Bygga egen belysning.

#1 - 19 november 2007 22:17
[FONT=Fixedsys][SIZE=4]HEJ[/SIZE][/FONT]
[FONT=Fixedsys][/FONT]
[FONT=Fixedsys][SIZE=4]JAG HADE TÄNKT Å BYGGA EN EGEN LYSRÖRSAMATUR MEN JAG VET INTE RIKTIGT HUR. HAR LÄST RUNT PÅ NÄTET LITE OCH DE VERKAR VARA VÄLDIGT MÅNGA SOM ÄR EMOT DE PGA. IP KLASSNINGEN MEN JAG HAR JU TÄCKGLAS PÅ SÅ DE ÄR JU LUNGT. MAN SKA JU INTE BADA MED DEN.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Fixedsys][SIZE=4]MITT KAR ÄR 2METER LÅGNT DE ÄR DE SOM ÄR BESKYMMRET DE KOSTAR JÄTTE MYCKET Å KÖPA EN SOM ÄR FÄRDIG.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Fixedsys][/FONT]
[FONT=Fixedsys][SIZE=4]NÅN SOM HAR BYGGT EGET INNAN OCH HAR LITE TIPS OCH TRICKS FÖR DETTA.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Fixedsys][/FONT]
[FONT=Fixedsys][SIZE=4]ALLA RÅD UPPSKATTAS OCH VART MAN KAN FÅ TAG PÅ DELARNA.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Fixedsys][/FONT]
[FONT=Fixedsys][SIZE=4]MVH ANDREAS[/SIZE][/FONT]
#2 - 19 november 2007 22:21
till mitt gamla kar så fick jag ett par industriarmaturer på 1.5 m gratis från ett bygge... såna där vita som sitter i taket i alla kommunala byggnader... sen klädde jag dem i billig träfolie...
#3 - 19 november 2007 22:38
Vandal skrev:
till mitt gamla kar så fick jag ett par industriarmaturer på 1.5 m gratis från ett bygge... såna där vita som sitter i taket i alla kommunala byggnader... sen klädde jag dem i billig träfolie...

JO DE ÄR JU KLART ATT MAN KAN HA SÅNNA MEN TROR DU DOM ÄR SVÅRA Å BYGGA OM HAR TÄNKT Å HA MÅNHIMMEL I DE OCH MINST TRE LYSRÖR?

ÄR DE SAMMA LYSRÖR I DOM SOM TILL VANLIGA AKVARIEAMATURER.

HAR NÄMLIGEN EN HEL DEL DISKUSAR I DE OVH VILL FÅ FRAM ALLA VACKRA FÄRGER.
#4 - 20 november 2007 06:46
Det Kommer Nog Bli Svårt Skulle Jag Tro :/ Har Du Testat Och Kolla Prisjakt? Hm Hmhmmm Caps
#5 - 20 november 2007 10:14
Så här har jag gjort: http://heeke.homeip.net/page/16/
Beskrivningen inte helt färdigskriven men det kommer, innom sinom tid ;)
#6 - 20 november 2007 23:05
Hej okey men nu är de ju så vart får jag tag på delarna till lysrören. Har letat runt hitta på pwss men de kostade ju typ 500 spänn styck till varje lysrör då är de ju liak dyrt som å köpa färdigt ju. hade tänkt spara en slant och ja få in lite mån belysning och så.
En fråga till blir de inte varmt under rampen man blir ju lite orolig det är ju gjort i trä. jag hade väldigt gärna haft två lr tre stycken halogen lampor i ochså för å få fram fina skuggor.
Men hade gärna velat få fram var jag får fram priser på delarna å så hade tänkt mig ha 58w lysrör dom är på 150cm långa
#7 - 21 november 2007 08:23
Skaffa marinplywood.
i passande längd.
om du ska ha t5 eller t8 är upp till dig.
Köp det du ska ha från selga eller grossister som säljer el.
Sen så är det bara fram med sågen och kapa till gavlar så att du får en distans mellan täcklgaset och lysrören.
Vill du göra det enkelt så är marinplywood bra material...räcker med den tunnaste varianten under förrutsättningen att du kan fästa lysrörs hållarna.
Sen om du ska ha t8 så montera reaktorn under en skydds kåpa av aluminium.
Dra sladdar innan som du lägger ett lager smältlim på...
Sen är det bara att montera dit allt.
#8 - 21 november 2007 08:55
Hej okey men nu är de ju så vart får jag tag på delarna till lysrören. Har letat runt hitta på pwss men de kostade ju typ 500 spänn styck till varje lysrör då är de ju liak dyrt som å köpa färdigt ju. hade tänkt spara en slant och ja få in lite mån belysning och så.

En fråga till blir de inte varmt under rampen man blir ju lite orolig det är ju gjort i trä. jag hade väldigt gärna haft två lr tre stycken halogen lampor i ochså för å få fram fina skuggor.

Men hade gärna velat få fram var jag får fram priser på delarna å så hade tänkt mig ha 58w lysrör dom är på 150cm långa
Tyvärr så har Hagen (dvs Glo koppligssats) bara satser för upp till 2*40W T8 (120cm) Eller 2*54W T5 (1149mm). Dessa är HF-don.
De pris du hittar på PWSS.se för Arcadia är ju gamla "hederliga" ballaster med glimtändare för mer än dubbla priset om man ska räkna på 2st rör.
Annars är ju ELFA.se ett alternativ men då är det inte färdiga kopplingssatser.

Annons