Bygg din egen bakgrund *GUIDE*

#1 - 4 september 2012 09:36
Tänkte starta en bildtråd för skapande av egna bakgrunder i tex frigolit. Finns ju många här på forumet som har gjort egna, men det är svårt att få grepp om hur man gör i 100-tals sidor långa trådar. Så jag tänkte samla alla mina bilder jag har tagit på mitt bakgrundsbygge. Hade varit roligt om andra la in sina bilder med i samlad klump så man får lite inspiration och vägledning.

Material:
Frigolit (cellplast)
Husfix
Färgpigment (naturliga)
2 komp klar golvlack, Epolan V

Utrustning:
Värmepistol
Silikon
Gaffel
Kniv
Whiteboardpenna

Jag började med att raspa ut ett mönster i frigoliten som jag ville ha. Sen gick jag över med en värmepistol för att smälta ihop det så det blev en fast yta.

Till mina moduler silikonade jag ihop block av frigolit o karvade ut moduler. Jag använde ett grillnät för att göra raster till insuget.

Jag la i färgpigment i husfixen. Först ett svart lager i grunden, sen gick över med andra färger i andra lager.

Efter det lackade jag med Epolan V två ggr.,

*edit* fler bilder o en video på hur det blev med vatten i karet.

" target="_blank">
#2 - 4 september 2012 09:37
*gillar*
#3 - 4 september 2012 09:43
Klockrent.

Men jag är ju svensk, så ett litet påpekande måste jag göra.

OM man funderar på att lacka, och är säker på att man gör det korrekt,
så behöver inte pigmenten vara naturliga.

Man skyddar ju med lacken....

Men....obs....var säker på att du täcker 100%-igt med lacken....annars vet man inte vad som händer....

.
#4 - 4 september 2012 09:44
Klockrent.

Men jag är ju svensk, så ett litet påpekande måste jag göra.

OM man funderar på att lacka, och är säker på att man gör det korrekt,

så behöver inte pigmenten vara naturliga.

Man skyddar ju med lacken....

Men....obs....var säker på att du täcker 100%-igt med lacken....annars vet man inte vad som händer....

.

nej helt klart att de inte behöver vara naturliga. jag förklarade bara mina förutsättningar. :)

japp det är därför jag går över med 2 lager. vet att Gonzo44 bara la ett lager
#5 - 4 september 2012 09:47
finns en artikel om det oxå, säger i princip samma sak, med skillnaden att
det står inget i artikeln om lack, men det verkar som att det är naturliga
färger han har.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=157

sedan kanske man skall nämna att om man kör utan lack, och använder cementbaserat matrial, så är det nog så att man får förvänta sig skyhöga PH-värden innan allt har lakats ur.

utan lack = laka ur innan fisk nedsättes

med lack = kör så fort lacken har härdat ut ordentligt

.
#6 - 4 september 2012 11:28
finns en artikel om det oxå, säger i princip samma sak, med skillnaden att

det står inget i artikeln om lack, men det verkar som att det är naturliga

färger han har.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=157

sedan kanske man skall nämna att om man kör utan lack, och använder cementbaserat matrial, så är det nog så att man får förvänta sig skyhöga PH-värden innan allt har lakats ur.

utan lack = laka ur innan fisk nedsättes

med lack = kör så fort lacken har härdat ut ordentligt

.

ja det är sant allt du skriver.kör man utan lack behöver man laka ur bakgrunden ett par veckor. vattenbyten varje dag ungefär.
#7 - 4 september 2012 14:11
Härlig tråd, nog ful att städa den lägenheten sen :D
#8 - 4 september 2012 14:18
städa får man göra efter varje "arbetspass" denna bakgrund är dessutom byggd i två lgh :P började i vår gamla o gör färdig o vår nya :P
#9 - 5 september 2012 08:31
Lackar man baksidan också? Även om man inte sätter "färg" där?
#10 - 5 september 2012 08:57
Vargsjön skrev:
Lackar man baksidan också? Även om man inte sätter "färg" där?

Det behöver man inte. Räcker med att lacka de delar som har fått fix + färg på sig.

Men samtidigt.....det skadar ju inte...och lacken brukar räcka.....samt att ett visst skydd för fnasigheten ger det ju.....

.
#11 - 5 september 2012 12:35
Om man vill laka ur en bakgrund fick jag tipset om att ha i citronsyra i vattnet så lakar det ut fortare :)
#12 - 5 september 2012 14:10
Verkar ju bli dj-t snyggt - det måste nog bo en "liten" konstnär där...
:)
#13 - 5 september 2012 21:42
Sv: Bygg din egen bakgrund *GUIDE*

Det behöver man inte. Räcker med att lacka de delar som har fått fix + färg på sig.

Men samtidigt.....det skadar ju inte...och lacken brukar räcka.....samt att ett visst skydd för fnasigheten ger det ju.....

.

Sant. Men det kan vara rätt bra att lacka baksidan med. Då fäster silikonet lite bättre har jag fått för mig. O som du säger, det ger ju skydd mot att den skulle börja fnasa

erikthur skrev:
Verkar ju bli dj-t snyggt - det måste nog bo en "liten" konstnär där...

:)

Tack. Ptja kanske... Gick på målarskola när jag var liten. Men de tavlorna var fan ingen vacker syn. Nu går jag bara på känsla. :-)
#14 - 5 september 2012 21:42

david87 skrev:
Om man vill laka ur en bakgrund fick jag tipset om att ha i citronsyra i vattnet så lakar det ut fortare :)

Intressant. :-)
#15 - 5 september 2012 21:44

Kan du skriva vad det kostade att bygga den? :)
#16 - 5 september 2012 21:59

robidobban skrev:
Kan du skriva vad det kostade att bygga den? :)

Ska försöka speca kostnaderna imorgon :-)
#17 - 6 september 2012 08:25
okej

Frigolit: ca 60:- för allt. ( fick en del gratis av gonzo44 dessutom)

Husfix: 79:- ( fast fick min gratis av min far. det låg o skräpade hemma hos han) http://www.clasohlson.com/se/Husfix-Casco/Pr350958000

Färgpigment: 700:- ( dyrt men det var viktigt att de var naturliga då jag inte hade tänkt lacka från början. i efterhand var detta en onödig kostnad) http://www.claessons.com/produkter_list.asp?do=list&sokord=&category=8

Lack: 391:- http://www.nordsjo.se/produkter/Pages/produktdetaljer.aspx?entry_id=ea80462a-53a2-41db-92f1-435d8f91e5dc&product_id=3311fd0c-5de5-4b93-b87c-b351d48ae923

Nät till raster: 49:- http://www.clasohlson.com/se/Grilln%C3%A4t-TFX/Pr349495000

Värmepistol: 0:-

Gaffel: 0:-

Kniv: 0:-
------------------------------------------------------------
Summa: 1200:-

jämför det med en BTN i samma mått. säkerligen runt 5000:-

med slimlines blir det ju billigare än en riktig 3D BTN. men ändå dyrare än att göra egen bakgrund.
#18 - 6 september 2012 09:27
Är man lite omkring sig, så kan man komma ner till följande:

Frigolit: ~ 60
Betong: ~ 45 (1 säck finbetong)
Färger: ~ 1-200 (hobbyfärger)
Lack: ~ 391 (Hannesc nivå)

Summa: ~ 6-700

Kör man enbart grå/svartskala på färgerna och Biltema 2-komp lack
så kan man kapa ner till ~ 4-450 svenska pesos.

Men då kanske man är orimligt "snål"

.
#19 - 6 september 2012 09:31
ja då är man orimligt snål. ska man lacka så bör man ta en som är erkänt bra. tex epolan V eller epotex

gonzo körde ju med båtlack från biltema tror jag. o det blev vitt i karet. dvs inte alls lika bra!

så om man ska lacka så lägg pengar på det.
#20 - 6 september 2012 09:37
hannesc skrev:
ja då är man orimligt snål. ska man lacka så bör man ta en som är erkänt bra. tex epolan V eller epotex

gonzo körde ju med båtlack från biltema tror jag. o det blev vitt i karet. dvs inte alls lika bra!

om jag fattade rätt så körde han på biltemas budget, vilket i min uträkning isf
skulle dra ner det till 3-350 pesos.

den jag menade är deras 2-komponentare för 200 kr, gonzo44's kostade 100.

har ställt frågan till en gammal kollega på Beckers utveklingsavdelning om han visste någon skillnad mellan deras 2-komp och Biltemas 2-komp.

Det kryptiska svaret var:

"På vår står det VÅRT namn, på Biltemas står det BILTEMA"

Jaha....frågade då

Är det någon "teknisk" skillnad mellan er och biltemas, dvs innehållet, samma eller inte.

"Tänker jag inte svara på, men använd du Biltemas om du har långt till en riktig färghandel......"

hmmmmm........
#21 - 6 september 2012 09:44
ja sånt där tål att tänkas på.

fan om hade tiden så hade jag satt upp en test-bädd där jag hade testat olika lack för att se olika resultat.
#22 - 6 september 2012 09:50
hannesc skrev:
ja sånt där tål att tänkas på.

fan om hade tiden så hade jag satt upp en test-bädd där jag hade testat olika lack för att se olika resultat.

japp, det borde man göra.

men det är tiden som är den springade punkten.

inte att göra.

det tar ju typ ett par timmar att göra en "bakgrund".

för testet så behöver det inte alls se bra ut, bara att ta en bit frigo,
200 x 60 cm, blaska på med betong, på med lite hobbyfärg, dela den
i kanske 4-5-6 delar, ner i olika små kar på 40-50 liter var.

sofar så good.

estetisk, dvs om det vitnar eller inte ser man ganska snabbt.

men hur fasen kollar man hållbarhet, utfällningar, etc etc, om man inte låter
karen tuffa 1-2-3 år.....??

.
#23 - 10 september 2012 16:28
jag körde med biltema varianten där blev vitt på dom ställen man fick mycket lack typ där det samlades men annaers fungerade kanon ska göra en till till mitt nya 375 liters
#24 - 10 september 2012 17:33
skoda-15 skrev:
jag körde med biltema varianten där blev vitt på dom ställen man fick mycket lack typ där det samlades men annaers fungerade kanon ska göra en till till mitt nya 375 liters
.........Vilken av dom??...... 1-komp eller 2-komp??? ....
#25 - 10 september 2012 17:53
Jag tror inte att dett spelar roll om du läggar för tjokt på så torkar dett inteså ortvor d är mcketa
Nä man sedn tror at dett är tort så kännas dett tort men dett är inte gennomhärdat nrett sedan kommar i vattnet så avbryts prossen och dett vittnar vor dett är för tjockt
har problem med tangentbord
// janne
#26 - 11 september 2012 14:04
har märkt att där jag har tjockt med lack blir det vitt med. man ska nog köra med tunna lager. jag blaskade ju på altl jag hade kvar sista gången. straffade sig lite. men det är inget som syns så mycket.
#27 - 11 september 2012 14:04
lägger in en video i starten i mitt inlägg på hur det blev med vatten i o de sista bilderna.

nu får nån annan lägga in ett inlägg med massa bilder på sitt bygge. jag tycker gonzo44 för han har gjort två jäkligt bra projekt.
#28 - 11 september 2012 16:42

Jag kan lägga in lite bilder på mitt bakgrundsbygge. Min består utav:

Frigolit
Finbetong
Vattenfärger
Flügger EP-V
Grenar från naturen
Silikon.

Tycker att vattenfärger var kanon att använde, både billigt och enkelt. Målade på betongen när det hade torkat och kapslade sedan in det hela med två-tre lager lack. Var lite svårt att komma åt med lack överallt så det kanske inte blev hundraprocentigt. Den har varit i karet i några månader utan konstigheter. Finns tom ett avskaft märke utan lack från det att jag la i roten men detta har inte påverkat varken pH eller fiskarna.

Bilder :)
[ATTACH]55813[/ATTACH][ATTACH]55814[/ATTACH][ATTACH]55815[/ATTACH][ATTACH]55816[/ATTACH][ATTACH]55817[/ATTACH][ATTACH]55818[/ATTACH][ATTACH]55819[/ATTACH]
#29 - 22 september 2012 20:00
den biltema jag använde och ska använda på den bakgrunden jag bygger nu heter boat varnish (båtlack) art nr 30 552 fungerar bra
#30 - 24 september 2012 11:44

skoda-15 skrev:
den biltema jag använde och ska använda på den bakgrunden jag bygger nu heter boat varnish (båtlack) art nr 30 552 fungerar bra

Om det är den som gonzo44 här på forumet använde så är den skit. Blir vit. Rekommenderar inte biltemas lack.
#31 - 24 september 2012 11:45

Jag kan lägga in lite bilder på mitt bakgrundsbygge. Min består utav:

Frigolit

Finbetong

Vattenfärger

Flügger EP-V

Grenar från naturen

Silikon.

Tycker att vattenfärger var kanon att använde, både billigt och enkelt. Målade på betongen när det hade torkat och kapslade sedan in det hela med två-tre lager lack. Var lite svårt att komma åt med lack överallt så det kanske inte blev hundraprocentigt. Den har varit i karet i några månader utan konstigheter. Finns tom ett avskaft märke utan lack från det att jag la i roten men detta har inte påverkat varken pH eller fiskarna.

Bilder :)

[ATTACH]55813[/ATTACH][ATTACH]55814[/ATTACH][ATTACH]55815[/ATTACH][ATTACH]55816[/ATTACH][ATTACH]55817[/ATTACH][ATTACH]55818[/ATTACH][ATTACH]55819[/ATTACH]

Kanon! Din är äckligt snygg!
#32 - 24 september 2012 11:56
ok Hannes jag pytsar in lite bilder..........[ATTACH=CONFIG]56155[/ATTACH] efter att jag limmat ihop lite så började kniven jobba...
Det går FAN inte ladda upp fler bilder... fnys o fräs................... försöker IGEN
[ATTACH=CONFIG]56156[/ATTACH] nu så........... tyckte den blev lite platt så jag limmade på lite till frigolit..
Nä det funkar fan inte så jag skiter idet nu.... bilderna kommer inte upp
#33 - 24 september 2012 12:16
Material:
Frigolit
silikon
kniv(helst en ned vasst och tunt blad)
husfix
diverse färg
biltema lack (misstag som jag ser det nu)
En far (som klener på färgen)
nop funkar inte nu heller att få in några bilder nu skiter jag i detta bilderna går få in på mina trådar utan problem helvete jag har försökt 5ggr nu med att få in bilder här nu..... nu får det fan va.....
#34 - 24 september 2012 12:18
kanske gör ett nytt försök i kväll men krånglar det då så bli det inget... jag har nyss testat att lägga upp bilderna i min tråd och det funkar hur bra som helst både att lägga in dom och ta bort dom varför inte här???????????????:mad:
#35 - 24 september 2012 12:31
asså jag lägger in bilder såhär. tok enkelt.

trycker på "gå till avancerad" nere till höger-->trycker på gemet-->trycker på "lägg till filer"-->väljer bilden--->"ladda upp"-->klar.
#36 - 24 september 2012 13:37
hannesc skrev:

- Vill bara inflika - för att inte kasta onödiga pengar i sjön - att det går bra med en "vanlig" 2-komponents golvlack. Med rätt proportioner lack+härdare, har man ett dött material utan något som urlakas i vätska. Jag har byggt 3 bakgrunder med vilken golvlack somhelst sålänge det är 2-komponent, och har aldrig behövt laka- eller vädra ur efter en fullhärdad lackning. Inget släpp i vattnet och inga ledsna fiskar : )
#37 - 24 september 2012 14:44
så gor jag me ju asså med bilderna...
#38 - 24 september 2012 19:06

hannesc skrev:
Kanon! Din är äckligt snygg!

Haha äsch då din är inte så pjåkig din heller! (; men detta var min första så vissa grejer skulle man nog ändra till nästa :)
#39 - 24 september 2012 20:35
Haha äsch då din är inte så pjåkig din heller! (; men detta var min första så vissa grejer skulle man nog ändra till nästa :)

ja absolut, nästa bakgrund ska sitta i mitt kar.
förutom det så är den perfekt :D
#40 - 24 september 2012 21:06
Den bakgrunden vill vi se här...
#41 - 24 september 2012 23:14

MrH skrev:
ja absolut, nästa bakgrund ska sitta i mitt kar.

förutom det så är den perfekt :D

Haha jasså? Ge mig mått, önskemål om inriktning och en budget så ska vi nog kunna ordna den saken.. (;
#42 - 25 september 2012 09:41
testsar att få upp lite bilder igen...
Material:
frigolit
vass kniv
värmepistol
silikon
husfix
diverse färg rester
biltema lack (missnöjd med den)
raster
akvarium
skaparglädje

jag började med att limma ihop frigoliten,
sedan va det bara att börja skapa efter ett tag tyckte jag det blev lite tunnt så jag limmade på mer frigolit för att få till mer struktur på det hela.. efter karvandet det dags för lite smältning av frigolit topparna, på så vis blir ni av med bös samt vass struktir och att det blir en lite hårdare yta, ta det försiktigt med värmepistolen, när det börjar smälta så går det fort, dags för husfix, blandades till lämplig tjocklek och det är tycker jag, som halvfärdig vispgrädde, sedan bara att klabba på och redan här är det viktigt att tänka på hur du gör med penseln, alltså tänk lite på hur sten, rötter, och de du vill att den ska likna ser ut i strukturen och försök få till den med penseln, även hur ni vill ha skuggningarna för när det kommer ljus uppifrån så syns allt.
när detta är klart dags för färg läggning och här sätter bara fantasin stopp, tänk på att skuggningar bildar ett djup i bakgrunden, man kan använda sej av mörkare färg just i sprickor och mellan sten/rötter.. en sak till gör gärna ett färg prov om ni har tid och ork för det blir alltid ljusare än man tror i ett väl upplyst akvarium...... nu gjorde jag så att jag målade med färgen direkt på bakgrunden, till denna använde jag inte förgpigment utan riktig förg. man kan även blanda förgen i husfixen och på så sätt färgsätta direkt, tänk då på att det bästa resultatet får man om man börjar med den mörkaste färgen och sedan jobbar er fram den ljusaste.. att tänka på om ni kollar på bilderna så ser ni att jag använt mej av massa färger, det är lite överkurs.. igentligen behövs kanske 2 max3 olika pigment då är det lättare att få de resultat man önskar..... och en sak till tveka inte om ni tänker försöka att göra er egen bakgrund, om det inte blir bra så har ni iallafall försökt..
denna bakgrunden kostade mej 400 så det är inte stora pengar det handlar om om det lyckas och ni slipper gå och lägga tusenlappar i zooaffären, dom kan ni lägga på fisken istället...... så lycka...
#43 - 25 september 2012 09:45
nuuu snackar vi :)
#44 - 25 september 2012 10:27
kolla funkade =))
#45 - 25 september 2012 20:37
(Om det är den som gonzo44 här på forumet använde så är den skit. Blir vit. Rekommenderar inte biltemas lack.) min blev inte vit
#46 - 9 oktober 2012 08:59
Fan va snygga bakgrunder ni gör!! Längtar som fan tills jag flyttar in i nya lgh och kan starta upp mina kar igen. Då blir de bakgrundsbygge!
#47 - 9 oktober 2012 20:11
tack :) tips är att inte stressa. ta det lugnt. tog månader att göra min. i huvvet typ. sen när jag väl visste hur jag ville ha det gick det fort.
#48 - 9 oktober 2012 23:40
Jadå de kommer nog ta sin lilla tid. De svåraste blir nog att övertala sambon om att vi faktiskt behöver både fler och större kar :)
#49 - 10 oktober 2012 09:50

Om du vill ha en någorlunda lugn sambo så skulle jag söka runt ett bra tag och kolla in hur folk har gjort sina bakgrunder. Då får du inspiration och tips till din egen så kan du göra din bakgrund på en helg så slipper din sambo gå kongas över ständigt förekommande frigolitsmulor i lägenheten under ett halvår... :p
#50 - 11 oktober 2012 15:46
Om du vill ha en någorlunda lugn sambo så skulle jag söka runt ett bra tag och kolla in hur folk har gjort sina bakgrunder. Då får du inspiration och tips till din egen så kan du göra din bakgrund på en helg så slipper din sambo gå kongas över ständigt förekommande frigolitsmulor i lägenheten under ett halvår... :p

Mycket bra tips där
#51 - 11 oktober 2012 15:54

Riktigt snyggt gjort gonzo44, man blir ju riktigt sugen på att göra ett försök och jag har ju garage så behöver inte oroa mig för störande frigolit smulor :P

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#52 - 11 oktober 2012 16:26
Bara att köra igång vet ja fråga gärna om det är något du undrar över...
#53 - 11 oktober 2012 19:44

Sjukt inspirerande tråd !!! Jag kommer att special beställa ett kar med lite udda mått. B 900 D 550 H 700. SA kar med dvärgar, scalarer och annat smått och gott. Jag har en hörna huset som är enda platsen jag har kvar. Jag skall bygga bakgrund med tillhörande filter och kommer behöva massor av tips och råd men det får bli en egen tråd. Ville bara säga tack för inspirationen.
#54 - 11 oktober 2012 20:00

RGL skrev:
Sjukt inspirerande tråd !!! Jag kommer att special beställa ett kar med lite udda mått. B 900 D 550 H 700. SA kar med dvärgar, scalarer och annat smått och gott. Jag har en hörna huset som är enda platsen jag har kvar. Jag skall bygga bakgrund med tillhörande filter och kommer behöva massor av tips och råd men det får bli en egen tråd. Ville bara säga tack för inspirationen.

Det är ju det som är det fina med internetforum, att kunna se och höra hur andra gjort :)
#55 - 11 oktober 2012 20:16

Visst positivt :-) men man blir ju lite besatt. Ligger och planerar och bygger halva natten i huvet. Vilken färg skall man använda, överhäng med skuggeffekt osv osv ni fattar säkert. Got the bug big time.
#56 - 11 oktober 2012 21:21
Yes!! Och tack igen, har med hjälp av bl.a. Era akvariebyggen övertalat sambon om att ett större akvarium och bygge av bakgrund får flytta in i nya lgh :)
#57 - 11 oktober 2012 21:24

Jag har inte övertalat frugan än men fyller år snart så det får bli min present :-)

Sent from my iPad using Tapatalk HD
#58 - 12 oktober 2012 07:57

RGL skrev:
Visst positivt :-) men man blir ju lite besatt. Ligger och planerar och bygger halva natten i huvet. Vilken färg skall man använda, överhäng med skuggeffekt osv osv ni fattar säkert. Got the bug big time.

Ooja! Den känner vi igen. Farligt är det om man låter iphonen ligga bredvid sängen, vilket den oftast gör, och man bara MÅSTE kolla nån grej mitt i natten som man funderar över... (;
#59 - 12 oktober 2012 08:55
Ooja! Den känner vi igen. Farligt är det om man låter iphonen ligga bredvid sängen, vilket den oftast gör, och man bara MÅSTE kolla nån grej mitt i natten som man funderar över... (;

vaknade för två nätter sedan runt 2 på morgonen....

just då hade jag en snilleblixt i huvvet....

den måste ju kollas...

så....upp ur sängen...på med laptopen,,,,,logga in på hotellets sida....
betala för 2 timmars surfande....ut på nätet.....

efter ett par minuter så inder man att snilleblixten är dum.....

bara att logga ner....

lite hungrig.....

ringer receptionen....den där indiern på hotellet 20 mil ut på landbygden räknat från Bombay fattade inget....

fick somna hungrig......

.
#60 - 12 oktober 2012 15:42
Akvarie hobbyn är en farlig hobby =))
Det är ju iallafall varmt i indien =)) i natt hade vi tre minus brrrrr
jag som jagar älg fick ta på långkalsånger för böveln....
#61 - 12 oktober 2012 16:29
många saker gemensamt med Gonzo44 ser jag, akvarist och jägare......

skillnaden på jakten är jag har aldrig jagat älg, har bara blitt småvilt
plus en shitload med rådjur och ett par vildsvin.

.'
#62 - 12 oktober 2012 16:43
Trevligt Trevligt... =)) här är det så att det inte blivit gris på menyn än, men den kommer närmara och närmara
det hade vandrat genom en par på marken för några veckor sedan.. och några mil härifrån sköt dom en galt på 220kg... pappa satt och tittade på 16taggad riktigt stor älgtjur i tisdags otur bara att vi ska spara alla ator tjurar...
älgjakt kanske vi kan ordna åt dej =))
#63 - 12 oktober 2012 16:52
där jag har tillgång till jakten, dvs polarnas marker, så i praktiken ärvs platsen i jaktlagen för älg ner i släkten, det är inte så gott om älg där, det brukar vara typ 34 st som skall dela på en ko och två kalvar.....

för ung 15 år sedan så tog en polare över sin släktgård, började direkt i november med att förbereda för nästa älgjakt, 5-6 torn byggdes, det matades med äpple, det stäldes ut salt, det röjdes, månge personer som la ner måååånga kvällar och helger, jakten börjar på morgonen med att typ 34 jägare samlas, som skall dela på 2 kalvar och en ko, de börjar gå mot sina utmärkta platser, ungefär när polaren har klättrat upp i tornet så smäller det två ggr lite söder om honom, direkt i radion meddelas att nu är kavlarna skjutna, då smäller det till norr om honom, och därmed så var kon skjuten, så hela jakten, inkl samling och vandring till tornet var över på 20 min......
#64 - 12 oktober 2012 17:08
hehe så har det varit här oxå mååånga ggr tillgången på älg är bra här... tyvärr så har våra marker krymt från lite över 550ha utspritt på 3 ställen till en liten plätt på 52ha för tillfället, så här jagas marker för fulla muggar,, trots detta så har vi sett, ko+kalv, ko+2kalvar, en ensam ko+ asastor tjur 16taggar 2 delad skovel såg lite unukt ut faktiskt... nåja jakten kan man prata om i timmar och lite till
#65 - 12 oktober 2012 19:14

Lite väl offtopic nu boys!
#66 - 12 oktober 2012 19:34
mmmm det kan jag hålla med om men mycke akvarieideer får man när man sitter där i skogen
ps ursäkta OT ;)
#67 - 25 oktober 2012 20:04

Inspirerad av trådens bakgrundsbyggare så skall jag snart gå igång med mitt första bygge. Vad ute på nätet och kollade och hittade denna sidan.
http://henrik.eketjall.se/page/4/

Han använder fogskum och då tänkte jag att man kan kanske köra det tillsammans med frigolit om man vill skapa rötter eller sådant vad tror ni? Någon som provat??
#68 - 26 oktober 2012 08:38
Det skulle säker fungera jag har inte prövar detta själv men är positiv till tanken att göra det någon gång..
#69 - 26 oktober 2012 09:00
I praktiken så fungerar ju alla matrial.

en del behöver man skydda med lack.

en del inte.

ex är det nog bra att lacka med blyfärg om man kör med uran.,,,,,;)

sedan är utseendet helt upp till användaren.

det man skall tänka på när det gäller matrialval är att vissa matrial
är lättare att forma och bearbeta än andra.

vissa matrialval har en förlåtande vingelmån, andra ingen alls.

fogskum har den fördelen att det går fort att spruta ut.

nackdelen är att om det blir fel i utsprutandet så är det nästan kört, bara att göra om helt och hållet

fördelen med frigo är att man jobbar sig ner i matrialet och kan sluta skära
när man har fått fram det man vill ha. samt att det går faktiskt ganska enkelt
att limma på mer frigo om man skär för mycket

nackdelen med frigo är att det kan ta en j-a tid, och att det finns en överhängande
risk att man blir helt tokig på allt fnas som flyger omkring. särskilt om man gör det
hemma i vardgasrummet.......
#70 - 26 oktober 2012 11:34
hemma i vardags rummet gjorde jag bakgrunden till mitt 860L =)) sen får ni tänka er resten med fru och dessutom ett barn på 3 =))
#71 - 26 oktober 2012 12:53
Jag tänker göra ett försök så får vi se hur det går. Jag startar en tråd när det blir dax så får ni "gamla rävar" komma med glada tillrop eller dissningar./ Rikard
#72 - 26 oktober 2012 12:57
tycker jag :)

vi dissar o hissar o kommer förslag ( om jag nu räknas till gammal räv)
#73 - 26 oktober 2012 13:47
hannesc skrev:
tycker jag :)

vi dissar o hissar o kommer förslag ( om jag nu räknas till gammal räv)

om du är en gammal räv....va katten är då vi andra som har passerat
mitten på genomsnittsåldern för våra resp kön i detta land.....???

Mumier ????

See the next episode of "The Return Of The Mumie" in a cinema near you.

You have never been so startled and afraid before, you will never sleep again
when you have heard his voice and strange sayings. Not to reveal to much, but
here is a taste of his old voice and saying:

[COLOR=#ff0000][SIZE=4]Thou shall not built your background in Uranium or Plutonium if you don't want
to hear me cry.....
[/SIZE][/COLOR]

#74 - 26 oktober 2012 18:36
hehe dissningar är vi gamla rävar bra på och ja Hannes du ska bli pappa snart så livet som ungtupp slutar tvärt nu..
#75 - 12 november 2012 14:27
..ja... fan..
#76 - 12 november 2012 14:33
små yngel tvingar en till att vara aktiv......

är det egna yngel så skall de matas, bytas på, köras till fotboll, till och från dagis/skola.

är det fiskyngel så skall det matas, kläckas artemia, bytas vatten, håvas upp, koppas ner

same shit...different day.....

.
#77 - 12 november 2012 14:40
jo det är ju så :P
#78 - 12 november 2012 14:53
ser fram emot en summering på "min" bakrund som verkar bli hur bra som helst.
#79 - 12 november 2012 15:27
Det kommer en summering snart.. hittat en lämplig kartong till den nu.... så det kommer lite bilder och beskrivning på hur det hela gick till.....
#80 - 12 november 2012 15:31
små yngel tvingar en till att vara aktiv......

är det egna yngel så skall de matas, bytas på, köras till fotboll, till och från dagis/skola.

är det fiskyngel så skall det matas, kläckas artemia, bytas vatten, håvas upp, koppas ner

same shit...different day.....

.

yess lite därför jag spridit ut åldrarna på mina yngel, snart 4 och 15 (öööhh Mopeeed) hehe..
#81 - 12 november 2012 17:08
Min bakgrund är 100 x 50 cm (30 cm på det tjockaste stället) kostnaden blev följande:

* Frigolit (3 skivor: 120 cm långa och 60cm breda, 3 cm, 5 cm , 10 cm tjocka) 80 kr, Byggmax
* Putsbruk 49 kr, Byggmax
* Cilikon 60 kr, Granngården
* Vattenfärg 50 kr, Ica butik
* Epotex akvarielack 1x1 meter 230 kr, http://www.exoherp.net/pris_epotex_akvarielack.htm

Bild på bakgrunden:

http://www.ladda-upp.com/bilder/77232/akvariebakgrund

Ska bara lacka sen är den färdig :)
#82 - 12 november 2012 17:44
clarias89 skrev:
Min bakgrund är 100 x 50 cm (30 cm på det tjockaste stället) kostnaden blev följande:

* Frigolit (3 skivor: 120 cm långa och 60cm breda, 3 cm, 5 cm , 10 cm tjocka) 80 kr, Byggmax

* Putsbruk 49 kr, Byggmax

* Cilikon 60 kr, Granngården

* Vattenfärg 50 kr, Ica butik

* Epotex akvarielack 1x1 meter 230 kr, http://www.exoherp.net/pris_epotex_akvarielack.htm

Bild på bakgrunden:

http://www.ladda-upp.com/bilder/77232/akvariebakgrund

Ska bara lacka sen är den färdig :)

Den va inte dum du :) jag förstår fortf inte hur fan ni får till färgerna så naturlig asså. men men har ju fått lite mer tid till begrundande innan mitt egna projekt kommer igång. blev av med jobbet härom dan så får tyvärr prioritera pengarna på typ de mest vitala möblerna till nya lägenheten. helt jävla underbar tajming får jag ju säga. samma dag vi la in beställning på nya möbler cirkus 30 000 kr så fick jag beskedet. Tur i oturen så blev de fel med beställningen så vi skulle göra om den dan efter. Men de får nog bli att surfa blocket istället.
#83 - 12 november 2012 18:21
gonzo44 skrev:
yess lite därför jag spridit ut åldrarna på mina yngel, snart 4 och 15 (öööhh Mopeeed) hehe..

Små yngel tar mycket tid i skötsel, en burk mat räcker längd, stora ciklider sköter sig självt men skLl ha en fet burk mat per dag och måste ha stora filter (plånböcker)
#84 - 12 november 2012 18:40
Små yngel tar mycket tid i skötsel, en burk mat räcker längd, stora ciklider sköter sig självt men skLl ha en fet burk mat per dag och måste ha stora filter (plånböcker)

så sant så... =))
#85 - 22 november 2012 11:03
lite mer bilder på hur man kan göra denna gång med både frigolit och fogskum,
vet inte om det behövs någom beskrivning lägger mest bara upp för att visa att det går göra på många olika sätt
#86 - 22 november 2012 11:20
lite fler bilder..
vad man ska tänka på när man gör typ sten eller liknande
är väl att försöka få en bild på hur du vill ha det innan ni börjar
då är det mycket lättare att få det bra i slutändan.
det är med detta, som allt annat man gör typ tapetsera eller målar en vägg
gör du det inte bra från början, så är det inte lätt att få det bra i slutändan.
likadant när ni lägger på hus-fixet på bakgrunden,
om ni typ drar med penseln på olika håll och skapar olika skuggningar redan nu,
så har du mönster på sten och liknande gratis när dom skall färgläggas..
kolla bilden på den svartvita bakgrunden jag lägger här bland dom andra bilderna (längst ner), ska försöka hitta en där det syns hur jag menar..
här när jag lägger på färgen gäller det att bara nudda topparna med penseln,
och framförallt, lite, mycket lite färg i penseln, sedan typ viftar jag med penseln över topparna på bakgrunden
och på så vis får jag denna effekten.. Svårt att förklara med ord jag har försökt få till en video på när jag målar en bakgrund... det kommer det har jag nog redan lovat tror jag.... så det kommer... =))))
är det något ni undrar över så bara fråga.... inte en enda fråga är dum nog att inte ställas... =)))
#87 - 22 november 2012 11:24
snyggt som vanligt :)
#88 - 22 november 2012 11:30
Thanks man.......
#89 - 28 november 2012 15:53
Inspirerande tråd, fantastiska bakgrunder!
Jag vill oxå men bor i en tvåa med min fru. Hon skulle garanterat slakta mig om jag börjat med ett sådant projekt
All eloge till era fruar som står ut med detta:)

Men min största farhåga är, alger...
Hur håller man en BTN eller en egengjord bakgrund ren?
Jag tänker då på dom här prick algerna (eller vad dom heter) som man får skrapa bort från glaset. Samma skit hamnar på rötter och bakgrund..
Hur håller man bakgrunden ren från det eländet?
#90 - 28 november 2012 18:10
oftast så syns det inte så väl på bakgrunden,, sedan så lackar jag med 2comp lack så det går skure lite försiktigt med svamp om man vill....
tips gå in på www.familjensnygg.se där kan du kolla lite på fler bakgrunder =)))
#91 - 28 november 2012 18:25
Inspirerande tråd, fantastiska bakgrunder!

Jag vill oxå men bor i en tvåa med min fru. Hon skulle garanterat slakta mig om jag börjat med ett sådant projekt

All eloge till era fruar som står ut med detta:)

Men min största farhåga är, alger...

Hur håller man en BTN eller en egengjord bakgrund ren?

Jag tänker då på dom här prick algerna (eller vad dom heter) som man får skrapa bort från glaset. Samma skit hamnar på rötter och bakgrund..

Hur håller man bakgrunden ren från det eländet?

det är en väl förborgad hemlighet som enbart delas mellan medlemmar
av akvariemurarna (underavdelning till frimurarna) om hur man undviker
alger.

så det kan vi tyvärr inte avslöja här.

eller kan man det....?

ähhh WTF...om dom utesluter mig så må det vara hänt.

hemlighet nummer 1:

se till att det inte blir några alger, eller iaf i måttlig mängd

hemlighet nummer 2:

se till att ha minst ett gäng med snabbväxande blommor i karet

hemlighet nummer 3:

ha rätt belysning, både i styrka och antal timmar

hemlighet nummer 4:

byt vatten varje vecka...slarva inte

hemlighet nummer 5:

göd blommorna på adekvat sätt

hemlighet nummer 6:

om du får för mycket alger så gör du fel och har obalans i karet.
identifiera vad som är fel, rätta till det.

hemlighet nummer 7:

ha tålamod.

så, nu är man väl utesluten ur föreningen...................

.
#92 - 28 november 2012 19:06
Ett tillägg från en halvny akvarist.

Hemlighet nummer 8:
Ha inte för mycket fisk i akvariumet
#93 - 28 november 2012 19:16
vänta lite nu, det ska vara alger på en bakgrund !
#94 - 28 november 2012 19:31
flygrc skrev:

jo så rätt så i måttliga mängder...
#95 - 28 november 2012 19:31
flygrc skrev:

i måttlig mängd ja....lite trist när hela bakgrunden är täckt av 3 cm grön sörja,,,,

men lite grand är bara snyggt.....

.
#96 - 28 november 2012 20:02
i måttlig mängd ja....lite trist när hela bakgrunden är täckt av 3 cm grön sörja,,,,

men lite grand är bara snyggt.....

.

mina blir svarta....
#97 - 28 november 2012 20:04
hmm grönsvarta eller bara svarta...
#98 - 15 december 2012 22:31
Ulrik, limmade du frigoliten med fogskummet också?
#99 - 16 december 2012 17:47
Nej Jag limmar med akvariesilikon..
#100 - 16 december 2012 17:52

Jo, förstår det, men syftade på den där du har både frivolitet och husfix? Fast kanske det du menade? :p
#101 - 16 december 2012 19:05
ja just den jag tänkte på oxå jag har försökt "limma" med fogskum, ;))
den där med fogskum va bara för att få lite annat liv i bakgrunden...
#102 - 16 december 2012 19:09

Aha okej :)
#103 - 26 december 2012 20:31
Underbart fint Hannesc, gillar öppet kar med bakgrund utanför samt frihängande belysning!
Vad gick kalaset på, karet, bakgrund, belysning osv?
ifall man själv skulle ge sig på det någon gång.. ;)[
QUOTE=hannesc;1607856]Tänkte starta en bildtråd för skapande av egna bakgrunder i tex frigolit. Finns ju många här på forumet som har gjort egna, men det är svårt att få grepp om hur man gör i 100-tals sidor långa trådar. Så jag tänkte samla alla mina bilder jag har tagit på mitt bakgrundsbygge. Hade varit roligt om andra la in sina bilder med i samlad klump så man får lite inspiration och vägledning.

Material:
Frigolit (cellplast)
Husfix
Färgpigment (naturliga)
2 komp klar golvlack, Epolan V

Utrustning:
Värmepistol
Silikon
Gaffel
Kniv
Whiteboardpenna

Jag började med att raspa ut ett mönster i frigoliten som jag ville ha. Sen gick jag över med en värmepistol för att smälta ihop det så det blev en fast yta.

Till mina moduler silikonade jag ihop block av frigolit o karvade ut moduler. Jag använde ett grillnät för att göra raster till insuget.

Jag la i färgpigment i husfixen. Först ett svart lager i grunden, sen gick över med andra färger i andra lager.

Efter det lackade jag med Epolan V två ggr.,

*edit* fler bilder o en video på hur det blev med vatten i karet.

" target="_blank">
[/QUOTE]
#104 - 27 december 2012 19:39
Tjena! Jag gjorde en klippbakgrund till ett terrarium för många år sedan. Postade lite bilder på Repti.net, men när de gjorde om forumet så försvann bilderna i tråden. Egentligen är jag inte för frigolitbakgrunder i akvarium, det kan krångla med vattenvärden och det är sjukt jobbigt med flytkraften. Men tänkte att jag likaväl kan dela med mig av bygget och bilder när de ändå bara ligger o skräpar på hårddisken.

Den gamla forumstråden (helt paj men ändå):

Klippbakgrund under 200 spänn del 1.
Klippbakgrund under 200 spänn del 2.

Såg tidigare i tråden här att någon hade torkmålat bakgrunden. Det är så man gör när man fyller penseln med färg för att skiktmåla reliefen. Den här bakgrunden skulle simulera en ökenbiotop och gjordes för en svart kungsnok vid namn Daffy. :)

Här är en första prototyp;
[ATTACH=CONFIG]58675[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58676[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58677[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58679[/ATTACH]

Här börjar processen för den riktiga bakgrunden;
[ATTACH=CONFIG]58680[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58681[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58683[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58684[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58685[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58686[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58687[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58688[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58690[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58691[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58692[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58693[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58694[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58695[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58696[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58697[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58698[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58699[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58700[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58701[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58702[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58703[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58704[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58705[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58706[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58707[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58708[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58709[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58710[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58711[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58712[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58713[/ATTACH]

Resultatet;

[ATTACH=CONFIG]58715[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58714[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58716[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58717[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58718[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58719[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58721[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58722[/ATTACH]

Nu i efterhand tycker jag inte den blev 100% realistisk. Enda sättet att få superrealistiska bakgrunder är egentligen att avgjuta direkt från naturen, och då tror jag det är bäst att köpa färdiga bakgrunder.
#105 - 27 december 2012 20:54
tommy_g skrev:
Tjena! Jag gjorde en klippbakgrund till ett terrarium för många år sedan. Postade lite bilder på Repti.net, men när de gjorde om forumet så försvann bilderna i tråden. Egentligen är jag inte för frigolitbakgrunder i akvarium, det kan krångla med vattenvärden och det är sjukt jobbigt med flytkraften. Men tänkte att jag likaväl kan dela med mig av bygget och bilder när de ändå bara ligger o skräpar på hårddisken.

Såg tidigare i tråden här att någon hade torkmålat bakgrunden. Det är så man gör när man fyller penseln med färg för att skiktmåla reliefen. Den här bakgrunden skulle simulera en ökenbiotop och gjordes för en svart kungsnok vid namn Daffy. :)

Resultatet;

Nu i efterhand tycker jag inte den blev 100% realistisk. Enda sättet att få superrealistiska bakgrunder är egentligen att avgjuta direkt från naturen, och då tror jag det är bäst att köpa färdiga bakgrunder.

Fan va snygg tommy :) Nu vet jag vem som skall få hjälpa mig med min bakgrund till nya 720an :)
#106 - 27 december 2012 21:50
[COLOR=#333333]Fan va snygg tommy [/COLOR][:)][COLOR=#333333] Nu vet jag vem som skall få hjälpa mig med min bakgrund till nya 720an [/COLOR][:)]

Tackar, nu i efterhand ser man dock bristerna. Blir ofta så när man är mitt uppe i en arbetsprocess, man blir "hemmablind". Ledsen, men mina background-creation-days are over. ;) Men jag sjunker gärna ner i en brassestol med en iskall öl och tittar på när du jobbar. :)
#107 - 27 december 2012 22:01
tommy_g skrev:
Tackar, nu i efterhand ser man dock bristerna. Blir ofta så när man är mitt uppe i en arbetsprocess, man blir "hemmablind". Ledsen, men mina background-creation-days are over. ;) Men jag sjunker gärna ner i en brassestol med en iskall öl och tittar på när du jobbar. :)

Ja men det kan vi nog ordna :) Kan ju iaf få lite råd tillsammans med den där iskalla ölen ;) Lr så kanske de får bli BTN.. vem vet :) Har inte du fb btw?
#108 - 3 januari 2013 20:25
Blir enormt inspirerad! Tänkte kanske ge mig på att göra en tunn bakgrund till ett av mina 19 L kar. Är det möjligt tror ni, vill inte ha så stora 3D effekter för jag vill hellre ha utrymmet i karet eftersom det är så pass litet, utan det duger med några skåror.

Så jag undrar om man kan ta frigolit man får med när man köper dator, tv osv eller måste det vara just den man köper på tex byggmax?
Känns lite onödigt att köpa en stor bit när jag bara ska göra en liten bakgrund på prov om jag har en frigolitbit hemma i bra storlek.
#109 - 3 januari 2013 20:44
tommy_g skrev:

Resultatet;

Den där var ju galet jäkla snygg!!! :D
#110 - 5 januari 2013 23:04
Snuggt Tommy kul med färgkombinationen.. ;))
#111 - 23 januari 2013 21:38

Mycket snyggt!

Har märkt att tråden Gert inspiration till folk. Den länkas friskt på facebook :-)

#112 - 25 januari 2013 22:48
gott gott detta ger inspiration till andra att göra sina egna bakgrunder, Det gillas....... =))
#113 - 31 januari 2013 19:38
vad använder ni när ni skär/sågar i bakgrunden när ni ska ha raka snygga kanter typ ? håller på att bygga en till ett 120 liters nu
#114 - 31 januari 2013 21:21
skoda-15 skrev:
vad använder ni när ni skär/sågar i bakgrunden när ni ska ha raka snygga kanter typ ? håller på att bygga en till ett 120 liters nu

Fogsvans och figursåg ;)
#115 - 1 februari 2013 08:45

kalas tack ska prova med en japan såg med från jobbet

#116 - 1 februari 2013 18:11

så här ser det ut än så länge inte klar än ska nog vara malawi i det några tips vad ni tycker behöver skulpteras haha

#117 - 27 februari 2013 08:42

" target="_blank">

Rätt läckert? ;)
#118 - 27 februari 2013 08:43

Hur går det Skoda?
#119 - 27 februari 2013 10:21

Denna bakgrund ligger på is för tillfället för jag håller på med klipp moduler till mitt nya kar hihi

#120 - 27 februari 2013 10:29
skoda.

när du lägger upp bilder via tapatalk så välj knappen "detta forum", för det blir bara en länk här på datorn annars.
#121 - 27 februari 2013 10:39

Ok
#122 - 27 februari 2013 10:44

Provar igen [ATTACH]60347[/ATTACH] nu så

#123 - 27 februari 2013 10:45
nu fhnkar det :)
#124 - 27 februari 2013 17:07

En modul till klar och köpt piggment till husfixet i dag 120 för två burkar typ svart o röd brun .kolla min byggtråd o ge tips där vill inte skriva för mycket här nytt projekt med måtten 2300 * 500 * 450 har en bild där med alla fyra moduler på ca hela längden på akvariumet
:):)
#125 - 2 mars 2013 17:16
Kanske slarvigt läst men...hur lång torktid efter lackandet innan vatten kontakt???
#126 - 2 mars 2013 19:33
står på burken men 24 timmar minst.
#127 - 25 mars 2013 21:19
gonzo44 skrev:
lite mer bilder på hur man kan göra denna gång med både frigolit och fogskum,

vet inte om det behövs någom beskrivning lägger mest bara upp för att visa att det går göra på många olika sätt

Imponerane, hur har kunnat missat detta så som jag kollat runt. Är dock snart klar med med bakgrund. Kommer inte i nivå med din på långa vägar, men det jag insett är att utöver bladkniv, så är gasol med spetig brännare helr ok. Skapar rundare former, men snyggt...
#128 - 25 mars 2013 21:23
det är en väl förborgad hemlighet som enbart delas mellan medlemmar

av akvariemurarna (underavdelning till frimurarna) om hur man undviker

alger.

så det kan vi tyvärr inte avslöja här.

eller kan man det....?

ähhh WTF...om dom utesluter mig så må det vara hänt.

hemlighet nummer 1:

se till att det inte blir några alger, eller iaf i måttlig mängd

hemlighet nummer 2:

se till att ha minst ett gäng med snabbväxande blommor i karet

hemlighet nummer 3:

ha rätt belysning, både i styrka och antal timmar

hemlighet nummer 4:

byt vatten varje vecka...slarva inte

hemlighet nummer 5:

göd blommorna på adekvat sätt

hemlighet nummer 6:

om du får för mycket alger så gör du fel och har obalans i karet.

identifiera vad som är fel, rätta till det.

hemlighet nummer 7:

ha tålamod.

så, nu är man väl utesluten ur föreningen...................

.

Dt finnes ett till, Mille Clear! Västkust båttenfärg...no algeas..
#129 - 26 mars 2013 05:06

Så här ser mina moduler ut efter ett lager lack två komponent :)[ATTACH]60778[/ATTACH]

#130 - 23 maj 2013 22:18
Fyller husfixet någon funktion förutom strukturen för att likna stenmaterial? Har det med hårdheten på ytan av bakgrunden så att fiskarna inte skall kunna gnaga hål eller det är epoxylacken som står för den?
#131 - 24 maj 2013 10:47
lättare att måla på än frigolit. mycket svårt att forma frigoliten så det ser naturligt ut utan husfixen. så ja det är för att få rätt struktur som ser naturlig ut.
#132 - 24 maj 2013 13:34
Ok, tack för svaret. Håller på att göra en bakgrund och blandade i svart färg i husfixen för att se så jag fick in det överallt i alla skrymslen och vrår. Är nu osäker om det blev tillräckligt med fix eller mest färg inne i vråna, men efter detta svaret kan jag strunta i vilket eftersom jag är nöjd med form och struktur och fr.o.m. nu enbart dekormåla så jag blir nöjd med färgen och sen epolanV för hållbarhetens skull.
Är lite nervös för att flytkraften i frigioliten skall dra loss glasen men vattentrycket i karet bör ju motverka drag/flytkraften i frigoliten =).
#133 - 24 maj 2013 13:38

Brusquini skrev:
Ok, tack för svaret. Håller på att göra en bakgrund och blandade i svart färg i husfixen för att se så jag fick in det överallt i alla skrymslen och vrår. Är nu osäker om det blev tillräckligt med fix eller mest färg inne i vråna, men efter detta svaret kan jag strunta i vilket eftersom jag är nöjd med form och struktur och fr.o.m. nu enbart dekormåla så jag blir nöjd med färgen och sen epolanV för hållbarhetens skull.

Är lite nervös för att flytkraften i frigioliten skall dra loss glasen men vattentrycket i karet bör ju motverka drag/flytkraften i frigoliten =).

Låter bra :-). Du behöver inte vara rädd att den ska dra sönder rutorna. Men va jävligt generös med silikon. Ta massa.

#134 - 24 maj 2013 13:38
Någon som provat att sprutlackera epolanV?
Jag skrev till Nordsjö support och de rekomenderade det inte p.g.a. att det var väldigt alergiframkallande.
Tanken med att sprutlackera istället för att pensla för att vara säker på att man försluter varenda liten ojämnhet så att inte färgen och husfixet lakas ur i vattnet
#135 - 24 maj 2013 13:40

Brusquini skrev:
Någon som provat att sprutlackera epolanV?

Jag skrev till Nordsjö support och de rekomenderade det inte p.g.a. att det var väldigt alergiframkallande.

Tanken med att sprutlackera istället för att pensla för att vara säker på att man försluter varenda liten ojämnhet så att inte färgen och husfixet lakas ur i vattnet

Inte testat men har man möjlighet så funkar det säkert bra med. Kör 2 lager oavsett hur du lägger på det :-) om du penslar så pensla tunt

#136 - 23 juni 2013 09:59
Hej, jag ville fråga om 2-komponent Hagmanns Klarlack EP-V är säker att använda på min bakgrund? Det var det närmaste jag kunde hitta till lacken du föreslog i din guide. Här är länken till produkten.

http://www.hagmans.se/produktinformation/produktblad/gb/39041.pdf

Några råd skulle vara mycket uppskattat och hur länge jag ska låta det härda. En vän som gjorde hans bakgrund som arbetar med akvarier sa att han lämnade sin bakgrund ur vatten för ungefär en månad och sedan sköljde ner ett par gånger innan du installerar den. skulle detta vara ett säkert alternativ?

också ledsen för min svenska, jag är ursprungligen från Wales.
#137 - 23 juni 2013 10:59
ganska säker på att hagmans skulle funka. vågar inte svara på om den vitnar eller inte under vatten dock.

det räcker att låta den härda i ett par dagar. :) lägg på 2 lager lack :)
#138 - 25 juni 2013 07:58
Hej, tack för råd, satte jag två lager lack i tisdags så det är så svårt som det kommer att bli nu.

Behöver jag lägga den i vatten nu med ph tester varannan dag?
#139 - 25 juni 2013 11:32
ne det tycker jag inte. jag satte dit min i karet o sen fyllde upp. sen gjorde jag 100% vatenbyten varannan dag i nån vecka eller så. sen startade jag karet. men visst kan det vara bara att hålla koll på ph lite.
#140 - 25 juni 2013 14:26
MCFCdaniel skrev:
Hej, jag ville fråga om 2-komponent Hagmanns Klarlack EP-V är säker att använda på min bakgrund? Det var det närmaste jag kunde hitta till lacken du föreslog i din guide. Här är länken till produkten.

http://www.hagmans.se/produktinformation/produktblad/gb/39041.pdf

Några råd skulle vara mycket uppskattat och hur länge jag ska låta det härda. En vän som gjorde hans bakgrund som arbetar med akvarier sa att han lämnade sin bakgrund ur vatten för ungefär en månad och sedan sköljde ner ett par gånger innan du installerar den. skulle detta vara ett säkert alternativ?

också ledsen för min svenska, jag är ursprungligen från Wales.

- Jag är ganska säker på att alla 2-komponents lacker är utfällningssäkra. Blandar du härdare i angiven mängd så reagerar de båda ingredienserna till ett dött material. Jag har byggt tre-fyra bakgrunder där jag använt vilken 2-komponents golvlack somhelst, och lät bakgrunden ligga en natt i vatten i badkaret innan montering. Inga problem alls att montera och fylla karet direkt efter det.
#141 - 26 juni 2013 19:57
De två komponenterna blandades lika. Tack för informationen, har jag köpt några lackmuspapper för pH-test, så kommer att sätta bakgrunden i vattnet i morgon och ta några ph tester innan den går in i akvariet. Tack igen för info, ska jag visa en bild när den är klar.
#142 - 29 juni 2013 20:29
En sista fråga innan jag slutför mitt projekt.
Man skall ju lacka i minst två omgångar och det verkar ju som om det inte kommer att gå åt hela mängden lack, så givetvis vill jag blanda kanske 1/4 sats. I vilket förhållande blandar ni EpolanV?
På burken till själva lacken står att den innehåller 0,8 liter, men inget på härdaren.
Skall det blandas 4+1?
Skall det mätas i vikt eller med dl-mått för att det skall bli rätt?

Jag vet också att det skall torka i 24 timmar, men har för mig att jag läst nånstans att om man inte vill mellanslipa skulle man inte vänta så länge. Någon som vet hu länge man skall vänta mellan de olika omgångarna?
#143 - 1 juli 2013 15:24
Brusquini skrev:
En sista fråga innan jag slutför mitt projekt.

Man skall ju lacka i minst två omgångar och det verkar ju som om det inte kommer att gå åt hela mängden lack, så givetvis vill jag blanda kanske 1/4 sats. I vilket förhållande blandar ni EpolanV?

På burken till själva lacken står att den innehåller 0,8 liter, men inget på härdaren.

Skall det blandas 4+1?

Skall det mätas i vikt eller med dl-mått för att det skall bli rätt?

Jag vet också att det skall torka i 24 timmar, men har för mig att jag läst nånstans att om man inte vill mellanslipa skulle man inte vänta så länge. Någon som vet hu länge man skall vänta mellan de olika omgångarna?
En liten lathund;) http://proffs.nordsjo.se/wp-content/uploads/wpsc/downloadables/Epolan_V_Epoxi_lack_tds_se.pdf
#144 - 1 juli 2013 22:23
#145 - 2 juli 2013 09:49
Jag har kollat på denna guiden för drygt ett år sedan när jag skulle börja bygga min bakgrund. Har inte blivit färdig än, dök tyvärr upp lite hinder på det privata planet när jag höll på med bygget. Men hade tänkt slutföra det nu under sommaren om allt går som det ska.
Man fick många bra tips av denna tråden och bra bilder att kolla på. :)
#146 - 3 november 2013 10:50
Hej!
Tack för ni la upp trådet och insperationet som jag fick!
Jag äger en 720 Liters Akvarium, jag har ett par Paroon Hajar och några mal, skulle jag köpa en pappers bakgrund skulle lilla pojken riva ner det hela tiden och skulle kosta mig en del under ett tag de skulle ske!
Jag såg många back to nature bakgrunder, och just den som är 200X60X60 CM skulle kosta mig mellan 7-8 000 kr!
Tack vare er och era tips så drog jag och köpte cellplast 70 som är 120X60 CM!, känndes som om jag dök in i ett hav av cellplast, cellplast 20, 30, 40, 50, 60!
Eftersom jag är lite klantig och viste jag skulle göra bort mig, så tog jag de tjocka cellplast som var 70!
Jag betalade 305 svenska kronor för de, och nu är jag rädd att jag har köpt fel typ av cellplast, jag är också rädd för få in färdiga projektet i akvariet!
Jag kan dela upp det i 2X (2st) 1 M och sedan skjuta in de i karet, eftersom mitt akvarium är ett aluminium akvarium så finns det 3 st aluminium bar/läktar som är fäst på toppen avkvariet,
jag har dessutom 4 st 600 liter per hour innefilter som trycker på vatten, min svärmor är indian och är jätte duktig hantverkare så jag tänkte bjuda hem henne så hon får hjälpa mig med färgen och måla på!
Jag är förvirad och vet inte hur jag ska börja, finns det någon människa som kan hjälpa mig att komma igång?
Tack på förhand
#147 - 13 mars 2014 07:30
Hej! Jag har en fråga om färgerna ni använder. Det står i Gonzos inlägg att han använde färgrester. Är det vanlig målarfärg då eller akryl? Om man lackar bakgrunden, spelar det då ingen roll vilken färg man använder?

Vissa använder vattenfärg. Går det inte åt väldiga mängder för att få det någorlunda täckande? Finns det att köpa lite störra "kakor" med vattenfärg någonstans? Leksaksbutiker och mataffärer har så väldigt små pytsar med vattenfärg.

Hoppas ni kan guida mig rätt i denna djungel. Jag ska snart börja måla min egen bakgrund och behöver alla tips jag kan få :)
#148 - 13 mars 2014 07:39
vet inte vad gonzo använde faktiskt. han har dock använt mycket färgpigment.

kollat på tex pandurohobby?
http://www.pandurohobby.se/Katalog/80-Barn-Junior/8050-Farglagga/805010-Vattenfarg

Annons