Vad jag förstått så är det höjden det hänger på. Ett 50 cm högt akvarium ska inte behöva ha mer än 10 mm tjockt glas. Funderar dock på att ta 12 mm för att vara på den säkra sidan. För som du säger, så är det inte så kul att plötsligt få en inomhuspool i vardagsrummet. ;P
Ja, alltså jag har hittat en massa bilder på Google. Tror att jag bara ska köra på ett fyrkantigt (enklast att limma), med en plexiglasskiva ovanpå (enkel att flytta när man ska göra rent. Ev. ha en lucka i denna för smidig matning.
Belysningen vet jag inte hur jag ska göra med. Har inte riktigt förstått hur de som har såna akvarium, har gjort (har bara sett bilder och där är akvariumen väldigt ljusa, fast inga lampor syns). Funderar på om de kanske satt de i hörnen (typ som spotar), eller att de som har en ställning runt om, har satt belysningen under ställningsdelarna ovanför akvarierna.
Funderar på att ha antingen en ställning i trä, eller en i aluminium. Beror lite på vad som är snyggast med övrigt möblemang.
Alltså detta är ju bara en tanke än så länge.
Fast jag vill ha ett relativt stort akvarium, som inte tar upp "onödig" plats. - Ett vardagsrumsbord ska jag ju ändå ha, såååå... ;)