Bygga Bänk

#1 - 16 mars 2006 19:26
Hej tänkte bygga en bänk om jag får tag i ett 720l helglas kar.
Tänkte ha furu och be en möbelsnickare bygga den.
Blir 200*60 + någon cm.
Min fråga är hur tjock skivan ska vara för att klara trycket?? blir en möbel med 8 eller 6 ben. höjden vet jag inte än ska skissa lite på det först.

Mvh Mattias
#2 - 16 mars 2006 19:32
Tror inte skivan har så stor betydelsen i tjockhet bara den står på bra ställning,oki då menar jag inte typ 5mm men räcker nog med ca 2-3cm tjock skiva...Mitt 400 står på en 2cm tjock spånskiva men är uppbyggd på 4*4 reglar.
#3 - 17 mars 2006 00:56
skulle tveklöst rekommendera 8 ben.
längdmässigt blir det ett ben per 50cm då jämfört med 66cm per ben om du kör med 6.

låter inte mycke till skillnad men räkna med att de ska hålla för en brta bit över 800kg.
ska du ha sten i kan de nog krypa uppåt och över tonnet.

glöm inte krysstag av nåt slag också som tar upp sidorörelser.

när de gäller skivan så tror ja inte under 3cm är nåt att sikta på.
kan nog va lämpligt att stadga upp skivan med lite 45x70 undertill också då det är helglasakvarie.
ska du ha sidor på så syns inte en sådan uppstadgning
#4 - 17 mars 2006 09:53
Ja jag hade tänkt har hyllor i mitten och hyllor med dörrar på sidorna, det blir typ mellan varje ben par, behövs kryssstag ska ju har en riktig baksida i furu, ja jag kör på 5cm skiva så jag är på den säkra sidan, Stenar ska jag bara ha några få i men det går väl närmare ett ton iaf. krysstag på kortsidan hehövs det ska även där ha riktig furu på kortsidorna sidorna.

Mvh Mattias
#5 - 17 mars 2006 13:34
[quote=MantaC0re]krysstag på kortsidan hehövs det ska även där ha riktig furu på kortsidorna sidorna.[/quote]

har du tänkt skruva fast en furuskiva på kortsidan ?

om ja och du skruvar fast den i benen så fungerar ju skivan som ett krysstag och då behövs inget extra.
#6 - 17 mars 2006 15:50
Jag kände för att rita lite. Såhär hade jag nog gjort. Om man gör en övre ram som ligger på åtta ben som går rakt ner till golvet fördelas tyngden bra. Det blir ganska stor tyngd på varje ben. Med såna standardreglar blir det drygt 4 kg/cm2 om hela skiten väger 1100 kg. Det borde väl golvet klara?

Jag gjorde nåt liknade till mitt 160 liters.
#7 - 17 mars 2006 16:59
beror på.
har man betonggolv kan man ställa nästan va f*n som helst och golvet hålle rmen har man trä är det lite knepigare.

bl.a är trägolv oftast bygga "cc60", det betyder att det är 60cm mellan dom bärande bjälkarna och dom är bra att försöka träffa.
lägger man en stöddig skiva på golvet utjämnar det vikten mycket bra.

standardakvarierna brukar går rätt bra ställa in, speciellt om man lägger en skiva på golvet som skyddar och fördelar vikten.

mest problematiskt är om man ska ha in akvarier i riktigt gamla hus.

Krax, hade nog inte varit fel med krysstag också.
de kan stå jättebra ända tills de komemr en liten unge på besök till exempel.
undrar lite hur mycke 45*70 tål också.
men definitivt en konstruktion som ska både limmas och skruvas ihop flr bästa hållfasthet.
finns ju bra trälim som kan användas.

kan ju tillägga att ja räknade på vikten på ett 375liters och kom fram till att totalvikten skulle landa på under 100kg per ben å 6 ben 50cm ifrån varann och ser man så väger de inte mycke.
#8 - 17 mars 2006 17:13
Tjenare

Jag har ett 650liters, 180*60*60. Har det stående på vanliga köksbänskåp med en 40mm skiva ovanpå.
Den sitter ioförsig fast i väggen så att den inte skall rasa.
#9 - 17 mars 2006 18:27
[attach]2434[/attach]

Så här hade jag tänkt mej, ska ta mej ett snack med snickaren om mått och sånt. furu´n fixar jag själv genom jobbet. Så det är väl mer arbetskostnaden jag ska höra vad han tar för.
Ritningen är på ett ungefär.
Tror att det duger med 6*5 cm som fötter eller ska jag ha tjockare fötter, kan öka på till 6,3 för det är standard mått.
Har ni några andra ide´r så eller nåt som är galet så säg till vill inte ha en svajande bänk.[:o]

beror på.

har man betonggolv kan man ställa nästan va f*n som helst och golvet hålle rmen har man trä är det lite knepigare.

Nja har trä med är nog inge problem, bor ovanpå en affär med platt tak så jag tippar på att det är extra balkar under golvet, ser inte något tecken på att mitt 540l har tryckt ner golvet. och i det rummet jag ska karet i är det även sånt där klick plattor på så jag hoppas det inte blir märken i golvet.

Mvh Mattias
#10 - 18 mars 2006 15:40
Din ritning stämmer inte riktigt. Långsidan och kortsidan kan inte båda ligga på benen så som du ritat. Det var därför jag tyckte det var bra med 70 x 45 mm. Då kunde jag lägga hela den övre ramen med stöd från benen.

Raven har rätt. Lim använde jag. Och vinkeljärn i hörnen. Krysstag kändes som overkill när det var färdigt. Det blev duktigt stabilt. Och ska MantaC0re ha fete-tjock skiva bakom, på sidorna och där uppe tror jag aldrig att det kan behövas.

Glöm inte lägga upp bilder sen!
#11 - 18 mars 2006 16:48
Din ritning stämmer inte riktigt. Långsidan och kortsidan kan inte båda ligga på benen så som du ritat.

Jag fattar inte riktig vad du menar Krax ska ha sidorna utanpå benen så man slipper se dessa, måtten stämmer inte exakt det vet jag drog ihop ritningen för fort.
Ja bilder ska ni få på bänken + akvariet, blir väl om det tag han hade mycket att göra för tillfället(tänker inte göra den själv):D.

Mvh Mattias
#12 - 18 mars 2006 17:01
Jaha! Sidorna utanpå benen gör att tyngden hänger i ett par skruvar och lite lim och kanske några punkter där benen sticker upp. Så ville inte jag bygga, utan jag ville fördela tyngden bättre. Men det funkar kanske ändå.
#13 - 18 mars 2006 17:13
Menar du ungefär såhär?
#14 - 19 mars 2006 01:05
Ja något sådan för sidorna ska jag ha bara för att slippa krysstag och att få en täckt bänk. Sen kan jag ju öka tjockleken på skivan ovanpå om det skulle behövas, Den sista ritningen som du gjorde är väl så jag hade tänkt mej tror jag iaf. har gjort lite ändringar jag fattar nu vad du menar!! har ändrat lite i ritningen. Detta är väl en korsning av båda.
[ATTACH]2453[/ATTACH]
#15 - 19 mars 2006 08:16
Ja nåt sånt :)

Annons