir vid högre pH-värden?
#61 - 29 november 2011 20:24
Bygert skrev:
Intressant det här med diverse bakteriekulturer och Malawi. De flesta av de fiskar vi har i akvarier gör sig av med det mesta av kväveöverskottet som ammonium via gälarna, det är en enkel och energisnål väg och därför går runt 90% av fiskens kväveöverskott den vägen. När det gäller fiskar som lever i högt pH funkar inte vägen med ammonium via gälarna och de måste då ta den mer krävande varianten att göra sig av med kvävet som urea via njurarna. Frågan är ju då om de bakteriekulturer som finns på marknaden är anpassade till den annorlunda kvävecykel som det alltså blir vid högre pH-värden?

Nu kanske jag är ute på lite hal is.
Men jag TROR att alla fiskar kan reglera kvävet både via gälarna och urin/avföring.
Vad jag kom fram till är att just sjösiclider (Malawi, Tanganyika)och troligtvis andra fiskar som lever i mycket hårt och mineralrikt vatten kanske borde jämföras mer med saltvattensfiskar än släktingar i mjukt vatten.
Jag TROR också att dessa fiskar är relativt känsliga för höga kvävehalter även Nitrat. Detta gäller framförallt Malawi där om jag mins rätt Nitratmängden är riktigt låg.
Annars är nog kvävet det samma alltså ammonium när det lämnar fisken.
#62 - 29 november 2011 20:44
Hajar och släktingar avger kväve huvudsakligen som urea och det är också en viktig komponent i deras upplägg för att hålla sin saltbalans. Fiskar som lever i högt pH avger kväve huvudsakligen som urea eftersom bland annat det höga pH värdet hindrar ammoniak/ammonium omvandligen i gälmembranen. Någon fisk som lungfisken kan skifta mellan urea och ammonium, den avger kväveöverskott som urea under torrperioder. De flesta benfiskar avger kväve huvudsakligen som ammonium men någon del som urea.

Så, i viss mån har många fiskar båda systemen men det är få som kan skifta som de känner för, de är byggda för ett huvudspår för kväveavgivningen och fungerar det inte av nån anledning så kan de inte ställa om sig.
#63 - 29 november 2011 21:00
Bygert skrev:
Hajar och släktingar avger kväve huvudsakligen som urea och det är också en viktig komponent i deras upplägg för att hålla sin saltbalans. Fiskar som lever i högt pH avger kväve huvudsakligen som urea eftersom bland annat det höga pH värdet hindrar ammoniak/ammonium omvandligen i gälmembranen. Någon fisk som lungfisken kan skifta mellan urea och ammonium, den avger kväveöverskott som urea under torrperioder. De flesta benfiskar avger kväve huvudsakligen som ammonium men någon del som urea.



Så, i viss mån har många fiskar båda systemen men det är få som kan skifta som de känner för, de är byggda för ett huvudspår för kväveavgivningen och fungerar det inte av nån anledning så kan de inte ställa om sig.


Jag får nog läsa på lite om det här igen men jag tror inte det är pH som styr detta utan mängden lösta salter och mineraler. Det är det som påverkar det osmotiska trycket och därmed saltbalansen.
vettew
#64 - 29 november 2011 21:11
känner igen det där me okunnig personal, efter att mitt akvarie intresse svalnat under några år så var det dags igen. drog igång ett tomt akvarie me grus,pump och termostat. köpte lite växter efter 3-4 dagar och planterade. väntade nog en vecka efter det innan det ens var tal omatt handla fisk. i samma veva så öppnade en ny djur-affär en bit bort som alla pratade positivt om. åkte dit och gjorde allt enligt konsten alla regler INNAN ja pratade me personalen. inga döda firrar i något akvarie, växt akvariet innehöll mindre sniglar som ingen vill ha. efter en liten pratstund me en donna som drog någon historia om att köpt ett akvarium i samma butik för 5 år sedan och det sprack efter en vecka och först NU klagade hon.

köpte iaf en mal och 5 guppy till att börja med. ville ha 2 hanar och 3 honor. om man jobbar i en djuraffär där dom säljer fisk så tycker man ju att dom borde se skillnad på hanar och honor. har varit inne några fler gånger och varje gång så kommer ägaren fram och stället en massa frågor fisk och dylikt. sambon tycker ja ska fråga om jobb där men ja vet inte.











Annons