Bygga akvarium

#1 - 16 mars 2007 07:23
Håller återigen på med mitt akvarium bygge och undrar då lite små saker.
1.) Enligt en tabell som var länkad på forumet så skulle man använda 8mm glas till akvarium i mitt mått.
2.) Vad använder man för att limma akvariet där glaset går ihop? Man använder väl bara silikonet i fogarna för att det ska bli riktigt tätt och lite extra hållbarhet?
3.) Är det för eller nackdel med aluram?

Sist byggde jag med aluram men då hade killen som byggde ramen kapat lite fel så ramen vart sne vilket slutade med att glasbitarna inte passade perfekt utan vid tryckas dit med våld. Så det vart väl en del extra spänning i glaset vilket resulterade i att då det var fyllt så sprack det någon gång under natten och 200 av de 660 literna han smita ut :) Så tack vare det fick jag anledning till att byta mitt gamla slitna fula parkett :) He he.
Så vad tror folk om det här bygget så det inte inträffar igen :) Nu ska akvariet få stå någon vecka eller dag i ett garage och testas :)
MVH Daniel
#2 - 16 mars 2007 08:44
Här har du en bra utförlig beskrivning över hur du limmar ett akvarium.
http://web.telia.com/~u41304321/akvarie.htm
#3 - 17 mars 2007 00:29
Silikon används för att limma glaset.... inget annat, de är GRYMT starkt.

Finns väl inte mycket fördelar att ha aluram eller inte, vad jag hört från zoobutiker är de lika vanligt att båda sorterna pajar (eller ovanligt)
oftast går de ju sönder pga klantig placering eller nått, elelr tex att man fyller ett icke torkat akvarium med vatten.

Frågan är ju dock om du tjänar en spänn på att bygga karet själv, oftast är de inte många kronors vinst, nästan enda fördelen med att bygga själv är ju att du kan välja formen, men tex helglas kar är så billiga nu så tveksamt om du kan bygga ett komplett billigare.
#4 - 17 mars 2007 14:42
ska själv börga med ett sådan prosjekt men då ska det vara ett ganska så litet som ska vara ett lek akvarium! :) hur får man tag i glas som är exakt så stort som man vill ha det? inte i nån djur affär väl :p
#5 - 17 mars 2007 16:08
Amanda321 skrev:
ska själv börga med ett sådan prosjekt men då ska det vara ett ganska så litet som ska vara ett lek akvarium! :) hur får man tag i glas som är exakt så stort som man vill ha det? inte i nån djur affär väl :p

hos glasmästaren:)
#6 - 18 mars 2007 19:17
Pumba skrev:
Silikon används för att limma glaset.... inget annat, de är GRYMT starkt.

Finns väl inte mycket fördelar att ha aluram eller inte, vad jag hört från zoobutiker är de lika vanligt att båda sorterna pajar (eller ovanligt)

oftast går de ju sönder pga klantig placering eller nått, elelr tex att man fyller ett icke torkat akvarium med vatten.

Frågan är ju dock om du tjänar en spänn på att bygga karet själv, oftast är de inte många kronors vinst, nästan enda fördelen med att bygga själv är ju att du kan välja formen, men tex helglas kar är så billiga nu så tveksamt om du kan bygga ett komplett billigare.

Blir nog bra mycke billigare :) Tror inte jag kan hitta ett kar på 660 liter för under tusingen för det e vad jag betala för glaset (8mm) sist :) Har en kompis som jobbar hos en glasfirma så jag fick för inköpspris :) fast han har inte ens tagit betalt än :) Så hade det inte varit för att det gick åt h-vete så hade det ju varit riktigt billigt :)
#7 - 19 mars 2007 21:09
Metalmaid skrev:
Här har du en bra utförlig beskrivning över hur du limmar ett akvarium.

http://web.telia.com/~u41304321/akvarie.htm

Faan då man läst den där artikeln fattar man ju inget :) Vad använder personen i texten för lim eller blandar han ord som lim och silikon i artikeln men menar samma sak? Och vad använder han tändstickor till? Lägger mellan glasen så man kan pressa in lim eller vad då? Och är förstärknings glas och täckglas samma sak??? Vad används dessa till??? Jag vart yr av att försöka förstå mig på denna artikel :)
#8 - 19 mars 2007 21:14
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Skam den som ger sig... Nu SKA det bli ett akvarium va?!? :p

Limmet ÄR silikon! Det är silikon i alla glasfogarna. Inget annat. Limmet är silikon... Hoppas det var ett någorlunda tydligt svar så här sent. John Blund har ropat flera gånger men skam den som ger sig ;)...[/COLOR][/FONT]
#9 - 20 mars 2007 09:16
Alu ram har bara fördelar
Stadgar upp akvariumet ock ger yttligare en mer fästyta för siliconet.

Samt både med o utan aluram kan bli katastrof om du gör fel eller tvingar dit saker med våld ... men då får man skylla sig själv om man har några hundra liter vatten på golvet.

Personligen hadde jag valt alu profiler
#10 - 20 mars 2007 19:04
mayday skrev:
Alu ram har bara fördelar

Stadgar upp akvariumet ock ger yttligare en mer fästyta för siliconet.

Samt både med o utan aluram kan bli katastrof om du gör fel eller tvingar dit saker med våld ... men då får man skylla sig själv om man har några hundra liter vatten på golvet.

Personligen hadde jag valt alu profiler

Kung :) Kapade upp ramen igår så nu e den rak iaf :) Så nu ska den bara svetsas, putsas och lägga i lite glas :) Sen får man se hur det går :) Någon som vet om kvaliteten på glas kan variera mellan olika glasfirmor? Den som jag tar ifrån e ju en VÄLDIGT stor glas firma som sysslar med alla sorters glas arbeten så jag tycker ju att de borde ha av bra kvalitet om det kan skilja sig mellan olika grossister :) Glas killen brukar vara lite svår att få tag på, därför jag frågar er istället :)
#11 - 21 mars 2007 14:08
Audion skrev:
Och vad använder han tändstickor till? Lägger mellan glasen så man kan pressa in lim eller vad då?

Tändstickorna används för att få en silikonfog mellan glasen.(glasskivorna skall ej vidröra varandra). När silikonet har torkat tas tändstickorna bort och hålen fylls med lite silikon.
#12 - 21 mars 2007 14:13
Float glas brukar vara att rekomendera, sen finns det nåt som heter optiwhite som är mycket klarare. Om du tittar på en glas skiva från sidan så ser den grön ut, medans en (betydligt dyrare) optiwhite ser ut som plexi (helt klart).

8mm och 600liter, rimmar illa i mina öron mitt gamla 540 hade 12mm. Jag antar att du snålat på höjden, men anväd en hel del stödstag isåfall.
Har du inte byggt akvarium förr i mindre storlek så skulle jag föreslå att du provar det istället, (tänkte på dina frågor).

Jag ser aluns största fördel som att den skyddar kanterna från att bli stötta, annars så är det mer en riskfaktor då belastningen sprids på mindre yta. Som du tidigare erfarit så kan akvariet spricka, och sned eller ojämn belastning är en av dom större hoten.

Som sumerin så kan jag säga att jag har en hel del koraller etc som kommer från en akvarist som snålade med akvariet, det är inte att rekomendera.
Kan hända att jag är lite försiktig men jag har sett resultatet av ett totalt haveri.
Att bygga stora burkar är billigare för stunden, men skador och övriga kostnader växer snabbt till sådanna summor att man känner sig rätt dum när man räknar ihop de hela. Skillnaden i kostnad gemtemot risken kan inte rättfärdiga de hela i mina ögon.
Om jag inte minns fel så täcker inte försäkringar hemmabyggen vilket gör det ännu bättre.
#13 - 22 mars 2007 13:56
NiXoN skrev:
Float glas brukar vara att rekomendera, sen finns det nåt som heter optiwhite som är mycket klarare. Om du tittar på en glas skiva från sidan så ser den grön ut, medans en (betydligt dyrare) optiwhite ser ut som plexi (helt klart).

8mm och 600liter, rimmar illa i mina öron mitt gamla 540 hade 12mm. Jag antar att du snålat på höjden, men anväd en hel del stödstag isåfall.

Har du inte byggt akvarium förr i mindre storlek så skulle jag föreslå att du provar det istället, (tänkte på dina frågor).

Jag ser aluns största fördel som att den skyddar kanterna från att bli stötta, annars så är det mer en riskfaktor då belastningen sprids på mindre yta. Som du tidigare erfarit så kan akvariet spricka, och sned eller ojämn belastning är en av dom större hoten.

Som sumerin så kan jag säga att jag har en hel del koraller etc som kommer från en akvarist som snålade med akvariet, det är inte att rekomendera.

Kan hända att jag är lite försiktig men jag har sett resultatet av ett totalt haveri.

Att bygga stora burkar är billigare för stunden, men skador och övriga kostnader växer snabbt till sådanna summor att man känner sig rätt dum när man räknar ihop de hela. Skillnaden i kostnad gemtemot risken kan inte rättfärdiga de hela i mina ögon.

Om jag inte minns fel så täcker inte försäkringar hemmabyggen vilket gör det ännu bättre.

Precis. Jag har snålat in en del på höjden. så det e B1900xH500xD600 och enligt båda de tabeller jag sätt nu så ska det räcka med 8mm glas. Men som sagt den ska få stå i gubbens garaget ett tag först för att vara riktigt säker på att den håller :)
#14 - 22 mars 2007 14:15
Har kollat på en annan glas tabell från en glasfirma som bygger på beställning. Men jag är inte helt hundra på att jag läser diagramet rätt??
mitt akvarium blir ju på B1900mm x H500mm x D600mm!
Räcker 8mm som jag får det att verka på diagramet?
http://www.arosglas.se/akvarium.htm
#15 - 22 mars 2007 15:29
Jo det ser ut att stämma om jag förstår diagrammet rätt, lite marginal skulle dock inte skada. Du kan provfylla den innan och de fungerar medans det kan bli en annan belastning beroende på golv etc när du tar in burken.

Med 60cm djupt och 190långt så hoppas jag att du har flera ordentliga mellanstag för att stöda upp de. Om du tänker efter så blir belastningen på akvariets mitt rätt hög, dvs där det bångnar ut som mest. Detta var tydligt märkbart på mitt 540 med 12mm glas, mittstaget (i aluminium) var kraftigt belastat. Jag har sett bilder där mittstag gett upp och glappet mellan stag och fäste blir rätt stort, akvariet höll dock för detta. Problemet med ditt akvarium är att de är så långt så ett motsvarande fel kunde resultera i totalt haveri.
#16 - 22 mars 2007 17:21
NiXoN skrev:
Jo det ser ut att stämma om jag förstår diagrammet rätt, lite marginal skulle dock inte skada. Du kan provfylla den innan och de fungerar medans det kan bli en annan belastning beroende på golv etc när du tar in burken.

Med 60cm djupt och 190långt så hoppas jag att du har flera ordentliga mellanstag för att stöda upp de. Om du tänker efter så blir belastningen på akvariets mitt rätt hög, dvs där det bångnar ut som mest. Detta var tydligt märkbart på mitt 540 med 12mm glas, mittstaget (i aluminium) var kraftigt belastat. Jag har sett bilder där mittstag gett upp och glappet mellan stag och fäste blir rätt stort, akvariet höll dock för detta. Problemet med ditt akvarium är att de är så långt så ett motsvarande fel kunde resultera i totalt haveri.

Jag har ett svetsat alu stag under på 30x3 mm och samma sak på baksidan. sen ovanpå blir det ett nitat stag. vill inte gärna svetsa med glaset på plats och jag har för mig att vi var tvungna att ta några skivor upp ifrån.
Men om vi säger att man bygger det i 10mm då? skulle det tåla mycke mer stryk då? Så att det blir en avsevärd skillnad? Sen tänkte jag på det. Jag tycker ju att tabellerna borde ha tagit ut marginaler? Jag menar jag har svårt att de rekommenderar glas som liksom håller precis och inge mer för den vatten mängd karet ska innehålla... det vore ju ganska ologiskt att göra en sådan tabell?? Som att göra en busstabell som säger att bussen ska gå 11.00 men det e bäst du är här halv i för att vara säker :) He he he
#17 - 22 mars 2007 18:27
Jag vet inte hur tabellen är tänkt att fungers dvs hur konstruktionen skall se ut, därav så kan det vara bra med marginal.
Eftersom du inte än kan se dig som proffsbyggare så kan du behöva föbätra marginalerna lite;)
Jag har sett att globefish har akvarier med liknande mått dock inte lika breda, dvs mindre massa som trycker mot glaset.(8mm500 liter 200cm x 50cm x 50cm 2600,00kr)

Ett tips är att köra med 2 stag ovanpå det blir en bättre fördelning och kör med ett par tre nitar. Dom stagen jag sett ge upp har släppt i nitarna.
Sen tycker jag bara att varje millimeter köper lite bättre nattsömn, nån knuff eller stöt mot burken skall inte behöva skicka pulsen i topp.
Sen som jag tidigare nämt kolla med ditt försäkringsbolag, 600liter är en hel del...
#18 - 22 mars 2007 20:43
NiXoN skrev:
Jag vet inte hur tabellen är tänkt att fungers dvs hur konstruktionen skall se ut, därav så kan det vara bra med marginal.

Eftersom du inte än kan se dig som proffsbyggare så kan du behöva föbätra marginalerna lite;)

Jag har sett att globefish har akvarier med liknande mått dock inte lika breda, dvs mindre massa som trycker mot glaset.(8mm500 liter 200cm x 50cm x 50cm 2600,00kr)

Ett tips är att köra med 2 stag ovanpå det blir en bättre fördelning och kör med ett par tre nitar. Dom stagen jag sett ge upp har släppt i nitarna.

Sen tycker jag bara att varje millimeter köper lite bättre nattsömn, nån knuff eller stöt mot burken skall inte behöva skicka pulsen i topp.

Sen som jag tidigare nämt kolla med ditt försäkringsbolag, 600liter är en hel del...

Jop sömn e ju skönt :) Jo det e väl bara klämma dit en massa stag då :) Det e ju lite finurligt det där oxå för med tillägs försäkring på mitt bolag så täcker det ev skador och sånt mot just självrisken då. MEN!!!! Det e inte alla fastighets bolag som tillåter akvarium även fast försäkringen täcker upp skadorna :( Konstigt. Har dock inte hunnit kolla upp med min förening. Ska väl kolla upp hur mycke det skiljer sig på mitt pris mellan 8-10mm framöver så får man se :) Men det lät ju intressant med det för 2600. men antar att det e plus frakt och då lär det ju bli svin dyrt tyvär :( Men man kan alltid kolla på alternativen :)
#19 - 23 mars 2007 10:27
Ojdå har du ett försäkrings bolag som täcker hemmabyggen vilka e de??
Kunde vara inntresant för många som har bygt sina burkar själv.
#20 - 23 mars 2007 13:03
NiXoN skrev:
Ojdå har du ett försäkrings bolag som täcker hemmabyggen vilka e de??

Kunde vara inntresant för många som har bygt sina burkar själv.

Hemmabyggen vet jag inte, men läste en massa på deras sida och där lät det som att det inte var några problem alls med vattenskador, som e självförvållat med mera... fick en vattenskada i förra lägenheten pga en läckande tätning i badrummet som vi installerat då vi flyttat om badkaret, så vi vart tvungen att skarva rören. "Det var en behörig VVS:are som installera och inte jag" :) Så det skedde pga material fel. Men eftersom han gjorde det svart så åkte ju jag på det :) Försäkringsbolaget täckte upp hela kostnaden som slutade med ett helt nytt kakel och klinkers badrum :) Jag behövde bara betala självrisken på 1500 :) Även fast det räknades som självförvållat (Olovlig installation utan behörighet) eller nått liknande vart det rubricerat som iaf :) Jag har Folksam Via facket :)
#21 - 26 mars 2007 12:59
NiXoN skrev:

Kollade på 500liters akvariet och det var oxå byggt i 8mm. Enda som skiljer e ju 10cm i djupet... och det e ju mest höjden de brukar säga att avgör tjockleken, så e det stor pris skillnad så bygger jag nog i 8mm ändå :)
#22 - 30 mars 2007 06:51
Hur går det??
#23 - 30 mars 2007 11:41
NiXoN skrev:
Hur går det??

Väldigt långsamt går det :) Svetsaren har inte varit på jobbet i veckan så det har inte blivit något alls gjort ännu :) Förhoppningsvis till veckan :)

Annons