Bygga egen "armatur" till specialbyggt kar

#1 - 29 oktober 2010 11:28
Hej

Funderar på att när ekonomin tillåter specialbeställa ett helglaskar med svarta silikonfogar.

Kan man på ett helglaskar placera en "låda" alltså en hembyggd ljusarmatur med "lucka" för att kunna mata etc. eller måste det vara aluram så att "lådan"kan vila på ramen?

Om detta nu går, är det sådana prylar som i denna länk som behövs för att sedan då bestämma längs på T5 rören (dock max 54W) o så bygger man?

Nicke
#2 - 29 oktober 2010 11:30
Det är bara att bygga :)

Ser ingen länk, men t.ex. Hagen Glo har byggsatser för T5.
#3 - 29 oktober 2010 11:36
Sorry länken kommer nu... (I det första inlägget) [:o]

Men det går alltså att bygga en sådan trots helglaskar? Hur ska då "lådan" vila på karet, vilket material är rekommenderat för lådan, och hur tungt törs man låta bygget bli om det endast ska ligga direkt på karet?

Nicke
#4 - 29 oktober 2010 11:55
jag ska bygga en träramp med 4 t8 i. kommer ligga direkt på helglas. karet tål rätt höga krafter uppifrån.
#5 - 29 oktober 2010 12:13
hannesc skrev:
jag ska bygga en träramp med 4 t8 i. kommer ligga direkt på helglas. karet tål rätt höga krafter uppifrån.

Okej, posta gärna mkt bilder i en projekttråd om detta, visa gärna hur den kommer ligga på karet sedan också etc.

Nicke
Bilagor:
#6 - 29 oktober 2010 12:45
a visst. dock är väl inte bygget på g riktigt än. men tänker mig nån tunn trälåda som är 1 cm större än karet. o på insidan går en list som kommer vila på kar.kanten. typ så
#7 - 29 oktober 2010 12:49
hannesc skrev:
a visst. dock är väl inte bygget på g riktigt än. men tänker mig nån tunn trälåda som är 1 cm större än karet. o på insidan går en list som kommer vila på kar.kanten. typ så

Kolla på kakellist till bygget, perfekt fasade för att vila på ett helglaskar :)
#8 - 29 oktober 2010 12:50
will do
#9 - 29 oktober 2010 12:58
Kakellist, heter det så?

Nicke
#10 - 29 oktober 2010 13:02
#11 - 29 oktober 2010 13:06
Kanon Klotte

Nicke
#12 - 29 oktober 2010 19:25
Har byggt ett par ramper till mina kar och hur tjockt material som behövs beror ju på hur stort karet är och hur mycket belastning man ska hänga i rampen, som andra sagt tål karet stora vikter men det ska helst va så lätt som möjligt för när man väl behöver lyfta på den.
till mitt 100liters har jag byggt med 4mm plyfa och det funkar utmärkt när det hänger 4lysrör i, skulle säkert gå bra upp till ca ett 200liters men kräver sen nog lite lister att styva upp plyfan men generellt så är 4mm plyfa ett bra byggmaterial och funkar bra till lysrör.
Till mitt 160liters har jag 2 metallhalogen som är mycket tyngre och då byggdes det med 9mm sågspån, inte alls lika smidig ramp att flytta på då den blev mycket tyngre.
Men vad du än bygger med så kom ihåg att måla och fuktspärra med riktigt bra färg, lämpligen som avsedda för träbåtar, våtrumsfärg kan funka men oftast tål dom inte så hög fuktighet som det blir under rampen nån längre tid, det fick jag lära mig den hårda vägen ;)
#13 - 30 oktober 2010 08:49
Jag har en glasskiva som står på ett par kabellister som distans ovan karet. På skivan har jag ställt 3 hemmagjorda lampor bestående av krukor med e27 armatur och starka ledlampor, två kallvita och en blå. Fungerar med timers så dom tänds en åt gången och stängs av så med. Den blå lampan fungerar då som månljus med. Pris per lampa: kruka 10:-, armatur 30:-, led-lampa 90:- på kjell & company. Ljuset blir väldigt riktat. Jag har i för sig detta till ett malawikar utan växter.
#14 - 1 november 2010 07:46
Fuzzop skrev:
Har byggt ett par ramper till mina kar och hur tjockt material som behövs beror ju på hur stort karet är och hur mycket belastning man ska hänga i rampen, som andra sagt tål karet stora vikter men det ska helst va så lätt som möjligt för när man väl behöver lyfta på den.

till mitt 100liters har jag byggt med 4mm plyfa och det funkar utmärkt när det hänger 4lysrör i, skulle säkert gå bra upp till ca ett 200liters men kräver sen nog lite lister att styva upp plyfan men generellt så är 4mm plyfa ett bra byggmaterial och funkar bra till lysrör.

Till mitt 160liters har jag 2 metallhalogen som är mycket tyngre och då byggdes det med 9mm sågspån, inte alls lika smidig ramp att flytta på då den blev mycket tyngre.

Men vad du än bygger med så kom ihåg att måla och fuktspärra med riktigt bra färg, lämpligen som avsedda för träbåtar, våtrumsfärg kan funka men oftast tål dom inte så hög fuktighet som det blir under rampen nån längre tid, det fick jag lära mig den hårda vägen ;)

Okej, verkar ju inte som att karet exploderar om man balanserar vikten på rampen. Men då blir det nog båtfärg i såna fall känns det som.

Hur fäster ni själv hållarna till lysrören med el etc. samt vilka reflektorer används?

nrone, led i all ära men som sagt mkt växter så jag föredrar nog T5 rör till detta bygge ;)

Nicke
#15 - 1 november 2010 08:14
det går absolut! Jag byggde en till mitt malawi. Körde helt i trä. Sen inne i den hade jag trälister som blev det bärande från rampen.. så listerna låg mot glaset. !
#16 - 1 november 2010 08:26
Majki01 skrev:
det går absolut! Jag byggde en till mitt malawi. Körde helt i trä. Sen inne i den hade jag trälister som blev det bärande från rampen.. så listerna låg mot glaset. !

Lister mitt i hela konstruktionen eller runt om kanterna? Är de i "mitten" så lockar de väll ljuset lite?

Nicke
#17 - 1 november 2010 08:35
jag hade lister inne i rampen runt hela typ 5 cm upp så att 5 cm av rampen stack ner över glaset.

körde den i plywood sen spacklade jag hela rampen och måla.. så den väger en hel del faktiskt!
#18 - 1 november 2010 09:01
http://henrik.eketjall.se/page/16/

Den använde jag mig av när jag byggde min ramp. Förvisso till ramakvarium men principen är den samma. Kolla mitt projkt i min signatur så kan den kanske hjälpa en del. Rampen blev färdig igår så ute hunnit lägga upp färdiga resultatet än men kommer i dagarna :)
#19 - 1 november 2010 09:13
Ska checka detta

Nicke
#20 - 1 november 2010 14:04
ApeviaX skrev:
Okej, verkar ju inte som att karet exploderar om man balanserar vikten på rampen. Men då blir det nog båtfärg i såna fall känns det som.

Hur fäster ni själv hållarna till lysrören med el etc. samt vilka reflektorer används?

nrone, led i all ära men som sagt mkt växter så jag föredrar nog T5 rör till detta bygge ;)

Nicke

Mina lysrörshållare sitter limmade med silikon, det är faktiskt möjligt att bygga ordentligt med LED oxå men det kostar en del och kräver nog lite mer kunskaper för att få det bra än om man slänger i ett färdigt lysrörssystem där det räcker att kunna snickra ihop en snygg låda :)
Några reflektorer har jag inte i min ramp, har målat bakgrunden i rampen med vit färg (ganska hög reflektion det med) och sen är det så fullt med T8 lysrör att några reflektorer inte får plats, hela bygget är dessutom bara 4cm högt så även det begränsar möjligheterna till reflektorer :)
Skulle du köra T8 på 36w (om det får plats) så har biltema billiga (och bra) lysrör som man kan dryga ut med och kanske ha fler rör i rampen istället för 54w T5, inköpskostnaden för vettiga lysrör är ju inte helt oviktig alltid ;)
#21 - 1 november 2010 18:11
Fuzzop skrev:
Mina lysrörshållare sitter limmade med silikon, det är faktiskt möjligt att bygga ordentligt med LED oxå men det kostar en del och kräver nog lite mer kunskaper för att få det bra än om man slänger i ett färdigt lysrörssystem där det räcker att kunna snickra ihop en snygg låda :)

Några reflektorer har jag inte i min ramp, har målat bakgrunden i rampen med vit färg (ganska hög reflektion det med) och sen är det så fullt med T8 lysrör att några reflektorer inte får plats, hela bygget är dessutom bara 4cm högt så även det begränsar möjligheterna till reflektorer :)

Skulle du köra T8 på 36w (om det får plats) så har biltema billiga (och bra) lysrör som man kan dryga ut med och kanske ha fler rör i rampen istället för 54w T5, inköpskostnaden för vettiga lysrör är ju inte helt oviktig alltid ;)

Bra tips, men skall köra på Philips Aquarelle eller Sylvania Aquastar med samma kelvintemp. beroende på om aquarelle finns kvar när rampen är fixad.

Nicke
#22 - 17 januari 2012 15:35
Ja jävlar, ekonomin går ju inte spikrakt uppåt så det har inte hänt ett skavtt här, läste igenom era svar igen, och är mkt nyfiken på att försöka dra igång detta på nytt....

Annons