Bygga 475l kar i bokhylla

#1 - 4 april 2012 10:13
Hejsvejs!
Har sedan dom senaste 2 månaderna verkligen fastnat för akvariehobbyn. Hållit på med mitt 100l från och till när man var yngre men jag har aldrig varit så fast för detta som nu.
Samtidigt har farsan min fått blodad tand då han sett kusinens Malawi kar och hängt med till någon odlare här i länet.
Nu har vi alltså verkligen börjat fundera oss på riktigt att uppgradera oss till ett större kar och (Snart) bestämt oss för att dra ut två gamla bokhyllor, bygga nya egna bokhyllor och sätta en ett 475l kar i detta. (Dock behövs lite övertalelse från kvinnan här i huset)

Problemet är att vi inte har någon som helst erfarenhet i att bygga akvarium hemma så.... Hur gör man? :p
Kikat runt lite på nätet på andra som byggt men det har varit mest lite småkar. Vi själva hade tänkt att bygga ett mycket större och relativt högt akvarium (inte så djupt) och då antar jag att det är andra regler som gäller? Eller?
Här har vi en enkel ritning på hur vi ungefärligen skulle vilja ha bokhyllan samt akvariet (Vi ska förmodligen inte ha någon ramp utan istället spottar som det är på bilden). http://www.ladda-upp.com/bilder/66886/akvarium
Akvariets mått är:
L: 150 cm
H: 70cm
D: 45cm

Jag/vi vill verkligen veta allt och ha alla möjliga tips om hur vi ska gå tillväga då detta är helt ny mark. Exempel: Hur ska man bygga bokhyllan för att den ska hålla? Hur bygger man akvariet? Vad ska det va för tjocklek på glas osv?
#2 - 4 april 2012 10:21
det är nog inte världens bästa idé att ge sig på ett kar på 475 liter som första bygge.

mitt allmäna råd till alla som bygger själv.....tänk till lite.

tänk på att det sällan blir billigare att bygga själv om man har hyfsade standardstorlekar.

och om man nu tvunget skall bygga själv, så börja smått och jobba sig uppåt.

börja med ett kar på 50 liter, låt det tuffa i några månader

bygg sedan ett på 100 liter, låt det tuffa några månader

bygg sedan ett på 250 liter, låt det tuffa i några månader

sedan kan ni bygga vad som helst.

kommer nog aldrig glömma min egenbyggda kub på 125 liter.

den gjordes noga enligt alla regler.

vattenfylldes som test, ställdes då i uterummet, efter en vecka så tyckte jag nog att det räckte
med själva testet, började planera tömma ut vatten, flytta bänken på rätt plats, etc etc.

medans jag håller på med detta så kommer det ett otrevligt ljud ifrån uterummet.

en sida släppte helt.......

125 liter vatten rakt ut på golvet....

vill inte ens tänka på vad som skulle ha hänt om det hade kommit ut i vardgasrummet.....

.
#3 - 4 april 2012 11:07
jag har precis byggt ett 408L kar med rätts speciella mått. 40x40x255 cm.

ska du bygga ett 70 cm högt kar hade jag satsat på minst 10mm glas. jag har en glas kub som är 70 cm hög o där är det 10 mm. sen designade jag ett kar till gonzo44 här på forumet. 860L diamantformat 70cm högt. där kör han med 10mm (eller var det 12?)

det är höjden som bestämmer tjockleken på glaset.

kolla den här tråden. det är karet som jag designa o gonzo byggde ihop själv. han byggde bänk o allt där.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149856

o här är min tråd om mitt 408L. finns bilder på när vi limma ihop det.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149966

här är en film när jag limmade om fogarna på mitt malawi. så här kan du se hur man limmar en fog efter man limmat i hop karet.

" target="_blank">
#4 - 4 april 2012 11:43
och jag säger det igen.......

erfarenhet rules....

det är inte första gången hannesc och gonzo44 ger sig på kar.........

.
#5 - 4 april 2012 11:46
true. du har helt rätt i att det inte är en "walk in the park" precis. men man måste ju lära sig nån gång.

men gör som kensa. sätt ihop ett 50-100l kar eller så o låt det gå i några månader. så ni vet hur man ska göra sen.
#6 - 4 april 2012 11:52
hannesc skrev:
men man måste ju lära sig nån gång.

japp, och innan mäsnkligheten åkte ut i rymden så lärde man sig att bygga flygplan....

och innan dess så lärde man sig att bygga luftballonger.....

och innan dess så lärde man sig att hoppa högt....

och innan dess så lärde man sig att springa fort...

och innan dess så lärde man sig att gå...

och innan dess så lärde man sig att sitta....

betvivlar skarpt att det hade gått så bra om man gick från sittandes till att bygga flygmaskiner direkt....

crash and burn heter det visst.....

.
#7 - 4 april 2012 11:57
fast om det fanns ett gäng människor som redan lärt dig allt o åkt till rymden så kan ju den sittande människan fråga hur de gjorde o där igenom skippa

[COLOR=#333333]"och innan dess så lärde man sig att bygga luftballonger.....[/COLOR]

[COLOR=#333333]och innan dess så lärde man sig att hoppa högt....[/COLOR]

[COLOR=#333333]och innan dess så lärde man sig att springa fort...[/COLOR]

[COLOR=#333333]och innan dess så lärde man sig att gå..."

o gå direkt från sittande till flyga i rymden.
[/COLOR]
#8 - 4 april 2012 15:21
Jag förstår hur ni menar: Det är en sak att säga HUR man ska bygga karet men det är en stor skillnad på ATT bygga det.
Men kan jag beställa karet av denna killen då? http://www.ciklidhobby.com/akvarium/ Eller vet ni någon annan som bygger kar?
#9 - 4 april 2012 15:39
true ;) haha

du kan ju beställa glas från en glasmästare o limma själv

jamen man tar bara glasskivor. sen göra man rent kanterna o rutorna med aceton ( utan olja) för att få bort fingeravtryck o fettfläckar.

sen tar du o lägger bottenskivan på bordet. lägg en sträng silikon på bakrutans nedre del o vänstra sida. sen tar du en kortsida o lägger silikon längst ner på den. tryck i ett par tandpetare i silikonen för att inte glasen ska ligga direkt mot varan. sen sätter du dit bakrutan o trycker till längst ner så att silikonet trycks ut.sätt sen dit sidorutan på samma sätt o sen ihop med bakrutan så du får ett L av glaset. samma sak med tand petare. använd maskerings tejp för att hålla ihop glasen.

sen är det bara att göra resten

lite bilder från mitt bygge
#10 - 4 april 2012 16:56
Jodå jag har allt kollat dina byggen även om jag gått tyst och inte sagt så mycket. Men så du tycker ändå jag borde bygga akvariet själv?

Annons