Bygga akvarieramp

#1 - 20 mars 2004 22:51
Hej!

Har tänkt att bygga en ny ramp till mitt akvarie (720L) som kommer vara drygt 2 meter lång och 65 cm bred. Vilket material skall man bygga denna i för att den ska bli så lätt som möjligt och så praktisk som det går?
Den ramp som jag har nu är byggd av någon form av planka som är ihoplimmade och sen målad med vit färg på båda sidor.

Tänkte bygga i marinplyfa/spånskiva/mdf. Smart? Eller ska man bygga i småplankor som man limmar och skruvar ihop? Hur har ni gjort?
Har inte tänkt köra med täckglas.

Lysrören kommer att sitta med fuktskyddade armaturer (typ de som finns på hjortgatans). Till detta så kommer jag även montera in 3 st spotlights i min nya ramp. Dessa vet jag inte än om de kommer vara fuktavvisande i samma utsträckning som lysrören, men meningen är att de skall monteras i hål i rampen och sen inte doppas i vattnet ;)

Vilket material hade ni byggt i?

Mvh Fredrik
#2 - 20 mars 2004 22:59
Jag använde 12mm plywood som jag har målat. Den är bara 120cm lång men väger ganska mycket med armaturer och allt.
Tänk på att dimensionera ventilation efter mängden belysning. Det blir ganska varmt. Även med PC-fläktar igång dygnet runt så värms mina 300L till 26 grader.

(Du kan se mitt bygge på zoonen.)

//Peter
#3 - 20 mars 2004 23:25
Ursprungligen skickat av Peter_F

Jag använde 12mm plywood som jag har målat. Den är bara 120cm lång men väger ganska mycket med armaturer och allt.

Tänk på att dimensionera ventilation efter mängden belysning. Det blir ganska varmt. Även med PC-fläktar igång dygnet runt så värms mina 300L till 26 grader.

(Du kan se mitt bygge på zoonen.)

Hej!

Hur länge har du haft lysrörsrampen igång? Inga tecken på att fukten börjat få materialet ett börja "hänga" eller så?
Kommer att montera in några PCfläktar sen :)
De är tänkt blåsa bort lite varmluft och trycka in lite kallare luft.

Kikade lite på din zoo där du hade bilder på bygget, men hur har du gjort med matningsluckan, du kan inte lyfta upp "hela" locket, utan bara en liten del eller?

mvh Fredrik

Mvh Fredrik
#4 - 20 mars 2004 23:29
Hittade just åt Hasses byggnad. Rätt intressant läsning, hade nog denna i åtanke då jag tänkte på att själva rampen kunde "böja" sig.
http://och.nu/ciklid/artbelysramp.shtml

Mvh Fredrik
#5 - 21 mars 2004 06:51
Kolla på julas armaturer.Själva armaturen är skit ful MEN dom är IP65 och jag tror att man kan "slakta" den och använda reaktor och lysrörshållare.
Fredrik
#6 - 21 mars 2004 08:45
Vanlig plyfa är nog det enklaste att bygga i, som du målar ordentligt (flera lager) för att få det tätt mot fukt. Använd gärna reglar med en fyrkant på 20mm eller så för att stadga upp rampen åt alla håll, så slår den sig inte.

Tänk på att det är något i storlek med en hel säng du bygger, och att den lär väga sina kilon hur du än gör. Kanske är det idé att bygga den i två delar istället för att kunna ta bort den lite lättare när karet behöver underhållas.
#7 - 21 mars 2004 08:52
Ursprungligen skickat av fredrikakesson

Kolla på julas armaturer.Själva armaturen är skit ful MEN dom är IP65 och jag tror att man kan "slakta" den och använda reaktor och lysrörshållare.

Fredrik

Tanken är att jag ska bygga med armaturer som tål fukt, utan att jag ska behöva slakta något :)
Sedan så hamnar drosslar och andra värmealstrande grejor under karet och på så vis så bör jag få ned temperaturen något också.
Tack för tipset dock! :)

Mvh Fredrik
#8 - 21 mars 2004 08:54
Ursprungligen skickat av swetrot

Använd gärna reglar med en fyrkant på 20mm eller så för att stadga upp rampen åt alla håll, så slår den sig inte.

....

Kanske är det idé att bygga den i två delar istället för att kunna ta bort den lite lättare när karet behöver underhållas.

Hur tänkte du det där med reglar i fyrkant på 20mm? Tror inte riktigt jag hajar det :) hmm

Bygga den i två delar kan man ju göra. Då blir inte plyfan som man tar hem alltför bökig att få med sig heller ;)
Då kan man kanske såga upp den på plats så att säga.

Mvh Fredrik
#9 - 21 mars 2004 09:01
Jag tänkte mig reglar i alla "hörnskarvar" samt kanske någon/några på mitten också som ytterligare stagar upp det hela. En slags ram som du sedan skruvar plyfan på.

Och att bygga i två delar är smart även sedan, man får nästan lov att vara två man som lyften av den annars, dels beroende på storlek, dels beroende på tyngd.
#10 - 21 mars 2004 09:12
Aha, på så vis :) Då är jag med. Blir att investera lite i sånt också. Ska köpa 4 st rejäla gångjärn för att skruva fast "taket" mot baksidan av ramen som finns där nu. Då kan man bara vika upp det hela praktiskt och enkelt :)

http://www.fiend.nu/spool/bilder/akvarie10.jpg
Sådär ser nuvarande rampen ut och jag lyfte upp den helt själv och skruvade fast. Men jag skulle inte tacka nej till att ha dem hälften så tung genom att dela upp den på 2 ;)
Bökigt om man är själv kan ja lova..

Mvh Fredrik
#11 - 21 mars 2004 09:23
Skulle det funka att skruva fast hållare mm i gavlarna och i en regel på mitten? Då slipper man ha något skruvat i locket. Jag funderar på att bygga en ramp och då sätta 6 korta rör istället för 3 långa. Funkar det eller är jag helt fel ute? Jag har aldrig byggt någon ramp förr. Drosslarna tänkte jag ha under akvariet med snabbkopplingar så att det blir lätt att ta av rampen. Jag tänkte ha fronten lite lutad och ha som 2 luckor som går att fälla upp för matning etc.
#12 - 21 mars 2004 09:25
Ursprungligen skickat av Nicke Lilltroll

Skulle det funka att skruva fast hållare mm i gavlarna och i en regel på mitten? Då slipper man ha något skruvat i locket.

Du tänkte alltså inte skruva fast dem i själva locket, utan bygga reglar och skruva fast det på dem? Jadu, nog bör det fungera, men då kommer ju lysrören alltid att sitta fast där och ska du fånga fisk i akvariet, eller dola med inredningen så blir det svårt att komma åt om det är lysrör överallt
Eller tänker jag fel? :)

Mvh Fredrik
#13 - 21 mars 2004 09:30
Ursprungligen skickat av fiend

[quote]Ursprungligen skickat av Nicke Lilltroll

Skulle det funka att skruva fast hållare mm i gavlarna och i en regel på mitten? Då slipper man ha något skruvat i locket.

Du tänkte alltså inte skruva fast dem i själva locket, utan bygga reglar och skruva fast det på dem? Jadu, nog bör det fungera, men då kommer ju lysrören alltid att sitta fast där och ska du fånga fisk i akvariet, eller dola med inredningen så blir det svårt att komma åt om det är lysrör överallt
Eller tänker jag fel? :)

Mvh Fredrik
[/quote]

En annan lösning som jag också har funderat lite på är att helt enkelt bygga som jag skrev innan med skillnaden att jag sätter fast rören i en ram som jag kan lyfta upp separat. Det funkar med snabbkopplingar där också. Då kan man ha kvar belysningen i halva karet så man ser vad man gör och samtidigt så har man helt fritt från elprylar där man håller på. Det låter kanske lite avancerat men jag är ganska säker på att det skulle funka. Rampen blir mycket lättare att lyfta bort om man är ensam också.
#14 - 21 mars 2004 09:33
jag skall själv bygga en ramp till mitt 2 meters kar (när jag nu får tid), tänkte göra en ram på karet, och sen två st 1 m långa t.ex. plyfa bitar som blir som lock. med endast lysrörshållare fastskryvade blir de väldigt lätta, kommer bli lätt att öppna och kommer hellet inte att slå sig.allt målas vitt inuti, och klarlackas 111 ggr, så blir det bra reflektion även för ljus som smiter från eventuella reflektorer =)
Är man orolig över att det kommer slå sig, så kan man sätta små reglar på kortsidorna av locket, men det tror jag inte är nödvändigt.
#15 - 21 mars 2004 09:37
Ursprungligen skickat av JR

tänkte göra en ram på karet, och sen två st 1 m långa t.ex. plyfa bitar som blir som lock.

Det låter ungefär som jag har tankarna nu. :)
Kanske bäst att ha reglarna där ifall det skulle börja slå sig. Bättre vara lite mer säker ;)

Mvh Fredrik
#16 - 21 mars 2004 09:39

En annan lösning som jag också har funderat lite på är att helt enkelt bygga som jag skrev innan med skillnaden att jag sätter fast rören i en ram som jag kan lyfta upp separat. Det funkar med snabbkopplingar där också. Då kan man ha kvar belysningen i halva karet så man ser vad man gör och samtidigt så har man helt fritt från elprylar där man håller på.

Hur tänkte du bygga denna ram då? *funderar*. Hade du tänkt bygga den tvådelad? Till hur stort kar ? :)
Bygger du locket separat ovanför och sedan lysrörsrampen i en separat ram under?

Mvh Fredrik
#17 - 21 mars 2004 09:50

[quote]Ursprungligen skickat av Nicke Lilltroll

En annan lösning som jag också har funderat lite på är att helt enkelt bygga som jag skrev innan med skillnaden att jag sätter fast rören i en ram som jag kan lyfta upp separat. Det funkar med snabbkopplingar där också. Då kan man ha kvar belysningen i halva karet så man ser vad man gör och samtidigt så har man helt fritt från elprylar där man håller på.

Hur tänkte du bygga denna ram då? *funderar*. Hade du tänkt bygga den tvådelad? Till hur stort kar ? :)
Bygger du locket separat ovanför och sedan lysrörsrampen i en separat ram under?

Mvh Fredrik
[/quote]

Jag tänkte bygga den av vanliga plankor och sen får hela ramen vila på lister som jag sätter på gavlarna och på en bräda som jag tänkte sätta fast på mitten. Locket tänkte jag sätta fast med gångjärn så att jag kan ta av det separat. Sådana som man har på skåpluckor t ex.
Man kan alltså plocka ner hela rampen i mindre delar så att det inte blir så tungt när man ska komma åt ordentligt.

Lite svårt att förklara men jag hoppas att du förstår hur jag har tänkt mig att det ska vara.

Mitt kar är 150x50x50. Med tanke på att det inte är så stort som ditt så kanske jag skippar idén med att göra 2 ramar med korta rör och kör hela längden istället men det har jag inte bestämt ännu. Med din storlek så hade jag nog gjort den 2-delad i alla fall.
#18 - 21 mars 2004 09:56

Jag tänkte bygga den av vanliga plankor och sen får hela ramen vila på lister som jag sätter på gavlarna och på en bräda som jag tänkte sätta fast på mitten. Locket tänkte jag sätta fast med gångjärn så att jag kan ta av det separat.

Aha, då är jag med. Vad är det som gör att du tänker bygga den i plankor och inte i en färdig skiva? :) Det är bökigare med plankor har jag för mig. Kanske blir tyngre också?
Motivera gärna :) *nyfiken*..

Låter som en smart konstruktion annars. Ungefär så som jag tänkt göra.

Mvh Fredrik
#19 - 21 mars 2004 10:09

Aha, då är jag med. Vad är det som gör att du tänker bygga den i plankor och inte i en färdig skiva? :) Det är bökigare med plankor har jag för mig. Kanske blir tyngre också?

Motivera gärna :) *nyfiken*..

Låter som en smart konstruktion annars. Ungefär så som jag tänkt göra.

Mvh Fredrik

Jag är inte så hemma på vilka material det finns. ramen till rören måste vara stark i alla fall så att den tåler att lyftas utan att det blir för instabilt. Den får inte kunna slå sig så att det riskerar att inte ligga plant mot listerna. Jag är lite tveksam till om det finns något som är mer stabilt än en massiv bräda. Det ska skruvas en del i den också och jag vill vara säker på att sakerna sitter ordentligt fast.

Locket tänkte jag göra av vanlig plywood. För att få det tätt så att inget ljus tränger ut så tänkte jag sätta vanlig gummilist runt hela locket. Mina katter gillar att ligga på rampen som jag har nu så jag vill ha något som dämpar när de hoppar upp där så inte fiskarna skräms.
#20 - 21 mars 2004 10:20

ramen till rören måste vara stark i alla fall så att den tåler att lyftas utan att det blir för instabilt. Den får inte kunna slå sig så att det riskerar att inte ligga plant mot listerna. Jag är lite tveksam till om det finns något som är mer stabilt än en massiv bräda.

......

Locket tänkte jag göra av vanlig plywood. För att få det tätt så att inget ljus tränger ut så tänkte jag sätta vanlig gummilist runt hela locket.

Aha, nu kanske jag är med på hur du planerar :) hmm. Helt klart är det smidigast att använda brädor till ramen, nåt annat tror jag inte på. Det blir både enklast och stabilast.
Har du tänkt låta hela locket ligga direkt mot akvarieglaset, eller tänkte du bygga upp något på sidorna+baksidan som du kan ställa det på? I så fall så behöver du inte lägga nån gummilist =)

Mvh Fredrik
#21 - 21 mars 2004 10:34
Hej!

Hur länge har du haft lysrörsrampen igång? Inga tecken på att fukten börjat få materialet ett börja "hänga" eller så?

Kommer att montera in några PCfläktar sen :)

De är tänkt blåsa bort lite varmluft och trycka in lite kallare luft.

Kikade lite på din zoo där du hade bilder på bygget, men hur har du gjort med matningsluckan, du kan inte lyfta upp "hela" locket, utan bara en liten del eller?

mvh Fredrik

Mvh Fredrik

Den har varit igång ca 3 månader. Har inga som helst probbs med fukt. Iom att jag har fläkten igång dygnet runt så försvinner överskottsvärmen med all fukt. Däremot bildas ganska mycket värme från drosslarna så de blev en liten glipa vid luckan. Åtgärdat med en liten låshake på sidorna. Rymningssäkert värre =D

Jag har medvetet bara halva locket som matning-/servicelucka för att kunna ha halva belysningen tänd samtidigt. Ser bättre vad man gör då.

Sargen är i ett stycke för att bibehålla vridstyvhet i konstrukton. Locket sitter med gångjärn. Springan som bildas har jag tätat med gummilist till fönster. Slipper ljusspalt i taket.
#22 - 21 mars 2004 10:42

Aha, nu kanske jag är med på hur du planerar :) hmm. Helt klart är det smidigast att använda brädor till ramen, nåt annat tror jag inte på. Det blir både enklast och stabilast.

Har du tänkt låta hela locket ligga direkt mot akvarieglaset, eller tänkte du bygga upp något på sidorna+baksidan som du kan ställa det på? I så fall så behöver du inte lägga nån gummilist =)

Mvh Fredrik

Hela rampen kommer att vara 3 brädor som är ca 10 cm höga och en bräda på mitten. I framkanten blir det trekantslister som jag skuvar fast matningsluckorna i. Dessa luckorna kommer jag att ha lutande i ca 45 grader. De kommer att sitta med gångjärn så att de går att ta bort enkelt. Sen ligger ramarna till rören på lister så att jag kan lyfta bort dem och överst kommer locket som också ska gå att ta av. Jag kommer att lägga en gummilist både mellan locket och ramen och mellan ramen och akvariet. Allt för att det ska ligga stabilt och inte släppa ut ljus.
#23 - 22 mars 2004 07:42
Intressant läsning. Jag har ett 540 l där jag nu är klar med egen bänk och bakgrund.

Har skissat på en egen heltäckande ramp i plywood där jag ska gömma mina 2 t5-rör. Ska ha 2 st småluckor i bakkant så att man kommer åt tekniken bakom frigolitbakgrunden. Sedan blir det en kombilucka i framkant som kan användas på två sätt. Antingen så öppnar man hela(städning) eller bara 1/5(matning). Den ska fuktspärras på insidan.
#24 - 22 mars 2004 07:50
Eftersom jag aldrig har byggt någon ramp förr så skulle det vara lite kul att höra om någon har testat att bygga så som jag har tänkt. det skulle vara bra att veta om det funkar innan jag sätter igång med bygget.

Annons