bygga akvarium?

#1 - 14 november 2007 15:20
Tjenare

*ven jag har funderat på att bygga ett akvarium :P ja skulle vilja bygga ett på kanske 3-400 liter, ja undrar hur man på billigaste och lättaste sätt bygger ett?.. och va de skulle gå på ungefär,inklusive pump och andra tillbehör.

Tack //Dennis
#2 - 14 november 2007 15:27
HooFNaueR skrev:
Tjenare

*ven jag har funderat på att bygga ett akvarium :P ja skulle vilja bygga ett på kanske 3-400 liter, ja undrar hur man på billigaste och lättaste sätt bygger ett?.. och va de skulle gå på ungefär,inklusive pump och andra tillbehör.

Tack //Dennis

blir nog billigare att köpa ett begangnat på blocket. går att hitta kar i bra skick om man letar lite.
#3 - 14 november 2007 16:05
HooFNaueR skrev:
Tjenare

Tack //Dennis

det tycker jag är en bra ide har själv byggt flera. Glas fins hos glasmästaren gå o fråga dem om pris och se om de kan ge dig ett bra pris på alla rutorna se bra till att ha mått på alla rutorna i exakta mått och rätt tjocklek. silikon är inte så dyrt kan man köpa på clas ohlsson tänk dock på att det ska va giftfri så du inte får massdöd av fisk :d..
limning sker med att du bygger en träram som håller ihop glasen under limningen du ska ha tändstockor som håller skarven öppen under limningen sen smetar du bara på och tar bort tändstickorna vart efter som se bara till att ha ordentligt med silikone så inte karet faller sönder :d ett tips är att kolla olika kar i den storleken du ska bygga så ser du hur de är limmade bara gå till en butik och kolla. sen lär du säker få fler tips här av andra med så kör på du bara :) och de som säger att du ska köpa i stället det ska du inte lysna på vad är det för roligt med det det roliga är att göra det själv :)
#4 - 14 november 2007 19:21
Jag skulle nog vilja säga att glaskostnaden är det dyraste.
Glas för ett 400liter kostar ungefär 2500kr.
Beroende hur pass tjockt glas.

Ex. Du kan bygga ett bra kar med 6mm glas eller 8mm.
Förrutsatt att du kollar längd och höjd.
Lägger du stag från gavel till gavel vid långsidorna så kan du med risktagande köra med 6mm.

Jag byggde ett som har måtten Längd 150*Bredd 50*höjd 50 och använde 6mm glas.
Dock så såg jag att stag är av värde då 6mm rutorna bågnade så jag silikonerade fast stag mellan gavlarna på 10mm bred list 5cm.
Även tvärstag två stycken.
Sen för syns skull så fixade jag aluminiumlister o klädde runt om.
Totalkostnaden för glaset var 3000kr med lister och allt.
Sen köpte jag ett bra ytterfilter för 800kr
Fick tag på en industriarmatur med två lysrör som jag byggde om så att reaktorn är dold via en stänkskyddad kåpa.

Så 3000+800=3800kr
Räkna på 3-4silikontuber.
#5 - 14 november 2007 20:03
Har du inte byggt förut så prova med mindre burkar först är nog en bra idé. Sen tändstickor som så många pratar om behövs ju faktiskt inte
#6 - 14 november 2007 21:15
eriahl skrev:
Har du inte byggt förut så prova med mindre burkar först är nog en bra idé. Sen tändstickor som så många pratar om behövs ju faktiskt inte

nja det med tändstickor behövs om man är nybörjare jag har gjort fler utan men betydligt enklare med stickor om man är ovan
#7 - 15 november 2007 05:17
HooFNaueR skrev:
Tjenare

Tack //Dennis

Höll själv på att fundera, och hittade en bra artikel på
http://akvarium.helipop.com/
Håll tillgodo!
#8 - 15 november 2007 06:14
Stickor eller inte stickor. Det är ett fritt val hur man gör såklart. Att prova med modell mindre först är väl ändå inte så dumt
#9 - 15 november 2007 12:43
Tändstickor användes faktiskt förr i stor utsträckning, iallafall för 3år o bakåt i tiden.
Då man byggde akvarier på lite annorlunda sätt.
Det är ju inget fel med att använda tändstickor men det är oftast förekommande när man ska anlägga en ram runt.
#10 - 15 november 2007 14:30
En del kanske använde och en del kanske inte använde. Men spelar roll bara man blir nöjd själv så.
#11 - 15 november 2007 17:50
jag hajjar inte riktigt de där med tändstockorna. är det för att skapa ett mellanrum mellan skivorna som siliconet tränger in i å tätar?
vad händer om jag har skivorna liggandes emot varandra och fogar?
#12 - 15 november 2007 19:52
Tja du. Finns ju olika sätt att göra saker på vad det än gäller. Du får väl kolla vilket svar som blir vanligast och köra på det. Vad jag tycker har jag skrivit vare sig det är 10L eller 1000L.
#13 - 15 november 2007 21:10
HooFNaueR skrev:
Tjenare

Tack //Dennis

skulle hellre köpa ett intakt akvarium ifrån början, det kommer att ta mycket tid och om det börjar läcka så kan du få en vattenskada och några räkningar som hade räckt till flera större akvarium.. (efarenhet tyvärr :D )
:)
#14 - 15 november 2007 22:25
okeej, tack för alla svaren :):P
#15 - 16 november 2007 09:57
kolla din försäkring också, annars kan det gå riktigt illa vid vattenläcka :/
#16 - 16 november 2007 17:32
alltså detta med vatten skada osv bör man va lite rädd för ja men man ska inte skrämma upp en nybörjare men jag ringde o kollade min försäkring folksam och de är ganska hyggliga endå ang limmade kar så om du har dem så är det ok
#17 - 17 november 2007 08:41
Förlåt om jag lånar tråden lite...

Jag har kollat runt lite efter billigt/gratis överskottsmaterial i form av laminerade glasrutor, stålplåt och fyrkantsrör för ett eventuellt akvariebygge. Det är då vanlig stålplåt som rostar snarare än rostfritt.
Går det att på något sätt lacka eller på annat sätt rostskydda plåten och dessutom få det hålla en längre tid?
#18 - 17 november 2007 13:58
Wunder skrev:
Förlåt om jag lånar tråden lite...

Jag har kollat runt lite efter billigt/gratis överskottsmaterial i form av laminerade glasrutor, stålplåt och fyrkantsrör för ett eventuellt akvariebygge. Det är då vanlig stålplåt som rostar snarare än rostfritt.

Går det att på något sätt lacka eller på annat sätt rostskydda plåten och dessutom få det hålla en längre tid?

får man fråga vad planerna är på det som du planerar bygga?
#19 - 17 november 2007 15:09
Visst kan du använda stålplåt(vanlig) lacka med epolan v eller annan epoxilack.
#20 - 17 november 2007 18:11
får man fråga vad planerna är på det som du planerar bygga?
De renoverar och bygger om på universitetet där jag jobbar, och jag såg i återvinningsrummet att de ställt dit stora fina laminerade glasrutor som troligen var uddabitar eller från de renoverade lokalerna. Allt snack om bygga egna akvarier här på zoopet fick mej då direkt att tänka tanken på att kombinera dessa till ett jätteakvarium.
firefox75 skrev:
Visst kan du använda stålplåt(vanlig) lacka med epolan v eller annan epoxilack.
Perfa!
#21 - 17 november 2007 18:43
Wunder skrev:
De renoverar och bygger om på universitetet där jag jobbar, och jag såg i återvinningsrummet att de ställt dit stora fina laminerade glasrutor som troligen var uddabitar eller från de renoverade lokalerna. Allt snack om bygga egna akvarier här på zoopet fick mej då direkt att tänka tanken på att kombinera dessa till ett jätteakvarium.

Perfa!

låter spännande kan du inte starta en tråd om din ide under projekt här på zoopet får se vad folk tycker?
#22 - 18 november 2007 21:13
låter spännande kan du inte starta en tråd om din ide under projekt här på zoopet får se vad folk tycker?
Ja men i nuläget är det mest en ide eftersom jag inte har tillgång till svets och inte heller har plats i lägenheten för ett akvarium i den storleken.
#23 - 19 november 2007 16:21
OK! Nu kan jag inte låta bli att lägga mig i!!
Jag har hunnit med att bygga ganska många kar nu. Först och främst ska det sägas att om det är priset man vill få ner ska man inte bygga själv. Tidigare inlägg har tagit upp detta med det kan vara värt att upprepa. Leta i så fall på tex Blocket efter bättre begagnade kar.
Om det är så att man ändå vill bygga för att man tex vill ha ett kar med udda mått så är mitt råd: Bygg på!! Det är inte så svårt som man kan tro. Följ rådet om tändstickorna, se till att du räknat rätt på glasen och se till att du har rätt tjocklek på glasen. Då ska det inte vara några problem. siliconet ska vara ätticksbaserat. Det märker man om inte annat när man öppnar tuben. Det luktar verkligen ätticka!!

Sen vill jag bara påpeka att man bör inte bygga i laminerat glas! Gör man det ändå ska man veta att laminerat 4mm glas inte håller för samma belastning som vanligt 8mm float. Det är en vanlig missuppfattning. Bygg heller inte med härdat glas. Får du en spricka i härdat glas så exploderar det i tusen bitar.

Tänker man bara på det så ska allting gå bra!

Sen ett litet tips för att få glaset lite billigare. Leta upp någon firma som gör fönster och försök få köpa glaset via dom till inköpspris + moms så kommer du betydligt billirade undan. Jag jobbar själv på en liten fönsterfirma och jag betalade i runda svängar ca tusenlappen för glaset till mitt 480-liters. Det är ganska bra!

Lycka till!
#24 - 19 november 2007 17:59
slusken skrev:
OK! Nu kan jag inte låta bli att lägga mig i!!

Jag har hunnit med att bygga ganska många kar nu. Först och främst ska det sägas att om det är priset man vill få ner ska man inte bygga själv. Tidigare inlägg har tagit upp detta med det kan vara värt att upprepa. Leta i så fall på tex Blocket efter bättre begagnade kar.

Om det är så att man ändå vill bygga för att man tex vill ha ett kar med udda mått så är mitt råd: Bygg på!! Det är inte så svårt som man kan tro. Följ rådet om tändstickorna, se till att du räknat rätt på glasen och se till att du har rätt tjocklek på glasen. Då ska det inte vara några problem. siliconet ska vara ätticksbaserat. Det märker man om inte annat när man öppnar tuben. Det luktar verkligen ätticka!!

Sen vill jag bara påpeka att man bör inte bygga i laminerat glas! Gör man det ändå ska man veta att laminerat 4mm glas inte håller för samma belastning som vanligt 8mm float. Det är en vanlig missuppfattning. Bygg heller inte med härdat glas. Får du en spricka i härdat glas så exploderar det i tusen bitar.

Tänker man bara på det så ska allting gå bra!

Sen ett litet tips för att få glaset lite billigare. Leta upp någon firma som gör fönster och försök få köpa glaset via dom till inköpspris + moms så kommer du betydligt billirade undan. Jag jobbar själv på en liten fönsterfirma och jag betalade i runda svängar ca tusenlappen för glaset till mitt 480-liters. Det är ganska bra!

Lycka till!
Visst går det att hitta billiga akvarier på blocket, men ju större desto ovanligare.
I mitt fall hade jag tänkt bygga av gratis prylar, varpå kostnaden inskränker sej till lackering (då räknar jag inte med svetstråd, silikon och den typen av småutgifter). Kanske då kommer undan med i runda slängar 500 kr för ett akvarium på >2 kubikliter. Skoj skoj skoj! :)

Och varför ska man inte använda laminerat glas? Självklart är ett tjockare glas generellt starkare än ett tunnare, så jag tror inte de flesta tänker att "det är laminerat, då kan jag ta halva tjockleken"...
De jag kollade på såg f.ö. ut att vara centimetertjocka!
Undrar vilket tryck ett par sådana tål?..
#25 - 19 november 2007 18:08
Wunder skrev:

Och varför ska man inte använda laminerat glas? Självklart är ett tjockare glas generellt starkare än ett tunnare, så jag tror inte de flesta tänker att "det är laminerat, då kan jag ta halva tjockleken"...

De jag kollade på såg f.ö. ut att vara centimetertjocka!

Undrar vilket tryck ett par sådana tål?..

OK! Ska förtydliga mig. Var nog en aning otydlig.
När jag skrev 4mm laminerat glas menade jag inte att den totala tjockleken skulle vara 4mm. Jag menade 2 x 4mm. Laminerat glas är förenklat två ihoplimmade glas med ett skickt i mellan som motverkar att glaset faller sönder. Typ glaset du har i vindrutan på bilen.
Har du ett laminerat glas med 2st 4mm float så är det inte lika starkt som vanligt float på 8mm. Det var det jag menade.
Kan inte säga på rak arm vad ett laminerat glas med 2 x 4mm float håller för men gissningsvis i klass med 6mm float? Men det är bara en gissning.
#26 - 19 november 2007 18:35
Konkret...man kan ha olika laminat också.
Jag har faktiskt bygget ett akvarium med ett 10mm laminerat och där man använde 6mm härdat och 4mm vanligt.
#27 - 19 november 2007 20:16
firefox75 skrev:
Konkret...man kan ha olika laminat också.

Jag har faktiskt bygget ett akvarium med ett 10mm laminerat och där man använde 6mm härdat och 4mm vanligt.

Ja det är klart man kan. Jag säger inget annat heller. Men ska man bygga själv och vill att tex försäkringar ska täcka vid eventuella olyckor krävs det att akvariet är "fackmannamässigt byggt och konstruerat".
Du kan bygga ett 50cm högt akvarium i 4mm float också. Men ingen försäkring i världen skulle täcka det om du skulle få ett läckage.
#28 - 19 november 2007 20:32
Här är en bra tråd som behandlar det mesta när det gäller akvariebygge. Finns länk till en sida som går igenom allt steg för steg någonstans i tråden också!

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55817
#29 - 19 november 2007 20:42
Ja mer utförligt får man det inte! Väldigt bra!
#30 - 20 november 2007 00:58
Låter som dom flesta säger tändstickor så kör på det. Själv använder jag såna till brasor tex
#31 - 20 november 2007 04:16
Fogar med lite distans får mer flex vilket minskar belastningen på glaset plus att det blir så mycket enklare om man skulle bli tvungen att byta ut en ruta eller helt enkelt skära ner karet.
#32 - 20 november 2007 21:00
Sant....men man kan ju precis enligt samma modell använda annat än tändstickor.
Jag har själv aldrig använt tändstickor mer än till limning av ram akvarier.
annars så är det som Karon skrev att viss distans mellan de limmade områdena är bra dock så kan det ju vara bra att veta flexet på silikonet då det finns olika varianter...vissa tillåter 15% och vissa 20% samt även vissa 25%are...
Ska man då använda något med mycket flex eller ett som flexar mindre?
Min misstanke är att en sådan ruta med 25% flex kommer kännas lite sladdrigt...
#33 - 22 november 2007 18:43
Ja har tänkt och kommit fram till att plywood borde vara bra att andvända, de är både billigt och spricker inte :P.. ja tänkte mig att bygga allt utan täckglaset och framrutan i plywood. de borde inte bli jätte dyrt, de ända roblemet är en pump... vet ngn vart man kan få tag i en pump till 2-300 L ,billigt ?
#34 - 22 november 2007 20:55
Hej igen, nu har ja kommit på helt andra planer oga min kompis :P han skulle köpa akvarium för 300 kr då ingick ett 500 L ett 100L och ett par små byttor på kanske 50 L.. ja ska få 500 karet och fixa, en spricka i underglaset.. men 150 kr fölr ett 500L tycker ja är billigt... :P så ja ska fixa de, men ja är fortfarande inne på plywood eller kanske nogpn slags plast, glas är ganska ömtåligt och de behöver inte vara så snyggt eftersom de ligger sant över, tipsa gärna om va man kan andvända och som sakt inredning och fiskar som kan va i de :)
#35 - 22 november 2007 22:53
Härja skrev:

Glaset rör sig lite i akvarium, och fogen gör att glaset kan göra det, utan att gå sönder. Bara för att du lägger glas mot glas inegär det inte automatiskt att det måste gå sönder, men jag vill minnas att det var någon på det här forumet som uttryckte sig i stil med "det måste inte gå sönder, men det kommer det att göra i alla fall."
Ett litet kar kommer man sannolikt aldrig ha några problem med det i dock.

Någonting viktigare dock. Silicon är ett lim som är värdelöst på belastningar i sidled. Det är därför det går att dra bort i långa remsor tex på ett trasigt kar. (eller ett man håller på att skära ner) Det är alltså siliconet mellan glasen som står för hållfastheten, vilket bara det, motiverar användandet av någon form för distans vid montering.

slusken skrev:

Lustigt. Många rekommenderar laminatglas, för den extra säkerhet det ger, dock är det en extra kostnad. Det är även ett känt faktum att man kan använda tunnare glas om man använder härdat, men den dagen olyckan är framme, blir det ordentligt olyckligt, om man inte har det i ett utrymme som tål spill, i den lite större skalan. Om man väljer härdat glas, bör man definitivt använda sig av någon sorts kantlister, för att skydda glaset från slag på kanterna.

B!
#36 - 23 november 2007 19:26
Mr B skrev:

Lustigt. Många rekommenderar laminatglas, för den extra säkerhet det ger, dock är det en extra kostnad. Det är även ett känt faktum att man kan använda tunnare glas om man använder härdat, men den dagen olyckan är framme, blir det ordentligt olyckligt, om man inte har det i ett utrymme som tål spill, i den lite större skalan. Om man väljer härdat glas, bör man definitivt använda sig av någon sorts kantlister, för att skydda glaset från slag på kanterna.

B!

Jo visst kan jag hålla med dig till en viss grad. Om man vill ha tjockare glas än 10mm kan det vara lönt att satsa på laminerat 8 eller 10mm i stället för att ta 12 eller 15mm vanlig float.
Det jag vill säga är inte att det är fel att använda laminerat glas utan att man ska tänka på att hållfastheten inte är den samma för tex 8mm float som laminerat 4+4mm float.
Att använda härdat glas skulle jag aldrig i mitt liv göra. Speciellt inte till ett större kar. Just på grund av att det är härdat och därmed inte lika flexibelt som vanligt float. Jag kan intyga att det inte är roligt när ett härdat glas går sönder. Den som vill kan komma och se ärren jag har på min ena arm!
#37 - 23 november 2007 20:58
slusken skrev:
Att använda härdat glas skulle jag aldrig i mitt liv göra. Speciellt inte till ett större kar. Just på grund av att det är härdat och därmed inte lika flexibelt som vanligt float. Jag kan intyga att det inte är roligt när ett härdat glas går sönder. Den som vill kan komma och se ärren jag har på min ena arm!

Jag har ingen aning om hur man får ärr av att glas, härdat eller inte, går sönder. Det förefaller för övrigt ointressant. Det som är intressant, är att härdat glas är starkare, mycket starkare än standard float. Det är dock väldigt känsligt för slag och stötar. Värst är det längs kanterna, där så lite som att man ställer ner skivan mot marken kan få den att splittras, och det med ett ganska ljudligt "poff". Jag kan mycket väl tänka mig att bygga/gjuta ett kar med härdat glas i framkant, om prisskillnaden är stor nog för att göra det värt det. Jag skulle dock aldrig bygga ett kar med härdat glas i botten. Det är dock först på riktigt stora kar man kan nå någon form för ekonomi i att välja härdat glas, då det är dyrare, så det hela känns som en ganska onödig frågeställning.

Kör float, om möjligt low iron.
B!
#38 - 23 november 2007 21:41
Härja skrev:
jag hajjar inte riktigt de där med tändstockorna. är det för att skapa ett mellanrum mellan skivorna som siliconet tränger in i å tätar?

Jag kanske kopplade fel där. Man lägger såklart en silikonsträng innan man ställer dit dom andra rutorna så det blir silikon mellan rutorna. Andra kör med tex tändstickor oxå.
#39 - 23 november 2007 23:35
eriahl skrev:
Jag kanske kopplade fel där. Man lägger såklart en silikonsträng innan man ställer dit dom andra rutorna så det blir silikon mellan rutorna. Andra kör med tex tändstickor oxå.
Många använder tändstickor för att få ett jämt avstånd, som är lagom. Att bara lägga en sträng, och pressa på glaset, kan ge upphov till... inte helt raka fogningar.skulle man pressa så pass att glasen ligger emot varandra, uppstår det problemet jag nämnde tidigare. Glaset är känsligast längs kanterna, och spänningarna mellan glasen när de fylls, kan få ett, eller flera glas att gå sönder.

B!
#40 - 23 november 2007 23:54
Som sagt vissa gör si och andra gör så vad det än gäller. Har aldrig haft problem med akvarium limmade så som dessutom flyttats runt en hel del. Sen finns det akvarium som limmats med stickor som säkerligen hade klarat sig lika bra. Men att säga att det är fel med limning utan stickor är fel helt enkelt.
#41 - 24 november 2007 00:22
eriahl skrev:
Men att säga att det är fel med limning utan stickor är fel helt enkelt.
Jag som tyckte jag poängterat flera gånger att det inte spelar någon roll vilken teknik man använder för att få mellanrummet, bara man ser till att faktiskt få det.Jag måste ha varit otydlig.

Glas mot glas = dåligt.
Siliconspalt i mellan = bra.

Nu kan det inte gärna missförstås.
B!
#42 - 26 november 2007 16:42
Nu har ja skaffat mig ett 500L kar :) ska bara laga de. får se vad som händer om de håller eller inte, men ska tästa de en vecka eller något me vatten i på ett utrymme de är vattentätt.. :)

Ni får gärna tipsa om va ja ska ha i karet :)

Annons