Bygga akvarium av MDF skivor...

#1 - 3 januari 2006 19:37
Hej.

Jag funderar på att bygga ett stort akvarium (1,75 långt, ca. 500L) av MDF skivor. Vad ska jag använda för att göra det vattentätt? Räcker det att lacka med 2 komponents färg?

Har letat lite efter info men inte hittat någonting...ge mig gärna länkar!!
#2 - 3 januari 2006 19:47
mdf är rätt så dyrt.
så jag tror du kommer billigare undan om du köper ett begangnat akvarium
#3 - 3 januari 2006 20:00
Det handlar inte om att köpa begagnat, om jag gissar rätt så är det tjusningen med att bygga eget med egna speciella mått.

http://www.garf.org/140.gallon.html
#4 - 3 januari 2006 20:13
Jag skulle rösta för marinplywood, då det har lite bättre egenskaper för att tåla mindre rörelser... Och sen tål det vatten mycket bättre än vad mdf gör, om olyckan skulle vara framme.

Men oavsett, så borde epotex akvarielack funka.
B!
#5 - 3 januari 2006 20:21
som snickare på nimbus (bygger inredningar till båtar) kan jag inte rekomendera mdf om du inte vill köpa den dyrare varianten som har ett viss fuktmotstånd,(kommer inte ihåg namnet på den) säger som mr b använd marin plywood och mycket lack.
#6 - 3 januari 2006 21:30
den "dyra" varianten heter hdf.
om man ska bygga ett eget tror jag det går att täta med fuktspärr.
som har innan man sätter kakel. typ ardex 1k.
snacka med en kille som skulle göra så. men jag har inte fått höra resultatet...
det svåra är väll att få glaset tätt mot skivorna. men det finns säker något bra sätt
#7 - 3 januari 2006 21:44
glasfibertäckt marinplywood kanske kan va nåt.
#8 - 3 januari 2006 21:55
Tackar för svar och synpunkter....

Som robbygg säger så är tjusningen att göra det själv, det som lockar...tror att jag skulle lita lika mycket på ett mdf/plywood kar, som på ett helglas runt 1000 L.
Mina svärföräldrar köpte ett 375 liters som är byggt av 22 mm spånskiva, och det håller ihop...
Tror själv mer på mdf eller plywood.

Anledningen till mina funderingar är att jag vet om ett ca. 800-1000 L helglas, omonterat, men varför inte då fixa ihop tre stora isf ett!! Och få storleken som man vill ha det.

Andreas.Vanlig fuktspärr...den tanken har slagit mig, vågar man använda det... inga gifter?

Epotex akvarielack ska jag lägga på minnet...Tack Mr B :)
#9 - 3 januari 2006 21:58
Ja just...glasfiber var det....men hur länge måste måste det härda innan man kan använda?
Det avsöndras väl gifter under härdningen?
#10 - 3 januari 2006 22:08
Vanlig billig plywood och glasfiberarmerad plast skulle jag köra på.
#11 - 3 januari 2006 22:24
Ja hur e det egentligen med glasfibermatta+polyester när det kommer till gifter? Avger det nån "skit" som gör akvariet oanvändbart, eller är det ofarligt efter härdning? Man kan ju i och för sej lägga en topcoat typ epotex, men det innebär ju onekligen en extra kostnad..
#12 - 3 januari 2006 22:47
ang plast(glasfiber) är att så länge det luktar härdar det vilket kan ta lååång tid gjorde en lysramp i det en gång om jag inte minns fel så gick det inte att ta in det i huset på 2-3 månader
#13 - 3 januari 2006 23:06
[quote=magnusEl] Epotex akvarielack ska jag lägga på minnet...Tack Mr B :)[/quote]

epolan V ska funka rätt bra också och va billigare.

[quote=magnusEl]Ja just...glasfiber var det....men hur länge måste måste det härda innan man kan använda?
Det avsöndras väl gifter under härdningen?[/quote]
kan ju ta en titt i min signatur så hittar du en länk om bakgrundsbygge i glasfiber som kanske innehåller nåt matnyttigt
#14 - 3 januari 2006 23:06
[quote=slitebo]ang plast(glasfiber) är att så länge det luktar härdar det vilket kan ta lååång tid gjorde en lysramp i det en gång om jag inte minns fel så gick det inte att ta in det i huset på 2-3 månader[/quote]

glasfibrade en grej i somras och lukta finfint dagen efter.
#15 - 3 januari 2006 23:22
Det finns ju många olika varianter av plaster att välja på, polyesterplast tror jag inte skulle vara så bra i ett trä akvarium eftersom det inte är följsamt sedan det härdat...det spricker...
Sedan finns det en massa olika Epoxy varianter, men vet som sagt inte hur det är med "giftigheten".

Många intresanta länkar, Raven...men nu ska jag sova på saken.

Epolan V är tillagt i minnet!!
#16 - 4 januari 2006 01:31
Mitt hörnkar är byggt i plywood och sedan plastat både invändigt och utvändigt. Kan ta reda på mer exakta detaljer av vilket material det är om du skulle va intresserad?
#17 - 4 januari 2006 07:17
Här är en länk till ett litet trätanks bygge.
http://www.malawicichlidhomepage.com/panis/plywoodtank.htm
#18 - 4 januari 2006 10:56
Visst är det skillnad på plast och plast. Epoxy är nog det bästa, luktar väldigt lite. Men är destodyrare. Jag håller på med ett kar med polyeter. Men det har dragit ut på tiden. Så det kan ta ett tag innan jag kan raportera resultatet. Men räkna iafa med några veckor för att ventilera bort plastlukten.
#19 - 4 januari 2006 13:43
Sacrium: Klart jag är intresserad! En liten tanke bara...OM det nu skulle bli en liten, liten läcka, är det inte bättre att bara plasta innsidan av karet, så att fukten kan dunsta...:confused:

Jag ska flytta till en bondgård till sommaren, min sambos föräldrarhem, så bygget är inte planerat förrän efter det.
Svärföräldrarna har koi damm, så det blir inga problem med flera stora kar...[:D]
Jag hjälpte dom med en vinterdamm i källaren i höstas, 1,8x2,2 meter av lekablock och dammduk...snacka om nöjda karpar!!(och svärföräldrar!![:D] )

Danei: Man kan skynda på härdningen genom att täcka över karet och ställa dit en kupe´värmare, ca. 40 grader är lagom...ska fråga en kille som jobbar med plast om fler tips..

Bra länk heeke...ska lusläsa senare.
#20 - 4 januari 2006 13:48
polyester är inte 100% tätt. Så det kan vara en bra ide att inte ha en helt tät utsida. Trä och fukt är ingen bra kombination.
#21 - 5 januari 2006 15:24
Några reflektioner: som plastbåtsägare sedan många år, -lukten av den plasten försvinner aldrig. Om lukt är = giftigt, bör du kolla noga vilken plast det är. Som byggare av träakvarium av vanlig spånskiva, det gick fint några år, men liten skada på insidan ledde till att det snabbt förstördes.
Som optimistisk "renoverare" av akvarium med två spräckta rutor: sorry, det lönar sig INTE. Två rutor hos glasmästaren kostade mer än att köpa ett helt akvarium begagnat.
#22 - 5 januari 2006 17:25
kan bara hälsa att de numera finns ett par länkar i min signatur om plywoodakvarie till exempel som kan va av intresse

Annons