Bygga ett akvarium i plywood

#1 - 16 januari 2005 00:16
hallå jag har lite funderingar på om det e någon som har någon erfarenhet om att bygga ett kar i plywood. Med glas fram förståss
flickvännen har gett med sig så nu e jag efter lite info
hadde tänkt bygga ett 200x100x100 lhd cm kar ev 200x80x100 lhd
och nu e frågan plywood eller glas

tackar för eventuella svar
Mvh Bertil
#2 - 16 januari 2005 10:53
[QUOTE=tincan]hallå jag har lite funderingar på om det e någon som har någon erfarenhet om att bygga ett kar i plywood. Med glas fram förståss
flickvännen har gett med sig så nu e jag efter lite info
hadde tänkt bygga ett 200x100x100 lhd cm kar ev 200x80x100 lhd
och nu e frågan plywood eller glas

tackar för eventuella svar
Mvh Bertil[/QUOTE]
Hade du tänkt att fälla in tanken i ett utrymme eller ha den fristående ?
Det är ju nämnligen så -även om du använder 20mm plywood - expanderar
skivorna ,sakta,under långvarig belastning. Man måste/bör allså förstärka skivorna med trä eller metallreglar, detta gör ju att tanken kommer att se tråkig ut från sidorna.
Plywooden måste målas med en speciell epoxyplast -giftfri-( jag kan ta reda på namnet-glömt-)
#3 - 16 januari 2005 15:05
Det har varit uppe till diskussion förut att göra kar i trä. Sök här på forumet så borde du hitta någon tråd, precis som Geezer säger måste du måla med någon slags plast. Har läst något om just denna plast i någon tråd här på forumet.
#4 - 16 januari 2005 21:55
jag har kollat lite på en amerikansk sida där dom byggde med skivor som såg ut att vara minst 5 cm tjocka utan förstärkning har en länk
http://www.malawicichlidhomepage.com/panis/plywoodtank.htm
jag hadde tänkt ha den fristående
#5 - 18 januari 2005 00:43
Jag tycker att det varkar vara standard skivor 18-21mm som han använder. Var hittar du 5cm?
#7 - 21 januari 2005 23:14
jag kollade på närbilderna såg jag det var därför dom såg tjockare ut än vad dom var

jag fick ett tips på ett annat forum om att använda vinkel järn som ram och svetsa rostfri plåt inne i den och det lät lu inte så tokigt
måste ju täta med cilikon förstås

någon som har några synpunkter så e dom välkommna

Annons