Hejsvejs!
Har sedan dom senaste 2 månaderna verkligen fastnat för akvariehobbyn. Hållit på med mitt 100l från och till när man var yngre men jag har aldrig varit så fast för detta som nu.
Samtidigt har farsan min fått blodad tand då han sett kusinens Malawi kar och hängt med till någon odlare här i länet.
Nu har vi alltså verkligen börjat fundera oss på riktigt att uppgradera oss till ett större kar och (Snart) bestämt oss för att dra ut två gamla bokhyllor, bygga nya egna bokhyllor och sätta en ett 475l kar i detta. (Dock behövs lite övertalelse från kvinnan här i huset)
Problemet är att vi inte har någon som helst erfarenhet i att bygga akvarium hemma så.... Hur gör man? :p
Kikat runt lite på nätet på andra som byggt men det har varit mest lite småkar. Vi själva hade tänkt att bygga ett mycket större och relativt högt akvarium (inte så djupt) och då antar jag att det är andra regler som gäller? Eller?
Här har vi en enkel ritning på hur vi ungefärligen skulle vilja ha bokhyllan samt akvariet (Vi ska förmodligen inte ha någon ramp utan istället spottar som det är på bilden). http://www.ladda-upp.com/bilder/66886/akvarium
Akvariets mått är:
L: 150 cm
H: 70cm
D: 45cm
Jag/vi vill verkligen veta allt och ha alla möjliga tips om hur vi ska gå tillväga då detta är helt ny mark. Exempel: Hur ska man bygga bokhyllan för att den ska hålla? Hur bygger man akvariet? Vad ska det va för tjocklek på glas osv?