Bygga berg. Behöver tips. Snabbt!

#1 - 26 augusti 2004 12:08
Hej hej!
Har precis varit och köpt kolsten till mitt kar. Köpte 8kg som jag ska bygga ett berg av. De ligger i badkaret och blir rena nu. Har några frågor jag skulle vilja ha svar på snabbt. Är ivrig att sätta igång nu.

1. 8-9 kg sten i ena änden av karet är inte för tungt va? Har ett kar på 150L, ramakvarium.

2. Tänkte limma (silikona) ihop stenarna på land för att sedan sätta ner berget i karet. Tänkte ta ur fiskarna, skrapa undan småstenen till andra sidan karet och lägga i ett litet liggunderlag på botten och sätta berget på det. Jag måste väl inte tömma hela karet på småsten för att kunna lägga i berget? Tänkte på risken med punktbelastning om det kommer ett korn under. Men om man är noga så är det väl ingen fara? Känns lite jobbigt att tömma ut allt.

3. Gör det något om någon av stenarna rör vid sido/bakväggen på karet? Inte så att de lutar mot den, men bara rör. Eller måste jag ha ett mellanrum till väggarna?

Hoppas någon har svar på mina frågor så att jag kan sätta igång med byggandet, ska bli så kul!

//Karin the bergbygger...=)
#2 - 26 augusti 2004 12:16
Jag kan svara på fråga ett: Nej (inte med liggunderlägg iaf).
#3 - 26 augusti 2004 12:18
1-Det är inte tungt ,karet tål mycket mer.
2-Du behöver inte tömma karet.
3-Det gör inget att stenarna lutar mot sidorna.
kolla länken: http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=364
#4 - 26 augusti 2004 12:40
Jag limmade en kolstengrotta med skiffer.
Då jag skulle ta upp den efter ett tag, då den legat i karet så föll nästan alla delar isär.
Jag hade använt akvarie-silikon. Lät det torka i 5 dagar innan jag stoppade ner grottan i karet.
Silikonet var ur en ny tub som jag köpt, men det gick att dra loss hur lätt som helst på de itufallna delarna.
Vete tusan vad det var som gick fel.
Vill bara varna att det kan inträffa alltså.

Nu var det genomskinligt silikon som jag använde, det finns ju svart också. Det kanske funkar bättre ?? Nån som vet ??
Ska man använda något speciellt silikon för kolsten och skiffer ??
#5 - 26 augusti 2004 12:45
Tack för svaren!!
Då ska jag väl sätta igång och puzzla ihop det hela nu då..=)

//Karin
#6 - 26 augusti 2004 12:49
Enda anledningen till att tömma karet skulle var för att silikona fast liggunderlaget. Jag har hört om personer som fått problem när sanden vandrar in under det så att kanterna sticker upp. Inte snyggt och svårt att fixa i efterhand. Om du använder ett underlag som bara är marginellt större än berget skall det dock inte vara något problem.
#7 - 26 augusti 2004 12:50
Ursprungligen skickat av ray

1-Det är inte tungt ,karet tål mycket mer.

2-Du behöver inte tömma karet.

3-Det gör inget att stenarna lutar mot sidorna.

kolla länken: http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=364

Jäklar imponerande akvarier du har =)
Kan inte varit billigt att fylla dom med fisk
Vad är det för ställning du har till dom 2 karen som står ovanför varann ?
#8 - 26 augusti 2004 14:26
Ursprungligen skickat av Spijer

Jäklar imponerande akvarier du har =)

Kan inte varit billigt att fylla dom med fisk

Vad är det för ställning du har till dom 2 karen som står ovanför varann ?

Tack[:)]
Nää ,det var inte biligt men försöker njuta av akvarierna/fiskarna iställt för att tänka på kostnaderna .
Har två ställningar ,en järnställning med 2x300L och en träställning med 2x375L .
#9 - 26 augusti 2004 15:15
Nu har jag limmat klart, svårare än jag trodde. Massa silikon syns överallt, men det ska ju växter och sånt på så det blir nog bättre.

Blev inte så himla snyggt..=( ser ut som en stenhög bara. Men, det är ju första gången, kan väl inte förvänta sig att det ska bli perfekt heller...=)...ser nog bättre ut i vattnet med lite växter på som sagt.

//Karin
#10 - 17 september 2004 20:13
hej hej!
jag har med fundrat på att silicona ihop lite stenar, om inte bara för att det är snyggt så också för att skapa lite gömställen!
men vart får man tag i siliconet?
är d någon speciell sort som ni skulle ilja rekomendera? eller inte rekomendera?
något annat man ska tänka på?
tack för hjälpen!
MVH // frida

Annons