bygga bakgrund, hjälp!

#1 - 3 mars 2004 13:36
jag tänkte bygga en bakgrund i frigolit till mitt 110 l akvarium

vad behöver jag?
betongspackel/husfix?
vad målar man med?
vad lackar man med?

nån som har en bra guid om hur man gör och vad man behöver?

T P Fh
#3 - 3 mars 2004 21:34
Jag har gjort en liten beskrivning på min sida.
#4 - 3 mars 2004 21:37
har gjort en till mitt 180 liters det bler skit snyggt jag använder husfix.har inte kommit till färgen än!
#5 - 5 mars 2004 20:48
Hej!

Jag har en beskrivning på hur du kan göra en bakgrund i frigolit. Jag gjorde en till mitt 250 liters och det är med bilder och allt.

Kolla gärna in den och fråga om det är något du behöver hjälp med.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=115669

Artikeln finns längst ner på sidan under "Arkiv" och heter :
250 l bakgrund i frigolit

Lycka till
#6 - 5 mars 2004 23:12
När du har så litet akvarium, varför skall du göra det mindre genom att göra en invändig bakgrund när det fins så fina bakgrundsaffischer att köpa. Och jag tycker att dom blir mycket bra, se själv. Välkommen in på min sida.
#7 - 6 mars 2004 15:27
morgan>>
tack, en jättebra beskrivning...
jag har svårt att få stenarna att se realistiska ut... hade velat ha en bild på en klippvägg så man kunde kolla...
----
det kanske inte gör nåt att akvariet blir mindre... jag vill hellre ha ett snyggt akvarium med bara några fiskar än tvärt om...

#8 - 6 mars 2004 16:25
Skaffa Juwels bakgrunder annars... dom är snygga och tar inte så mycket plats...
#9 - 6 mars 2004 16:45
Hej!

På bilden och när man står framför akvariumet ser det ut som om akvariumet har "minskat" i volym pga bakgrunden, men tittar man från sidan så ser man att dom har gott om plats :)

Det är vattnet som ger den kontrasten eftersom allt verkar vara större när det kommer i vatten, än vad det kanske är.

Angående att få stenarna att se riktiga ut, så har jag ett tips till dig, men oftast är det bara fantasin som sätter gränser :)

Jag tänkte som så att jag ville ha "kantiga och vassa" stenar, så då började jag fundera lite. Tex som klippväggar, där har du ju nästan aldrig en som är fyrkantig, utan oftast är det olika bitar som lossnat från den genom tidens lopp. Och speciellt när klippväggen har varit under vatten, eftersom det är rätt starka strömmar i vattnet som kan hjälpa till att slita loss bitar från stenarna.

Ett BRA och VIKTIGT tips är.......GÖR INGA STENAR LIKA...gör stora, små,långa korta, avlånga

Om du kollar lite på min bakgrund innan jag la fixet på den så på ett foto så ser man djupet bra...dvs.....tex längst uppe har jag mer utåt stickande stenar för att få en skuggeffekt av ljuset.

Sedan har jag blandat lite av utåtstickande och mer intryckta stenar, för att få ett realistiskt utseende.

Bara låt fantasin flöda....frigolit är ju billigt...och var inte rädd för att ta i lite..he he...så bara riv och slit och prova dig fram på en mindre frigolitbit.

Övning ger färdighet!

Lycka till

Morgan
#10 - 6 mars 2004 17:01
tack för bre tips...
jag provar mej fram...

Annons