bygga egen ljusramp

#1 - 10 januari 2004 20:33
Jag tycker det är lite dyrt med 650 kr för en 80cm dubbel lysrörsramp så jag skulle villa bygga en själv. Är det nån som har tips på hur man gör och var man köper saker? har hört att det finns nån slags lysrörsamatur byggsats, nån som vet nått eller vet var man kan köpa en sådan?
#2 - 10 januari 2004 20:40
Hänger på lite här, om man har gamla armaturer kan man då plocka isär dessa och göra egna för längre rör?
Eller är kommer dom inte räcka till, kanske man måste ha kraftigare grejor till längre?
#3 - 10 januari 2004 21:10
Köp färdiga satser från hjortans eller nått, man vet inte vad krypströmmar är förrens man har känt dem, och då har man tur att det inte är med dödlig utgång!

Men visst är det dyrt med lysramper... men köp de byggsatser som finns! livet är värt mer!
#4 - 10 januari 2004 21:15
se till att uttaget lysrampen sitter i är jordat (självklart ska även armaturen va jordad då) och kosta på en jorfelsbrytare, så slipper man att riskera livet =)
#5 - 10 januari 2004 21:43
När vi hadde denna diskusion för ett tag sen kom vi fram till att det är olagligt att koppla sina egna ramper. Börjar det brinna eller om nån skadar sig så är det ditt fel. Vållande till annans död kan vara rätt så kännbart att bli dömd för, förutom den sorgen som uppstår.

Köp färdiga kopplingssatser!
#6 - 10 januari 2004 22:47
jag hittade en fullt fungerande ehiem pump model äldre på en återviningsstation.Den pumpar 440L/H. Har man tur hittar man gammla amaturer där då behöver man bara satsen.
#7 - 10 januari 2004 22:48
Dom är gratis det är ju aldrig fel.
#8 - 10 januari 2004 22:50
Fråga på el-firmor skolor och andra företag dom kan ha gammla lysrörsamaturer.Kompisen fick 3 från en el-firma.
#9 - 10 januari 2004 22:56
du monterar ju en fardig sats från hjortgatans zoo eller annan butik du använder bara rampen.
#10 - 10 januari 2004 23:11
Här kan du läsa om att bygga en egen ramp.

http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=31

[:-5] Mvh Jesper
#11 - 10 januari 2004 23:20
Det finns ett enkelt svar som gäller för de flesta "el-frågor".

Om man ställer frågan: Hur gör man för att bygga en ***** själv?

Svaret är då: Gör det inte själv eftersom det utifrån frågan verkar vara så att du inte har nödig kännedom.

Visst man kan fråga och få ett svar som gör att man klarar bygget.

Problemet är att för den okunnige kan viktiga saker verka helt oviktiga. T.ex. i hur många byggbeskrivningar nämns en sådan, för den kunnige, självklar sak som "kabelarean"?, i beskrivningen som nämns i inlägget ovan ska man tydligen använda en "sladd". Vad bra, då tar jag den där telefon-"sladden" som jag har liggandes, eller?? (OBS! detta var ironiskt och helt felaktigt) Beskrivningen är dessutom helt bedrövlig vad det gäller det elektriska och kan få vilken elektriker som helst att koppla fel (om han följer den slaviskt dvs).

För den som inte förstår det ovanstående säger jag definitivt: Köp färdiga grejjer!!

/heeke
#12 - 11 januari 2004 00:43
Ja man får bygga själv om man verkligen vet hur man gör (mitt fel där, skulle ha sökt fram den gamla tråden innan).

Men nödig kännedom ja, har du gjort fel har du ju inte nödig kännedom = ditt fel. Enda sättet att avskriva sig från ansvar är väl att en behörig elektriker godkänner din skapelse?
#13 - 11 januari 2004 08:42
Jag kollade länken till AKVARIEGUIDEN den som har skrivit den beskrivningen har inte NÖDIG KÄNNE DOM. Man för aldrig använda en sockerbit att koppla i hop sladdar med utanför en dosa.Så den beskrivningen är totalt livsfarlig.

Annons