Bygga eller köpa? Helglas svart silicon...

#1 - 19 juli 2009 13:39
Hej!

Är ganska ny här. Jag behöver tips råd, och eventuellt hjälp med kontakter eller liknande. Jag vill genomföra ett stort projekt som ska stå klart om ett par månader. Det ska bli ett Tanganiyka akvarium. Det ska vara ett mycket stilrent akvarium. Om jag får bestämma helt själv vill jag helst ha måtten 140*55*60 (längd, höjd, bredd). Helglas akvarium med svart silikon. Bänken ska vara så stilren som möjligt. Jag minns ett projekt jag såg här för ca 2 år sedan. En man som byggde ett mycket snyggt tang-kar på runt 900 liter. Exakt samma stil hade jag tänkt mig. Jag har varit inne på en del zoobutiker. de säger att det kommer bli extremt dyrt, och föreslåt juwels kar istället. Vart köper man bra akvariepaket till hyfsade priser. Det MÅSTE vara helglas med svart silicon. Gärna tips på hemsidor eller om ni har kontakter som säljer eller liknande.

Tack på förhand.
#2 - 19 juli 2009 13:45
Ring till Jagfeldts glasmästeri i Lysekil och kolla pris, de gör fina kar till bra pris och gör ett kanonjobb:D!
Jag har själv tre kar därifrån:).
Kanske den här tråden du menade: http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834 ?
#3 - 19 juli 2009 20:21
Jepp precis den tråden ja tänkte på. ska flytta om ett par månader och då ska ett liknande (2/3 delar så stort) smällas upp. Hur gör man en sådan bänk? Vilket mått är det ultimata på karet? Jag tycker att kar som är för djupa kan se en aning "hemmagjorda" ut, missuppfatta mig rätt, men samtidigt behövs väl det djupet för bakgrundens skull? vill verkligen kunna ha stora fria sandytor för känslan av rymd, men ändå intressanta stenpartier. räcker 140 på längden? Hur skulle en slimline (från btn) se ut ihop med en massa stora stenar? Jättetacksam för råd o tips....
#4 - 19 juli 2009 22:14
Jag har Slimline i några av mina kar, men ska jag vara ärlig är de kanske lite platta i utseendet om man jämför med de "riktiga" BTN. Men samtidigt är det bra mycket snyggare än en plansch och du får lite mer struktur i karet. Om du kollar in andra halvan i min tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=121139 så ser du bilder på karet och hur det ser ut med Slimline och mycket rötter:).
Personligen gillar jag kar med mycket djup, och ett drömmått för mig är 150x100x70 med en fet BTN i:D! Att just jag vill ha 150 cm långt är för det är ett standardmått, och lysramper, bänkar och andra tillbehör är då lättare att få tag i:).

Annons